Gå til innhold

Test: Corsair TX950W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva annet forventer dere?

 

Vel, jeg forventet en kvalitetsmessig solid strømforsyning, men at den er billigst i sin klasse er jo en positiv overraskelse. Ikke fordi Corsair tradisjonelt har vært overpriset, men de har vel heller aldri vært noe "billigmerke".

 

Jeg har et (litt OT) ønske til HW.no:

 

Kan dere oppdatere guiden og anbefalingen deres for PSU? Jeg hjelper støtt og stadig folk med å sette sammen PCer på forumet, og gjennomgående overdimensjonerer folk PSUen kraftig. Det ser ut til at det nesten er en gjennomgående holdning til at alt under 600Watt er ubrukelig på forumet, selv i ganske moderate gaming-rigger, når faktum vel er at de fleste langt på vei klarer seg med 4-500Watt, selv uten å være i nærheten av å belaste PSUen max. Selvfølgelig er det dumt å kjøpe en PSU som holder akkurat, men det er liksom noe som heter mellomting...

 

Lenke til kommentar

Godt tips Malvado. Fprøvrig, å ser det ut som om Corsair igjen leverer. Det er et godt tegn. Selv har jeg nå kun brukt Corsairs PSU'er i mine byggeprosjekter foruten Antec, og jeg bruker selv 750w utgaven i samme serie som testproduktet. Svært godt fornøyd med den, men her spinner også vifta opp når det begynner å bli hett og systemet kjøres på fullt. Men ikke så mye som testproduktet i alle fall. Eeste jeg egentlig kunne ha trengt er modulære kabler.

Lenke til kommentar
Hva annet forventer dere?

 

Vel, jeg forventet en kvalitetsmessig solid strømforsyning, men at den er billigst i sin klasse er jo en positiv overraskelse. Ikke fordi Corsair tradisjonelt har vært overpriset, men de har vel heller aldri vært noe "billigmerke".

 

Jeg har et (litt OT) ønske til HW.no:

 

Kan dere oppdatere guiden og anbefalingen deres for PSU? Jeg hjelper støtt og stadig folk med å sette sammen PCer på forumet, og gjennomgående overdimensjonerer folk PSUen kraftig. Det ser ut til at det nesten er en gjennomgående holdning til at alt under 600Watt er ubrukelig på forumet, selv i ganske moderate gaming-rigger, når faktum vel er at de fleste langt på vei klarer seg med 4-500Watt, selv uten å være i nærheten av å belaste PSUen max. Selvfølgelig er det dumt å kjøpe en PSU som holder akkurat, men det er liksom noe som heter mellomting...

 

 

 

Det er bedre å kjøpe en 700-1000W enn å kjøpe en 500W Psu, i og med at den på 500W muligens vil belastes maks hele tiden.

 

Skjønner ikke helt problemet her jeg, en 1000W Psu kan like gjerne trekke 500W som den kan trekke 1000W, det kommer jo an på hvor mye du belaster den, ikke noe galt i å være fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

Hvis det er noe man ikke merker særlig forskjell på så er det forskjellige psuer. Test av psu er ikke særlig interessant for meg ihvertfall. Og jeg har ALDRI sett behovet for å kjøpe psu til tusenvis av kroner og med tusenvis av watt. Jeg har sikkert aldri hatt psu på mer enn 3-4-500 watt og jeg har aldri hatt et eneste problem med psu. Hvem bryr seg om det er litt avvik på 3,3v egentlig? Det er aaaaaltfor sært for meg, og hva har det å si? For meg så blir dette dypdykk langt utenfor hva som er interessant for vanlige brukere og til og med storbrukere. Sikkert en del folk her som er uenig, men det er også de som bruker 3000 kr på en psu som det står 2000w på og syns det er lurt. Mens hvis noen hadde byttet ut den psuen en natt mens de sov med en som det sto 700w på og som kostet 800 kr så hadde de ikke merket forskjell.

Lenke til kommentar
Jeg har sikkert aldri hatt psu på mer enn 3-4-500 watt og jeg har aldri hatt et eneste problem med psu.

Hvordan vet du det?

Mangler/feil/avvik på PSU gir seg ofte utslag i andre komponenter i maskinen som kan bli ustabile, eller til og med ødelegges. Det siste er spesielt med tanke på overklokking. Det skal ikke mye overklokking til før man begynner å stille på spenningene, og da er variasjoner i spenningene som PSU'en leverer ganske viktig. Litt for mye spenning kan plutselig ta knekken på en av komponentene dine.

Det er ikke Watt som er alt i en PSU.

 

For å legge til litt egen erfaring:

I min forrige maskin opplevde jeg problemer med skjermkort, minne, hovedkort og til og med prosessoren til tider. Etter mye slit fant jeg ut at det var den gamle 350W strømforsyningen som var problemet. Etter at jeg kjøpte en HX620 ble maskinen stabil igjen. Nå har jeg byttet ut all innmaten siden da, men PSU'en gjør enda jobben sin.

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt problemer med ustabile pcer, og jeg har ikke hatt problemer med komponenter som har blitt ødelagt. Jeg har overklokket. Jeg har passet på at psu leverer det komponentene tilsier, og det har vist seg å stemme. Jeg har ikke overklokket på konkurranse- eller rekordnivå, men det sier seg selv at da stilles det andre krav. Jeg tror ikke det er særlig vanlig heller, så hvis det er det publikumet alle psu-testene retter seg mot så bør det kanskje lages et eget nettsted for disse, siden det ikke er representativt for hw.no's lesere.

Lenke til kommentar
Hva annet forventer dere?

 

Vel, jeg forventet en kvalitetsmessig solid strømforsyning, men at den er billigst i sin klasse er jo en positiv overraskelse. Ikke fordi Corsair tradisjonelt har vært overpriset, men de har vel heller aldri vært noe "billigmerke".

 

Jeg har et (litt OT) ønske til HW.no:

 

Kan dere oppdatere guiden og anbefalingen deres for PSU? Jeg hjelper støtt og stadig folk med å sette sammen PCer på forumet, og gjennomgående overdimensjonerer folk PSUen kraftig. Det ser ut til at det nesten er en gjennomgående holdning til at alt under 600Watt er ubrukelig på forumet, selv i ganske moderate gaming-rigger, når faktum vel er at de fleste langt på vei klarer seg med 4-500Watt, selv uten å være i nærheten av å belaste PSUen max. Selvfølgelig er det dumt å kjøpe en PSU som holder akkurat, men det er liksom noe som heter mellomting...

 

 

 

Det er bedre å kjøpe en 700-1000W enn å kjøpe en 500W Psu, i og med at den på 500W muligens vil belastes maks hele tiden.

 

Skjønner ikke helt problemet her jeg, en 1000W Psu kan like gjerne trekke 500W som den kan trekke 1000W, det kommer jo an på hvor mye du belaster den, ikke noe galt i å være fremtidsrettet.

 

Hvis du leser innlegget mitt, så ser du også at jeg i utganspunktet er enig i at det er dumt å underdimensjonere PSUen. Men det jeg ser en tendens til på forumet er at folk bruker uforhåndsmessig mye penger på PSU, og overdimensjonerer disse grovt i forhold til de komponentene de velger og hvilke oppgraderingsplaner de har for fremtiden. En gamer-rigg i klassen rundt kr. 10.000 (som er det de fleste etterspør) på forumet, trekker sjeldent noe mer enn 350-400W max. under load, hvilket betyr at selv 500W holder i massevis. Jeg pleier som regel å anbefale en PSU på rundt 600W til gamer-oppsett med mindre de har noen spesifikke ønsker til fremtidig oppgradering (SLI/CF med GX2/X2, mange HDD'er, osv), noe som både burde tilsi lang levetid og gode oppgraderingsmuligheter. Allikevel opplever jeg ofte å bli overkjørt av folk som mener det er for lite...! Enden på visa er ofte at budsjettet sprenges eller at det blir valgt et billig kabinett.

 

Poenget mitt er altså at HW kanskje kunne drive litt opplysningsarbeid i forhold til hvor mange watt ulike system krever, slik at folk i større grad kan velge PSU etter behov.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i det. I en av mine to PC'er kjører jeg en Antec 550w PSU (den som er i Antec Soanata) som kjører en Quadcore, et par harddisker og et 8800GTX og et bra P45 HK. Og den fungerer mer enn tilstrekkelig til det oppsettet. Det hadde trolig gått helt greit med et par disker til og muligens et "normalt" CF/SLI hvis man holder seg litt unna X2 kortene og GX2 kortene i CF/SLI oppsett.

Lenke til kommentar

Jepp, var til og med en fyr i HD4***-tråden som benchet et overklokket oppsett med Core2Quad og 2 stk HD4870X2 drevet av en Corsair på 650W!! Dette er på ingen måte å anbefale i lengden siden PSUen da nok yter tett opp mot max store deler av tiden, men det sier allikevel en del...

 

Det som derimot er viktig, er det å velge en PSU av god kvalitet. Watt er på ingen måte alt, og eksemplene er vel mange på folk som har svidd av HW for en god del kroner pga PSUer av dårlig kvalitet. Men dette synes jeg folk generelt begynner å få øynene godt opp for.

Lenke til kommentar
Hva annet forventer dere?

Jeg må si jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente, jeg vet ikke om dette er ment som positiv eller negativ omtale... Jeg har sett litt blandede tilbakemeldinger på TX-serien spesielt på grunn av støy. Sitter selv med en TX750 som jeg er fornøyd med, men jeg kjører den neppe veldig hardt, antakelig på ca 40% belastning.

 

Med andre ord, noen liker, noen liker ikke, så hva skal jeg forvente før jeg leser omtalen??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...