Gå til innhold

Anmeldelse: Metroid: Other M (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke legge meg opp i flere diskusjoner om Samus blir utsatt for sjåvinisme eller ikke, det får holde det jeg skriver i artikkelen.

 

Men det er en ting som er sikkert, tidslinjen til Metroid-serien er forvirrende saker :p

Jeg skal innrømme at jeg har falt av lasset, til tross for at jeg har spilt det meste innen serien.

 

Jeg er enig i at vi droppe å diskutere sjåvinismen. Vi kan kalle det sjåvinisme at hun tar ordre fra en mann, men hun er med i et slags militære. Det sier jo sitt. Hele poenget der er jo å ta ordre fra den overordnede, enten det er en mann eller kvinne.

 

Tidslinjen er litt forvirrende, men hva så? Hvorfor ikke bare nyte Other M som et bra spill som er løst basert på Metroid-spillene? Jeg vil si det er et svært bra 2D Metroid med FPS elementer og mindre utforsking enn de forrige, men til gjengjeld forkuserer mye mer på historien enn før. Og greit nok er det ganske annerledes enn de forrige, men da det gikk over til et teit FPS ble det relativt bra mottatt? Og hva med Metroid Pinball?

Man kan ikke nyte Other M fordi man tvinges til å sitte gjennom flere timer med cutscenes som ikke kan hoppes over. Man får den pedofile japanerens våte drøm tvunget ned i halsen, på en måte.

 

Og Ziltoid som ikke kan skjønne hvordan spillet er manssjåvinistisk, så han på videoen i artikkelen jeg linket til? Det er ikke det at hun tar ordre, men at hun må reddes av menn fordi hun blir redusert til en sutrete, hjelpeløs unge. Og igjen, hvorfor skulle hun plutselig bli redd for Ridley etter tredje eller fjerde gang de møtes? At det er et spill er ingen unnskyldning for slikt klisjefylt, sexistisk møl.

Lenke til kommentar

Hun blir strengt tatt ikke fremstilt som en småjente. Hun opplever en flashback (Kansje hun har PTSD?) fra da Ridley åt foreldrene hennes. Og hvorfor er det så galt at en kvinne blir reddet av en mann? Hadde du latt en kvinne bli overfalt uten å gripe inn fordi det ville være sexistisk å hjelpe henne?

 

Med tanke på at spillet er japansk ville jeg ikke tro det hadde vært noen forskjell med en mannlig hovedperson. Eneste forskjellen er at det hadde vert en overdrevet muskuløs og maskulin hovedperson (Eller kansje en overdreven feminin hovedperson, man vet aldri med Japan), noe som i mine øyne burde vekke like mye opprør fra "sexsismefolka" ;)

 

Som jeg spurte i min første post: hvor i spillet er disse filmsnuttene der baken til Samus stikkes opp i kameraet hele tiden?

Lenke til kommentar

Hun blir fremstilt som en småjente. Videoen skal vise at hun får panikk, som om hun var en hjelpeløs liten jente, og må reddes av en stor, sterk mann. Det er sexistisk at hun i det hele tatt fremstilles som et hjelpeløst barn bare fordi hun er kvinnelig.

 

Når Samus går rundt i Zero Suit, vises bakenden ofte.

 

Hvorfor ikke spørre en kvinne om hva hun mener? Her kan du høre (se videoen):

 

http://g4tv.com/games/wii/61992/metroid-other-m/review/

Lenke til kommentar

Samus redder faktisk Anthony flere ganger iløpet av spillet, så hun er ikke så hjelpesløs i Other M som hylekoret har fått deg til å tro. Og nei, bakenden vises faktisk ikke ofte, det hadde du vist om du (for n'te gang) hadde spillt spillet.

 

Og Abbie Heppe mister nok all kredibilitet i sexsismedebatten når hun sier at Other M er mannssjåvinistisk, men at Bayonetta er kult og interessant.

Lenke til kommentar

Hun blir fremstilt som en småjente. Videoen skal vise at hun får panikk, som om hun var en hjelpeløs liten jente, og må reddes av en stor, sterk mann. Det er sexistisk at hun i det hele tatt fremstilles som et hjelpeløst barn bare fordi hun er kvinnelig.

 

Når Samus går rundt i Zero Suit, vises bakenden ofte.

 

Hvorfor ikke spørre en kvinne om hva hun mener? Her kan du høre (se videoen):

 

http://g4tv.com/game...other-m/review/

 

Kan det være at det er et flashback og hun er en småjente da det skjer?

Lenke til kommentar

Så alt hadde vært greit om Samus hadde vært en mann og vist som en liten gutt i flashbacken? Jeg er veldig for likestilling, men noen ganger syns jeg at folk som deg ser etter sexisme der det ikke er noe. Og jeg prøver ikke å latterliggjøre noen, jeg bare påpeker dobbeltmoralen til nevnte anmelder.

 

Men jeg ser ingen grunn til å diskutere dette videre, vi kommer tydeligvis ingen vei uansett :)

Endret av Ziltoid
Lenke til kommentar

snartenkt, hva mener du om Alien-filmene? I den første blir hele mannskapet slaktet en etter en, og den enste overlevende er en dame. I Aliens sender de en hel drøss topptrente marinesoldater (inkludert en dame) for å rydde opp, og hun dama fra den første blir med. Bare noen få overlever, inkludert hun dama. I Alien 3 havner de på en fengselsplanet full av farlige menn, og den eneste overlevende er en dame. Men det er vel ikke kjønnsdiskriminerende? Hva om Samus hadde vært en mann, og i flashbacket ble han reddet av en dame?

Lenke til kommentar
Så alt hadde vært greit om Samus hadde vært en mann og vist som en liten gutt i flashbacken? Jeg er veldig for likestilling, men noen ganger syns jeg at folk som deg ser etter sexisme der det ikke er noe. Og jeg prøver ikke å latterliggjøre noen, jeg bare påpeker dobbeltmoralen til nevnte anmelder.

 

Men jeg ser ingen grunn til å diskutere dette videre, vi kommer tydeligvis ingen vei uansett :)

Hadde Samus vært mannlig hadde dette tullet med "morsinstinkt" (eller farsinstinkt) vært et tema i utgangspunktet.

 

Hvordan er anmelderen dobbeltmoralsk? Vennligst grei ut på en utfyllende måte hva du mener.

 

snartenkt, hva mener du om Alien-filmene? I den første blir hele mannskapet slaktet en etter en, og den enste overlevende er en dame. I Aliens sender de en hel drøss topptrente marinesoldater (inkludert en dame) for å rydde opp, og hun dama fra den første blir med. Bare noen få overlever, inkludert hun dama. I Alien 3 havner de på en fengselsplanet full av farlige menn, og den eneste overlevende er en dame. Men det er vel ikke kjønnsdiskriminerende? Hva om Samus hadde vært en mann, og i flashbacket ble han reddet av en dame?

Hva med Alien? Mener du at den er sexistisk? Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.

 

Som jeg skrev, hadde Samus vært en mann, hadde hele dette morsinstinnkt/farsinstinkt-føleriet aldri vært med i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Hva med Alien? Mener du at den er sexistisk? Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.

 

Som jeg skrev, hadde Samus vært en mann, hadde hele dette morsinstinnkt/farsinstinkt-føleriet aldri vært med i utgangspunktet.

 

Det jeg mener er at du tilter om en dame blir reddet av en mann, men om en mann blir reddet av en dame er det uinteressant? Er ikke det litt dobbeltmoral?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det hadde vært noen forskjell med en mannlig hovedperson. Japansk historiefortelling baserer seg mye på slike instinkt og bånd med andre karakterer i spillets univers.

 

Og jeg sier hun er dobbeltmoralsk som sier at Other M = kvinnefiendtlig og Bayonetta = Kult og interessant.

Du har fortsatt ikke forklart nøyaktig hva du mener er dobbeltmoralsk med det.

 

Og jo, det hadde vært forskjellig med en mannlig hovedperson. Ser du for deg Solid Snake bryte sammen og snakke om farsrollen?

 

Hva med Alien? Mener du at den er sexistisk? Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.

 

Som jeg skrev, hadde Samus vært en mann, hadde hele dette morsinstinnkt/farsinstinkt-føleriet aldri vært med i utgangspunktet.

Det jeg mener er at du tilter om en dame blir reddet av en mann, men om en mann blir reddet av en dame er det uinteressant? Er ikke det litt dobbeltmoral?

På ingen måte. Det er en ting å bli reddet. En annen ting er det å fremstille kvinnen som en hjelpeløs jente som må reddes av store, sterke menn. At kvinner redder menn er unntaket snarere enn regelen, og motvirker denne forkvaklede oppfatningen av kvinner som svake og hjelpeløse.

 

Metroid underbygger oppfatningen av kvinner som svake og hjelpeløse.

 

Alien motvirker den.

Lenke til kommentar
Ser du for deg Solid Snake bryte sammen og snakke om farsrollen?
Med tanke på hvor kludrete historien er i MGS så har jeg ikke noe problem med å se for meg det nei :p

 

Og du ser virkelig ikke noe dobbeltmoralsk med å kalle ett av denne konsollgenerasjenens mest sexualiserte spill kult for så å kalle Other M (som sammenlignet ikke er sexualisert i det hele tatt) for sexistisk?

Lenke til kommentar
Ser du for deg Solid Snake bryte sammen og snakke om farsrollen?
Med tanke på hvor kludrete historien er i MGS så har jeg ikke noe problem med å se for meg det nei :p

 

Og du ser virkelig ikke noe dobbeltmoralsk med å kalle ett av denne konsollgenerasjenens mest sexualiserte spill kult for så å kalle Other M (som sammenlignet ikke er sexualisert i det hele tatt) for sexistisk?

Hva er sexistisk, og på hvilken måte?

Lenke til kommentar
Du skjønner godt hva jeg mener.

 

Du kan gjerne ta en titt på denne videoen:

http://screwattack.com/videos/TGO-Episode-40-Heavens-to-Metroid

Han oppsummerer sånn ca. hva jeg syns om Other M og oppstyret rund det, men ordlegger seg kansje på en bedre måte enn hva jeg gjør.

Den videoen der er såpass full av stråmannargumentasjon og annet tull at man ikke kan ta den seriøst. Les kommentarene...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...