Gå til innhold

Super-AMOLED til nettbrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det ble vel ikke for dyrt å kjøpe skjermene, men heller produksjonssproblemer da Samsung er eneste produsent og dermed ikke klarte å produsere både til seg selv og andre mobilprodusenter. Derfor gikk andre over til S-LCD. Ikke på grunn av kostnadene...

Utsalgsprisen blir styrt av etterspørsel. Super-AMOLED ble selvsagt sterkt etterspurt og prisen føk i været når kjøperne bød over hverandre for å få teknologien inn i akkurat sine telefoner. Samsung klarte ikke å produsere nok og utsalgsprisen tok dermed av.

 

Samsung skjønte vel at det var mer penger å tjene på å selge Wave II med s-LCD enn med s-AMOLED og heller la andre kjøpe opp s-AMOLED-skjermene. Samsung skalerer nok opp produksjonen så raskt de kan.

 

_________

 

Interessant at de velger å lage så store S-AMOLED som 7 tommer. Noen tommer til så kan de brukes i de minste bærbare PCene. Gleder meg til produksjonen øker så mye at jeg kan kjøpe en bærbar PC med så god skjerm. Min minibærbare er veldig mye dårligere enn telefonen (Wave S8500) på farger, kontrast, sortnivå og innsynsvinkel. Men det går nok noen år før prisen er lav nok.

 

Nettfjølene er jo langt dyrere enn minibærbare så der kan nok en dyr skjerm også forsvares. Særlig med tanke på at maskinvaren ellers er rimeligere å produsere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg håper at den neste her, blir det Galaxy S2 ble funnet opp for :-)

http://www.amobil.no/artikler/galaxy_s2_med_android_3_0/77219

Det var jo bare oppspinn, men putt dette på et nettbrett med 7" og HDMI, og man har det mest awsome produktet som noen gang er laget ^^

Jeg kan nøye meg med den Galaxy S2 som er beryktet også :-P Spiller ingen rolle hvem som lager der, om det så er Motorola, kommer jeg til å gå til inkjøp! :-D

Lenke til kommentar

Jeg håper at den neste her, blir det Galaxy S2 ble funnet opp for :-)

http://www.amobil.no/artikler/galaxy_s2_med_android_3_0/77219

Det var jo bare oppspinn, men putt dette på et nettbrett med 7" og HDMI, og man har det mest awsome produktet som noen gang er laget ^^

Jeg kan nøye meg med den Galaxy S2 som er beryktet også :-P Spiller ingen rolle hvem som lager der, om det så er Motorola, kommer jeg til å gå til inkjøp! :-D

Galaxy S2 får 4,3 tommer skjerm. Det synes jeg er i meste laget. (Jeg kjøpte nylig telefon med 3,7" fordi 4,0" ble litt for plasskrevende i bukselomma). Om de lager en telefon med 7 tommer skjerm så blir den etter min mening alt for stor.

 

For nettfjøler (7-10") kunne jeg tenkt meg HD ready oppløsning (1280x720).

Lenke til kommentar

Prøvde en Galaxy Tab i Expert Klingenberg i går, syns menyer og grensesnittet generelt hakket litt, er det vanlig på Tab?

 

Det er nok mere Samsung sitt eget brukergrensesnitt som har laggeproblemer

 

 

Jojo, men det skjer på alle Galaxy Tab-er?

 

 

Ja, men det er bare å vente til noen har lagd en "lagfix" til den, så er den snappy og rask.

Samme problem med alle galaxy s telefoner

Lenke til kommentar

Super-AMOLED sier jeg jatakk til, men jeg håper jo at det kommer litt mer nytt også. NFC-støtte, dual SIM, mer internminne, bedre kamera, bedre batterilevetid og offline-kart hadde vært fint. Dessuten ser jeg gjerne at flere e-bøker blir tilgjengelig til denne fjøla. Kanskje baksiden kan få en skjerm med digitalt papir? Dét hadde vært noe det ... :thumbup:

Lenke til kommentar
Det ble vel ikke for dyrt å kjøpe skjermene, men heller produksjonssproblemer da Samsung er eneste produsent og dermed ikke klarte å produsere både til seg selv og andre mobilprodusenter. Derfor gikk andre over til S-LCD. Ikke på grunn av kostnadene...

Utsalgsprisen blir styrt av etterspørsel. Super-AMOLED ble selvsagt sterkt etterspurt og prisen føk i været når kjøperne bød over hverandre for å få teknologien inn i akkurat sine telefoner. Samsung klarte ikke å produsere nok og utsalgsprisen tok dermed av.

 

Samsung skjønte vel at det var mer penger å tjene på å selge Wave II med s-LCD enn med s-AMOLED og heller la andre kjøpe opp s-AMOLED-skjermene. Samsung skalerer nok opp produksjonen så raskt de kan.

 

_________

 

Interessant at de velger å lage så store S-AMOLED som 7 tommer. Noen tommer til så kan de brukes i de minste bærbare PCene. Gleder meg til produksjonen øker så mye at jeg kan kjøpe en bærbar PC med så god skjerm. Min minibærbare er veldig mye dårligere enn telefonen (Wave S8500) på farger, kontrast, sortnivå og innsynsvinkel. Men det går nok noen år før prisen er lav nok.

 

Nettfjølene er jo langt dyrere enn minibærbare så der kan nok en dyr skjerm også forsvares. Særlig med tanke på at maskinvaren ellers er rimeligere å produsere.

Virker som du blander Samsungs AMOLED-skjermer og Super AMOLED-skjermer. Samsung har hatt enerett på Super AMOLED-skjermene - og skal etter alt å dømme fremdeles ha det - mens de samtidig ikke har klart å produsere nok vanlige AMOLED-skjermer som de har solgt til andre produsenter (HTC, da med Desire og N1 og de andre telefonene jeg har glemt navna på). Samme problem var det da vel også med Wave II - kanskje. Jeg har ikke fulgt helt med der. Rykter sier jo også at Samsung har solgt hele neste års Super AMOLED-produksjon til Apples Iphone 5, men det er jo bare det - rykter.

 

 

Snart kommer vel vanlig AMOLED-paneler opp til samme nivå som Super AMOLED.

 

 

Lenke til kommentar

De får bare komme med S-AMOLED i en slik. Galaxy Tab har ikke så veldig lang batteritid selv med sin "gammeldagse" LCD-skjerm som burde være mer strømeffektiv.

 

S-AMOLED bruker mer strøm enn tilsvarende LCD ved samme lysstyrke. Hvor mye mer avhenger litt av hva slags bilde som vises. Hvitt bruker mer enn grått, men alt annet enn helt svart ser ut til å bruke bruke mer strøm.

 

Og ved maksimum lysstyrke bruker den vesentlig mer strøm enn f.eks Retina-skjermen til iPhone ved samme skjermstørrelse.

S-AMOLED 365 cd/m2- 1.13 watt

LCD (iPhone 4) 541 cd/m2 - 0,42 watt

 

Retina-skjermen er mest lyssterk, OG den som bruker minst strøm.

 

Det ser ut til at OLED i diverse former har et godt stykke igjen før det kan hevde seg, og hvis selv S-AMOLED fremdeles bruker Pentile-mønsteret er ikke det akkurat positivt det heller.

 

Kilder:

http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_1.htm

http://blog.javia.org/nexus-one-display-and-subpixel-pattern/

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...