Gå til innhold

Hjelp oss med å få bedre emnetitler


Anbefalte innlegg

Kampen for best mulig kvalitet på forumet starter med emnetitler. Vi har i alle år slitt med emnetitler som sier fint lite om hva tråden egentlig handler om og for virkelig å ta et steg videre trenger vi din hjelp.

 

Hvorfor ønsker vi godt beskrivende emnetitler?

 

Den viktigste faktoren er jo at du lettere enkelt skal få oversikt i en kategori. Grunn nummer to er at det skal bli lettere for deg å søke deg til riktige treff.

 

Å lage en god emnetittel er ikke alltid enkelt. I tillegg eksisterer det dessverre en ukultur som media dessverre har stor skyld i ved at redaktører har gått god for tabloide overskrifter som er ment å lure deg til å klikke inn på en artikkel, fremfor å egentlig vite hva det dreier seg om. Det er medias flest-mulig-klikk basill som lett smitter over og det er jo litt synd at vi på et forum faktisk krever mer fra en 15-åring enn hva det ser ut til er tilfellet for flere av landets journalister. Men hvorfor la det stoppe oss?

 

Vi tror nå våre brukere kan bedre og her kan vise vei. Lag derfor emnetitler som forteller hva tråden handler om. Det er eksempelvis en stor forskjell på om denne tråden har tittelen "Hjelp oss" eller om den heter "Help oss med å få bedre emnetitler". Kanskje flere ville lest om jeg skrev "Spennende nytt, klikk her", men det er kvantitet som virkelig går ut over kvalitet.

 

Det er også veldig fint om du rapporterer dårlige emnetitler du kommer over. Vi skal også ta og øke antallet veiledere, slik at flere får mulighet til å utforme godt beskrivende emnefelt.

 

Takker for din tid og vokt deg for asken :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Min erfaring er at jeg har sett moderatorer som svarer i tråder som kun har et ord i emnetittelen. Og det er ikke bra føler jeg, da søkbarheten i forumet blir dårligere av emnetitler som inneholder kun et ord. Og det blir ikke bedre for forumet når moderatorene bidrar i tråder som har en manglende emnetittel. :)

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at moderatorer og forumveiledere sender en PM til hver person som lager et emne med en dårlig emnetittel, og forklarer hva brukeren har å tjene på en best mulig emnetittel, eventuelt hva brukeren har å tape på en dårlig emnetittel. Kom gjerne også med forslag til tittel. Og hold så klart en vennlig tone!

 

Det hjelper for eksempel ikke å si "finn en bedre emnetittel" uten noen videre begrunnelse - god argumentasjon (kunsten å overtale/overbevise, blander alltid de to) har mye å gjøre med å vise den andre hva den har å tjene på det du måtte ønske. En nyregistrert bruker som kommer til Norges største seriøse forum og lager en tråd med tittelen "Trenger ny PC" trenger ikke nødvendigvis å bry seg noe som helst om forumets regler eller kultur (som brukeren sannsynligvis ikke kjenner til i utgangspunktet) - det i seg selv har ingen egenverdi for brukeren. Men om brukeren forstår at en bedre emnetittel gir raskere og bedre hjelp, da får man gjerne fart på sakene. :)

Lenke til kommentar

Første steg burde vore å hente fram igjen tre-ords-regelen, som eg ikkje heilt forstår kvifor er fjerna. Det var ein umiddelbar merkbart forandring etter forumoppgraderingen, emner med eitt ord i tittelen dukka opp både her og der.

 

Regelen er ikke fjernet, den tekniske begrensningen er det. Noe drift må fikse på i så måte.

 

Nå er det ikke antall ord som avgjør kvaliteten på emnetitler, det er en stor overvekt av lite beskrivende med mange ord også.

 

Skal se om vi også får lagt inn en oppfordrende tekst like under boksen man skriver emnetittel i også, slik at man lettere får det med seg.

Lenke til kommentar

Skal se om vi også får lagt inn en oppfordrende tekst like under boksen man skriver emnetittel i også, slik at man lettere får det med seg.

Undertitler? Det kunne man ha rett etter oppgraderingen, og det fungerte egentlig elendig. Endte jo med at ingen brukte selve tittelen, mens alle brukte undertitlene. Dessuten var undertittelen mindre synlig enn selve tittelen, det fungerte ikke bra.

Endret av Latias
Lenke til kommentar
Undertitler? Det kunne man ha rett etter oppgraderingen, og det fungerte egentlig elendig. Endte jo med at ingen brukte selve tittelen, mens alle brukte undertitlene. Dessuten var undertittelen mindre synlig enn selve tittelen, det fungerte ikke bra.

 

Selv liker jeg godt undertitler, til for eksempel spillanmeldelser (spilltittelen og plattform i hovedtittelen og en mer kunstnerisk tittel i undertittelen, eller omvendt). Men dersom undertittelfeltet normalt byr på problemer, kanskje det kan være skjult, og slik at man kan få det frem ved å trykke på "legg til undertittel"?

Endret av MiSP
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde hvertfall være både lov og oppfordret til å la oss bruke språklige virkemidler til å skape overskrifter som fanget oppmerksomheten til leserene, og engasjerte til debatt - aka grunnleggende kommunikasjonsteori. <b>Eller bruke færre enn tre ord på tråder som har mer et "varemerke" til navn enn en informativ setning som forklarer innhold.

</b>

Endret av Lidskjalv
Lenke til kommentar

Skal se om vi også får lagt inn en oppfordrende tekst like under boksen man skriver emnetittel i også, slik at man lettere får det med seg.

Undertitler? Det kunne man ha rett etter oppgraderingen, og det fungerte egentlig elendig. Endte jo med at ingen brukte selve tittelen, mens alle brukte undertitlene. Dessuten var undertittelen mindre synlig enn selve tittelen, det fungerte ikke bra.

Dessuten så mener jeg å huske at undertitlene ikke kom med når man søkte etter trådtitler. Så søkbarheten sank også.

 

Nei, treordsregelen er ikkje fjerna, men den sperra som tidlegare gjorde at ein ikkje kunne lage emnetitlar med mindre enn tre ord er borte.

Strengt tatt så var begrensningen at man måtte ha to mellomrom og tekst i tillegg. Så den var lett å ommgå, men man skjønte hvertfall at man gjorde noe feil når man fikk opp en feilmelding.
Lenke til kommentar

For å få luket ut de dårlige emnetitlene så bør også folk engasjeres til å rapportere. Og å rapportere bedre.

La oss si at en bruker poster en tråd med tittelen "HJELP!" og i innlegget kommer det frem at han sliter med å få crossfire til å fungere på Windows 7.

En dårlig rapport vil da bare inneholde "Dårlig emnetittel", mens en god rapport vil inneholde et forslag til en bedre emnetittel som f.eks. "Dårlig emnetittel. En bedre hadde vært "Sliter med å få crossdire til å funger på win7""

 

Noe om dette burde vært tatt med i førsteposten i denne tråden.

 

Henviser videre til TSP sin tråd her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1137381

Den kommer med flere gode tips.

 

 

Hei alle sammen!

 

I denne posten skal undertegnede - på vegne av moderatorene - gi dere noen tips til hvordan dere best mulig kan rapportere innlegg, tråder og brukere. I tillegg vil jeg oppfordre alle om å bruke muligheten dere har til å rapportere. Å gå gjennom rapporter er nemlig et svært sentralt gjøremål for moderatorer. Det er bedre for oss med en rapport for mye, enn en for lite. Rapporter sikrer at forumet fortsetter å være en god diskusjonsarena :)

 

Samtidig vil vi selvfølgelig rette en stor takk til alle våre brukere som gjennom rapporteringer bidrar til å gjøre forumet mer oversiktelig, ryddig og seriøst. Uten denne verdifulle innsatsen fra våre brukere ville det i mange situasjoner tatt mye lenger tid før en moderator oppdaget regelbrudd eller andre ting vi moderatorer må ta tak i. For moderatorer kan ikke være overalt til enhver tid.

 

Tusen hjertelig takk til alle som hjelper til - og bidrar på forumet!

 

Har dere noen spørsmål, forslag til ting som kan legges til i denne førsteposten eller ønsker å diskutere noe som er relatert til det å rapportere, skriv et innlegg ;)

 

Enkelte deler av følgende informasjon er hentet fra wiki.diskusjon.no sin side om rapporteringer.

 

 

 

1. Hva skal jeg bruke rapporteringsfunksjonen til?

Man kan rapportere alt som trenger en moderators oppmerksomhet, eller som man mener ikke hører hjemme på forumet. Dette gjelder alt fra brudd på retningslinjene til forespørsler om å få hjelp til å opprette, endre eller fjerne en avstemning/poll i en tråd. Det er dermed ikke sagt at rapporteringfunksjonen utelukkende skal brukes til å luke ut regelbrudd på forumet. Man kan nemlig rapportere tråder og innlegg for å få hjelp av en moderator til forumrelaterte gjøremål som brukere ikke har myndighet til å utføre, eksempelvis flytte en tråd.

 

 

Dette trenger man ikke rapportere:

  • Redaksjonelt innhold på de ulike nettstedene tilknyttet Diskusjon.no igjennom Edda Digital.
    - Ta kontakt med nettstedet, gjennom kontaktinformasjon der, eller besøk tilbakemeldingskategorien til nettstedet

  • Dine egne innspill, uenigheter eller tilbakemeldinger på moderering.
    - Send en PM til den moderatorene som foretok modereringen du er uenig i.
    - Husk forøvrig at moderering ikke skal diskuteres i trådene heller

  • Kommunikasjon med enkeltmoderatorer.
    - Send en PM til den moderatorene du vil kommunisere med

 

2. Hvordan rapporterer jeg?

Alle innlegg på forumet har en rapporteringsknapp som er plassert nederst til venstre under innlegget. Avhengig av hvilket forumskin man bruker vil rapporteringsknappen se slik ut: p_report.gif eller p_report.gif.

 

Når man trykker på knappen kommer man til en side hvor man kan skrive meldingen som rapporten skal inneholde.

 

 

Dette vil rapporten automatisk inneholde:

  • Lenke til det innlegget man rapporterer.
  • Navnet på brukeren som rapporterte innlegget, samt dato og tid.

NB: Rapporteringssystemet støtter per dags dato ikke BBCode, dette vil si at [ url], [ b], [ img] osv. bare vil vises som vanlig tekst hos oss. (uten mellomrom etter [ )

 

 

3. Hvilken info bør jeg bidra med?/Eksempler på rapporter

Selv om det viktigste for så vidt er at du rapporterer i det hele tatt, er det i mange tilfeller at du kan hjelpe moderatorene med å gjøre en bedre og raskere jobb gjennom å komme med nyttig ekstrainformasjon. Nedenfor er det listet noen normale grunner til hvorfor man ønsker å rapportere og eksempel på "mindre bra" og "bra" rapportering.

 

Eksemplene under "bra" er ikke nødvendigvis optimale de heller. Om du har noe mer å si, eller har gode argumenter å komme med i rapporten, kom med det! Alt som kan bidra til at moderatoren får mer nyttig informasjon eller synspunkter er uantsett veldig bra ;)

 

 

Ved personangrep og/eller trolling:

Mindre bra: "Personangrep" eller "Trolling"

Bra: "Personangrep som hevder brukeren er en inkompetent jævel. Dette befinner seg i fjerde avsnitt." eller "Jeg mener trollingen gjør seg spesielt tydelig i andre avsnitt"

 

Om innlegget er svært kort eller mer eller stort sett hele innlegget er preget av veldig tydelige personangrep/trolling vil "mindre bra"-løsningen være regnet som "bra". Argumenter for hva du mener er personangrep/trolling og hvorfor kan likevel være verdifullt.

 

 

 

Ved feilposting/ønske om å flytte tråd:

Mindre bra: "Feilpostet"

Bra: "Feilpostet, bør flyttes til kategorien PC-spill"

 

Ved dårlige emnefelt/brudd på 3-ords-regelen: Forslag til en bedre emnetittel.

Mindre bra: "Dårlig emnetittel/brudd på 3-ords-regel"

Bra: "Dårlig emnetittel, burde være: Tips til og informasjon rundt rapportering"

 

 

Ved ønske om splitting av tråd:

Mindre bra: "Splitt ut til egen tråd"

Bra: "Fra dette innlegget er det en god del innlegg som bør splittes ut til en egen tråd i kategorien "Tilbakemeldinger om forumet", jeg foreslår at tråden får tittelen: "Gjør moderatorene her på forumet en god nok jobb?"

 

 

4. Flere ofte stilte spørsmål og svar:

 

Hva gjør jeg hvis hele tråden skal rapporteres?

Om du skal rapportere tråden i seg selv og ikke enkeltinnlegg, rapporter den posten som starter tråden. Eksempel på situasjoner hvor du ønsker dette er for eksempel om tråden er feilpostet, eller om hele tråden inneholder regelbrudd.

 

 

Hva hvis jeg skal rapportere flere innlegg i samme tråd?

Vi ønsker ikke alltid at alle innleggene blir rapportert hver for seg i situasjoner hvor det er flere innlegg som bryter retningslinjene, eller du ønsker innlegg splittet ut fra tråden. det er selvfølgelig flott at du bruker rapporteringsfunksjonen, men det blir mer effektivt og enkelt for alle om du for eksempel påpeker i rapporten at du rapporterer den posten du klikket "Rapporter" på, i tillegg til de tre neste innleggene.

 

Mer...

<!--SKJUL BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('8435237097262e53feaeb6007cff5131')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor</div><div class="spoilermain" id="8435237097262e53feaeb6007cff5131" style="display:none"><!--SKJUL END-->En annen løsning er å bruke tallene som står ved siden av innleggene, for eksempel kan du skrive; "Jeg trykket på rapportlenken ved innlegg #3, i tillegg vil jeg rapportere innleggene #5, #6 og #9, dette fordi ...".

 

En annen mulighet er å bidra med direktelenkene til alle innleggene du vil peke til, du får opp direktelenke ved å klikke på for eksempel #3 ved siden av innlegget. En bør i så fall starte ny linje etter hver lenke slik at det blir lettere for oss å lese rapporten i rapportpanelet.

 

Om det derimot er slik at det er mange forskjellige grunner til hvorfor du rapporterer innleggene, eller innleggene er spredt ut over et stort område kan det være lurt å dele opp til flere rapporter.

<!--SKJUL DIV--></div><!--SKJUL DIV-->

 

Jeg vil rapportere en bruker, hva gjør jeg?

Om du rapporterer en bruker er det fordi brukeren ikke holder seg til de reglene som gjelder for avatar, signatur eller andre profilfelt. Om noen sender deg en PM som bryter retningslinjene, se neste spørsmål.

 

Om noe av dette er grunnen for at du ønsker å rapportere en bruker kan du finne et tilfeldig innlegg som brukeren har skrevet og skrive en rapport som gjør det klart at du ikke rapporterer innlegget, for eksempel; "For lang signatur" eller "For stor avatar (filstørrelse)".

 

 

En bruker sendte meg en PM som bryter retningslinjene, hva gjør jeg?

I disse tilfellene kan det være best å ta kontakt direkte med en administrator - hvor du siterer hva som ble skrevet i meldingen og inkluderer brukernavnet til brukeren som sendte den. Liste over administratorer er øverst i denne oversikten.

 

Mer...

<!--SKJUL BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('1523f906f1853eb6886d3e4eb6daa38d')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor</div><div class="spoilermain" id="1523f906f1853eb6886d3e4eb6daa38d" style="display:none"><!--SKJUL END-->Uantsett vil saken bli sendt videre til en administrator for bekreftelse av hvorvidt det stemmer eller ikke. Dette gjøres normalt ved at administratoren sjekker om du har den meldingen du påstår å ha mottatt i din PM-innboks. Administratoren vil ikke sjekke opp dette med mindre du gir tillatelse til det. Om du ikke ønsker at administratoren skal sjekke din PM-innboks kan du ikke regne med at det blir utøvd reaksjoner mot brukeren du påstår å ha fått melding fra.

 

Muligheten for å lese PM-er sendt mellom brukere er kun tilgjengelig for administratorene i deres administratorpanel. Administratorer leser ikke meldinger som er blitt sendt til eller fra en bruker - unntakene er i de tilfeller hvor det er mistanke om brudd på forumets retningslinjer. Som regel vil brukeren bli spurt på forhånd, men det utelukkes ikke at unntak kan forekomme om det er risiko for bevisforspillelse. I disse tilfellene vil vi si fra hva vi har lest av brukerens meldinger i etterkant. <!--SKJUL DIV--></div><!--SKJUL DIV-->

 

Hvem blir rapportene sendt til?

Alle rapportene blir sendt til moderatorteamet generelt. Rapportene legges i en liste som alle moderatorer har tilgang til.

 

 

 

5. Rapporter istedet for å kommentere!

Moderatorteamet setter pris på at brukere tar seg tid til å benytte rapporteringsfunksjonen framfor å kommentere eller diskutere det som rapporteres direkte i tråden, da slikt vil være off-topic. Det er langt mindre arbeid for en moderator å slette mange rapporter om det samme istedet for å måtte rydde en tråd for off-topic!

 

 

Husk at vi heller vil ha en rapport for mye enn en rapport for lite! :)

 

 

Videre diskusjon, spørsmål eller tips som dreier seg om rapporteringsfunksjonen kan vi ta i denne tråden.

 

 

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Må si enkelte har vært utrolig flittige til å rapportere emnetitler siden denne nyheten, sjeldent har vel rapportsenteret vært mer fylt.

 

Får håpe vi rekker å få på plass nye veiledere ganske fort også, vi er et godt stykke på overtid der. Oppgradering og annet har stjålet mye tid i det siste, men det kommer :)

 

Det burde hvertfall være både lov og oppfordret til å la oss bruke språklige virkemidler til å skape overskrifter som fanget oppmerksomheten til leserene, og engasjerte til debatt - aka grunnleggende kommunikasjonsteori. <b>Eller bruke færre enn tre ord på tråder som har mer et "varemerke" til navn enn en informativ setning som forklarer innhold.

</b>

 

Så lenge man forstår hva tråden handler seg om, ser jeg ikke poenget med at vi skal være vanskelig på det. Men om man formulerer setninger som enten villeder eller ikke gir et slikt svar, typisk avisoverskrifter som er ment til å lure leseren til å klikke seg inn for å finne ut hva artikkelen egentlig handler om, det ønsker vi ikke. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...