Gå til innhold

AMD lanserer 12-kjerne for servere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tiden der 4- og 6-kjerne var toppen av lykke er definitivt over.

Vel...dette er en prosessor som er for en annen sokkel enn desktop utgavene også om jeg ikke tar feil. Hvis prisen blir høy, så tror jeg nok entusiastene sin lykke blir i Ci7 980X.

 

Edit : Ci7 980X er dyrere, men er nok et smartere valg ville jeg tro.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Tiden der 4- og 6-kjerne var toppen av lykke er definitivt over.

Vel...dette er en prosessor som er for en annen sokkel enn desktop utgavene også om jeg ikke tar feil. Hvis prisen blir høy, så tror jeg nok entusiastene sin lykke blir i Ci7 980X.

 

Edit : Ci7 980X er dyrere, men er nok et smartere valg ville jeg tro.

Tror nok ikke prisen spiller noen rolle da dette er prosessorer som kun kommer til sin rett ved mange tråder. Skal man ha høy ytelse på en til noen få tråder burde man se seg om etter andre ting, og hvis man er laget av penger er sikkert ditt eksempel det beste.

 

 

 

Lenke til kommentar

*snip* MHz-war er offisielt erstattet av core-war...

Tja jeg vet ikke...

 

Forbrukeren beveger seg fra desktop til laptop og videre mot mobile enheter og dermed beveger seg mot mindre ytelse, eller begrenset ytelse. Eneste applikasjonen som krever MER ytelse er spill, og selv der er det kun for de få. For å utnytte ytelsen så trenger man et svimlende utviklingsteam... og det koster.

 

Spill beveger seg også bort fra pc og mot konsoll.

 

Applikasjonene beveger seg fra lokalt til web...

 

Flere spill har krevd multiplayer-server(anti-pirattiltak) skal det være et poeng å spille det (Battlefield, WOW), og nå kommer de første spillene som krever fysisk oppkobling(anti-pirattiltak).

Det er bare et tidsspørsmål før deler av spillkoden kjøres på server som et anti-pirattiltak.

 

Servere... de trenger ytelse de. Der er fremtiden ... desverre... hw.no kommer til å bli kjøpt opp og lagt ned til fordel for dingser.no fordi ingen kjøper hardware lenger. De bare starter en dings som har en browser...

Lenke til kommentar

joda dingser med browser er nok fremtiden... men anandtech testet serverytelse. Når 6 kjerne westmere scorer vesentlig bedre enn 12 kjerne Magny-Cours på VMmark, kanskje DEN mest typiske server lasten i dag, så er jo antallet kjerner ikke lengre noe poeng, akkurat slik det var med frekvensen til P4. Det er kun ytelsen som gjelder.

 

http://it.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3784

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Når blir desse lansert i varianter for forbrukere? Blir vel i form av Phenom 2? Skal det slippast nye brikkesett eller? Dei vil vel bli pin-kompatible med eldre også?

Jeg vil gå så lagt som å si neppe. Her trengs ny sokkel for flere minnekanaler. To minnekanaler slik det er i Socket AM2+/AM3 vil kunne bli en enorm flaskehals for 12 kjerner.

Lenke til kommentar

Ah, endelig litt spenning i prosessormarkedet igjen.

Ligger ute test hos anandtech. Ca like rask som westmere med 6 kjerner litt ettersom hva en skal gjøre. Med andre ord er antallet kjerner like imponerende som klokkefrekvensen til P4 og ringen er sluttet. MHz-war er offisielt erstattet av core-war...

Ikke helt enig. MHz løpet er ikke helt over all den tid at Intel her varter opp med ca. 50% større klokk enn tilsvarende AMD. Den relevante sammenligningen i forhold til core-race blir vel AMD mot AMD. Dvs. samme arkitektur med økende kjerner. På Johans tester ser vi vel at å doble kjerner har mye for seg for AMD. De er nå på høyde med Intel for de fleste laster på samme strømbudsjett. Dette legger press på markedet og er ekstremt positivt for oss på kundesiden. Jeg er svært glad for at AMD gjorde en MCM nå, det hadde vært ulidelig å vente på Bulldozer.

 

Morsomt å se linuxbenkene vise hvordan bordet snur til AMDs fordel. Skulle vel ikke forundre meg om endelig versjon av Blender 2.5 viser det samme. Skulle også gjerne sett gode benker med kvm, apache, gcc, mysql og postgresql.

Lenke til kommentar
Vil disse ha noen funksjon på markedet for privatpersoner?

Neppe.

 

Tiden der 4- og 6-kjerne var toppen av lykke er definitivt over.

Vel...dette er en prosessor som er for en annen sokkel enn desktop utgavene også om jeg ikke tar feil. Hvis prisen blir høy, så tror jeg nok entusiastene sin lykke blir i Ci7 980X. Edit : Ci7 980X er dyrere, men er nok et smartere valg ville jeg tro.

Det er på tide å minne om at dette ikke er prosessorer for privatmarkedet. På samme måte er ikke Ci7-serien prosessorer for servermarkedet. Sagt på en annen måte så er dette som en semitrailer: ikke noe produkt for den jevne barnefamilie.

 

Når blir desse lansert i varianter for forbrukere? Blir vel i form av Phenom 2? Skal det slippast nye brikkesett eller? Dei vil vel bli pin-kompatible med eldre også?

De blir neppe lansert for forbrukere noen gang.

 

Til nye lesere i tråden: Dette er en serverprosessor.

Lenke til kommentar
Ligger ute test hos anandtech. Ca like rask som westmere med 6 kjerner litt ettersom hva en skal gjøre. Med andre ord er antallet kjerner like imponerende som klokkefrekvensen til P4 og ringen er sluttet. MHz-war er offisielt erstattet av core-war...

Det er mange veier til rom, og hvilken vei man velger er egentlig irrelevant så fremt man kommer frem. At AMD jekker opp konkurransen betraktelig i dette markedet er bare bra for oss alle. Intel har hatt litt for fritt spillerom i dette segmentet den siste tida.

 

Særlig massivt parallelle applikasjoner og båndbreddeintensive applikasjoner kan få en fin boost av 12 kjerner og 4 DDR3-1333 minnekanaler (~43 GB/s per sokkel).

Lenke til kommentar
Vil disse ha noen funksjon på markedet for privatpersoner?

Neppe.

 

Tiden der 4- og 6-kjerne var toppen av lykke er definitivt over.

Vel...dette er en prosessor som er for en annen sokkel enn desktop utgavene også om jeg ikke tar feil. Hvis prisen blir høy, så tror jeg nok entusiastene sin lykke blir i Ci7 980X. Edit : Ci7 980X er dyrere, men er nok et smartere valg ville jeg tro.

Det er på tide å minne om at dette ikke er prosessorer for privatmarkedet. På samme måte er ikke Ci7-serien prosessorer for servermarkedet. Sagt på en annen måte så er dette som en semitrailer: ikke noe produkt for den jevne barnefamilie.

 

Når blir desse lansert i varianter for forbrukere? Blir vel i form av Phenom 2? Skal det slippast nye brikkesett eller? Dei vil vel bli pin-kompatible med eldre også?

De blir neppe lansert for forbrukere noen gang.

 

Til nye lesere i tråden: Dette er en serverprosessor.

Klar over at dette er serverprosessor då det er en opteron. Det eg snakker om er når dei skal gjera tilsvarande med forbrukarprosessorar. Då altså til dømes to phenom x4 på ei brikka. Har jo lest om at det skal koma 12kjerners phenom snart, og lurte på om nokon kunne hugsa når.

Lenke til kommentar

Del/simen1: Spør Amdahl om veien til Rom. :) Kjedelig å komme etter at lekene er over.

 

Mitt poeng, som jeg tror dere forstår tross min iver etter et stikk i siden til AMD er at vi igjen er på ville veier. Ikke like ille som MHz-kappløpet i sine siste år, men absolutt like ille som begynnelsen på det.

 

Det første kappløpet handlet først om å få mest mulig seriell ytelse fordi dette er trivielt å programmere for. Frekvens ble målestokken og konsekvensen ble syke CPU design fra Intel som ikke var optimalisert for best ytelse, selv om noen nok trodde dette var den riktige veien å gå og det hadde det kanskje vært om CMOS hadde skalert spenning så bra som forventet og tynne ledere ikke oppførte seg som spoler, hvilket få eller ingen forventet. Pussig nok. Noen fysikere burde sett dette lenge før elektronikkfolka sto der med sjegget fullt av postkasser. Kan vel tilskrive dette blind tro på Moores lov fenomenet samt det merkverdige at bare ett av flere viktige parametre for seriell ytelse ble fokusområde; frekvens.

 

Resultat: Effektbegrenset fordi spenningen ikke skalerer og max frekvens er en funksjon av spenning.

 

Det andre kappløpet startet med overkangen til flere kjerner fordi en kan få mer parallell ytelse i et effektbegrenset system med mange kjerner. Igjen ser vi at kun en parameter, antall kjerner, har blitt en målestokk for suksess og konsekvensen ser nok en gang ut til å bli syke CPU design. Så får vi bare krysse fingrene for at programmvare vil skalere med større hell enn spenningen på CMOS. Pussig nok ikke mange som forventer dette. Jeg fortsetter kopieringen fra forrige avsnitt: Kan vel tilskrive dette blind tro på Moores lov fenomenet samt det merkverdige at bare ett av flere viktige parametre for seriell parallell ytelse ble fokusområde; frekvens antall kjerner.

 

Resultat: Antar at vi bli effektbegrenset fordi vi har for mange kjerner som ikke har noen jobb å gjøre pga begrenset skalerbarhet i programmer og minnehierarkiet vil ikke skalere effektivt til mange kjerner.

 

Dette blir ikke bra før en tar fullt sikte på at ytelse kommer i to former; gjennomstrømning og responstid. Glem den ene og fremdriften vil stoppe helt opp etter et par iterasjoner. Seriell ytelse gir lavere responstid for lange oppgaver. Parallell ytelse gir høyere gjennomstrømning og indirekte kortere responstid ved å korte ned køer hvis de eksisterer. Slik det er nå ofres seriell ytelse for å oppnå parallell ytelse. Det er veldig kortsiktig og jeg savner litt hardcore utvikling med sikte på bedre kjerner hvor en også tenker mer parallelitet i kjernen. Det begynner å bli lenge nok med disse limpistol prosjektene nå.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Del/simen1: Spør Amdahl om veien til Rom. :)

Den går rett vest :!:
Mitt poeng, som jeg tror dere forstår tross min iver etter et stikk i siden til AMD
Sjeldent ærlig. De fleste bedyrer objektivitet i enhver sammenheng :thumbup:
Det andre kappløpet startet med overkangen til flere kjerner fordi en kan få mer parallell ytelse i et effektbegrenset system med mange kjerner. Igjen ser vi at kun en parameter, antall kjerner, har blitt en målestokk for suksess og konsekvensen ser nok en gang ut til å bli syke CPU design.
Enig, men jeg synes ikke Magny-cours er et godt eksempel på dette. Niagara derimot. Clovertown også for den saks skyld. Jeg er svært glad for at Intel endelig erkjente at de måtte gjøre noe med minneytelse.

 

Det jeg ser som største utfordringen med de lastene jeg er mest opptatt av (dvs. HPC) er minnebehov. Det er ofte mye parallellitet å hente, men skal den skalere lineært så vil gjerne minnebehovet øke voldsomt med antall kjerner. Ved flertråding kan gjerne kjernene jobbe på samme datasett, mens rate-type kjøringer gjerne kjører med eget datasett for hver prosess. Derfor er jeg spent på å se om doblingen av minnekanaler i magny-cours vil utnyttes av leverandører til å doble dimms. Isåfall tror jeg vi har en killer for HPC (og diverse virtualiserte laster for den saks skyld). Skulle gjerne sett mer cache og en oppdatert northbridge dog.

 

Du nevnte noe om dårlig IO ytelse på virtualiserte systemer i en annen tråd. Jeg har ikke sett noen benker, og heller ikke fått rotet meg til å benke selv, så setter stor pris på om du har noe mer informasjon på dette.

Lenke til kommentar

Del/simen1: Spør Amdahl om veien til Rom. :) Kjedelig å komme etter at lekene er over.

I følge Anandtech ser det ut til at AMD kommer tidlig til lekene i mange av disiplinene. ;)

 

Slik det er nå ofres seriell ytelse for å oppnå parallell ytelse.

Helt klart, men jeg synes AMD har gjort denne doblingen av antall kjerner på en elegant måte. De har blant annet sørget for å ikke doble antall sokler i samme slengen. Noe som betyr at cache snoop over HT ikke eksploderer. "HT assist" reduserer også problemet vesentlig. I tillegg husker de på å doble antallet minnekanaler samtidig som de dobler antall kjerner slik at ikke minnebåndbredde per kjerne blir et tiltagende problem. Minnebåndbredden per kjerne er faktisk et avtagende problem i og med at minnefrekvensen øker og kjernefrekvensen minker (forutsatt samme arkitektur ellers).

 

Jeg er positivt overrasket over at de holder muligheten for 2-sokkel systemer åpnet for 12-kjernene og ikke krever 4+ sokler. At de dropper muligheten for 8 sokler er neppe noe stort tap.

Lenke til kommentar
Vil disse ha noen funksjon på markedet for privatpersoner?

Neppe.

 

Tiden der 4- og 6-kjerne var toppen av lykke er definitivt over.

Vel...dette er en prosessor som er for en annen sokkel enn desktop utgavene også om jeg ikke tar feil. Hvis prisen blir høy, så tror jeg nok entusiastene sin lykke blir i Ci7 980X. Edit : Ci7 980X er dyrere, men er nok et smartere valg ville jeg tro.

Det er på tide å minne om at dette ikke er prosessorer for privatmarkedet. På samme måte er ikke Ci7-serien prosessorer for servermarkedet. Sagt på en annen måte så er dette som en semitrailer: ikke noe produkt for den jevne barnefamilie.

 

Når blir desse lansert i varianter for forbrukere? Blir vel i form av Phenom 2? Skal det slippast nye brikkesett eller? Dei vil vel bli pin-kompatible med eldre også?

De blir neppe lansert for forbrukere noen gang.

 

Til nye lesere i tråden: Dette er en serverprosessor.

 

Tullball!

 

Denne vil kanskje ikke bli lansert til forbrukere men tro meg, vi ser 12-kjerne prosessorer på forbrukermarkedet en eller annen gang i nær fremtid.

 

Dualcore maskiner var også uhørt på forbrukermarkedet for ikke veldig mange år siden. Nå er quad-core standarden.

Lenke til kommentar

Du har en treffende signatur i hvert fall ;)

 

2013 er ikke nær fremtid i denne bransjen. Tida flyr og overskuelig fremtid er ca 5 år. Jeg vil kalle ~3 år for fjern fremtid og <1 år for nær fremtid. 12-kjerne kommer neppe til desktop i nær fremtid.

 

Merk at jeg ikke er bombesikker for det finnes en teknisk mulighet for at AMD gjør en PR-jippo og lanserer en "Ultra Extreme TWKR Limited Edition 12-core" med AM3 sokkel. (usle 1 minnekanal per 6-kjerne die). Det er nok teknisk mulig, men jeg tviler sterkt på at de kommer til å lage et sånt PR-monster.

 

Men 12 kjerner "seriøst" til desktop kommer neppe før Bulldozer (2011) har vært på markedet et år eller to eller når Intel Haswell (2012-2013) er på banen. Innen den tid tipper jeg #Core-myten begynner å slå sprekker for folk flest.

 

Redigert: Jo mer jeg ser på spesifikasjoner og priser virker åttekjernen på 2,0 GHz for 266 $ som et røverkjøp. Jeg fikk lyst til å be om en arbeidsstasjon med et par sånne på kontoret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...