Gå til innhold

Stenger fabrikk på grunn av tsunamien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nikon har også donert et beløp til røde-kors relatert i forhold til firmaets størrelse, samt flere av de andre kameraprodusentene har også donert.

 

Tiden vil vise om disse kameraprodusentene samt andre elektrobedrifter fortsatt vil drifte sine fabrikker i Japan eller sette produksjonen over til mer sikre/billigere land.

 

Edit: man må også ta hensyn til strålingsfaren, et scenario hvor ødelagte reaktorer får fritt spillerom vil stagnere enhver form for bruk av produksjonsutstyr i relativ lang tid.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Edit: man må også ta hensyn til strålingsfaren, et scenario hvor ødelagte reaktorer får fritt spillerom vil stagnere enhver form for bruk av produksjonsutstyr i relativ lang tid.

 

Hva er det egentlig du tenker på her? Det er jo mye produksjon som ikke er spesialt var for stråling?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du tenker på her? Det er jo mye produksjon som ikke er spesialt var for stråling?

Tjah - kanskje de ansatte?

 

Ok, men det er vel lite sannsynlig at man får høye strålingsdoser i store områder. Jeg vil ikke tro så veldig mye av produksjonskapaisteten ligger i umiddelbar nærhet av anleggene?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok, men det er vel lite sannsynlig at man får høye strålingsdoser i store områder. Jeg vil ikke tro så veldig mye av produksjonskapaisteten ligger i umiddelbar nærhet av anleggene?

 

AtW

 

Vel, Japan er ikke akkurat et stort land i målestokk og det er allerede målt strålning i Tokyo selv om det er under farlig nivå, men alt blir hypotetisk da man ikke kan spå fremtiden. Men hvis bygninger,containere,paller,deler,sanitærinstallasjon etc. blir smittet med radioaktive substanser vil det hemme produksjonen i så lang tid at det er mulig at ledelser beslutter og etablere nye fabrikker i andre områder/land.

 

Fordelen er at jo lengere tid det går uten en nedsmelting av de 3 eksponerte reaktorkjerner i Fukushima er at de begynner og bli kaldere og faren avtar, men det har vist også begynt og eskalere i Tokaimura-kraftverket også.

 

Edit: et annet aspekter er økonomien, aksjene har falt endel og det må taes beslutninger som aksepteres av ledelsen/styret for og styrke økonomien i bedriften

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ok, men det er vel lite sannsynlig at man får høye strålingsdoser i store områder. Jeg vil ikke tro så veldig mye av produksjonskapaisteten ligger i umiddelbar nærhet av anleggene?

 

AtW

 

Vel, Japan er ikke akkurat et stort land i målestokk og det er allerede målt strålning i Tokyo selv om det er under farlig nivå, men alt blir hypotetisk da man ikke kan spå fremtiden. Men hvis bygninger,containere,paller,deler,sanitærinstallasjon etc. blir smittet med radioaktive substanser vil det hemme produksjonen i så lang tid at det er mulig at ledelser beslutter og etablere nye fabrikker i andre områder/land.

 

Joda, men selv nærme reaktoren er det ikke farlige nivåer som sådan, i tokyo er det mikroskopiske nivåer som er registrert. Garantert et nivå som er alngt under normal bakgrunnstråling en rekke steder i verden. Som de sier så blir det jo litt hypotetisk, men for meg virker sannsynligheten svært lav for at det skal skape så store problemer i områder som ikke er svært nærme reaktorene.

 

AtW

Lenke til kommentar

De mangler også en god del strøm der nede, nåv et jeg ikke om Japan har kraftlinjer for import fra andre land men mesteparten av reaktorene deres på kysten er jo ute av drift.

Fukushima har havari og 5-6 der nede var avstengt i før jordskjelvet grunnet vedlikehold.

Flere andre er fortsatt også avstengt, så spørs om strømprisen der nede kan konkurrere med Midt Norge.

Lenke til kommentar

Man må vel regne med dyrere kameraer fra nå av da?

Det er usikkert. Tror heller at det vil være mangel på de dyrerere modellene. De rimeligere variantene produserer i Kina og Taiwan, som ikke er rammet.

 

Men jeg vil ikke bli overrasket om en del lanseringer som er planlagt i mars/april blir utsatt.

Lenke til kommentar

Strålingsfaren er foreløbig sterkt overdrevet. Nå har vi ikke sett enden på det enda, men det er lite sansynlig at det vil bli sluppet ut radioaktivt materiale i større konsentrasjon enn til nå.

 

Produksjon av kamerautstyr (spesielt objektiv) krever uansett såpass god kontroll på støv at det ikke bør være noe problem.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...