Gå til innhold

Test: Vi titter på fem lydplanker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg savner informasjon om man kan sende lyd fra TV til de enkelte lydplankene. De har jo ingen HDMI innganger. Kan f.eks. jeg med min Panasonic Plasma TV kople XBOX360/PS3 til TVen og få spillyden ut av panasonic lydplanken? Eller må man bruke den ene Toslink inngangen? Hva med TV programmer, vil de bruke TV'ens høyttalere?

 

edit: Fant det ut selv på Panasonics websider: "Pga. den nye ARC-funksjonen (Audio Return Channel) kan lydsignalet overføres i begge retninger via HDMI, noe som gjør at du ikke lenger behøver noen ekstra lydkabel for å overføre TV-lyden til din hjemmekino*1. Det er altså nok med kun en eneste HDMI-kabel mellom BFT800 og din Viera-skjerm – flott og praktisk, spesielt hvis du har TV-en hengende på veggen." Må ha ARC på TV også da selvfølgelig...

 

Ellers en liten detalj testerne glemte å legge til på den "rene" lydplanken som bare har optisk toslink inngang er at om man bruker optisk utgang fra en blurayspiller så får man fra f.eks. Dts HD master lydspor et nedsamplet signal til dts på hele 1500Kbits! Dette er gjerne mer enn 4 ganger så høy bitrate som fra de beste DVD utgivelsene. Slik jeg forstod testen ble planken testet med bluray tilkoplet, og dermed sier testen svært lite om hvordan lyden blir om man kopler til en DVD spiller. Uansett å god lydplanken er, kan den ikke lage gull av gråstein.

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar

hvorfor ikke teste litt rimeligere alternativ?

 

Jeg kjøpte en Yamaha YHT-S400 (eller noe sånt..) testvinner i lyd&bilde.

Tre HDMI innganger. Kosta meg 3800 sånn ca.

Mye greiere med HDMI'ene kobla til lydplanken, og så en kabel ut til TV'en derfra.. så slipper du å drive å switche på tv'en liksom.

 

Kjøpte den etter drøfting på avforumet!

 

Må si jeg er ekstremt fornøyd. Ingen vits å bruke ti tusen ekstra, spør du meg..

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

For å få litt bedre lyd enn det som er i slanke LED TVer så er vel 4000,- absolutt maks. Da er mange med en 46" grei LED oppe i omtrent halve prisen av TVen.

 

Men hvorfor koble kilden til lydplanken? Hva hvis man har flere kilder, skal da alle kobles til lydplanken? Noe kilder er scart, noen er spdif, noen er component, compositt osv. det er det jo ingen planker til en normal pris som har skulle jeg tro.

 

Det jeg ser mange TVer har i dag, bla. de to jeg eier, er "1 x digital lydutgang (optisk) ( TOSLINK )" slik at alle kilder som kommer inn til TVen kan tas ut igjen og da til en lydplanke. Finnes slike løsninger?

 

Man lager jo helt kurrante PC 2.1 og 2.0 høyttalersett med enorm lyd til rundt 2000,- så at det ikke skal gå ann å lage en god 2.0/3.0 lydplanke til omtrent samme pris er for meg uforståelig. Jeg vil heller ikke ha noen sub, det har jeg i surround annlegget men det er slitsomt å høre på et slik annlegg til absolutt alt derfor greit med en 3.0 lydplanke som oppgraderer lyden noen hakk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...