Gå til innhold

XP-brukere liker Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
" 2 prosent av dem som kjenner til Vista, hadde noe positivt å si om systemet."

 

Hehe Så sant så sant

Sier jo litt om forutinntattheten til folk :shrug:

 

 

Ritualz1: Generelt så synes jeg at Vista er betydelig bedre på en del ting i forhold til XP, men den har noen irritasjonsmomenter som fortsatt lever i beste velgående selv etter SP2.

 

Et eksempel er filutforskeren som glemmer at man har valgt visse kolonner som alltid skal vises i alle mapper. Like ille, om ikke kjipere: ingen auto-resize av kolonner i filutforskeren: visning av lange navn blir klipt.

 

En annen ting er hvor tungvindt det er å finne fram i nettverksalternativer fra systray ikonet.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva folk har imot Vista.

 

Kjøpte en middels dårlig laptop med vista oem. Har nå dualboot med Linux Mint. Det føles som om det er to forskjellige maskiner. Vista'n henger igjen i hytt og pine, lagger og maser om å få lov til den minste ting! Linux Mint'en lagger aldri og funker generelt mye bedre. Har desverre ikke testa windows 7 på den så vet ikke om det er noe bedre.

 

Derfor har jeg og folk imot vista.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke benytte bare Linux Mint på den bærbare datamaskinen?

 

Det bør jo nevnes at Vista har fått mye kritikk siden mange testet OS'et helt i starten da det nesten ikke fantes drivere. Selv aldri hatt noen problemer med 32-bit eller 64-bit.

 

Har i dag diverse linuxdistroer på bærbare og servere, mens jeg kjører 64-bit Vista SP1 på stasjonær. Den har vel et snitt med oppetid på 75 dager før reboot og kan ikke si at det er så værst?! Den stasjonære datamaskin benyttes mest til Photoshop, Illustrator og spilling.

Lenke til kommentar

Vista led nok av mange uferdige drivere i starten. Det virker ikke som W7 gjør det, så noe har de gjort bedre denne gangen. (Bedre bakoverkompatibilitet med drivere til eldre OS)

 

Hehe, kan ikke være mange MS OS du liker ;)

Hvilke andre (moderne) OS er det du mener har vært i nærheten av like dårlig i starten som Vista?

 

Jeg skulle likt å sett litt grundige sammenligninger (ytelse og egenskaper) mellom Windows XP 32bit, XP 64bit, Vista 32bit, Vista 64bit, 7 32bit og 7 64bit. Gjerne også med OSX og et par populære Linux-distroer.

Lenke til kommentar

Vista er et veldig godt operativsystem hvis du har en kraftig nok maskin for å kjøre det.

 

Selv om det i starten var mange problemer med drivere er dette nå fikset og det er i mine øyne et godt operativsystem på kraftige maskiner. Ergo 32bit versjonen er bortkasta.

 

Selv sitter jeg på en hp compaq 6710b og er veldig fornøyd med Windows 7 og jeg kunne aldri tenkt med Vista på den

Lenke til kommentar
Hvilke andre (moderne) OS er det du mener har vært i nærheten av like dårlig i starten som Vista?

 

Veit ikke om jeg er 100% prosent enig i påstanden der. Windows 2000 og XP var vel strengt tatt ikke som olja lyn da de kom ut heller. Jeg husker svært godt hvor søpletreigt 2000 var da det kom og, og akkurat som Vista og XP, tok det to servicepakker før jeg selv byttet os. Pga driverproblemer (som mange sutret over i henhold til Vista sin lansering) trynet forøvrig XP til blåskjerm utallige ganger på maskinen min, noe som hindret min overgang i relativt stor grad :p

 

Jeg har selv flere venner som nektet å bytte til XP før nye versjoner av programmer ikke lenger ville virke med 2000 SP4, så suma summarum kan jeg ikke si jeg synes Vista er noe særlig verre enn de to overnevnte, dersom jeg dropper all nostalgi og ser tilbake.

Lenke til kommentar

Når ble undersøkelser på websider en pålitelig kilde? Det kan være drøssevis av feilkilder på slike undersøkelser.

 

Ellers vil jeg tro at tallet først og fremst viser hvor mye Windows 7 har blitt hypet i media. Det er faktisk ikke alle som driver og installerer beta og RC i hytt og pine, mange har sitt eneste inntrykk av W7 gjennom media som driver og hyller nevnte operativsystem opp i skyene.

 

Nå utelukker jeg ikke helt at W7 kan bli hakket bedre enn Vista og/eller sammenlignbart med XP, men jeg vil ta slike undersøkelser med en solid klype salt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Synes det er ganske oppsiktsvekkende at de har funnet 5 tusen brukere nå lenge før Windows 7 er lansert!!

 

Har sett på Windows 7 selv. Den er nokså grei, men det finnes nok en haug med forbedringer de kunne gjøre der også. Da jeg ikke kan fordra Vista så regner jeg med at det finnes ting i Windows 7 som jeg også ikke kan fordra. Klarer ikke å sette fingeren på det ennå siden jeg ikke har prøvd Windows 7 lenge nok.

 

Vista er søppel, og går til sirup noen ganger. Det er min konklusjon om Vista.

 

En likhet med alle Windows-versjonene er at de har ett eller annet irriterende treghetspreg ved seg. Om dette også gjelder Windows 7 er jeg ennå noe usikker på.

 

Windows 2000 var veldig bra når det kom syntes nå jeg.

 

Windows XP var jo veldig lik Windows 2000, og jeg fordro ikke at Microsoft innførte det der aktiveringssystemet med Windows XP. En stund så var det en akkileshæl for meg om å like XP. Både XP og 2000 slet med ordentlig softwarekontroller for minnebruken.

 

Vista hadde så mange designfeil ved seg både hva gjaldt GUI og hva gjaldt brukeropplevelse at søppel er riktig betegnelse.

 

Windows 7 arver jo en del Vista-greier og den har ikke fått en kvalitetsvurdering fra meg enda.

 

Windows 2000 i all sin innstallasjonsenkelthet og at det ikke kom med blåskjermer og at systemet ikke frøs så veldig ofte lengre gjør at jeg lar den komme vinnende ut enn så lenge. Så får vi teste Windows 7 ordentlig når SP1 eller SP3 har satt seg.

 

En kan jo spørre seg: Var det virkelig nødvendig av Microsoft å sveipe innom Vista-epoken for å få hjulene til å går rundt? Kunne de spart oss for denne ekle opplevelsen, og heller brukt noen få måneder ekstra på å utvikle Windows 7 direkte. Sitter Microsoft igjen med tap på Vista-lanseringen, og hvor stor er eventuellt tapet/gevinsten til nå?

Endret av G
Lenke til kommentar
Hvilke andre (moderne) OS er det du mener har vært i nærheten av like dårlig i starten som Vista?

 

Jeg husker med skrekk når XP kom, før det kom ordentlige drivere. For meg personlig, og for veldig mange andre jeg kjente på den tiden, var XP mye verre enn Vista-lanseringen. Det fungerte jo ihvertfall, dog med mange bugs her og der.

XP fikk jo rett og slett bare bluescreen.

Lenke til kommentar
...Har nå dualboot med Linux Mint.... Vista'n henger igjen i hytt og pine, lagger og maser om å få lov til den minste ting! Linux Mint'en lagger aldri og funker generelt mye bedre.

 

Du glemte vel i rettferdighetens navn å nevne at Linux Mint også maser litt om å få lov, evt ber om passord når du kjører sudo?

 

Ikke for å lage noen opphetet debatt, altså :innocent:

Endret av oldis
Lenke til kommentar

Bra at flere XP-brukere er mer fornøyd med W7 enn Vista, men synes antallet som kunne tenke seg å oppgradere er nokså lavt, kun 53% av de som har prøvd.

 

Fra artikkel:

"Andelen av XP-brukere som kunne tenke seg å oppgradere er noe lavere. 53 prosent av dem som har prøvd Windows 7 kunne tenke seg å oppgradere, og 44 prosent av dem som har lest om Windows 7 kunne tenke seg å oppgradere."

Lenke til kommentar

Jeg savner litt nyansering i debattene omkring XP/Vista/7. Det virker som om mange lar seg påvirke av den forutinntatte holdningen om at Vista er søppel og Windows 7 er "hva Vista skulle ha vert", uten å nødvendigvis har brukt det over lang tid eller forsøkt å aktivt gjøre noe med årsaken til problemet.

 

Jeg vil påstå at alle de tre ovennevnte er fine operativsystemer om man bare bruker litt tid på å konfigurere dem slik man vil ha dem, eventuelt nøste opp i de problemene som lar seg løse. Jeg har brukt Vista siden lansering, og i løpet av den tiden har jeg formet denne installasjonen betraktelig slik at den passer min arbeidsflyt. Jeg har ikke hatt behov for å gjenopprette systemet fra image siden installasjon og den er like rask og stabil som da jeg installerte den. Det er flere ting jeg savner fra XP som ikke kan kompenseres for med tredjeparts programvare og/eller tweaks, men Vista har til gjengjeld også nye funksjoner og finesser som jeg verdsetter.

 

Er maskinen treg og/eller ustabil blir det litt søkt å klage på operativsystemet hver eneste gang, har man litt kunnskap om IT kan man tross alt ordne det meste. Installerer man Vista på en underkvalifisert PC bør man også ha dette i bakhodet når man evaluerer brukeropplevelsen.

 

Vista var for meg såpass greit at jeg ikke valgte å gå tilbake til XP til tross for Tripple Booting med både XP og Linux. Jeg kommer derimot til å migrere over til Windows 7 ganske tidlig, slik jeg gjorde fra XP til Vista i sin tid.

Lenke til kommentar

vil påstå at HP, DELL og de andre som selger bærbare og ferdigmaskiner er de som skal

pryles for at Vista har så dårlig rykte. Kjøpte laptop med Vista på og der installerte det

seg 3-4GB med spam og bloat, trials og bullshit programmer som det ikke engang fulte med

instrukser på å bruke, mange av de var ikke oversatt til norsk, og maskina brukte uendelig

med tid på å starte og gjøre noe som helst, ettersom det var 30 extra program som lå i

bakgrunnen og tok opp ressurser. Dette er nok en av hovedgrunnene til at folk mener vista

er tregt og bloated. Etter noen timer med uninstallering og rydding, ble laptopen kjap,

snappy, brukte mindre batteri og fungerte i den grunn slik den skulle.

 

Heldigvis har vel Microsoft snakket med slike produsenter om å prøve å minimere spam på

maksiner med Win7.

 

Men for all del, ut med XP og vista og inn med Win7. kose OS.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Først vil jeg bare si meg enig med A-Jay om problemet med feilkilder på slike undersøkelser, og med Zyberzone på erfaringer med XP da den kom.

 

Om jeg leser tallene fra artikkelen over riktig, sier ikke den at mange som kun har hørt om Vista liker den ikke, og mange som kun har hørt om Windows 7 liker den godt? For meg virker det som et dåarlig vurderingsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...