Gå til innhold

Hvis Gud er god


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ut ifra min egen erfaring, kan jeg ikke bli mer overbevist om at sannheten man finner i Bibelen, er sannheten om vår eksistens, jordas opprinnelse og universets opprinnelse og meningen med dette livet. Folk må gjerne for min del skratte og latterliggjøre meg og min tro, det gjorde de også mht. lydmuren, flygemaskin, osv. Bibelen tar opp dette om hvordan mennesker latterliggjør ting de overhodet ikke vet noe om eller har sett, og Bibelen beskriver faktisk hvordan disse er som dyr som ikke skjønner noen ting. Noahs ark - kun åtte personer ble reddet. Resten var "for gode/intellektuelle/smarte/intelligente" til å tro at regn kunne falle ned fra himmelen. Det endte med at de druknet alle sammen.

Latterliggjøre din tro på samme måte som kreasjonister latterliggjører evolusjonslæren?

 

Hvem sier at det som står i Bibelen er Guds ord? Hvem er det som sier at det som står i Bibelen er sant? Jeg vet at det er mange som sier dette - men tenk nå litt. Hvorfor ville en Gud legge igjen all viten om universet igjen i en bok skrevet og satt sammen av mennesker, 4000 år etter jordens skapelse? Det fins ikke et eneste godt og logisk argument for å få en ateist som meg til å vende om, annet enn at om jeg ikke tror på Gud kommer jeg til å bli utslettet eller brenne i helvete alt ettersom - frykt.

 

Bibelen er en bok skrevet av mennesker for rundt 2000 år siden. Jeg synes det er helt sykt at det fortsatt i dag finnes mange som tolker denne urgamle boken helt bokstavelig. Og fortell meg dette, Mennesket: hva er det som tilsier at jeg bør høre på det som står i Bibelen? Hvorfor er dette Guds ord? Du har ingen bevis overhodet for at dette er Guds ord. Du har ikke en gang indisier. De eneste "bevisene", er det som står i Bibelen!

 

Hele Bibelen er bare en samling med gode historier og metaforer, og har lagt grunnlaget for mye moderne litteratur, som Ringenes Herre og Narnia. Men hvorfor i huleste skal jeg tro at det som står i denne boken, faktisk har skjedd? Gi meg et skikkelig bevis - et godt argument, og jeg lover deg: jeg skal melde meg inn i menigheten din på dagen. Problemet er bare at jeg vet at du ikke har noen gode argument eller bevis.

 

De eneste argumentene du har er "Gud er veien til frelse", og "du kan ikke motbevise at Gud finnes". Ja, og du kan heller ikke motbevise at jeg er Guds sønn, og at du er garantert frelse og evig liv etter døden om du overfører 100'000 kroner til kontoen min (send meg PM så skal du få kontonummeret mitt). Kanskje jeg skal skrive en bok om det, slik at det virker mer troverdig. Og du må ikke gjøre narr av meg, fordi du kan ikke vite noe om dette - jeg derimot, vet, og du må tro på det jeg sier.

 

Selv om ikke høre slik ut, har jeg respekt for alle med andre livssyn enn meg. Jeg respekterer personene, selv om jeg ikke nødvendigvis respekterer livssynet.

Lenke til kommentar

Ok.. kjære trådstarter... Dersom vi "for the sake of argument" sier at gud finnes, og da legger dtil grunn de premissene som da finnes i bibelen, så må vi konkludere med følgende.

 

"hvis gud er god, så slukker han Solen og lar alle sine slaver komme "hjem" til himmelen."

 

Det er en rask og relativt human måte å "ta kvelden på" og som kristen får man jo oppfylt sitt høyeste ønske, nemlig å komme til himmelen.

 

I en slik setting så dør man jo heller ikke, men bare går over i en ny fase i himmelen hvor man til evig tid kan være vaskehjelp for gud..

Lenke til kommentar

Solen slukker jo om 6 milliarder år? (eller noe slik), men det kan bli litt lenge å vente for de kristne som er dommedagskåte, så det må jo være noe som skjer før det? En meteor eller noe slikt, slik at vi alle kan få lide noen år før vi dør?

 

Vi har ikke funnet spor etter noen gud enda, så jeg forbeholder meg retten til å si at gud ikke finnes, ergo er han hverken god eller ond.......

 

(Og skulle vi finne et spor etter en gud, hvem sier at den guden er en av de kristne gudene? De begynte med mange men slanket det hele ned til en gud, eller tre? Blir litt uklart det hele syntes jeg...)

Lenke til kommentar

Ja, stort sett ser jeg lyst på livet jeg, det er dette ene jeg har og noengang kommer til å få og jeg syntes det er viktig å bruke det så godt som mulig. Ikke noe galt i det håper jeg?

 

Og skulle det komme en meteor susende og utslette oss alle så javel, bad luck for all of us! Ikke mye jeg kan gjøre med det, er det vel? :) Og der ligger nok forskjellen på meg og deg, for jeg aksepterer at jeg da skal dø mens du tror guden din kommer å redder deg.... som du tror om dommedag....

 

Don't worry, be happy! We're all going to die some day, but it is not for all to choose how....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Problemet er vel heller at du har veldig lett for å kalle noko grusomt.

Ja visst, og oppfatningen at «naturen er grusom» – eller at langtrukne og smertefulle dødskamper, slik som de over, er groteske – er jeg selvfølgelig helt alene om. :roll:

 

 

Jeg drister meg til å si at hvis dyr i motsetning til mennesker ikke har sjel, er de tingene du snakker om akkurat like fæle som f.eks. datavirus, jf. naturvitenskapelig synsvinkel.

Lenke til kommentar
Tenk deg at sønnen din har fått seg skateboard. Han drar ut og kjører, når han kommer hjem har han slått seg. Ville du nektet han å fortsette å skate om han ønsket det?

Nei, Hvorfor ikke? Fordi vi lærer av våre egne feil.

Gud skapte menneske med egen fri vilje, med frihet følger også ansvar.

 

EDIT: Dette er det beste svaret jeg har hørt.

 

Men jeg har heller ikke makt til å manipulere sinnet til sønnen min slik at han ikke lenger har noe problem med å la være å skate.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...