Gå til innhold

Anmeldelse: Metroid: Other M (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Metroid er ikke og vil aldri bli et skytespill som Halo. Heldigvis.

 

Samus er ganske badass i de nyeste spillene, men hun har ikke plutselig skiftet personlighet og blitt usikker og nølende i Other M. Det burde ikke være så vanskelig å få med seg at det foregår rett etter Super Metroid da hun fortsatt var svært ung og uerfaren. I tillegg får vi vite mye mer om bakgrunnen hennes før hun ble en bounty hunter, altså lenge før det tidsmessig første Metroid-spillet. (Metroid: Zero Mission, om jeg ikke tar feil.) Hun har derfor ikke banket Mother Brain, Space Pirates og Ridley "opp til flere ganger".

Lenke til kommentar

Metroid er ikke og vil aldri bli et skytespill som Halo. Heldigvis.

 

Samus er ganske badass i de nyeste spillene, men hun har ikke plutselig skiftet personlighet og blitt usikker og nølende i Other M. Det burde ikke være så vanskelig å få med seg at det foregår rett etter Super Metroid da hun fortsatt var svært ung og uerfaren. I tillegg får vi vite mye mer om bakgrunnen hennes før hun ble en bounty hunter, altså lenge før det tidsmessig første Metroid-spillet. (Metroid: Zero Mission, om jeg ikke tar feil.) Hun har derfor ikke banket Mother Brain, Space Pirates og Ridley "opp til flere ganger".

 

Du har et poeng der, jeg tenkte ikke på at Samus var yngre i Other M. Men uansett, hun har vært gjennom en god del i Super Metroid alene, nok til at hun ikke burde være så sippete i dette spillet. Men det er bare min mening ;)

Lenke til kommentar

Metroid er ikke og vil aldri bli et skytespill som Halo. Heldigvis.

 

Samus er ganske badass i de nyeste spillene, men hun har ikke plutselig skiftet personlighet og blitt usikker og nølende i Other M. Det burde ikke være så vanskelig å få med seg at det foregår rett etter Super Metroid da hun fortsatt var svært ung og uerfaren. I tillegg får vi vite mye mer om bakgrunnen hennes før hun ble en bounty hunter, altså lenge før det tidsmessig første Metroid-spillet. (Metroid: Zero Mission, om jeg ikke tar feil.) Hun har derfor ikke banket Mother Brain, Space Pirates og Ridley "opp til flere ganger".

 

Du har et poeng der, jeg tenkte ikke på at Samus var yngre i Other M. Men uansett, hun har vært gjennom en god del i Super Metroid alene, nok til at hun ikke burde være så sippete i dette spillet. Men det er bare min mening ;)

 

Bare fordi man utrydder alle metroidene og sprenger en planet på egenhånd blir man ikke en tøffing over natten. :p

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med forfatteren av denne teksten:

 

http://seanmalstrom.wordpress.com/2010/08/29/email-this-video-is-why-sakamoto-must-go/

 

Videoen viser hvorfor Other M er en tragedie fra ende til annen. Samus har blitt en pedofil japaners våte fantasi. Her reduseres hun til en sutrete småjente, og det vises nærbilder av bakenden sin der hun løper rundt.

 

Hvorfor i all verden skal den helrå Samus bryte sammen når hun møter samme gamle fiende for n'te gang? Videoen viser tredje eller fjerde eller femte gangen hun kjemper mot Ridley! Det blir bare latterlig. Og man sitter og lider seg gjennom elendige filmscener full av intetsigende dialog.

 

Spillet har en elendig, klisjefylt, kvinnefiendtlig historie der en sterk karakter er redusert til et gråtende pikebarn.

 

Hvis Sakamoto så gjerne vil lage film, hvorfor prøver han seg ikke i filmindustrien? Kan det være fordi han vet at evnene hans på dette området er såpass elendige at den eneste muligheten han får til å rable ned elendige og klisjefylte historier er i Nintendo?

 

Sakamoto har ødelagt Metroid.

Lenke til kommentar

Har hatt mine tvil omkring Other M en god stund nå... Det å gi spillet fra Retro Studios til Team Ninja var den første spikern i foten min.

Og etter å ha nylig hørt om hvor mye av Samus' fortid og historie som avsløres og hvordan de har redusert henne fra beintøffe Samus Aran, som alle "uvitende" tok som en selvfølge at var en mann pga. det faktum at hun kicker ass på tvers av universet, til intet mer enn nok en japansk doe-eyed manga-pinup gir meg egentlig mest lyst til å la spillet stå urørt i hylla og ikke risikere å ødelegge min Metroid-feeling.

Kanskje en god ide at jeg valgte å ville få unnagjort Uncharted 2 før jeg begynnte på neste spill..?

 

..går hele spillet i samme sporet som det som ble vist i klippet i linken til snartenkt?

Lenke til kommentar
Det burde ikke være så vanskelig å få med seg at det foregår rett etter Super Metroid da hun fortsatt var svært ung og uerfaren.
I den offisielle tidslinja til metroid er faktisk Super ganske langt bak. Alle spillene untatt Fusion og Other M foregår før Super.

 

Uansett syns jeg mange overreagerer noe fryktelig når det gjelder Other M. Jeg klarte ikke å se noe av de "kvinnefiendtlige" elementene som dette spillet tydeligvis flyter over av. Samus er fortsatt like beintøff som hun har vært i alle de andre spillene etter min mening.

 

EDIT: Spoilermateriale

 

Klagene består vanligvis av to hovedpunkter:

1.) Samus tar ordre fra en mann, dette blir sett på som kvinnefiendtlig:

Samus blir med "rommilitæret" på et oppdrag gitt til dem. Bør hun ikke da følge militærets regler? Hadde ikke dette vært et problem om Adam var byttet ut med en kvinne? Skal ikke kvinner i militæret ta ordre fra en mannlig overordnet?

 

2.) Den omtalte "Ridley-scenen":

Den scenen kunne nok bli gjort på en bedre måte, men likevel; I Super Metroid ble Ridley drept og planeten han ble drept på ble sprengt i fillebiter. Ridley er også den som drepte og åt foreldrene til Samus forann øynene hennes. Jeg hadde ikke akkurat tatt det pent om jeg hadde truffet på han enda en gang jeg heller.

 

Dialogen og historien er ikke noe oscarmateriale, det er jeg enig i. Men nå er det faktisk et videospill vi snakker om :p.

 

og det vises nærbilder av bakenden sin der hun løper rundt.
Du har ikke spillt spillet du, har du vel? Jeg runda spillet med 97% og jeg kan ikke huske å ha sett noe til disse "nærbildene". Endret av Ziltoid
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke legge meg opp i flere diskusjoner om Samus blir utsatt for sjåvinisme eller ikke, det får holde det jeg skriver i artikkelen.

 

Men det er en ting som er sikkert, tidslinjen til Metroid-serien er forvirrende saker :p

Jeg skal innrømme at jeg har falt av lasset, til tross for at jeg har spilt det meste innen serien.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke legge meg opp i flere diskusjoner om Samus blir utsatt for sjåvinisme eller ikke, det får holde det jeg skriver i artikkelen.

 

Men det er en ting som er sikkert, tidslinjen til Metroid-serien er forvirrende saker :p

Jeg skal innrømme at jeg har falt av lasset, til tross for at jeg har spilt det meste innen serien.

 

Huff, da kan du tenke deg hvor vanskelig det er for oss Metroid Fans som følger med fra sidelinja (jepp, jeg forrådte Nintendo med Sony).

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke legge meg opp i flere diskusjoner om Samus blir utsatt for sjåvinisme eller ikke, det får holde det jeg skriver i artikkelen.

 

Men det er en ting som er sikkert, tidslinjen til Metroid-serien er forvirrende saker :p

Jeg skal innrømme at jeg har falt av lasset, til tross for at jeg har spilt det meste innen serien.

 

Jeg er enig i at vi droppe å diskutere sjåvinismen. Vi kan kalle det sjåvinisme at hun tar ordre fra en mann, men hun er med i et slags militære. Det sier jo sitt. Hele poenget der er jo å ta ordre fra den overordnede, enten det er en mann eller kvinne.

 

Tidslinjen er litt forvirrende, men hva så? Hvorfor ikke bare nyte Other M som et bra spill som er løst basert på Metroid-spillene? Jeg vil si det er et svært bra 2D Metroid med FPS elementer og mindre utforsking enn de forrige, men til gjengjeld forkuserer mye mer på historien enn før. Og greit nok er det ganske annerledes enn de forrige, men da det gikk over til et teit FPS ble det relativt bra mottatt? Og hva med Metroid Pinball?

Lenke til kommentar

Jeg har solgt Wii-en og kommer sannsynligvis ikke til å spille dette, men det var elementer ved Corruption som bar bud om at serien var på vei i feil retning, og at utviklerne var i ferd med å glemme hva de holdt på med. Dialog? Historie? Andre mennesker? Metroid handler om å være ALENE mot elementene på fremmede planeter, gjerne med arkeologiske rester etter mystiske sivilisasjoner. Ensomhet, stemning og oppdagelse. Bortsett fra at Samus er en kvinne, bestemmer spilleren selv hvem hun er, en beslutning som ikke bør overlates til kåte og harry programmerere. Særlig burde Team Ninja holdes langt unna slike beslutninger.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg har solgt Wii-en og kommer sannsynligvis ikke til å spille dette, men det var elementer ved Corruption som bar bud om at serien var på vei i feil retning, og at utviklerne var i ferd med å glemme hva de holdt på med. Dialog? Historie? Andre mennesker? Metroid handler om å være ALENE mot elementene på fremmede planeter, gjerne med arkeologiske rester etter mystiske sivilisasjoner. Ensomhet, stemning og oppdagelse. Bortsett fra at Samus er en kvinne, bestemmer spilleren selv hvem hun er, en beslutning som ikke bør overlates til kåte og harry programmerere. Særlig burde Team Ninja holdes langt unna slike beslutninger.

 

Nja, ikke helt enig der.

Super Metroid for eksempel tok jo for seg Samus aran på HQ til Space Fedaration og vi får jo også "pratet" så vidt med noen mennesker før vi må kaste oss ut i det og prøve å ta knekken på de slemme piratene.

 

Det jeg dog har litt å utsette er at space piratene skal liksom være såpass avanserte, men når du først er i kamp med feks Ridley så er han jo relativt "dinosaurisk" og uten mye inteligens (samtale, etc).

 

Jeg personlig har nok ikke hatt noe problem om serien utviklet seg fra Super Metroid og kjørte litt samhold med andre mennesker, noe som det ser ut blir lagt vekt på i Other M.

 

Personlig er jeg nok litt møkkalei av den sterotypiske Only one hero can save them all som blir brukt i de fleste spill.

Lenke til kommentar
men når du først er i kamp med feks Ridley så er han jo relativt "dinosaurisk" og uten mye inteligens (samtale, etc).

 

Har du prøvd Metal Wolf Chaos?

 

 

Richard Hawke: "Metal Wolf! Planning on wiping out New York this time, you enemy of the people? I, Richard Hawke, will not let you get away with it. I, Richard Hawke, will uphold Amercian justice without fail."

 

Metal Wolf: "Yeah? Suck on my missile punch."

 

Richard Hawke: "I won't lose! The reason is that I, Richard Hawke, am the last great American hero."

 

Metal Wolf (angriper): "How do you like me now?"

 

Richard Hawke: "Let's rumble. Eat my flame of justice."

 

Metal Wolf (dør): "Aiyyee. He got me."

 

Richard Hawke: "Justice is always victorious in the end. Long live the USA."

 

:rofl:

Lenke til kommentar

Du kan ha en mening om enkelte ting, men du kan ikke ha en mening om selve spillet mer enn du har en mening om en film etter å ha sett trailere. ;)

Vår Herre Skaperen, er det du som sitter der og skriver? Hvis ikke synes jeg ikke du har noe med å dømme meningsberettigelsene til folk. Det finnes ingen sannhet om spillet man får vite etter å ha rundet det: alle, selv anmeldere, har hver sin subjektive opplevelse. Men dette forsvaret er unødvendig, jeg lever jo opp til dine krav. Har ikke nevnt annet enn det jeg kjenner til, og når jeg innleder med at jeg ikke har prøvd spillet har jeg da mitt på det tørre. Hadde jeg utelatt denne ærlige bakgrunnsinformasjonen hadde du ikke klagd. Spar heller pusten til en dag jeg sier om et spill jeg aldri har prøvd at kontrollen suger.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...