Gå til innhold

Stillegående Radeon HD 5750-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bIsk0p: Du kan ikke konvertere varm luft til kald luft ved å bevege på den. Varme blir kaldt fordi omgivelsene sprer temperaturen, og dersom du ikke får noe inn i kabinettet vil ikke det som prøves å bli dyttet ut bli erstattet med noe (eller bare veldig lite).

 

Gjennomstrømming fra front (helst) til bakside er derfor utrolig viktig.

Lenke til kommentar

KiloByte, det er bare en halv sannhet. Dersom du har en vifte på skjermkortet som dumper lufta direkte ut av baksiden på kabinettet (som referansekjøerne gjør) vil de ta av luften som er inne i kabinettet. Dette skaper lavere trykk i kabinettet, eller til og med undertrykk dersom det ikke er noen vifter som dytter luft inn i kabinettet. Om det lages undertrykk i kabinettet holder det at det finnes åpninger der frisk luft kan strømme inn. Ved å bruke dette prinsippet kan man ha vifter som suger ut luft i bakenden av kabinettet og i front bare ha perforerte områder eller noen åpninger som luften kan suges inn av undertrykket i kabinettet. Dette er ikke en veldig effektiv måte å få frisk luft inn, og viftene vil flytte mindre masse luft = lavere kjøleevne, men om ikke komponentene varmer for mye kan det være tilstrekkelig.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
bIsk0p: Du kan ikke konvertere varm luft til kald luft ved å bevege på den. Varme blir kaldt fordi omgivelsene sprer temperaturen, og dersom du ikke får noe inn i kabinettet vil ikke det som prøves å bli dyttet ut bli erstattet med noe (eller bare veldig lite).

 

Gjennomstrømming fra front (helst) til bakside er derfor utrolig viktig.

 

Hvis du leser innlegget mitt igjen, så ser du at det er det jeg sier (ser at formuleringen var litt ustødig..) Vifta kan være så god som den bare vil, men varm luft forblir varmluft og vil derfor ikke kjøle ned (hvis luften er samme temp som kortet..)

 

Jeg tenker på litt smarte løsninger for kjøling. Tror det blir litt kutting i top og med en 120mm eller to der, bare vente til kabinettet er inni en benk og litt mer skjult.

 

Hvordan er denne i forhold til Gainward GeForce GTX 275 ?

 

Dette er dårligere enn GTX 275 iallefall. Her har du en sammenligning

 

 

hmm, noen som vet hvor mye Watt dette kortet krever? lurer på om mitt setup vil takle dette kortet. på tide å kvitte seg med mitt gammle 8600 kort.

 

Ser du her så står den oppgitt til 86W ved load, etter tester jeg har hørt, så er det faktiske tallet litt lavere. Tror kan med god samvittighet oppgradere fra 8600 ;)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at kortet "bare" har 3 utganger: Displayport, HDMI og DVI. Tilsvarende kort fra andre produsenter har 4 utganger: De samme som over pluss en til DVI-port. Jeg lurer på om dette kortet fortsatt har triple-play mulighet? (3 skjermer)

 

Ellers så har de jo også redusert fra 2 til 1 porter (bak på PCen), mens kortet med kjøler trolig tar opp 2 plasser på innsiden.

 

hmm, noen som vet hvor mye Watt dette kortet krever? lurer på om mitt setup vil takle dette kortet. på tide å kvitte seg med mitt gammle 8600 kort.

Ser du her så står den oppgitt til 86W ved load, etter tester jeg har hørt, så er det faktiske tallet litt lavere. Tror kan med god samvittighet oppgradere til 8600 ;)

Offisielt er det 86 Watt TDP, men i praksis er det trolig litt mindre. På tomgang krever det veldig lite, bare 16 Watt. Ellers så håper jeg han oppgraderer fra Geforce 8600, ikke til Geforce 8600. ;)

 

Jeg tror det blir en fin oppgradering. Litt avhengig av hvilken 8600-variant du har så vil nok ytelsen øke til ca 3-4 ganger så mye.

 

Effektbehovet til 8600 serien er fra 47W (GS og GT) til 75W (GTS) så det vil nok øke litt på full last og minke litt på tomgang.

Lenke til kommentar
Jeg legger merke til at kortet "bare" har 3 utganger: Displayport, HDMI og DVI. Tilsvarende kort fra andre produsenter har 4 utganger: De samme som over pluss en til DVI-port. Jeg lurer på om dette kortet fortsatt har triple-play mulighet? (3 skjermer)

 

Det er nok plass til 3 skjermer. På resten av kortene er jo ene DVI utgangen delt med HDMI. Tipper de har kutta ned slik at de fikk plass til alle utgangene på en slot (ser ikke poenget da kortet totalt tar opp to uansett)

 

hmm, noen som vet hvor mye Watt dette kortet krever? lurer på om mitt setup vil takle dette kortet. på tide å kvitte seg med mitt gammle 8600 kort.

Ser du her så står den oppgitt til 86W ved load, etter tester jeg har hørt, så er det faktiske tallet litt lavere. Tror kan med god samvittighet oppgradere fra 8600 ;)

Offisielt er det 86 Watt TDP, men i praksis er det trolig litt mindre. På tomgang krever det veldig lite, bare 16 Watt. Ellers så håper jeg han oppgraderer fra Geforce 8600, ikke til Geforce 8600. ;)

 

Jeg vet ikke hvor du leser, men står FRA på min skjerm iallefall :whistle:

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Ser du her så står den oppgitt til 86W ved load, etter tester jeg har hørt, så er det faktiske tallet litt lavere. Tror kan med god samvittighet oppgradere til 8600 ;)

 

Xbit Labs har 60,6 Watt når de kjører Furmark (Furmark er stresstest av GPU). Under vanlig 3D (spill) får de 43,7 Watt.

 

Xbit Labs bruker en litt spesiell målemetode der de klarer å kalkulere strømforbruk på enhetsnivå.

Lenke til kommentar
Ser du her så står den oppgitt til 86W ved load, etter tester jeg har hørt, så er det faktiske tallet litt lavere. Tror kan med god samvittighet oppgradere til 8600 ;)

 

Xbit Labs har 60,6 Watt når de kjører Furmark (Furmark er stresstest av GPU). Under vanlig 3D (spill) får de 43,7 Watt.

 

Xbit Labs bruker en litt spesiell målemetode der de klarer å kalkulere strømforbruk på enhetsnivå.

 

Det er vel fraktisk fra en av dine poster jeg har hørt at forbruket er lavere enn oppført på specs lista :p

Lenke til kommentar
Så jo greit ut dette, men jeg trenger noe som frakter varmluft UT av kabinettet. HTPC'n har dårlig luftgjennomstrømning, og uansett hvor god vifta er. Klarer den ikke å gjøre varm luft til kald.. :|

Gjør et eksperiment på to måter:

- Blås rolig med åpen munn mot håndflaten og kjenn at lufta er varm.

- Blås hardere med mindre åpning på munnen og kjenn at lufta er kald :ph34r:

 

Kan det ikke tenkes at det samme vil fungere i en PC?

Den varme lufta som blir blåst fort mot annen luft vil måtte "gjøre et arbeid" på den omliggende lufta for å presse den vekk. (=utjevne trykkforskjellen)

Kanskje kan en kraftig vifte som skaper trykkforskjeller likevel kjøle ned varm luft? :ohmy:

Tror ikke det har veldig mye å si da :p

Lenke til kommentar
HTPC'n har dårlig luftgjennomstrømning

 

til vanlig HTPC bruk er dette kortet aaalt for kraftigt, det blir neppe og gire opp noe som helst uansett hva du spiller av media. så med dette er varme neppe et problem. men sitter du på 52" 1080P og liker og dra et spill så er dette nok supert

 

det kommer nok meget fine HTPC kort fra ati rundt jul??

Lenke til kommentar
hmm, noen som vet hvor mye Watt dette kortet krever? lurer på om mitt setup vil takle dette kortet. på tide å kvitte seg med mitt gammle 8600 kort.

Ser du her så står den oppgitt til 86W ved load, etter tester jeg har hørt, så er det faktiske tallet litt lavere. Tror kan med god samvittighet oppgradere til 8600 ;)

Offisielt er det 86 Watt TDP, men i praksis er det trolig litt mindre. På tomgang krever det veldig lite, bare 16 Watt. Ellers så håper jeg han oppgraderer fra Geforce 8600, ikke til Geforce 8600. ;)

 

Jeg tror det blir en fin oppgradering. Litt avhengig av hvilken 8600-variant du har så vil nok ytelsen øke til ca 3-4 ganger så mye.

 

Effektbehovet til 8600 serien er fra 47W (GS og GT) til 75W (GTS) så det vil nok øke litt på full last og minke litt på tomgang.

 

info om kortet mitt ligger i signatur feltet, men tror nokk at jeg har funnet mitt nye GPU. takker for svar til dere begge.

Lenke til kommentar
Gjør et eksperiment på to måter:

- Blås rolig med åpen munn mot håndflaten og kjenn at lufta er varm.

- Blås hardere med mindre åpning på munnen og kjenn at lufta er kald :ph34r:

Dette var utrolig interessant. Er slike fenomener man ikke tenker skikkelig over før man får det servert. Nice!

 

Skulle man så klare å få kjølt ned skjermkort på denne måten (med lengre avstand mellom vifte og kjøleribbe), ville vel uansett resten av lufta i kabinettet blitt varmet opp såpass at vinninga går opp i spinninga..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...