Gå til innhold

Bethesda saksøker Interplay (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne saken er trist og et godt eksempel på at det kreative i spillbransjen lider dersom det businessmessige ikke er på stell og omvendt.

 

Bethesda har sikkert sitt på den rene rent juridisk i denne saken, men det hindrer ikke mange i å synes at dette fremstår som surt og kapitalistisk på vegne av en spillserie som Bethesda i aller høyeste grad ikke har skapt selv. Bethesda har tatt noe de synes var flott og i egne øyne gjort det enda flottere så nå setter de alle kluter til for å sikre seg videre rettigheter businessmessig - noe som er smart fra et bedriftsøkonomisk synspunkt, men trist fra et kunstnerisk synspunkt.

 

Interplay har hatt det tøft i mange år og det er selvsagt en grunn til det - uten finansiell backing er det vanskelig å helgardere seg og man kan bli nødt til å ty til dårlige beslutninger for å i det hele tatt klare seg en periode, men dermed også miste integritet og muligheter på sikt ...

 

Se No Mutants Allowed sin nyhetsseksjon for gode diskusjoner med høyt faktainnhold i denne saken:

 

http://www.nma-fallout.com/forum/viewtopic.php?t=52281

 

Se også den glimrende wiki'en til polske Ausir som inneholder en fyldg oversikt over Falloutuniverset og historien rundt både menneskene bak det og det som foregår i spillene.

 

http://fallout.wikia.com/wiki/Fallout_Wiki

 

--Daimyo--

Lenke til kommentar
Haha, gode diskusjoner og høyt faktainnhold på NMA - ikke når det gjelder Bethesda, da er det bare høylytt fanboyraljering på alle bauger og kanter.

 

Vel, det er mye av det også, men med et kritisk blikk går det raskt å plukke bort alt søppelet og konsentrer seg om poster fra de mer voksne og fornuftige av de som bruker forumene der ;)

Lenke til kommentar
Slikt kapitalistisk bullshit som dette her bekrefter bare at jeg gjør fullstendig rett i å boikotte dette annenrangs spillutviklerfirmaet fullstendig.

 

Hvis noe skal hindres i å selges under navnet Fallout så burde det være Bethesda`s upolerte 3d ripoff av 90 tallets storklassiker.

 

Dude, interplay er drevet av en gjeng idioter. Hvem er det som har gjort det mulig for det gamle fallout teamet å lage mere fallout stuff? For det er det Betheesda gjør når de lar Obsidian lage Fallout Reno.

 

Fallout 3 er kanskje ikke like bra som fallout 2 på storry, men det er et veldig bra spill.

Endret av zalderach
Lenke til kommentar
Dude, interplay er drevet av en gjeng idioter. Hvem er det som har gjort det mulig for det gamle fallout teamet å lage mere fallout stuff? For det er det Betheesda gjør når de lar Obsidian lage Fallout Reno.

 

Fallout 3 er kanskje ikke like bra som fallout 2 på storry, men det er et veldig bra spill.

 

Du tenker på Fallout: New Vegas?

 

Helt enig i at Interplay ikke ble drevet bra - det er jo mye (hele?) grunnen til at denne situasjonen har oppstått.

 

Jeg er også enig i at Fallout 3 sin suksess har skapt ny grobunn og interesse for spillserien, og at dette er kommersielt positivt for evt kommende Fallout utgivelser fra aktører i den "gamle" Fallout-kjernen. Det er også hyggelig å registrere at mange har funnet tilbake til Fallout, (Fallout 2 og til en viss grad Fallout Tactics), og blitt meget positivt overrasket gjennom å først ha spillt Fallout 3.

 

Jeg krysser fingrene for at Fallout: New Vegas blir mer tro mot originalspillene på tross av at det kommer som en spin off til Fallout 3 på samme spillmotoren, og for at Chris Taylor og de andre stakkarne i Interplay får beholde alt arbeidet de har lagt ned i Project V13 (MMO - Fallout).

 

For meg må de gjerne endre navn etc for at Bethesda skal få det som de vil juridisk, men jeg håper at det postapokalyptiske MMOspillet kommer fra dem og ikke Bethesda til slutt. B)

Lenke til kommentar

Må si jeg synes Bethesda holder alt på det rene her, og viser et eksempel på hvordan et rettighetssak innen spillverdenen burde fungere. Interplay gjorde ikke hva de lovte, og faktiske kontraktbrudd.

 

Legg merke til at de ikke krever penger. I en slik sak som dette kunne de krevd titalls millioner kroner og sikkert kjørt Interplay konkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...