Gå til innhold

Nytt Olympus-flaggskip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan vel si at jeg er ganske skuffa. Olympus lever ikke opp til forventningene, dette er og blir skuffende lite endret fra E-3.

 

Ja, autofokusen er rask. Parret med ett av tre SWD-objektiver, og fortsatt treg i lite lys. Det er ingen som har klaget over fokusen i godt lys (eller jo, følgefokusen får jo litt pes), men dette er ikke det jeg forventet. Vi trenger ikke art-filter, vi trenger bedre autofokus. Større skjerm? Fint. Flott, til og med. Men so what? Det er ikke som om skjermen på E-3 ikke fungerte. Kunne vært bedre, men så viktig er den ikke. Og bare 30fps? Det er idioti.

 

Olympus bør få smekk på lanken.

Lenke til kommentar

Tja, nå er jo Olympus litt i en særstilling siden de trolig har svært gode marginer på mFT-systemet og det trolig bare er produksjonskapasiteten som begrenser inntjeningen. E-5 virker mest som en modell som skal drøye systembytte for FT-folket, ikke som noen sterk utfordrer til Canon 7D, Pentax K-7/K-5, Nikon D300s osv.

Lenke til kommentar

Bildekvalitet, definisjon og oppløsning ser jeg fram til å lese rapporter om. Er mest spent på lavpassfilter og iso–egenskaper.

Selvfølgelig håper jeg også problematikken med banding er redusert.

 

AF og lysmåler har for meg fungert bra med E–3 og E–30, så her har jeg egentlig ingen forventninger. (Personlig hadde jeg nok håpet på CCD fra Kodak, men den tiden er nok forbi dessverre…).

 

Ergonomien blir som før med E-3, og det passer meg utmerket.

 

Synes det er positivt at LCD er blitt større med langt flere punkter. Dette passer bra til manuelt arbeid som makro/Close-ups og generelt stativbruk/komposisjon og LiveView…

 

Jeg tror nok E–5 kan bli et fint ekspedisjons og reportasje kamera.

(Selv om Canon 7D eller Pentax K–7 frister stadig mer…)

Størrelsesmessig kunne jeg godt tenkt meg E–5 mer som et E–5X0, men det er meg...

Lenke til kommentar

Bildekvalitet, definisjon og oppløsning ser jeg fram til å lese rapporter om. Er mest spent på lavpassfilter og iso–egenskaper.

Det er det jeg er interessert i også.

 

Selvfølgelig håper jeg også problematikken med banding er redusert.

Det tror jeg du kan være trygg på - har ikke banding på E-620. Som har en tidligere variant av sensoren. Det har du vel ikke opplevd på E-30 heller ?

 

AF og lysmåler har for meg fungert bra med E–3 og E–30, så her har jeg egentlig ingen forventninger. (Personlig hadde jeg nok håpet på CCD fra Kodak, men den tiden er nok forbi dessverre…).

 

Ergonomien blir som før med E-3, og det passer meg utmerket.

 

Synes det er positivt at LCD er blitt større med langt flere punkter. Dette passer bra til manuelt arbeid som makro/Close-ups og generelt stativbruk/komposisjon og LiveView…

 

Jeg tror nok E–5 kan bli et fint ekspedisjons og reportasje kamera.

(Selv om Canon 7D eller Pentax K–7 frister stadig mer…)

Størrelsesmessig kunne jeg godt tenkt meg E–5 mer som et E–5X0, men det er meg...

Jeg kan egentlig tenke meg en værtettet E-620 med de samme sensor og CPU forbedringene som finnes i E-5.

Lenke til kommentar

Olympus henger allerede milevis etter Nikon og Canon, og til dels Pentax også...og så når de endelig kommer med en "proff" nyhet, så er den dårligere enn konkurrentenes eksisterende kameraer på markedet ( 7D og D300s f.eks )

Jeg skriver dårligere, da den fortsatt har FT, som garantert gir mer støy på samme ISO verdier som konkurrentene, tregere skuddtakt....værtettingen er muligens god, men det er den på mitt 7D også...autofokusen på 7D er ikke akkurat treg...og i tillegg skal Olympusen koste 4-6000,- mer enn konkurrentenes...latterlig av Olympus...

Lenke til kommentar

Dette var jo en fin måte for Olympus å si "screw you" til alle som har lagt litt penger inn i 4/3 systemet.

 

Det er vel et forsøk på å holde på FT-kundene mens de lager et MFT-kamera som er bra nok på autofokus og seriebilder med FT-optikk til at de kan kutte speilreflekser helt. Hadde de oppgradert E-30 eller helst E-620 tilsvarende ville det nok blitt mye bedre mottatt for E-5 er jo et bra kamera, det er bare priset i en klasse hvor det bare er konkurransedyktig på byggekvalitet og ergonomi.

Lenke til kommentar

Dette var jo en fin måte for Olympus å si "screw you" til alle som har lagt litt penger inn i 4/3 systemet.

Det var da negativt da ;)

 

Olympus har ikke ressurser (og ei heller interesse, tror jeg) å konkurrere med Pro kameraene til Canon og Nikon. Ettersom de har valgt den sensorstørrelsen de har, så er det heller ikke så store mulgiheter for å forbedre bildekvaliteten i større steg av gangen enn det de gjør.

 

Hvis de har klart å redusere støyen, og økt DR litt, men beholdt resten av egenskapene til 12MP sensoren deres, så tror jeg man kan trylle frem meget fine bilder med dette kameraet.

Lenke til kommentar

Olympus henger allerede milevis etter Nikon og Canon, og til dels Pentax også...og så når de endelig kommer med en "proff" nyhet, så er den dårligere enn konkurrentenes eksisterende kameraer på markedet ( 7D og D300s f.eks )

Jeg skriver dårligere, da den fortsatt har FT, som garantert gir mer støy på samme ISO verdier som konkurrentene

 

Da får man nesten bare bruke litt lavere ISO-verdi da, så er det problemet løst. Mener du at de burde laget en ny fatning for dette kameraet, og ny objektivserie?

 

tregere skuddtakt....værtettingen er muligens god, men det er den på mitt 7D også...autofokusen på 7D er ikke akkurat treg...og i tillegg skal Olympusen koste 4-6000,- mer enn konkurrentenes...latterlig av Olympus...

 

Vel, hvem som har skylden for de norske prisene vet jeg ikke, men internasjonalt er E-5 lansert med veiledende pris tilsvarende det 7D ble lansert med, og prisen i USA har vel bare gått ned $200 på et år. Vi får se hva prisen blir på E-5 når Japanphoto har fått tak i en forsendelse.

 

De kunne sikkert økt seriebildetakten litt, rart de ikke har gjort det egentlig.

Lenke til kommentar

Lavere iso verdier løser ikke noen problemer, de forsterker bare problemene.....og for 17000,- som er veil pris på E-5, kan man få en Canon 5D MKII....Nikon D300s og Canon 7D går for 10-11000,- i disse dager....2 kameraer som mer eller mindre "knuser" E-5...vil jeg tro...

Med riktig optikk, muligens. Men da blir 17.000,- for lommepenger å regne. Samtidig så kommer ikke prisen til å være lenge.

 

Forøvrig, så er vel E-5 et kamera for de som har allerede investert en del penger i Olympus-systemet, ikke for potensiellt nye kunder.

Lenke til kommentar

Lavere iso verdier løser ikke noen problemer, de forsterker bare problemene.....og for 17000,- som er veil pris på E-5, kan man få en Canon 5D MKII....Nikon D300s og Canon 7D går for 10-11000,- i disse dager....2 kameraer som mer eller mindre "knuser" E-5...vil jeg tro...

 

Jada, trollet. 7D og D300s har ikke stabilisering, og de mest lyssterke zoomobjektivene er bare ƒ/2.8. Nikons ƒ/2.8 normalzoom er ustabilisert, og Canons kan knapt brukes utendørs uten å suge til seg fuktighet og støv. Skal du ha utvidet zoomomfang får du ƒ/3.5-5.6 med Canon eller Nikon i samme raklete utførelse, mot Olympus panserbyggede 12-60/2.8-4. Useriøst objektivtilbud gjør at du må opp på D3/1D om du skal konkurrere med Olympus, gitt. Og da har vi ikke vært innom vidvinkel ennå. Takke seg til.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...