Gå til innhold

Sniktitt: Nokia N900


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult at operativsystemet er Linux-basert. Kommer nok til å komme sykt mye kult av emulatorer o.l. til N900 etter hvert pga. nettopp det.

 

Ellers synes jeg det er litt skuffende at de ikke har valgt en kraftigere CPU og resistiv skjerm begynner å bli litt gammeldags. Er nok den beste "mobilen" fra Nokia hittil, men jeg går fortsatt for HTC HD2.

 

Jeg synes også N900 virker veldig klumpete og med veldig mye plastikk. Dersom HTC HD2 skuffer dog, er det nok en liten mulighet for at jeg tester N900.

Lenke til kommentar

"Resultat 1–10 av ca. 2 910 fra talk.maemo.org for emulator."

 

Det er allerede i dag en rekke emulatorer til Maemo 4, inklusive DOSBox, Palm, NES og SNES og diverse Nintendo, Frodo C64, NITdroid, Linux-distribusjoner oppå Maemo, Linux-distribusjoner i stedet for Maemo, etc... I tillegg kan man naturligvis bruke VNC for å ha tilgang til stasjonærPC'n sin. Det er lov å anta at de fleste av disse vil bli portert til Maemo 5.

 

En advarsel: dersom du bruker pakker fra den sekundære pakkebrønnen, extras-devel, bør du holde et øye med ledig kapasitet på internminnet. Det er gjort en del arbeide med å tilpasse innholdet i extras sånn at pakkene der skal bruke lite minne på den første 256 MB partisjonen, mens innholdet i extras-devel er, vel, still in development.

Lenke til kommentar
Hadde litt tro på at Maemo kunne inspirere Nokia til å lage et litt mer spennende grensesnitt med finere ikoner osv, men det ser dårlig ut. Hvorfor kan de ikke hyre inn noen designere som kan lage skikkelig GUI. Til og med Meizu lager mer spennende og penere ting enn dette.

er det ikke meizu som mer eller mindre klonet gui-en til iphone?

Lenke til kommentar
Betyr dette at S60 er død og N97 som jeg har skaffet meg er å kaste penger ut av vinduet? Hvem gidder å utvikle 3.parts til S60 hvis denne får et mer åpent system?

vel, S60 kommer nok til å leve videre enda noen år, glem ikke at symbian nylig gikk åpen kildekode.

 

og nokia har planer om at Qt (fra trolltech, mest kjent som basis for kde) skal fungere som ett universalbibliotek, slik at en kan skrive samme koden og kompilere den for symbian, maemo, windows mobile og mer.

Lenke til kommentar
"Resultat 1–10 av ca. 2 910 fra talk.maemo.org for emulator."

 

Det er allerede i dag en rekke emulatorer til Maemo 4, inklusive DOSBox, Palm, NES og SNES og diverse Nintendo, Frodo C64, NITdroid, Linux-distribusjoner oppå Maemo, Linux-distribusjoner i stedet for Maemo, etc... I tillegg kan man naturligvis bruke VNC for å ha tilgang til stasjonærPC'n sin. Det er lov å anta at de fleste av disse vil bli portert til Maemo 5.

 

En advarsel: dersom du bruker pakker fra den sekundære pakkebrønnen, extras-devel, bør du holde et øye med ledig kapasitet på internminnet. Det er gjort en del arbeide med å tilpasse innholdet i extras sånn at pakkene der skal bruke lite minne på den første 256 MB partisjonen, mens innholdet i extras-devel er, vel, still in development.

 

Det høres jo helt rått ut. Det er nesten så jeg går for N900 istedet.

Lenke til kommentar

Jeg kunne ha vurdert den, hvis det ikke hadde vært for at telefonen virket helt nokia (stygge knapper, lite imponerende menyer og generelt nokia måten å gjøre ting på, som i mine øyne er fryktelig tungvint)

 

Hadde de hatt ett gui som var freshere, ser heller ikke muligheten for widgets, større ikoner etc... hvor er den omtalt ?

 

I tilegg, så må jeg si at det ser ut som om telefonen "lugger" akkurat i det man bytter skjermbildet. Ikke slik man ser på iphone og div htc telefoner der dette går helt glatt uten at man merker at det hakker. En slik detalj er nok til at jeg ikke orker å vurdere telfonen engang.

Lenke til kommentar
Jeg kunne ha vurdert den, hvis det ikke hadde vært for at telefonen virket helt nokia (stygge knapper, lite imponerende menyer og generelt nokia måten å gjøre ting på, som i mine øyne er fryktelig tungvint)

 

Hadde de hatt ett gui som var freshere, ser heller ikke muligheten for widgets, større ikoner etc... hvor er den omtalt ?

 

I tilegg, så må jeg si at det ser ut som om telefonen "lugger" akkurat i det man bytter skjermbildet. Ikke slik man ser på iphone og div htc telefoner der dette går helt glatt uten at man merker at det hakker. En slik detalj er nok til at jeg ikke orker å vurdere telfonen engang.

 

GUI'en kan jo byttes helt ut. Kan jo tom. installere andre Linux-distroer på den, så det er ikke noe problem. Men jeg er enig med deg, telefonen virker veldig "plastikk" og den ser ikke akkurat særlig pen ut. Dessuten så er jeg veldig sensitiv til hakking, lugging og generell treghet selv, noe som er hovedgrunnen til at jeg går for telefonen med den raskeste CPU'en på markedet.

Lenke til kommentar
Jeg kunne ha vurdert den, hvis det ikke hadde vært for at telefonen virket helt nokia (stygge knapper, lite imponerende menyer og generelt nokia måten å gjøre ting på, som i mine øyne er fryktelig tungvint)

 

Hadde de hatt ett gui som var freshere, ser heller ikke muligheten for widgets, større ikoner etc... hvor er den omtalt ?

 

Widgets er i aller høyeste grad støttet, både fra Nokia direkte og fra 3. part.v(søk etter n900 eller maemo 5 på youtube, så får du se;) )

 

Og som dekar24K skriver, gui'en kan byttes helt ut om du ønsker det. Kommer garantert nye ikonpakker osv.

 

I tilegg, så må jeg si at det ser ut som om telefonen "lugger" akkurat i det man bytter skjermbildet. Ikke slik man ser på iphone og div htc telefoner der dette går helt glatt uten at man merker at det hakker. En slik detalj er nok til at jeg ikke orker å vurdere telfonen engang.

 

Jeg har også lagt merke til denne hakkingen,man bare ved skift mellom dekstops, ellers vireker menyene overaskende kjappe.

 

Husk også på at det enda er snakk om et tidlig eksemplar. En skokk av dyktige mennesker i community'et sitter og programmerer dagen lang for å gjøre nettop denne telefonen best mulig.

 

 

Multitaskingen, skjermoppløsningen, hardware-tastatur, åpenheten - og programvaremulighetene som følger, gjør dette til en tydelig "iphone-killer" i mine øyne.

Endret av kau
Lenke til kommentar

N900 kan ikke sammenlignes med noe annet. Samtidig tror jeg det er en fordel å være litt eksperimentelt innstilt. Kan ikke tenke meg at de som synes iPhone er topp, kommer til å like N900.

 

Skulle ønske at den hadde litt større skjerm, men alt i alt ser den helt topp ut. Bare å vente til den 21 :yes:

Lenke til kommentar

Enig, når telefoner skal være i den klassen så burde de ikke føles plastic fantastic. Denne ser desverre helt nokia ut... (Beklager, men jeg er ingen stor fan av nokia mobiler generelt sett) De har noen designperler, men dette er nok desverre ikke en av dem. Jeg bare håper villt at dette slår an, hvis det fungerer bra da. Skal si mer om hva jeg synes om mobilen etter at den er sluppet på markedet og jeg har testet den skikkelig. Siden vi har såpass med kunder som kjøper nokia mobiler, så regner jeg med å få testet den innen rimelig kort tid.

Lenke til kommentar

Var selv en nokia gutt tilbake i tiden, og de gjør mye rett her. men er enig i mange har som nevner: skjerm, cpu og plastikk følelsen. Hadde denne hatt en bedre skjerm (kanskje til og med OLED), bedre CPU, bedre bygg kvalitet og hatt mulighet full støtte for HTC Sense (beste ROM, jeg noen gang har brukt) har min HTC Magic blitt byttet ut relativt fort.

Lenke til kommentar

Man kommer jo ikke utenom at plastikken til nokia som regel tåler flere støt en aluminiumen til konkkurenteneog at ripete skjerm er bedre en knust skjerm.

Og vis du ikke klarer og finne en HTC Sense lingnende gui er vel kansje ikke dette tlf en for deg. Kan vel også nevne att ytelsen på en mobil handler om mer en ren prossesor kraft men tiden vil vise. I verste fall får man nok god ytelse vis man kjører alt i terminalen som er det jeg har savnet mest på telefoner til nå! :dribble:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...