Gå til innhold

Intel viser frem Gulftown


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Foreløpig er klokkefrekvensen ikke bekreftet, men vi anser det som obligatorisk at man støtter Turbo Boost."

 

Ifølge Anandtech så ser det ut til at det er 3,33GHz og Turbo boost er satt til max 3,46GHz (hvis alle kjernene er aktive, 3,6GHz med en kjerne aktiv) på grunn av den høye TDP'en på 130W

Endret av traveler5843
Lenke til kommentar

Spennende...

I neste kvatal kommer det også en variant som ikke er "Extreme Edition" som heter i7 970.

Den bør nok bli litt billigere.

 

Intel har økt antall kjerner og L3 cache med 50%, og allikevel er Gulftown-brikkene fysisk mindre enn 45nm Bloomfield og AMD Phenom II. Imponerende!

Lenke til kommentar
Foreløpig er klokkefrekvensen ikke bekreftet

Intel uttaler seg ikke offisielt om sånt før lanseringen. Likevel er det velkjent at klokkefrekvensen blir 3,33 GHz og at turbo mode blir 3,46 GHz når 2 eller flere kjerner er aktive og 3,6 GHz når bare 1 kjerne er aktiv. Kilde: Plansjer fra Intel. Selv om den får flere kjerner så økes ikke minnebåndbredden. Den forblir offisielt inntil 3 kanaler DDR3-1066. Noe som forsåvidt er overkill for 4 kjerner så det er ingen krise at ikke dette økes.

Lenke til kommentar

Alltid morsomt og fristende med raskere og kraftigere prosessor!

Men kan på ingen måte i min villeste fantasi forsvare å bytte ut en Intel Core i7 920 som kjører helt stabilt og fint på 4.0GHz (4.2GHz Turbo) med en slik en, om den da ikke kan klokkes som en gud stabilt på luft?

 

Hvert fall ikke til den prislappen.. Forhåpentligvis kommer Core i7 970 fortere enn fy og får en prislapp som er å leve med, med unntak av 920 så syntes jeg stort sett de fleste Core i7 LGA1366 har hatt nokså stive priser, spesielt med tanke på at en 920 nokså enkelt klokkes til minst 3.8GHz stabilt.

Lenke til kommentar

Til Sajkow:

 

Har du lest testen på anandtech?

 

Utdrag:

 

The 130W chip runs at 3.33GHz, but because of the high TDP it can only turbo up to 3.46GHz with more than one core active. If only one core is active, the chip can turbo up to 3.60GHz. With up to 6 cores running at 3.46GHz, Gulftown is not only the fastest CPU in Intel’s lineup, it’s also the fastest quad-core Intel makes. Only the Core i5 670 can run at a higher frequency with a single core active (3.73GHz vs 3.60GHz).

Endret av Mr_Durden
Lenke til kommentar

Alltid morsomt og fristende med raskere og kraftigere prosessor!

Men kan på ingen måte i min villeste fantasi forsvare å bytte ut en Intel Core i7 920 som kjører helt stabilt og fint på 4.0GHz (4.2GHz Turbo) med en slik en, om den da ikke kan klokkes som en gud stabilt på luft?

 

Hvert fall ikke til den prislappen.. Forhåpentligvis kommer Core i7 970 fortere enn fy og får en prislapp som er å leve med, med unntak av 920 så syntes jeg stort sett de fleste Core i7 LGA1366 har hatt nokså stive priser, spesielt med tanke på at en 920 nokså enkelt klokkes til minst 3.8GHz stabilt.

 

Etter Anandtech så er den i realiteten nesten uklokkbar, de kom ikke høyere enn 3,875 Ghz på luft med økt volt. Personlig tror jeg heller ikke i7 970 kommer til å bli særlig rimelig. Intel melker sin posisjon innen high-end så godt det lar seg gjøre, og angrer nok på prisinga av i7 920 (prisen her ble nok satt 500 - 800 kr for lavt).

Lenke til kommentar

Jepp, jeg har lest testen og jeg har sett PRISEN. Derfor sier jeg igjen: Meh. Eller refererte du til den lille feilen, altså "...fastest quad-core Intel makes."? :p

 

Tror ikke det er feil, men dere som misforstår den lille ironieen som testeren har lagt inn i teksten her.

 

Faktumet er jo at denne prossessoren, når den kjører med "kun" 4 kjerner, kjører på en høyere frekvens enn alle andre quadcore prossessorer. =)

Lenke til kommentar

Angående navn:

 

1 = mono

2 = duo

3 = trio

4 = quad

5 = penta

6 = hexa

7 = hepta

8 = octa

9 = nona

10 = deca

11 = hendeca

12 = dodeca

13 = trideca

14 = tetradeca

15 = pentadeca

16 = hexadeca

17 = heptadeca

18 = octadeca

19 = enneadeca

20 = icosa

 

Eller litt mer folkelig:

 

enkelkjerne

dobbelkjerne

trippelkjerne

firekjerne

femkjerne

sekskjerne

syvkjerne

åttekjerne

osv.

Lenke til kommentar

Denne cpuen er pga. høy tdp og latterlig høy pris kun for entusiaster som må ha det beste samme hva det koster. Når den i tillegg klokker ganske dårlig og spill neppe skalerer på 6 kjerner så er denne totalt waste for gamere. Driver du derimot med noe rå 3d modellering og konvertering, dvs. tallknusing så er denne midt i blinken.

Lenke til kommentar

Denne cpuen er pga. høy tdp og latterlig høy pris kun for entusiaster som må ha det beste samme hva det koster. Når den i tillegg klokker ganske dårlig og spill neppe skalerer på 6 kjerner så er denne totalt waste for gamere. Driver du derimot med noe rå 3d modellering og konvertering, dvs. tallknusing så er denne midt i blinken.

 

Når klokket gulftown dårlig?

 

Jeg sier bare gled dere som får tak i en slik cpu! Jeg koser meg med en kald og overklokkingsvennelig es gulftown thumbup.gif

 

JEg kan også fortelle at Battlefield bad company 2 skalerer over 6 tråder. Noe som er ganske flott!

 

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...