Gå til innhold

Nytt Olympus-flaggskip


Anbefalte innlegg

Jeg føyer meg til skaren av de som ble skuffet over E-5-spesifikasjonene. Nå er jeg riktignok svært så fornøyd med mitt E-3, men forventet likevel noe mer hardtslående når de først kommer med en ny modell. For de som sitter med E-400/500/600-serie er det iallfall utvilsomt mer kupp å gå for E-3 som da vel synker enda mer i pris. Da jeg kjøpte for trekvart år siden lå huset på 9K, det samme for 12-60 SWD'en, men som kit kom det på 14,5 K, som jeg synes var en grei pris for denne pakken. siden 12-60 SWD'en i kombinasjon med E-3 påstås å ha verdens raskeste AF (jeg opplever den iallfall selv som meget kjapp) og i tillegg er værtettet som huset er det en glimrende pakkeløsning.

Som støyallergiker er det dog fremdeles et skår i gleden at man ikke kan boltre seg for mye i ISO-heving. Jeg hadde derfor håpet på noe mer revolusjonerende på E-5. En økning fra 10 til 12 MP gir iallfall meg ingenting. For min del kunne de holdt seg til 10, eller gjerne ned til 8 også, og heller forsøkt å få til dramatisk forbedrede ISO-egenskaper for å kunne prøve å bite Canon/Nikon såvidt på skinnleggen. Jeg lager ikke plakater, så A4/A3 er mer enn nok for meg.

Ergonomisk er E-3 svært bra for mine labber, men noe rom for forbedring er det. Høyere skjermoppløsning er alltid fint, men ikke noen killer. Etter at jeg endelig fikk infodisplay på toppen er min skjerm 90% vendt innover, både for å spare skjermen og batteriet. Jeg gidder ikke se på hvert bilde jeg tar på skjermen.

Min ønskeliste for E-7 blir derfor:

 

- La være å øke oppløsning, forbedre brikkens lysfølsomhet i stedet. Finn på noe nytt.

- Legg bracketing på egen direkteknapp, det er til tider en del bomtrykk når to av knappene må trykkes samtidig i tillegg til å vri på rattet. Min tommel dekker så langt fra alltid begge knappene. Klønete.

- Sleng inn en hjelpelampe for AF. Selv mitt lille Fuji F40 har plass til en svært god AF-lampe. Stroboblits som AF-lampe er totalt idiotisk og skremmer vekk alt av levende motiver.

- Øk skuddtakten til iallfall 7bps

- Skal de først endelig komme med videoopptak er 720 som skudd i foten. Vi vil ha full HD om det først skal være noen vits.

- Jeg ser at xD-kort endelig har gått i graven til fordel for SD og CF. Fortsett med begge. Vi er mange som har bagen full av såvel SD som CF, og vil fortsette å bruke disse. Dobbelt kortplass er gildt.

 

For oss som da ikke gidder å bruke en formue på nytt hus ved lansering blir det derfor flere år til det er aktuelt med nytt hus. Siden E-5 da ikke gir mye nytt for E-3-eiere må først E-7 lanseres og så være et par år i markedet før prisen er spiselig. Sukk...

 

Dette var dumt, Olympus. Få inn friskt blod på utviklingslabben, ta bort skylappene og legg merke til at det finnes andre merker som også kan lage kamera, og spør kundene hva de faktisk ønsker seg - på et tidlig stadium. Dette var derfor litt skivebom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes Olympus fortjener skryt for å ha stoppet på 12 megapiksler / 5,1 megapiksler per kvadratcentimeter og holdt seg der i flere år.

 

Hadde bare resten av røkla stoppet på de samme 5,1 megapiklser per kvadratcentimeter.

 

Joda, det skal de ha. All den tid det stappes inn 14-15 MP og mer på et lommekamera med en brøkdel av brikkestørrelsen er dette tøfft gjort. Men likevel, siden de stiller med handicap med fysisk mindre brikke enn de store guttene bør de snart finne opp noe helt nytt krutt hva sensorfølsomhet angår. Det vil jo da selvsagt føre til ytterligere forsprang fra de andre om dette også spres til dem, men med akseptabel kvalitet hos Olympus ville iallfall jeg vært merketro da jeg også setter pris på redusert størrelse og vekt som en gevinst av FT-formatet.

Lenke til kommentar

Tja, jeg ser ikke på brikkestørrelsen som noe handicap. Størrelse og ISO-følsomhet følger hverandre sånn nogen lunde og de har bare valgt en annen størrelse enn resten. Det vil si fordeler på størrelse for alle som synes at liten størrelse er bra. Det er noe de utnytter (og bør utnytte) til sin fordel. E-5 er derimot et sært produkt. Det er det største kameraet av de som bør være minst. Nå har riktignok bunnen på størrelse falt litt ut med speilløs-trenden. Liten brikkestørrelse og speil er motstridende faktorer med tanke på størrelse. Jeg kan godt skjønne det om Olympus vil rendyrke sin størrelsefordel og toner ned hele speilrefleks-satsingen til fordel for speilløst.

Lenke til kommentar

Jeg må også føye meg inn i rekken av Olympusbrukere som er ganske skuffet over E-5. Jeg syns at "Too little, too late" Oppsummerer dette kameraet ganske bra. Hadde dette kommet som en E-3 mkII eller E-3s for halvannet år siden hadde det vært en bra oppdatering, men å lansere dette som noe nytt, og til den usaklige prisen syns jeg blir litt rått.

 

På den andre siden, så var E-3, i likhet med E-30 ganske dyrt da det var nytt, men har ligget på henholdsvis 8999 (nå 9400) og 5999 (nå 4999!) hos Japan photo det siste halvannet året. Så jeg vil tro prisen kommer ned etterhvert, men jeg tviler på at Olympus får noen nye konder med dette kameraet, det er Konkurrentene Canon EOS 7D, Nikon D300s, og Pentax K7 for sterke til, i tillegg er gromoptikken som ZD 7-14/4, ZD 14-35/2, ZD 35-100/2 og ZD 150/2 alt for dyr.

Endret av eks
Lenke til kommentar
i tillegg er gromoptikken som ZD 7-14/4, ZD 14-35/2, ZD 35-100/2 og ZD 150/2 alt for dyr.

 

Jeg har en personlig teori om at de faktisk hadde solgt mer gromoptikk som du kaller det om de hadde klart å skru ned prisen betydelig, i stedet for å la dette bli for en eksklusiv gjeng som enten klemmer ut penger straks nedenfor ryggen eller får det sponset av arbeidsgivere. Nå som dSLR er bortimot allemannseie burde heller volumsalg være noe å satse på. Men jeg er jo ikke produsent, men bare en enkel bruker som sikler på gromt glass....

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...