Gå til innhold

DirectX 11-skred i 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trykket har helt klart blitt lagt på 5700-serien etter at de to sistnevnte seriene ble forsinket pga. problemer med TSMCs 40 nm-produksjonsteknikk.

 

Jeg skjønner ikke denne setningen. Hvis det skorter på noen produkter er det vel der trykket ligger, ikke på det som det er lagervare av. Og HD57xx er jo også produsert på samme teknikk med samme problemer, forskjellen er vel bare at etterspørselen er mer moderat, ihvertfall den første tiden.

Lenke til kommentar
Det ble skrevet i artikkelen at det var på tide at det kommer dx11-støttet skjermkort da "en rekke spill støtter dette". Hvilke spill støtter dx11? Vet ikke om noen som støtter dette den dag i dag. Vil gjerne se en liste over de som støtter dx11. :)

Reagererte på den selv. Kan ikke huske et eneste spill som er eksklusivt DX 11.

Lenke til kommentar

Dirt 2 er et DX9 / DX11 spill, det er ikke støtte for DX10 i

retail spillet, isfall ikke som jeg vet. Man kunne force dx11

i demoen, og muligens kjøre alle DX10 ting som DX11 også bruker..

Det er vel Dirt2 og Battleforge om jeg husker rett som er de

eneste spillene som har støtte for DX11 + noen benchmarks.

Så kommer det noen spill neste år, Lord of the Rings Online får

en DX11 update, Alien vs Predator spillet får DX11 og noen til.

 

Forskjellen i Dirt 2 er minimal vil jeg si, og vil nok ikke

merkes om man ikke ser på stillbilder + ytelsen går merkbart ned

i DX11 modus etter benchmarks å tro, tho det er ikke så rart.

 

Grunnen til at 57xx kortene er enda å finne er at de er mid-range

kort og ikke duger til spilling for de litt mere kresne. Og de

som allrede har ok kort har ingen grunn til å bytte til 57xx

serien om de ikke vil kjøre eyefinity å spille på 3 skjermer,

men det er de kortene for dårlig til uansett.

 

Still blir morsomt å se hvordan Nvidia takler presset og om

DX11 blir mere poppis en DX10, man kan vel fortsatt telle DX10

spill på noen få hender og det er ganske tamt.

Lenke til kommentar

Windows XP hadde ikke offisiell støtte for DX10, det at Win 7 har blitt mer populært enn Vista lover jo godt for salg av DX11 kort.

Det at en rekke spill støtter DX11 er å ta i litt hardt. Jeg ville ikke investert i et nytt grafikkort bare fordi det man har ikke støtter DX11, vent heller til FPS begynner å bli for lav.

Dagens generasjon av konsoller har vel heller ikke hardware som støtter DX10 så spill utviklet for konsoll og portet til PC vil i svært liten grad støtte DX10/11.

Lenke til kommentar
Trykket har helt klart blitt lagt på 5700-serien etter at de to sistnevnte seriene ble forsinket pga. problemer med TSMCs 40 nm-produksjonsteknikk.

 

Jeg skjønner ikke denne setningen. Hvis det skorter på noen produkter er det vel der trykket ligger, ikke på det som det er lagervare av. Og HD57xx er jo også produsert på samme teknikk med samme problemer, forskjellen er vel bare at etterspørselen er mer moderat, ihvertfall den første tiden.

De produserer flere av brikkene som brukes i 5770. Mener jeg hørte at de produserer tre ganger så mange slike brikker som RV870 som er i 58x0 og 59x0.

 

Tilgjengligheten på RV870 kommer nok til å bedre seg utover i januar.

 

Windows XP hadde ikke offisiell støtte for DX10, det at Win 7 har blitt mer populært enn Vista lover jo godt for salg av DX11 kort.

Merk at Vista også støtter DX11...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Er det ikke slik at DX10 kort kan kjøre DX11 minus de funksjonene kortet ikke støtter. Så hvis ett spill har støtte for DX11 så har det automatisk støtte for DX10 også. 

Om ikke helt automatisk er det slik ja. DX11 har også ekstra funksjonalitet for DX10 kort.

Så vidt jeg vet kjører Dirt2 med DX11 codepath'en på DX10 kort med enkelte funksjoner som tessellation skrudd av.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Dette DirectX 11 styret betyr vel at det blir mulig med særdeles gode kjøp av Radeon 4-serie kort utover nyåret?

 

Kikket på en Dx 11 "promo" vs Dx 10. sammenligning på tuben, og jeg for min del synes faktisk dx10 tok seg bedre ut i enkelte scenarioer, "selv om jeg vet" at 11 skal være bedre. Nå spiller jeg ikke da, og gamere ser sikkert etter andre tingen.

 

Ser at det lanseres low/mid range 5xxx dx11 kort i 1. kvartal, men disse yter vel dårligere enn hva man kan plukke opp av 4xxx for tilsvarende pris når den tid kommer? Blir iallefall interessant å følge med og kanskje også få sett noen grundige ytelse-tester mellom "gamle og nye" kort.

Lenke til kommentar
.. siden det allerede eksisterer en rekke spill som støtter denne teknologien.

Det viste jeg ikke, så jeg slo opp her og fant en liste med hele tre spill.

 

Fordelene er innlysende: høyere ytelse og bedre detaljnivå på grafikken.

.. hvilket er to motstridende egenskaper. Enten blir detaljnivået bedre på bekostning av ytelse eller omvendt. Ved tidligere overganger har ytelsen falt betraktelig når man skrudde på siste versjon av Microsoft Direct X nettopp fordi detaljnivået samtidig ble hevet.

Lenke til kommentar
(...)

 

Fordelene er innlysende: høyere ytelse og bedre detaljnivå på grafikken.

.. hvilket er to motstridende egenskaper. Enten blir detaljnivået bedre på bekostning av ytelse eller omvendt. Ved tidligere overganger har ytelsen falt betraktelig når man skrudde på siste versjon av Microsoft Direct X nettopp fordi detaljnivået samtidig ble hevet.

 

Det hender jo man faktisk lager mer effektive metoder å løse problemer på, og da har man høyere ytelse og bedre detaljenivå. Er det ikke det demoene til ATi på DX10.1 også skulle vise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...