Gå til innhold

Når skal Diskusjon.no gjenoppstå fra den tekniske tørke?


Anbefalte innlegg

Som nå veldig mange andre også påpeker, er den er rekke små og store oppgaver for drift som bør prioriteres. Jeg vet listen er lenger enn lang. Svaret så langt er at alle ressurser er satt til å arbeide med Prisguide, men da denne nå tilsynelatende er ferdig, lurer jeg på hva svaret er denne gang?

 

For å nevne noe;

  • Teksten i kontrollpanelet er feil, etter oppjustering av avatarstørrelse
  • Det er ikke mulig å endre passord eller e-post, man får således heller ingen ny aktivering per epost
  • Avansert søk er fortsatt en prøvelse og til tider umulig å bruke
  • Det er rapportert problemer med "Mine innlegg" og "Favoritter"
  • Det er rapportert problemer med lineær visning av emner
  • Java-script menyen til venstre er ikke oppdatert i henhold til ny struktur og kategorier

Er det ikke snart på tide å prioritere også Diskusjon.no? Om drift mangler ressurser og folk så er det kanskje en ide å rekruttere ytterligere medarbeidere? Det er nesten på grensen til flaut at et forum av denne størrelse ikke har skikkelige rutiner på dette punkt.

 

Tilbakemeldinger fra drift i de respektive kategoriene hadde også vært å foretrekke slik at brukerne faktisk vet hva som er igangsatt og kanskje ikke prioritert.

 

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Resurser er ikke noe det er mye å ta av i dagens mediebransje og å bedrive å hyre inn flere folk i en tid hvor flere hundrevis av årsverk fjernes (Edda skal blant annet fjerne 150 årsverk) blir i mange tilfeller drømmetenking.

 

 

Når vår egen driftsavdeling har mer tid og resurser vet jeg ikke, jeg avventer svar fra de høye herrer. Det jeg kan si at etter Prisguide 2.0 er fiks ferdig så er det to større forumprosjekt som står høyt i kurs hva resurser angår. Jeg regner da med at ting vil bli vesentlig bedre. Til det andre så er drift bedre til å svare på det, jeg kan nok ikke snakke på deres vegne. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får mer og mer inntrykk av at forumet er meget interessert i brukerne og deres trafikk, men ikke så interessert i å vedlikeholde brukerne og få de til å føle seg verdsatt. Det er meget demotiverende og ikke kunne feks. ordne den enkleste ting i kontrollpanelet eller få svar på e-post man sender og bruker av sin private tid til å forfatte. Hvor flaskehalsen ligger er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Får mer og mer inntrykk av at forumet er meget interessert i brukerne og deres trafikk, men ikke så interessert i å vedlikeholde brukerne og få de til å føle seg verdsatt. Det er meget demotiverende og ikke kunne feks. ordne den enkleste ting i kontrollpanelet eller få svar på e-post man sender og bruker av sin private tid til å forfatte. Hvor flaskehalsen ligger er jeg usikker på.

 

Brukerombud, forumveiledere, byttet ut alle admins utenfor systemet med brukere (Skagen, TWFA, K-ryeng), mer enn dobling i arbeidstid med å besvare brukerhenvendelser, brukere som involveres langt mer i utforming av forumet gjennom tråder og undersøkelser, økte resurser til å kurse og ivareta moderatorene og økte resurser til utvikling av forumet (som vi nå ser starten av forrige uke etter at driftsresurser ble frigitt) og massiv forbedring i å følge opp brukere som klager over dårlig behandling. Det er hva som har skjedd det siste 1-1 1/2 året.

 

Tidligere i år var det reklameplaner som ville rammet brukerne våre ganske så kraftig, i et forsøk på å øke inntektene for et selskap som går med stort underskudd. Her valgte de forretningsansvarlige å lytte til oss som sa dette var noe våre brukere burde skånes for, selv om det ganske sikkert var tap av inntekt.

 

Er dette tegn for deg at vi ikke er interessert i å vedlikeholde brukerne?

 

Vi har et stort problem som angår å få raskt svart på alle brukerhenvendelser, her bruker vi utelukkende fritiden vår. Vi kan be om økte resurser til dette, men her har undertegnede bedt om at det heller prioriteres å få på plass mer støtte til moderatorene våre som gjør mye gratisarbeid. I tillegg legger det mindre press på kravet om inntekt (les; reklame) hvis vi holder utgiftene nede. Poenget her er jo å se hvordan ting utvikler seg, mener du ting går i negativ retning? Om så, hva er det som var bedre før?

 

Angående brukerhenvendelser så er det faktisk langt bedre enn for 2 år siden, selv om det fortsatt er en flaskehals. Jeg er veldig interessert i å se argumenter for at brukerne ble mer involvert tidligere eller hadde mer innflytelse tidligere. Det er synd om man ikke får svar på henvendelser innen en dag, men dette jobbes det knallhardt med og blir bedre for hver måned. Vi har hatt en eksplosiv vekst her, fordi vi involverer brukerne mer enn noengang før.

 

Se på hva som er blitt gjort og spør deg da om vi ikke er interessert i å vedlikeholde våre brukere. :)

 

Vi som jobber med forumet er idealister, vi bruker ikke fritiden vår på at noen andre skal tjene penger. Vi gjør det for hver og en av brukerne der ute og har noe langt større enn inntekt og profitt når vi jobber med dette forumet.

 

Senest på mandag var jeg i møte i Oslo og av alle de uendelige prosjekter og saker et stort selskap som Edda jobber med, så var forumforside og forumoppgradering topplistet som prioriteringssak. Dette var noe som ble lovet den gang det ble økt reklame på forumet og her innfris det, selv i den verste krisetiden bransjen har sett på lang tid. Jeg har sommerfugler i magen for alt det nå jobbes med og gleder meg vilt til at brukere kan få nytt forum, ny forside og andre ting vi kokkelurer med i kulissene. :)

Lenke til kommentar

Endelig et svar på mer en tre linjer, bra! Det er slike svar brukerne fortjener.

 

Brukerombud, forumveiledere, byttet ut alle admins utenfor systemet med brukere (Skagen, TWFA, K-ryeng), mer enn dobling i arbeidstid med å besvare brukerhenvendelser, brukere som involveres langt mer i utforming av forumet gjennom tråder og undersøkelser, økte resurser til å kurse og ivareta moderatorene og økte resurser til utvikling av forumet (som vi nå ser starten av forrige uke etter at driftsresurser ble frigitt) og massiv forbedring i å følge opp brukere som klager over dårlig behandling. Det er hva som har skjedd det siste 1-1 1/2 året.

 

Tidligere i år var det reklameplaner som ville rammet brukerne våre ganske så kraftig, i et forsøk på å øke inntektene for et selskap som går med stort underskudd. Her valgte de forretningsansvarlige å lytte til oss som sa dette var noe våre brukere burde skånes for, selv om det ganske sikkert var tap av inntekt.

 

Er dette tegn for deg at vi ikke er interessert i å vedlikeholde brukerne?

Det er dette dere ikke klarer å formidle godt nok utad. Undertegnede har vært på innsiden og vet hvordan ting blir drøftet og debattert og hvor mye man faktisk ønsker å gjennomføre, utbedre og konkretisere, men som av diverse grunner ikke blir noe av. Nå er jeg en bruker og ser ting fra brukerne sitt synspunkt, derav innlegget. Vi vet ikke hva som skjer i bakgrunnen, vi vet bare det vi får opplyst dermed er det en umulig oppgave som bruker å vite hva som skjer og ikke skjer og hva deres til enhver tid ønsker for forumet måtte være. Du gjentar til det kjedsommelige at Edda har hatt økonomiske laster den siste tiden og vi vet at i slike stunder kan nøden bli stor.

 

Alle disse tiltakene vil være bedre for brukerne på sikt, der er vi aldeles ikke uenige. Problemet er at dette hjelper særs lite om det tekniske (som var utgangspunktet i denne tråden), ikke henger på greip eller følger utviklingen. Forumet er komplekst og fungerer som en snøball som ruller ned en skråning. Dere kan ha så mange administratorer, veiledere, kurset moderatorer, brukerombud og gode intensjoner dere orker, men det spiller ingen rolle om brukerne ikke oppfatter at det har skjedd en bedring og at de oppfatter dette som et tiltak for å beholde de som brukere. Da blir dette bare nok et spill for galleriet.

 

Vi skal således være forsiktige med å se utviklingen angående feks. brukerombud og veiledere da disse stillingene ikke har vært besatt lenge nok til å gjøre en god vurdering av disse. Intensjonene er selvsagt gode.

 

Angående reklame er det vel delte meninger om dens funksjon og eventuelle irritasjoner. Hardware.no, har således flesket skikkelig til fortiden. Hva som går i negativretting hva forumet angår, har vi debattert internt tidligere Vidar, ingen hemmelighet hva undertegnede mener der.

 

Angående brukerhenvendelser så er det faktisk langt bedre enn for 2 år siden, selv om det fortsatt er en flaskehals. Jeg er veldig interessert i å se argumenter for at brukerne ble mer involvert tidligere eller hadde mer innflytelse tidligere. Det er synd om man ikke får svar på henvendelser innen en dag, men dette jobbes det knallhardt med og blir bedre for hver måned. Vi har hatt en eksplosiv vekst her, fordi vi involverer brukerne mer enn noengang før.

Og den veksten har vært en ønsket utvikling fra starten. Undertegnede har tidligere pekt på ønsket fra enkelte om kvantitet foran kvalitet og at dette potensielt kunne skape unødige "problemer" og da ikke nødvendigvis kun i henhold til brukerkorrespondanse, men også ytterligere utfordringer.

 

Ved ønsket om vekst burde man også reflektere over at det potensielt vil oppstå mer korrespondanse med brukere og mer å besvare. Undertegnede brukte titals timer ukentlig i korrespondanse med brukere ved min moderator-rolle. At dette er krevende vet vi alle sammen. Om det er langt bedre i dag en tidligere vet jeg ikke. Det jeg vet er hvordan ståa er i dag. Og i dag er ikke dette punkt akseptabelt. Ferdig med det. Og så kan man selvsagt argumentere hvorfor det er slik og rettferdiggjøre dette så mye man makter, dette hjelper ikke brukere som ikke engang får byttet passord eller e-post adresse.

 

Dere har hatt en eksplosiv vekst fordi dere har gjort grep for å et oppnå høyere antallbrukere (samt stadig tillat flere og flere innlegg som gjest, samt god hjelp fra Google ol. søkemotorer), ikke nødvendigvis fordi dere har involvert brukerne ytterligere. Brukere blir selvsagt tatt med på råd og debatt (Geir har vært meget flink i så måte), men når alt kommer til alt bestemmer brukerne relativt lite i den store sammenheng. I noen tilfeller er selvsagt det heller ikke ønskelig. Hvor lang man skal gå i den sammenheng avgjør dere selv. Men det man burde forvente fra et forum som påstår at de ønsker å vedlikeholde brukere er at man får svar når man sender e-post eller PM.

 

Et tips om man har man mye å gjøre er å fordele oppgavene på flere.

 

Vi som jobber med forumet er idealister, vi bruker ikke fritiden vår på at noen andre skal tjene penger. Vi gjør det for hver og en av brukerne der ute og har noe langt større enn inntekt og profitt når vi jobber med dette forumet.

Igjen, brukerne oppfatter ikke dette når de ikke føler de blir behandlet på en god måte. Dette ser vi gjenspeile seg i kategoriene for "Tilbakemeldinger".

 

Dere er således ikke fratatt alt ansvar. Brukerne får høre dette igjen, igjen og igjen. Jeg tror de er lei av å høre det. Vær gang man stiller spørsmål om moderering, ressurser eller hvorfor noe ikke blir gjort, kommer standardsvaret om moderatorer og administratorer som jobber frivillig, tekniskdrift er bortsatt og ingen av disse kan lastes for dette. Man har påtatt seg et ansvar, utfør ansvaret. Selvsagt innen rimelighetens grenser. Har man en livssituasjon som er hektisk så bør man vurdere sin stilling til noen som kan utøve arbeidet ytterligere. Det finnes nok av moderatorer på forumet, som aldri eller sjelden modererer, om dere får tildelt knappe ressurser så ta tyren ved hornene.

 

Nuvel.

 

At ting skjer er på tide, dette har brukerne således fått vite de seneste dagene og det er bra. Men versjon tre av programvare og ny forside hjelper lite om den tekniske ikke blir fulgt opp, som var utgangspunktet for denne tråden. Men som dere alle ser dette er en kompleks tematikk og innbefatter flere sider.

 

Undertegnede (med flere) har pekt på flere ting den siste tiden også forsalg til bedre brukerbehandling. Feks. en bedre funksjon for rapporteringer. Det er også mange bra forslag fra brukerne i tråden, "Hva vil du ha til forumet om Diskusjon.no oppgraderer til IPB 3?", så gjenstår det å se hvor mye som blir realisert.

 

Det er nok å ta tak i.

 

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja. Synes du det? Du må huske jeg snakker like mye for andre brukere som meg selv. Når ledelse er så gode til å skryte av seg selv og hvor mye de tilsynelatende gjør for brukere, tillater jeg meg og argumentere fra brukerne sitt synspunkt og jekke ned selvgodheten et par hakk. Mine synspunkter er ingen fasit, men de bør også taes med i betraktningen.

 

Det blir ofte litt mye tekst, men slik er det : )

Lenke til kommentar

Det de er best til å gjøre er å lytte og å svare på brukerens bekymringer, dette kan ikke en gang du benekte :p

 

Men, sånn teknisk sett hvor mye som blir satt i live har jeg ingen oversikt over.

Jeg vet at de omstokker kategorier og arbeider med temaet på siden endel.

Det har virket på meg som om de gjør det de kan for å forbedre forumet, teknisk sett.

 

Men jeg vil si at det bør gå en grense for hva vi forventer av ledelsen og drift.

De poengene du nevner i OP'en; noen av dem er viktige mens andre ikke er så viktige, for eksemel at javascript menyen ikke er lik strukturen på forumet.

Dette er da vel ikke verdens ende?

 

Personlig tar jeg det standpunktet at ledelsen gjør så godt de kan, og hvis de kunne ha fikset noe som ikke er blitt fikset, så er dette pga mangel av folk som kan.

Jeg tar ikke det så veldig tungt så lenge det ikke er skikkelige alvorlige problemer med funksjonen av forumet.

Og i slike tilfeller så VET jeg at de hadde satt av tid til å fikse problemet uansett.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så mener jeg at vi har det ganske bra på forumet her sammenlignet med svært mye av våre konkurrenter for tiden. Vi har nå en god stund vært inne i en periode en god stund hvor ikke bare reklamemarkedet på nett er i veldig dårlig forfatning, men også mediamarkedet, som kanskje har det enda hardere. Det kuttes stillinger overalt (deriblant en rekke stillinger i Edda media), og sparekniven går seg varm. Det er ikke uten grunn at man nå ser reklame for tamponger, datingtjenester og annet vissvass på forumet. Det er ikke fordi man ikke ønsker å reklamere for relevante ting, men rett og slett fordi reklamemarkedet er dødt. Beggers aren't choosers. Er det ingen som ønsker å reklamere, så må man ta det man får.

 

Forumet vårt har faktisk hatt driftsstøtte gjennom perioden. På langt nær så mye som ønskelig, og kanskje ikke heller så mye som behøves, men vi har i hvertfall hatt det, i motsetning til de fleste andre. Svært mange nettjenester, og mange nettfora, har den siste tiden ganske enkelt måttet seile sin egen sjø. Tjenester som tidligere ble reparert innen få timer ved feil, tar det nå gjerne dagevis før de kommer opp igjen ved en feil, om de i det hele tatt kommer opp igjen. Det er svært lite innovasjon av gratistjenester på nett for tiden, og enda mindre på eksisterende tjenester som allerede er oppe og går.

 

Noen har sågar begynt å ta betalt for tjenester som tidligere vare gratis (f. eks. dagbladet som nå faktisk tar betalt for å kunne delta i deres nettdiskusjoner). Og en mengde andre aktører vil sannsynligvis følge. Det er i hvertfall nok aktører som nå snuser på alternative inntjeningsmetoder.

 

Vi driver nå faktisk og klargjør en oppgradering av forumet. Det er utrolig positivt og for å være helt ærlig er jeg svært overrasket over at dette blir gjennomført i det hele tatt. Det hadde neppe skjedd om vi hadde vært under en annen paraply.

Lenke til kommentar
Det de er best til å gjøre er å lytte og å svare på brukerens bekymringer, dette kan ikke en gang du benekte :p

Er enig at de hører (som oftest). Og det er bra.

 

Men jeg vil si at det bør gå en grense for hva vi forventer av ledelsen og drift. De poengene du nevner i OP'en; noen av dem er viktige mens andre ikke er så viktige, for eksemel at javascript menyen ikke er lik strukturen på forumet.

Dette er da vel ikke verdens ende?

Der er jeg ikke helt enig med deg. Personlig har jeg store forventinger til en ledelse som etter eget sigende hører på brukerne og tilrettelegger for at de skal bli værende på forumet. Nei, ikke alle de ting jeg konkretiserer i det første innlegget er verdens undergang, men det uproft og ikke gjøre noe med dette. Særs nå brukere ikke får byttet passord eller e-post adresse. Det er nå min personlige mening.

 

Personlig tar jeg det standpunktet at ledelsen gjør så godt de kan[...]

Det gjør de sikkert, dvs. det vet jeg de gjør, men det hjelper lite når brukerne er missfornøyd. Som de har vært på et par områder den siste tiden.

 

Det er viktig å gi tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Stiller meg bak Robert her. Jeg er 100% enig i det han skriver og håper forumets selvhøytidelige snart begynner å bry seg om de etablerte brukerne. Kvantitetsatningen har blitt en gigantisk kreftsvulst for diskusjon.no fra mitt ståsted her på gulvet. Da jeg var ny her (2005 - med en bruker jeg nå ikke får logget inn med grunnet epost/passord problemet..) fikk man svar ila kort tid og det virket langt mer intimt og tilrettelagt for enhver.

 

Kjøper ikke unnskyldningene om at "dette gjør vi på fritiden" - Vet dere hvor mange som ønsker å bli moderatorer/admins? Nok av folk som kunne gjort en like god, om ikke bedre jobb. Ansett flere mods/admins om det antall forespørsler er for mange pr admin, enkelt og greit. Man trenger ikke være rakkettforsker for å skjønne såpass...

 

De som ikke klarer å tilstrekkelige utføre vervet sitt, bør avsettes slik at nytt og friskt blod kan tiltre. Pdd gjøres det en veldig slett jobb utad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...