Gå til innhold

Rask SSD fra Sandisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

såpass solid at den tåler at det skrives opp til 80 TB med data på den

Syns ikke det var særlig imponerende jeg... 80TB skriving over en garantiperiode på 10 år? Hehe, kan hende jeg tolker det feil, men en disk på 60GB kan da overskrives kun 1300 ganger?

 

Eller, for å vinkle det på en annen måte, så kan man skrive 80TB på under 8 dager om disken klarer 120MB/s (sustained) skriving :p

Lenke til kommentar

Ikke imponerende nei. Her er jo bare sekvensiell maks båndbredde oppgitt, og tallene blir slått av de fleste SSDer på markedet. (4KB random) IOPS ytelsen er også et stort spørsmål, men siden SF-1500 og C300 kan slå den sekvensielle skriveytelsen til denne SSD ved 4KB random QD 32 tviler jeg på at den kan hevde seg mot andre SSDer lansert i 2010.

 

ifølge en pressemelding skal være såpass solid at den tåler at det skrives opp til 80 TB med data på den, noe som skal holde for opp til 10 år med vanlig PC-bruk.

Bare for referanse tåler Intel x25-M 80GB å skrives rundt 800TB, og 160GB varianten det dobbelte av dette. Mine 2 Mtron SSDer i RAID tåler å skrives til 6,4PB (PETA byte, ja).

 

Som hanigjen sier kan man skrive 80TB på 8 dager om disken klarer 120MB/s SUSTAINED write.

For 80TB fordelt på 10 år blir ca 22GB om dagen med fysisk skriving til flash. I tillegg må man regne inn write amplification.

Intels x25-M 80GB er ratet til å tåle 50GB om dagen i 5 år, men tåler ca 8 ganger så mye om man regner 1,1x write amplification (som intel oppgir den har). Alså enten 400GB om dagen i 5 år, eller 200GB om dagen i 10 år. Intel x25-M kan skrives ut på ca 92 dager i worst case scenario med 100% last av 100% (sekvensiell) skriv. Mitt Mtron RAID kan i worst case scenario skrives ut på ca 1,4 år ved kontinuerlig sekvensiell skriving ved maks fart.

 

Det er også galt av Sandisk å si at "enheten tåler 80TB med skriving" siden det vil avhenge av kapasiteten og bruksmønsteret (alså seq/ran ratio for skriving). En 256GB enhet vil tåle 4 ganger så mye skriving som en 64GB enhet.

Lenke til kommentar

De fleste SSDer vil sansynligvis fortsatt fungere fint i 20-30 år ved normal bruk. Produsenter garanterer normalt fra 3-5 år, og mange sier de burde vare i 10 år ved veldig konservative overslag.

Uansett, selv de nyeste og beste SSDene som blir solgt i dag vil være foreldet om 5-10 år uansett, og vil da ha en ytelse tilsvarende en USB minnepenn har i dag i forhold til nye SSDer.

 

Om SSD-produsentene hadde fått fingern ut av ... ja... og laget godt skalerte ONFI 2.2/2.3 SSDer i dag kunne vi sett et ytelseshopp som ikke har vært på halvleder-markedet dette årtusnet.

For å illustrere hvor lite SSD-produsentene utnytter av kapasiteten til ytelse vil jeg gi følgende eksempel:

 

Intel x25-M G2 160GB: 250MB/s les, 100MB/s skriv, 40K IOPS les 15-20K IOPS skriv. Pris ca 3400kr (ca 21kr/GB)

 

OCZ Vertex 250GB: 250MB/s les, 160-180MB/s skriv, 16K IOPS les, 3,3K IOPS skriv. Pris ca 6500kr (ca 26kr/GB)

 

OCZ Vertex LE (SandForce SF-1500 MLC) 200GB: 250MB/s les, 240MB/s skriv (ca 140MB/s for komprimert data som video/lyd og ZIP/RAR), 40K IOPS les, 40K IOPS skriv. Pris ca $800 = 6000kr? (etter frak og avgift) (ca 30kr/GB)

 

Micron/Crusial C300 256GB: (forutsatt 6Gbps tilkobling) 355MB/s les, 220MB/s skriv, 50K IOPS les, 40K IOPS skriv. Pris ca $800(?) = ca 6000kr? (ca 23kr/GB)

 

3 Intel x25-V 40GB i RAID-0 fra ICH10R (=120GB): 580MB/s les, 135MB/s skriv, 120K IOPS les, 30K IOPS skriv. Pris ca 2800kr (ca 23kr/GB)

 

3 OCZ Vertex 30GB RAID-0 fra ICH10R (=90GB): ca 550-600MB/s les, ca 300-350MB/s skriv, 48K IOPS les, 10K IOPS skriv. Pris ca 3000kr (ca 33kr/GB)

 

Om Intel hadde laget en RAID-drive av samme type som OCZ Apex, G.skill Titan, eller OCZ Colossus og implementert NCQ ordentlig og SATA/SAS 6Gbps interface kunne vi fått en 3,5" SSD med tilsvarende ytelse som 3 Intel x25-V RAID-0 fra ICH10R på 120GB til ca 3000kr. Dette ville knust alle annonserte SSDer for i hvertfall første halvdel av 2010 både på pris og ytelse, muligens også Q3. Det spørs hvordan det blir med intels G3 mot slutten av året.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Videre ser jeg ikke helt poenget i at 120GB er dobbelt så dyr som 60, da to 60GB i raid-serie yter det doble (hvertfall med riktig kontroller)...

Dette kommer av at når en dobler mengden flashbrikker, så dobler en nesten produksjonskostnaden også (ikke som med vanlige hdd, hvor det å øke antall plater/lesehoder er en marginalkostnad).

Lenke til kommentar

Gullars : Flott! savnet denne oppsummering. Ligger denne i den store ssd.... ?

Det ligger ikke i den nye førsteposten (som ble oppdatert i helga), men poenget har blitt tatt opp 2-3 ganger i år i SSD-tråden, og et par ganger i SSD-benche tråden. Om du sjekker de siste 10-15 sidene i SSD-benche tråden finner diskusjon rundt dette med konkret data og grafer og diagrammer for både tilfeldig og sekvensiell ytelse for mange SSDer og RAID oppsett. Mer spesifikt har det vært postet tall for ca 15 oppsett kjørt i IOmeter med specs: 1GB testfil, 30 sec runtime, 2 sec ramp, 100% random 100% read, block size 0,5-64KB (2^n skalering), QD (Queue Depth / # of outstanding IOs) 1-128 2^n stepping. Det er også nylig lagt til tall for ATTO med 1GB testfil og QD 2, 4, 10 for 8 oppsett (velociraptor inkludert).

 

Om HW.no (eller andre) er interresert i rådata eller behandlet (og delvis behandlet upostet) data i excell så bare si i fra så poster jeg en RAR fil. Resultatene kommer fra forskjellige rigger og har visse ukontrollerte variabler, men resultatene stemmer godt nokk med forventede tall at de kan brukes med notis om forbehold for varierende oppsett (da spesielt kontroller, AMD vs Intel vs RAID kort). Alt er skrevet og satt opp på engelsk siden planen er å samarbeide opp mot XtremeSystems forumet.

 

 

@_diablito_: Kontroller + PCB + RAM + diverse koster grovt 200-500kr, og etterpå kommer flash. Flash koster grovt 15-25kr/GB avhengig av prosessnode, dies/TSOP, BPC (SLC, 2bit MLC, 3bit MLC), og binning. Derfor er det realistisk å beregne at når kapasiteten dobles dobles prisen minus 200-500kr. Produsenter kan også justere prisene så de får forskjellig fortjeneste på kapasitetspunkt avhengig av tilbud/forespørsel og konkurrenter i samme pris/kapasitet område.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

@_diablito_: Kontroller + PCB + RAM + diverse koster grovt 200-500kr, og etterpå kommer flash. Flash koster grovt 15-25kr/GB avhengig av prosessnode, dies/TSOP, BPC (SLC, 2bit MLC, 3bit MLC), og binning. Derfor er det realistisk å beregne at når kapasiteten dobles dobles prisen minus 200-500kr. Produsenter kan også justere prisene så de får forskjellig fortjeneste på kapasitetspunkt avhengig av tilbud/forespørsel og konkurrenter i samme pris/kapasitet område.

Ja, derfor jeg skrev at en _nesten_ dobler prisen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...