Gå til innhold

Test: Coolit Eco A.L.C


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ironisk at jeg bestilte min Corsair H50 i går da, når jeg hadde planlagt å kjøpe en slik i mange måneder.Tror ikke det er verdt å avbestille, så mye bedre var den ikke. :wee:

 

Forøvrig utrolig awesome hovedbilde i artikkelen, jeg liker at det går an å være litt useriøs. :)

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å anbefale dette settet med de ytelsestallene dere presenterer. Etter alt å dømme er dette søppel, og det har faktisk problemer med å hamle opp med luftkjølere til 200 kroner. Cooler Master Hyper 212 Plus har sammenlignbar ytelse/støy ifølge deres grafer, og er både billigere og enklere å ha med å gjøre. Man slipper også risikoen for at den billige pumpa ryker eller at prosessor/hovedkort tar skade på grunn av vibrasjoner. Luftkjølere i samme prisklasse gjør jo total knockout på denne. Noctua NH-D14 holder 120W-"prosessoren" 10 grader kaldere med samme støynivå.

 

At dette settet gjør det bra sammenlignet med andre ubrukelige vannkjølingssett er egentlig irrelevant, da ingen av disse settene er et godt kjøp med mindre du av en eller annen grunn "må ha vannjøling" og ikke gidder å betale for et skikkelig sett. Det er mye bra i anmeldelsen, men konklusjonen er helt på bærtur. Dette er noe jeg har kritisert i tidligere anmeldelser av kjølere også. Hardware.no har etterhvert fått et veldig godt testoppsett som viser veldig relevant data, men tolkningen av den er veldig dårlig.

 

RamboEinar:

 

God ide bortsett fra at slangene neppe benytter noen som helst standard størrelse, og du skal slite med å finne nipler som passer. For ikke å snakke om idiotien i å koble både CPU og skjermkort på et anlegg med enkel radiator og antakeligvis veldig svak pumpe.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Fusion:

Interessant, men anmeldeslen du linker til har en alvorlig mangel som gjør den tilnærmet verdiløs. De står ikke et ord om viftehastigheter of dermed støy. I tillegg bruker de en ekte prosessor til målingene, som riktignok er nærmere virkeligheten enn Hardwares tester, men også medfører en del naturlig varianse, selv om det er den samme prosessoren. CM V10 ble jo for øvrig slått ganske klart av Noctua NH-D14 her på hardware.no, og denne kjøleren pluss to gode vifter faktisk en del dyrere enn nevnte Noctuakjøler.

Lenke til kommentar

Har denne selv og med en overklokket firekjernes fra intell ([email protected]) fungerer denne helt utmerket i forhold til prisen.

Viftesystemer kommer ikke i nærheten av å være like effektivt om maskina di står i et normalt temperert rom.

Mye av årsaken til dette er som mange her sikkert allerede er klar over; Normal ribbe med vifte kan ikke kjøle mer enn lufta rundt som blir dratt igjennom for å bære vekk varmen.

Med dette enkle vannbaserte kjølekittet får du varmen enkelt vekk i fra cpuen og kan lettere bli kvitt den ut i rommet.

Pluss at med vannbåren kjøling kan du faktisk få det kjøligere enn den faktiske lufta rundt.

Og den støyer ikke noe i nærheten av hva mitt toviftesystem gjorde tidligere.

 

Om dere skal høre på noen her så hør ihvertfall på de som faktisk har testet systemet istedet for personer som "Dauemannen" som tydeligvis ikke har fått prøve det i praksis.

Husk at målet med denne er å være et alternativ både prismessig og ytelsesmessig i forhold til de gode ribbene der ute og det er det så absolutt.

Lenke til kommentar

Beklager Phido, men mye av det du sier er helt galt. For det første:

Pluss at med vannbåren kjøling kan du faktisk få det kjøligere enn den faktiske lufta rundt.

Dette er helt galt. Det er umulig å få lavere temperatur enn lufta rundt med mindre du har et peltierelement eller en kjøler som bruker varmepumpeprinsippet. Det finnes så klart andre måter, som å sette radiatoren til vannkjølinga ute i snøen, men la oss ignorere dem.

 

Viftesystemer kommer ikke i nærheten av å være like effektivt om maskina di står i et normalt temperert rom.

Hæ? Testene på hardware.no viser da vitterlig at Noctua NH-D14 er betydelig mer effektiv enn denne, 10 grader kaldere ved samme støynivå. Og de er i omtrent samme prisklasse, Noctua 100 kroner dyrere.

 

Mye av årsaken til dette er som mange her sikkert allerede er klar over; Normal ribbe med vifte kan ikke kjøle mer enn lufta rundt som blir dratt igjennom for å bære vekk varmen.

Med dette enkle vannbaserte kjølekittet får du varmen enkelt vekk i fra cpuen og kan lettere bli kvitt den ut i rommet.

Du har helt rett i at dette settet gjør en god jobb med å få varmen ut av kabinettet, problemet er bare at en stor tårnkjøler pluss en kabinettvifte i bakkant gjør nesten samme jobben hvis du stiller viftene sånn at de blåser mot vifta bak. Faktisk bygger store tårnkjølere på mange av de samme prinsippene som radiatorer i vannkjøling, så det blir i praksis som et vannkjølingssett med radiatoren på toppen av CPU-en i stedet for rett bak den. Både vannkjølingen og luftkjølingen jobber med oppvarmet luft fra innsiden av kabinettet også, så det er ikke noen forskjell å snakke om her. Det kunne selvsagt vært mulig å sette radiatoren utenfor kabinettet, men for dette er slangene for korte, og viftestøyen vil ikke bli dempet noe av kabinettet.

 

Og den støyer ikke noe i nærheten av hva mitt toviftesystem gjorde tidligere.

Javel? Jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre. Støyen til en kjøler avhenger 100% av hvor fort viften spinner, og det interessante når man sammenligner kjølere er hvor gode temperaturene er sammenlignet med viftestøyen.

 

Husk at målet med denne er å være et alternativ både prismessig og ytelsesmessig i forhold til de gode ribbene der ute og det er det så absolutt.

Problemet er bare at den ikke kan konkurrere med luftkjølere til tilsvarende pris, og derfor er den etter min mening et dårlig produkt.

 

Kan for øvrig nevne nevne at jeg har vannkjøling selv, dog av det dyrere slaget. Trippel radiator og skikkelige pumper og blokker gjør at jeg kan holde min Q6600 klokket til 3.6GHz på litt over 50 grader på load, og grafikkortet på 35 grader, og systemet er mysestille. Skjønt, jeg måtte ut med over 3000 til sammen, da.

Lenke til kommentar

Hm. Jeg ser at det er litt tempraturforskjeller i forhold til det jeg har i mitt kabinett gitt.

Dog jeg kjører med stock intelvifte på min q6600 som er klokket til 3,1 GHZ. den gir meg nå 28 grader ved idle og 45 grader når jeg spiller. hører aldri vifta heller. Er jeg ekstremt heldig eller noe?

 

PS: Har også en AMD 5870 fra asus med stock kjøler på, og denne holder seg glatt rundt 35 grader ved idle og rundt 65 grader når jeg spiller. Så hvis jeg vil ha vannkjøling, er det da verdt for min del?

Lenke til kommentar

Kynxx:

 

Dette blir en tanke off topic, men kan svare allikevel. Som jeg har uttrykt tidligere i denne tråden, synes jeg ikke "billig" vannkjøling er noe å satse på sammenlignet med skikkelig luftkjøling.

 

Når det kommer til "skikkelig" vannkjøling, er heller ikke det strengt tatt verdt det. Jeg kunne kjøpt en god CPU-kjøler og skjermkortkjøler til rundt 1000 kroner til sammen, og fått oppsettet like stille. Skjermkortet måtte jeg ha voltmoddet for å klokke høyere enn ved luftkjøling, og at det er såpass kaldt er egentlig ikke viktig. Prosessoren kunne jeg fint klokket til rundt 3.3GHz på luft. Hvis du er ute etter mest mulig ytelse for pengene, er det luftkjøling i topp- eller mellomklassen som gjelder. Grunnen til at jeg kjøpte vannkjøling, var at jeg ville ha en PC som skilte seg ut, pluss at jeg hadde lyst til å skru litt på den. Med load prosessortemp mener jeg forøvrig stresstesting, ikke spilling.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Til Daudemannen;

Jeg må rette meg selv opp her og innrømme at jeg blingset på hvilket system dette er. "Eco" er et viktig stikkord her. Jeg har den som er hakket kvassere enn denne; Coolit Domino ALC som kostet 890,- som jeg vet fungerer bedre enn Eco modellen... Trekker herved tilbake alt fjaset fra tidligere og bøyer meg i viftestøvet for Daudemann og beklager min totale feilvurdering av situasjonen.

Dette er helt galt. Det er umulig å få lavere temperatur enn lufta rundt med mindre du har et peltierelement eller en kjøler som bruker varmepumpeprinsippet. Det finnes så klart andre måter, som å sette radiatoren til vannkjølinga ute i snøen, men la oss ignorere dem.

Dette er selvfølgelig helt rett. Jeg formulerte meg gæli og mente å si enn lufta rundt selve cpu'en. Det er selvsagt lufta rundt der ribba er plassert som er gjeldende og med vannkjøling så er det enklere å plassere ribba mer strategisk enn med standard luftinga.

 

Kan forøvrig nevne at til den prisen var det definitivt verdt pengene for min del. Enkelt å stappe inn i maskina, masse fri plass rundt cpu nå og ting er så stille og rolig nå at jeg iblant må lytte ekstra godt for å høre om ting surrer og går der borte.

Hadde egentlig lyst på et litt proffere vannkjølingsopplegg men ble egentlig for gjerrig til å gå for noe stort.

 

Jadda.... :D

Lenke til kommentar
Dette er selvfølgelig helt rett. Jeg formulerte meg gæli og mente å si enn lufta rundt selve cpu'en. Det er selvsagt lufta rundt der ribba er plassert som er gjeldende og med vannkjøling så er det enklere å plassere ribba mer strategisk enn med standard luftinga.

 

Selvsagt. Dette er en av de store fordelene med vannkjøling, sammen med mulighet for større raditorer og bedre kontakt med prosessoren. Men jeg står på mitt ved at i bakkant av kabinettet ikke er noe særlig bedre enn oppå prosessoren 10 cm unna. En forskjell er det nok, men jeg tror ikke den er verdt mer enn en grad eller to i praksis.

 

Problemet med dette settet er at overnevnte er den eneste fordelen det har over en god luftkjøler, rent termisk. Radiatoren på 120mm er like stor som en vanlig tårnkjøler, og hakket mindre enn monster som Noctua NH-D14 og Cooler Master V10. Og verken vannblokka eller pumpa er av det påkostede slaget, og gjør ikke noe bedre jobb enn varmerørene i en god luftkjøler, skal vi tro resultatene til hardware.no.

 

Det kan godt være at settet ditt holder en ok kvalitet. For 890 kroner er det nok mulig å lage et produkt som må ty til mye færre kompromisser enn dette. Ellers ser jeg at det første svaret mitt var en tanke krasst i språket, og siden du tar en så høflig tone nå, må jeg bare unnskylde det.

Lenke til kommentar

Jeg har over en periode nå brukt Corsair H50, og er storfornøyd. Jeg får relativt gode temperaturer på en overklokket Xeon W3540 (tilsvarende Core i7 940). Faktisk bedre temperaturer enn jeg fikk med min Thermalright Ultra-120 Extreme + to stk vifter.

 

Jeg må derfor si meg litt uenig i mye av kritikken her i tråden. At det finnes luftkjølere som er mer effektive enn disse settene, helt klart. Men en liten og lett blokk/pumpe som disse settene har vs en i mange tilfeller 1kg+ tårnkjøler kan være grunn nok for mange til å velge et slikt alt-i-ett vannkjølingsett.

 

Har man i tillegg begrenset plass i kabinettet, og kanskje ikke så veldig god luftflyt stiller plutselig et slikt sett mye bedre enn en stor tårnkjøler.

Lenke til kommentar

 

Jeg må derfor si meg litt uenig i mye av kritikken her i tråden. At det finnes luftkjølere som er mer effektive enn disse settene, helt klart. Men en liten og lett blokk/pumpe som disse settene har vs en i mange tilfeller 1kg+ tårnkjøler kan være grunn nok for mange til å velge et slikt alt-i-ett vannkjølingsett.

 

Har man i tillegg begrenset plass i kabinettet, og kanskje ikke så veldig god luftflyt stiller plutselig et slikt sett mye bedre enn en stor tårnkjøler.

 

1 : Vannkjøling er for entusiater, luftkjøling for ola nordmann.

2 : Vannkjøling krever mer teknisk kunnskap enn luftkjøling, vedlikehold og ikke minst sjekke at det ikke finnes lekasjer ved montering.

3 : Vannkjøling kan ofte bråke like mye eller mer enn standard luftkjøling siden radiator ofte flyttes Ut av kabinettet og må kjøles med vifter.

 

Skal man ha ordentlig vannkjøling må man planlegge og tilrettelegge for det, noe som ikke alltid er like enkelt som ved bruk av feks luftkjøling.

 

Venter fortsatt på en forklaring fra hardware.no på hvorfor denne kjøleløsningen anbefales når luftkjølerene overgår denne uten problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...