Gå til innhold

Hvis Gud er god


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Naturen er vel først og fremst NATURLIG, ikke grusom... Men skjønner hva du mener. At vi skal prøves før vi kommer til perleporten er jo bare tull..

 

Hvis gud er god....

.........................................hvorfor virker ikke bønnene til de som sulter og har det vondt i afrika da?

 

 

Hvis gud er god....

.........................................Hvorfor virker bønner og mirakler bare på gamle fete og godtroende tanter med ubetydelige sykdommer og ikke på folk som har alvorlige lidelser slik som amputerte lemmer?

 

 

Hvis gud er god....

.........................................hvorfor vil han da drepe 5 av 6 i de kristnes våte drøm, dommedagen, når han med letthet kunne vist seg for alle?

 

Hvis gud er god....

.........................................hadde han ikke bedrevet etnisk rensning i grand skala som han gjør i GT? Det var også mennesker......

 

Hvis gud er god....

......................................... i det uendelige..

 

:)

Lenke til kommentar
Kan vel strengt tatt ikkje forvente at eit menneske skal kunne forstå tankgangen til ein gud.

Ja, for et godt argument.

 

Gud kan gjøre de grusomste ting, men de er egentlig gode fordi han er et geni som ingen forstår.

 

For det om du ikke forstår tankegangen til en sinnsvak seriemorder, betyr ikke det at du behøver å tilbe ham og være enig i alt han sier

Lenke til kommentar
Hvis det finnes en Gud, så er ikke CV'en hans akkurat imponerende nei.

 

 

Vil ikke skryte noe videre av hverken redigerings kunnskapene hans eller at han er noen god forfatter... Den eneste boken gud har gitt ut er jo så tåkeprat at den har generert 35 000 grener av samme religion som alle hevder at der er de som har skjønt hva han mente med det han skrev.... altså lite imponerende.. :no:

 

.. og, får jeg tilføye, alle hevder såklart også at de er DE som er ekte og sanne kristne :no: Jøss for et dårlig arbeid den fyren har gjort!

Lenke til kommentar
Glem menneskeheten. La oss fokusere på resten av skaperverket.

 

Hvorfor er det så rått og brutalt?

 

Ut ifra et bibelsk synspunkt, er dennes jordas fyrste eller herre den falne engelen Lucifer, nå Satan. Fordi de første menneskene (Adam og Eva) hørte på djevelen i stedet for på Gud, fikk djevelen rett til å "eie" jorda og den kom inn under syndens forbannelse (Lucifer var opphavet til synden), hans innflytelse. Gud ville det ikke slik, men fordi Han er rettferdig overfor alle, ble det slik. Satan var den første egoisten, og ettersom han var den mektigste kjeruben (en meget, meget høytstående type engel) i hele universet, under Jesus selv, har han makten og tilegnet kunnskap til å vri og vrenge på naturen, gener, naturkrefter, osv. Kun Gud kan begrense og sette grenser for hans makt.

 

Jesus, som Guds Sønn og Skaper av alt som eksisterer, valgte å forlate Himmelen, for å dø for mennesket, slik at alle som tror på Jesus og følger Hans eksempel, vil slippe å måtte dø den evige død/bli for evig utslettet pga. synd. All synd og ondskap skal mot slutten av denne verden utslettes for alltid, slik at hele universet blir rent og godt som før synden oppstod. Dem som velger bort Gud og Hans prinsipper (finner vi i de ti bud), vil for evig bli atskilt fra Gud (ved nettopp det å bli utsletta), ettersom Gud vil kun det beste for alle og at alle skal være frie og lykkelige. Den som fjerner seg fra Gud, vil dø, for ingen har evig liv i seg selv.

 

Gud har skapt myriader med andre kloder og vesener ute i rommet som alle av deres egne frie vilje (Gud vil ha total frihet, og derfor fikk Satan utfolde sine selviske planer), mens det imidlertid kun er vår planet som er under Satans innflytelse. Denne planeten har blitt slagmarken mellom godt og ondt, Jesus og Satan, og Paulus i Bibelen skriver om hvordan hele universet (engler, demoner og alle andre skapte vesener) der ute er interessert i det som foregår her og er tilskuere til alt som utspiller seg på jorda. De der ute som ikke opprinnelig kjente syndens fordervende natur, blir vitne til hva det egentlig er å velge bort Gud, Kilden til livet. Gud har på den måten brukt den tragiske hendelsen og vår tragiske tilstand for å vise overfor oss selv og resten av universet at Gud talte sant og ville Adam og Evas beste ved å forby dem å spise av Kunnskapens tre, kunnskapen om godt og ondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gud har skapt myriader med andre kloder og vesener ute i rommet som alle av deres egne frie vilje (Gud vil ha total frihet, og derfor fikk Satan utfolde sine selviske planer), mens det imidlertid kun er vår planet som er under Satans innflytelse. Denne planeten har blitt slagmarken mellom godt og ondt, Jesus og Satan, og Paulus i Bibelen skriver om hvordan hele universet (engler, demoner og alle andre skapte vesener) der ute er interessert i det som foregår her og er tilskuere til alt som utspiller seg på jorda. De der ute som ikke opprinnelig kjente syndens fordervende natur, blir vitne til hva det egentlig er å velge bort Gud, Kilden til livet. Gud har på den måten brukt den tragiske hendelsen og vår tragiske tilstand for å vise overfor oss selv og resten av universet at Gud talte sant og ville Adam og Evas beste ved å forby dem å spise av Kunnskapens tre, kunnskapen om godt og ondt.

Dette er bortimot noe av det lammeste jeg til nå i livet har sett... Beklager å måtte si det, men du (og de du har lært dette fra) går jommen meg scientologene en høy gang i fantasifulle historier uten et fnugg av bevis... og igjen settes såklart skylden på satan, i god sedvanlig kristen skyldepå-ånd...

 

og her ligger nemlig problemet til slike som deg, dere bare godtar at det er slik uten å spørre, uten å nøle og uten å tenke kritiskt og du også ser hvor feil dette blir, ikke sant? Du har overhodet ingen dekning whatsoever for noe av dette du her forteller i denne vissvass hsitorien, men det tenker slike som deg aldri over, for det må jo være sant for det er jo guden din det handler om....

 

Det blir ikke dummere enn dette mennesket... :no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Tenk deg at sønnen din har fått seg skateboard. Han drar ut og kjører, når han kommer hjem har han slått seg. Ville du nektet han å fortsette å skate om han ønsket det?

Nei, Hvorfor ikke? Fordi vi lærer av våre egne feil.

Gud skapte menneske med egen fri vilje, med frihet følger også ansvar.

 

EDIT: Dette er det beste svaret jeg har hørt.

Endret av Bappi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det Mennesket skriver kunne blitt en temmelig bra filmtriologi, men jeg har vanskeligheter med å tro at det er sant. Jeg er under Satans innflytelse.

 

Ingen mennesker er 100% gode eller onde.

 

Jeg er helt enig at det i utgangspunktet er vanskelig å begripe og tro, og det er kanskje ikke så rart, ettersom vi ikke har sett det med egne øyne. Før man så flygemaskiner, trodde alle at det å fly var sci-fi. Før man brøt lydmuren, var man bombastiske på at dette var umulig og ren fantasi, osv. Man kan ikke begrunne tvilen med at "det ikke går an", man bor på et støvkorn i et uendelig stort univers. Mennesker er ikke altvitende, og det må vi se i øynene. Følelser og tanker vet vi er der, til tross for at vi ikke kan måle dem eller se dem, men vi erfarer dem - hele tiden. Derfor tror vi ikke bare, men vi vet at de er der.

 

Hvilken berømt filosof er det som sier: "Jeg tenker, derfor er jeg"?

 

Ut ifra min egen erfaring, kan jeg ikke bli mer overbevist om at sannheten man finner i Bibelen, er sannheten om vår eksistens, jordas opprinnelse og universets opprinnelse og meningen med dette livet. Folk må gjerne for min del skratte og latterliggjøre meg og min tro, det gjorde de også mht. lydmuren, flygemaskin, osv. Bibelen tar opp dette om hvordan mennesker latterliggjør ting de overhodet ikke vet noe om eller har sett, og Bibelen beskriver faktisk hvordan disse er som dyr som ikke skjønner noen ting. Noahs ark - kun åtte personer ble reddet. Resten var "for gode/intellektuelle/smarte/intelligente" til å tro at regn kunne falle ned fra himmelen. Det endte med at de druknet alle sammen.

 

Og Satan - er det ikke det han vil aller mest? Er det ikke å la så mange som mulig dø, slik som han selv må dø? Er dette ikke egoismens natur? Er det noen som vet hva man går glipp av ved å kaste bort Gud, så er det ham. Bibelen skriver om hvordan han en gang var fullkommen, lykkelig, full av skjønnhet, en vernende kjerub - motsetning til det han er nå, alt ondt og perverst (DOG han alltid åpenbarer seg som en "vernende kjerub", som en som vil ens beste, en godgjører, en "venn". Det gjorde han mot Eva!). Hans fremste mål er å la så mange som mulig gå glipp av det han har mistet - evig, stadig økende lykke, frihet, fullkommenhet og fred, og en kjærlighet og takknemlighet til Gud som får det til å flomme over i ens sinn (dette har jeg opplevd flere ganger, og man er villig til å dø for det).

 

Bibelen beskriver denne "klokskapen" hos mennesker flere ganger i forskjellige former, og den advarer de stolte, latterliggjørende, hovmodige, spottende og skrytende mot å fortsette i samme lei, nettopp for deres egen skyld. Gud vil at menneskene ved dommen skal være lykkelige og takknemlige, i stedet for bitre, hatefulle og fortvilte.

 

Det er masse mer man kan skrive om dette, og det er ufattelig spennende, samt en smule "sobering" (fant ikke noe ord for det på norsk). Med én gang man har erfart Gud, vet man at Han er der og at Bibelen er sann. Inntil videre, er man usikker og vingler og vangler, eller man velger å ikke lete, men bare følge strømmen og satse på at det alle andre gjør er det riktige - enten det er å håne, smigre, lyve eller hoppe i havet.

 

Vil man ha svar, søk den bibelske Gud, søk en erfaring med Gud. En av venninnene mine brydde seg overhodet ikke om Gud i det hele tatt. Pønker og partyjente. Så plutselig ser jeg på Facebook at hun takker Jesus for alt Han har gjort for henne. Helt plutselig. Jeg selv fikk hakeslepp! Vet ennå ikke hva det var som skjedde med henne, men jeg vil prøve å finne ut fortest mulig... Hun er totalt det motsatte av hva hun var for bare noen dager siden. Jeg hadde også en slik plutselig opplevelse.

 

Det er så utrolig spennende. Ut ifra profetiene i Bibelen, er vi nå i 2009 i den siste tiden før Jesu gjenkomst. Paulus skriver om hvordan det vil være spottere, selvopptatte, pengegriske, nytelsessyke, hovmodige mennesker som vil gå fra vondt til verre, mens de hellige eller dem som tar imot Gud, vil fortsette å bli helliggjort - altså, foredlet, opplært, styrket og forberedt til verdens ende, Jesu gjenkomst.

 

Legger ved en link til Ellen Whites bok Patriarchs and Prophets. Ikke stopp dersom det forblir ubesvarede spørsmål, les videre og se om hun ikke svarer på det du lurer på. Hun skriver veldig utfyllende, og har alltid med skriftsteder som henvisning og grunnlag for det hun skriver. Ikke stol på at fordommene ens er riktige, bare - les og se selv. :)

Lenke til kommentar

Alle religiøse hevdar at dei har rett, at det er deira gud/gudar som er ekte vare.

Skal vi tolke visse ting som står i Bibelen rett medfører det at store delar av verdas befolkning blir sendt rett til helvete når dei døyr, utan at "Gud" har gjort noko vidare for å overbevise dei om å endre trosretning.

Sannelig er det ein koselig gud du har tru på.

Satans største hjelper er jo nettopp "Gud", finst ikkje eit einaste menneske på jorda som klarer å oppretthalde dei 7 dødssyndene.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...