Gå til innhold

Nvidia Optimus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet hvordan Alienwares løsning i M11x virker? Den er jo og umiddelbar, om jeg ikke husker feil. Er det noe lignende/relatert til det her?

 

Ifølge artikkelen hos Anandtech som det linkes til som kilde, så er løsningen i M11x "forrige generasjon".. Som innebærer at bytte må gjøres manuelt, uten behov for reboot, men man kan bli tvunget til å lukke applikasjoner for å gjennomføre byttet.

 

Det nye nå, er bl.a. at switchingen skjer automatisk og umerkbart (i løpet av ca 200ms, uten behov for å restarte programmer).

 

Slik oppfattet ihvertfall jeg artikkelen. Når det gjelder MX11 så var denne bl.a. omtalt på siste side.

Endret av alx57
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde vært noe om de to grafikkprosessorene hadde fungert side om side og som en slags SLI. Det hadde gitt mye bedre ytelse til minibærbare.

Nja... Nå er det for stor forskjell på hva Intel sine brikker og Nvidia sine brikker kan levere til at det vil la seg gjøre uten mye overhead...

 

Men at Optimus-teknologien kommer til å bli brukt til å slå fullstendig av en GPU på neste generasjon av dual-GPU high-end kort (GF100) når den ikke brukes skal dere ikke se bort fra... ;)

Lenke til kommentar

Det ser jeg frem til GDI.

 

Jeg skulle også ønske vi fikk muligheten til å selv stille forskjellige ytelsestrinn opptil maks ytelse for kortet.

 

Hva jeg ser for meg:

Tanken blir som om man i rivatuner lager mange klokkeprofiler, hvor man eks. ved et høyretrykk velger og laster en spesifik profil. I profilene setter man klokkprofil (setter ønsket min/maks-freq for shader/core/mem), vifteprofil samt voltprofil (sistnevnte for advanced users).

 

Når dette er satt vil GF100 kortet selv bevege seg innenfor ytelsesområdet som er satt etter hva slags belastning man har.

 

Putt alt dette i en "Nvidia Optimus Manager" og et tray-ikon og vi har endelig et produkt hvor vi kan velge nøyaktig hvor mye ytelse vi ønsker å bevege oss innenfor.

 

I tillegg om man i "Nvidia Optimus Manager" kan knytte forskjellige ytelsesprofiler mot forskjellige applikasjoner igjen så begynner man å få til noe flott. Dvs. starter jeg "anno1404.exe" så lastes automatisk ytelsesprofilen "10-60% av maks. 3D ytelse" osv.

 

På den måten trenger jeg aldri å presse utstyret mitt mer enn jeg må da Anno1404 aldri trenger full 3D ytelse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...