Gå til innhold

Test: Coolit Eco A.L.C


Anbefalte innlegg

 

Jeg må derfor si meg litt uenig i mye av kritikken her i tråden. At det finnes luftkjølere som er mer effektive enn disse settene, helt klart. Men en liten og lett blokk/pumpe som disse settene har vs en i mange tilfeller 1kg+ tårnkjøler kan være grunn nok for mange til å velge et slikt alt-i-ett vannkjølingsett.

 

Har man i tillegg begrenset plass i kabinettet, og kanskje ikke så veldig god luftflyt stiller plutselig et slikt sett mye bedre enn en stor tårnkjøler.

 

1 : Vannkjøling er for entusiater, luftkjøling for ola nordmann.

2 : Vannkjøling krever mer teknisk kunnskap enn luftkjøling, vedlikehold og ikke minst sjekke at det ikke finnes lekasjer ved montering.

3 : Vannkjøling kan ofte bråke like mye eller mer enn standard luftkjøling siden radiator ofte flyttes Ut av kabinettet og må kjøles med vifter.

 

Skal man ha ordentlig vannkjøling må man planlegge og tilrettelegge for det, noe som ikke alltid er like enkelt som ved bruk av feks luftkjøling.

 

Venter fortsatt på en forklaring fra hardware.no på hvorfor denne kjøleløsningen anbefales når luftkjølerene overgår denne uten problem.

1. Nå skjønner ikke Ola Nordman at man må fjerne støv fra kjøleribber/vifter heller da, så vet ikke om det helt holder mål det argumentet der.

2. Denne type vannkjøling trenger ikke noe mer kunnskap enn en vanlig tårnkjøler. Det er heller kanskje lettere å ødelegge noe ved montering av en kilos tung tårnkjøler. Og som punkt 1 sier med tanke på vedlikehold. Det er ikke snakk om slangeklemmer heller i et system som dette, så en vannlekasje tror jeg er VEDLIG uvanlig. Og med tanke på fordamping så er disse systemene laget på den måten at dette er nesten lik 0.

3. Denne type vannkjøling flyttes ikke ut av kabinettet så ser ikke sammenhengen her.

 

Har du overhodet lest hva dette handler om? Disse kjøleløsningene er ikke ment som et komplett kjølesystem av en datamaskin, men som et alternativ nedkjølning av CPU for folk uten noen særlig kompetanse. Fordelen med et slikt system i motsetning til en tårnkjøler er at en får varmen fra CPU ut av kabinettet og en slitter en tårnkjøler som står og varmer opp lufa inne i maskinen. Testbenken til HW står vel bare i friluft, så varmen fra skjermkort osv osv er ikke med i beregningen når det gjelder faktiske ytelse inne i et kabinett, derfor kan en slik vannkjølings-løsning være bedre i faktisk bruk enn det testbenken viser.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg har meget god erfaring med ett par tilsvarende kit (NorthQ + Corsair).

*Og* kan sammenlikne med gode luftkjølere i samme rigg.

Slike sett er minst like enkle å montere som de større tårnkjølerne.

Ytelsen er helt på høyde med de beste luftkjølerne (observerte temps på reelle rigger, ikke testbenker).

Ser ingen grunn til at vannkjølings-entusiaster som ikke engang har prøvd ett slik sett bastant skal dømme disse settene/samt denne testen "nord og ned".

Ett skikkelig "custom" sett som kjøler *vesentlig* bedre, koster ett par tusen +++ og kan bråke betraktelig gitt at man har radiator(er) eksternt med kraftige (regulerbare) vifter for maksimal ytelse/overklokk. :)

Forøvrig er pumpa det minst viktige i en vannkjølingsrigg sålenge den klarer å sirkulere vannet. :)

Noe som ikke er en voldsom oppgave på slike sett (kun ei blokk og en radiator).

Lenke til kommentar

Tl1000S:

Med vannkjølingsentusiaster i denne tråden, regner jeg med du i alle fall blant annet referer til meg. Nå vet jeg ikke hvilke luftkjølere du har sammenlignet med, men det finnes faktisk kjølere som yter veldig bra ned mot 200 kroner (Cooler Master 212), og det er i grunn bare monster som Noctua NH-D14 og Cooler Master V10 som yter nevneverdig bedre, og disse er faktisk i omtrent samme prisklasse som dette settet. Det største problemet til dette settet, er i mine øyne at det ikke har noe å stille opp med mot de aller beste luftkjølerne, som har tilsvarende pris, og at billige kjøler yter (nesten) like bra som det. Disse tallene baserer jeg for øvrig på hardware.nos resultater. Hvis noen har andre resultater å vise til er det bare å si ifra.

 

Pumpa er for øvrig ikke så uviktig som du skal ha det til, en rask pumpe gir gjerne et 3-4 grader kaldere CPU, og kjøper man en "dyr" pumpe er sjansen mye mindre for at den plutselgi slutter å fungere.

 

Jeg kjøper heller ikke argumentet som flere har kommet med, om størrelse og plass. Et kabinett som har plass til en 120mm radiator + vifte, har også plass til en stor tårnkjøler. Disse kjølerne er for øvrig ikke større og tyngre enn dette settet, heller tvert imot. Jeg har ikke noen tall, men jeg kan forestille meg at radiator, vannblokk, pumpe og et par deciliter vann veier mer enn en kjøleribbe.

 

Fusion:

Jeg har argumentert tidligere i tråden for hvorfor jeg ikke mener det er noen stor forskjell på denne og en tårnkjøler når det gjelder å flytte varme ut av kabinettet. Kjøleren blåser varm luft fra PSU mot baksiden av kabinettet, der det igjen sitter en vifte som blåser den ut. Når jeg tenker meg om ser jeg faktisk et par fordeler med en luftkjøler her:


  1.  
  2. En vifte rett over CPU gir bedre luftstrøm over RAM-brikker og hovedkort.
  3. Viften i bakkant vil gjøre en bedre jobb med å få ut den varme luften fra kabinettet da den ikke må gjennom en radiator.
  4. Luftkjøleren vil få bedre støydemping da den er lenger inn i kabinettet.

 

Bottom line: alt i alt er det ikke en stor fordel å ha radiatoren plassert i bakkant av kabinettet og resultatene for luftkjølere er sammenlignbare med vannkjølingssettene.

Lenke til kommentar

Tl1000S:

Med vannkjølingsentusiaster i denne tråden, regner jeg med du i alle fall blant annet referer til meg. Nå vet jeg ikke hvilke luftkjølere du har sammenlignet med, men det finnes faktisk kjølere som yter veldig bra ned mot 200 kroner (Cooler Master 212), og det er i grunn bare monster som Noctua NH-D14 og Cooler Master V10 som yter nevneverdig bedre, og disse er faktisk i omtrent samme prisklasse som dette settet. Det største problemet til dette settet, er i mine øyne at det ikke har noe å stille opp med mot de aller beste luftkjølerne, som har tilsvarende pris, og at billige kjøler yter (nesten) like bra som det. Disse tallene baserer jeg for øvrig på hardware.nos resultater. Hvis noen har andre resultater å vise til er det bare å si ifra.

 

Pumpa er for øvrig ikke så uviktig som du skal ha det til, en rask pumpe gir gjerne et 3-4 grader kaldere CPU, og kjøper man en "dyr" pumpe er sjansen mye mindre for at den plutselgi slutter å fungere.

 

Jeg kjøper heller ikke argumentet som flere har kommet med, om størrelse og plass. Et kabinett som har plass til en 120mm radiator + vifte, har også plass til en stor tårnkjøler. Disse kjølerne er for øvrig ikke større og tyngre enn dette settet, heller tvert imot. Jeg har ikke noen tall, men jeg kan forestille meg at radiator, vannblokk, pumpe og et par deciliter vann veier mer enn en kjøleribbe.

 

Fusion:

Jeg har argumentert tidligere i tråden for hvorfor jeg ikke mener det er noen stor forskjell på denne og en tårnkjøler når det gjelder å flytte varme ut av kabinettet. Kjøleren blåser varm luft fra PSU mot baksiden av kabinettet, der det igjen sitter en vifte som blåser den ut. Når jeg tenker meg om ser jeg faktisk et par fordeler med en luftkjøler her:


  1.  
  2. En vifte rett over CPU gir bedre luftstrøm over RAM-brikker og hovedkort.
  3. Viften i bakkant vil gjøre en bedre jobb med å få ut den varme luften fra kabinettet da den ikke må gjennom en radiator.
  4. Luftkjøleren vil få bedre støydemping da den er lenger inn i kabinettet.

 

Bottom line: alt i alt er det ikke en stor fordel å ha radiatoren plassert i bakkant av kabinettet og resultatene for luftkjølere er sammenlignbare med vannkjølingssettene.

Et slikt sett veier nok kanskje mer enn en tårnkjøler, men så er dette settet festet til kabinettet og ikke til hovedkortet.

 

1. Kan gjøre det, er ikke nødvendigvis rett. Jeg har også erfart det motsatte hvor CPU-kjøler blåser varm luft på minnebrikkene, som er lite gunstig.

2. Vifta i bakkant vil gjøre en bedre jobb med å få varm luft ut av kabinettet ja, men sett at vifta som sitter på radiatoren egentelig er det samme som CPU vifta så gjør denne 2 jobber i en smekk. Kjøler radiator og får ut den varme lufta.

3. Ser ikke dette som et problem i seg selv i denne sammenheng. Man hadde kanskje en vifte i bakkant fra før av uansett, så ser ikke helt hvordan dette skal gjøre det så mye verre.

 

Folk kan være skeptiske, jeg ser den, var selv det før jeg faktisk så hvordan den fungerte i praksis istedet for i en testbenk, og spesiellt med 2 vifter. Med 2 vifter vil dette med støynivå også være bedre hvis vifta skulle være et problem. Har man allerede en vifte i bakkant så vil du ikke måtte ut med en kostand for en vifte til. Har planer om å skaffe meg Corsair H50 i sommerferien, hvis det ikke har kommet noen bedre alternativer enda. Har en ganske god tårnkjøler allerede, har hatt vannkjøling før, så skal bli morosomt å prøve. Velger da Corsair siden denne er billigere og så og si det samme. Her er en artikkel til om push and pull på en slik kjøleløsning. Ganske interessant lesning etter min mening.

Lenke til kommentar

Tallene i artikkelen du linker til, tar jeg med en stor klype salt, i likhet med det meste av "tester" som blir gjort av produsenten selv, av naturlige årsaker. Men ser at det i grunn er mer rettferdig å sammenligne med push/pull når disse monsterkjølerne tross alt kommer med to vifter de også.

 

1. Kan gjøre det, er ikke nødvendigvis rett. Jeg har også erfart det motsatte hvor CPU-kjøler blåser varm luft på minnebrikkene, som er lite gunstig.

2. Vifta i bakkant vil gjøre en bedre jobb med å få varm luft ut av kabinettet ja, men sett at vifta som sitter på radiatoren egentelig er det samme som CPU vifta så gjør denne 2 jobber i en smekk. Kjøler radiator og får ut den varme lufta.

3. Ser ikke dette som et problem i seg selv i denne sammenheng. Man hadde kanskje en vifte i bakkant fra før av uansett, så ser ikke helt hvordan dette skal gjøre det så mye verre.

 

1. Beklager, men det blir bare dumt når du trekker fram luftkjølere som er montert slik at de blåser feil vei. Optimal montering av en tårnkjøler er slik at den blåser bakover i kabinettet, der du gjerne har en til vifte.

 

2-3. De to siste punktene mine er egentlig to sider av samme sak. En vifte som bare skal få luft ut av kabinettet kan kjøre på lavere hastighet enn en som skal kjøle CPU. Så du får den raskeste vifta støydempet litt mer, som selvsagt er en fordel.

 

Altså, jeg benekter på ingen måte at disse vannkjølingssettene muligens har en fordel i forhold til luftkjølere i en virkelig PC i stedet for dette testoppsettet. Det er fult mulig den har det, men jeg tror ikke det er noen enorm fordel, og det medfører også noen ulemper.

 

Det jeg i all hovedsak har prøvd å argumentere for gjennom denne tråden, er at ifølge hardware.nos tall, har denne lite å stille opp med mot luftkjølere i samme klasse, og får god konkurranse fra mye billigere kjølere. Selv om vi skulle ta hensyn til at det muligens er hakket bedre med radiatoren i bakkant av kabinettet, og at vi kan sette en ekstra vifte på denne, blir den slått med 10 grader av Noctua NH-D14. Og det er mye. Det er godt mulig at resultatene ikke stemmer 100% med virkeligheten, og at dette settet faktisk ligger mye nærmere de aller beste luftkjølerne. Men jeg har ikke lest tester som indikerer det (dog, jeg leser ikke CPU-tester fra andre sider enn hardware.no) og uansett er konklusjonen i testen basert på hardware.nos resultater. Så for å summere opp, er jeg uenig i at denne fortjener en anbefaling da hardwares egne tester viser at tilsvarende prisete luftkjølere yter bedre, og mye billigere kjølere har sammenlignbar ytelse.

Lenke til kommentar

Vannkjøling og luftkjøling kan ikke sammenlignes.

 

Poenget med vannkjøling av denne typen er mer direkte kjøling. En high-end luftkjøler består per idag av svære tårn med varmerør på 5-6cm, denne kjølere kjøler helt nede på noen millimeter fra varmekilden. Dette fører til at CPU ikke hopper til 90'C ved f.eks Linpack.

Lenke til kommentar

Vannkjøling og luftkjøling kan ikke sammenlignes.

 

Poenget med vannkjøling av denne typen er mer direkte kjøling. En high-end luftkjøler består per idag av svære tårn med varmerør på 5-6cm, denne kjølere kjøler helt nede på noen millimeter fra varmekilden. Dette fører til at CPU ikke hopper til 90'C ved f.eks Linpack.

 

Tror du har misforstått grundig hvordan både vannkjølere og luftkjølere virker,ikke minst det finnes mange varianter her så jeg kan nok si at du tar totalt feil.

 

Ved vannkjøling overføres varmen fra HSP direkte til vannet som blir pumpet ut i radiatoren der den kjøles ned pasivt eller aktivt. Avhengig av effektiviteten til radiator og cpu blokk vil man få :

 

a : En god cpu blokk hvor det er lav variasjon av idle / load temps med :

1a) økning på temp over tid

1b)stabil temp.

 

b : En cpu blokk hvor det er større variasjon idle / load temps med : 1a eller 1b.

 

En luftkjøler fungerer i prinsippet ganske likt en vannkjøler, den vil også transportere varmen vekk fra HSP, noen velger her å bruke heatpipes og der finnes det forksjellige løsninger som for eksempel Direct Contact hvor heatpipes er direkte på varmesprederen til cpu. Inni disse rørene har man forskjellige væsker som absorberer varmen, går over fra væske til damp og transporterer varmen bort fra hsp hvor den blir nedkjølt.

 

En luftkjøler vil derfor være direkte avhengig av hvor mange Watt varme den greier å fjerne og hvor raskt den greier å løse dette , størrelse har nok litt å si her men det er fult mulig å lage mindre kjølere med gode termiske egenskaper.

 

I min erfaring så er vannkjøling en god løsning så lenge det blir benyttet gode komponenter og man har peiling på hva man holder på med, spesielt i dag dog så har man kommet såpass langt når det gjelder luftkjølere at det er direkte vanskelig å konkurrere mot disse med mindre man greier å levere en bedre løsning til lavere pris noe som ikke er tilfelle i denne testen.

 

1. Nå skjønner ikke Ola Nordman at man må fjerne støv fra kjøleribber/vifter heller da, så vet ikke om det helt holder mål det argumentet der.

2. Denne type vannkjøling trenger ikke noe mer kunnskap enn en vanlig tårnkjøler. Det er heller kanskje lettere å ødelegge noe ved montering av en kilos tung tårnkjøler. Og som punkt 1 sier med tanke på vedlikehold. Det er ikke snakk om slangeklemmer heller i et system som dette, så en vannlekasje tror jeg er VEDLIG uvanlig. Og med tanke på fordamping så er disse systemene laget på den måten at dette er nesten lik 0.

3. Denne type vannkjøling flyttes ikke ut av kabinettet så ser ikke sammenhengen her.

 

Har du overhodet lest hva dette handler om? Disse kjøleløsningene er ikke ment som et komplett kjølesystem av en datamaskin, men som et alternativ nedkjølning av CPU for folk uten noen særlig kompetanse. Fordelen med et slikt system i motsetning til en tårnkjøler er at en får varmen fra CPU ut av kabinettet og en slitter en tårnkjøler som står og varmer opp lufa inne i maskinen. Testbenken til HW står vel bare i friluft, så varmen fra skjermkort osv osv er ikke med i beregningen når det gjelder faktiske ytelse inne i et kabinett, derfor kan en slik vannkjølings-løsning være bedre i faktisk bruk enn det testbenken viser.

 

1 : Men det er langt enklere å forklare ola nordmann at han må fjerne støv enn det er å sette seg ned og feilsøke på et lukket system. Er pumpa gåen? Eller har det oppstått klem på slangen pga en vinkel her og der? Kan faktisk henvise til et NorthQ system som svogeren min på 15 kjøpte seg fordi han ønsket å være tøff blandt nerdekompisene sine, endte opp med at systemet kjølte langt dårligere enn referansesystemet og jeg måtte komme og fysisk feilsøke når han ikke forstod helt hva som var galt over telefon.

Guttungen greier fint å montere skjermkort, bytte ut minne og sette i harddisker, men han fikk ikke til å se hva problemet med kjøleren var. En litt uheldig bøy var faktisk det som var årsaken til problemene og ytelsen ble grei etterpå.

2 : Det har du helt rett på når det gjelder dette lukkede systemet og her argumenterte jeg for vannkjøling rent generelt , men man kommer fortsatt ikke unna det faktum at man bør sjekke for lekasjer uansett og forsikre seg om at pumpa faktisk fungerer. Dette kan være enda vanskeligere på et lukket system om det ikke er lagt opp til det med en flow viser.

3 : Som jeg sa, vannkjøling bråker ofte like mye som luftkjøling, i noen tilfeller mer pga monteringen til radiator.

 

Et godt eksempel på en kjøleløsning som konkurrere direkte med denne typen kjøler er denn til 200kr :

http://www.hardware....12_plus/74359/4

http://www.hardware....o_a_l_c/75500/5

 

Legg merke til den lille temperaturforskjellen når luftkjøleren og vannkjøleren må greie 120W : 0.4C forskjell.

Støynivået har en forskjell på 33.7 (Vann) og 36.2 , dvs : 2.5Db

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Er på jakt etter en ny kjøler til prosessoren nå, siden jeg ikke får overklokket mer med tanke på temperaturen. Vurderte denne kjøleren opp mot Corsair H50, men har fått litt andre tanker her nå.

 

Som Dauemannen skriver: hvorfor gå for dette, når man kan få en luftkjøler i samme klasse til et par hundrelapper? Vurderer nå i stedet Cooler Master Hyper TX3 eller Cooler Master Hyper 212, mye billigere og sammenlignbar ytelse/støy.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er på jakt etter en ny kjøler til prosessoren nå, siden jeg ikke får overklokket mer med tanke på temperaturen. Vurderte denne kjøleren opp mot Corsair H50, men har fått litt andre tanker her nå.

 

Som Dauemannen skriver: hvorfor gå for dette, når man kan få en luftkjøler i samme klasse til et par hundrelapper? Vurderer nå i stedet Cooler Master Hyper TX3 eller Cooler Master Hyper 212, mye billigere og sammenlignbar ytelse/støy.

 

Hvor langt du kan overklokke har svært lite med om du bruker stock, high-end luftkjøler eller vannkjøling.

Det har mer med hva du kan sette som stabil overklokk.

 

Som sagt før:

Flere av oss her på forumet har god praktisk erfaring med tilsvarende rimelige vannkjølingskit. De koster slett ikke mer enn sammenliknbare (ytelsemessig) high-end luftkjølere.

De beste luft/heatpipe-kjølerne koster faktisk opp mot 1000kr (komplett med vifte(r )). Og er så digre at de dekker halve hovedkortet. For ikke å snakke om omstendelig montering.

Hver sin lyst.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

@TL1000S:

Skal ikke høyere enn 3.5GHz og får den stabil der. Problemet er at med stock-kjøleren er at temperaturen stiger overraskende høyt under testing i prime95. På 3,25GHz så er den stabil på 63 grader (+- 28 grader i rommet). Så ut i fra testene på de rimelige luftkjølerne, vil jeg få en vesentlig bedre temperatur på CPU'en :-)

 

Nå er det kun det orginale laget med pasta som sitter på kjøleren, og har lest litt at denne ikke er helt bra og man burde skifte, men CPU på 63 grader (40-42 ved normal bruk) - så har jeg nok litt å hente på en annen kjøler + pasta.

Lenke til kommentar

Hvor langt du kan overklokke har svært lite med om du bruker stock, high-end luftkjøler eller vannkjøling.

Det har mer med hva du kan sette som stabil overklokk.

Det er nå i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Jo bedre kjøling du har, jo høyere spenning kan du gi før CPU blir for varm. I tillegg klokker CPU bedre jo kaldere den er, hvis spenningen er den samme. Dette handler hvis jeg ikke tar feil om lavere motstand ved lavere temperatur. Det er derimot riktig at det ikke er enorme forskjeller selv fra stockjøling til high end vannkjøling. For eksempel fikk jeg klokket min Q6600 til 3 GHz med stockkjøling uten å skru opp spenningen, mens vannkjølingen stoppet på 3.75GHz fordi hovedkortet ikke ville gi den mer spenning. Men dette ble uansett litt varmt, så gikk for 3.6GHz som stabil 24/7 klokk. Med andre ord fikk jeg usle 20% høyere frekvens med det beste av det beste over stockkjøleren. Så det er neppe snakk om mer enn et par prosent forskjell fra ok luftkjøler til et monster som NH-D14.

 

Thomas A:

Jeg tror du vil klare deg lenge med 212 eller TX3. 3.5GHz høres ut som et greit mål hvis du klarer 3.25GHz på stock. Det er også riktig at det er litt å hente på å skifte pasta, men du tjener mye mer på å bytte kjøler.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Dauemannen:

Ja, skal jeg opp til 3,5GHz stabil, så regner jeg med at jeg må ha vcore på rundt 1,470 +-, mens jeg i dag har den på 1,390. Jeg klarer riktignok ikke mange minuttene på 3,5GHz før temperaturen blir kritisk. Mulighetene er mange, men er liksom litt budsjett-PC også dette, så tester med en 212 eller TX3 - skal se litt mer på tester først.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Kort og greit; LIKER IKKE !

Joda, kjøler bra. Jeg har kjøpt 2 av disse kjølere, og begge har sprunget lekk ila ca 6 mnd. Den siste som røk gjorde mest skade; Lakk kjøleveske over skjermkort, hovedkort og ned i strømforsyning. Vet ikke hvilken type kjølemiddel/væske det er i denne kjøleren, men uansett så kortsluttet den strømforsyningen. Byttet strømforsyning etter å ha "vasket" hovedkort og skjermkort med egnet spray (Samme type spray som ble brukt ved første havari en anen maskin som forøvrig fungerer greit nå med luftkjøler. Maskina fungerte ca ett døgn før både hovedkort og skjermkort bokstavelig ble svidd. Det må være noe i væsken som er i denne kjøleren som ikke er bra. Billig kjøler men dyr erfaring

Lenke til kommentar

Kort og greit; LIKER IKKE !

Joda, kjøler bra. Jeg har kjøpt 2 av disse kjølere, og begge har sprunget lekk ila ca 6 mnd. Den siste som røk gjorde mest skade; Lakk kjøleveske over skjermkort, hovedkort og ned i strømforsyning. Vet ikke hvilken type kjølemiddel/væske det er i denne kjøleren, men uansett så kortsluttet den strømforsyningen. Byttet strømforsyning etter å ha "vasket" hovedkort og skjermkort med egnet spray (Samme type spray som ble brukt ved første havari en anen maskin som forøvrig fungerer greit nå med luftkjøler. Maskina fungerte ca ett døgn før både hovedkort og skjermkort bokstavelig ble svidd. Det må være noe i væsken som er i denne kjøleren som ikke er bra. Billig kjøler men dyr erfaring

 

Kort og greit:

Nekroposting!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...