Gå til innhold

32 nm-prosessor kommer tidligere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de skal nå 10% av salget i 4. kvartal så må de lansere den tidlig i høst.

 

Det er forøvrig smart av Intel å starte med dobbeltkjerner (Clarkdale) pga yield/areal på en fersk prosessnode.

 

Jeg regner med disse vil bli priset i området 700-1400 kr i starten og gi veldig mye ytelse for pengene. Klokkefrekvensen regner jeg med blir 2,8 - 3,4 GHz (+ evt turbo mode). TDP tipper jeg blir 65W i starten. Fra våren 2010 tipper jeg det kommer s-versjoner for desktop med 45W.

Lenke til kommentar
Det er forøvrig smart av Intel å starte med dobbeltkjerner (Clarkdale) pga yield/areal på en fersk prosessnode.

Pluss at de sårt trenger noe nytt i low-end desktop og hele bærbar segmentet som har vesentlig bedre ytelse/watt enn hva de har i dag for å drive opp fremtidige salgsvolum. Ingen som gidder å bytte ut 65nm C2D desktop for å få en penryn maskin, men om en kan komme ned mot 25% av effektforbruket til 65nm C2D maskiner så er det nok en del bedrifter som vil begynne å se en gang til på regnskapet.

Lenke til kommentar
Kjekt at vi få AES-akselerasjon, dette har jeg savnet i Intel-prosessorer siden jeg fikk en Via-basert maskin.

"Savner", som i at du merker forskjellen? I hvilke scenarioer? Tenker også på at (dagens) Intel-CPUer tross alt er en raskere CPU på de fleste andre ting enn VIA..

Lenke til kommentar

.. men altså tregere på AES. Ytelse på kryptering er noe VIA har hatt i mange år. Merkelig at ikke Intel og AMD har klart å lage noe tilsvarende ennå.

 

Ikke at jeg bruker kryptering ofte, men man skulle jo tro det var enkelt å implementere ettersom VIA har klart det for mange år siden.

Lenke til kommentar
Hvis de skal nå 10% av salget i 4. kvartal så må de lansere den tidlig i høst.

 

Det er forøvrig smart av Intel å starte med dobbeltkjerner (Clarkdale) pga yield/areal på en fersk prosessnode.

 

Jeg regner med disse vil bli priset i området 700-1400 kr i starten og gi veldig mye ytelse for pengene. Klokkefrekvensen regner jeg med blir 2,8 - 3,4 GHz (+ evt turbo mode). TDP tipper jeg blir 65W i starten. Fra våren 2010 tipper jeg det kommer s-versjoner for desktop med 45W.

Hmmmm, jeg trodde mer at de kom til å bli klokket fra sånn 2.2ghz ellerno, ikke 2.8.

Lenke til kommentar
.. men altså tregere på AES. Ytelse på kryptering er noe VIA har hatt i mange år. Merkelig at ikke Intel og AMD har klart å lage noe tilsvarende ennå.

Ikke prioritert.

x86 CPU'er bruker allerede optimaliserte lookup-tabell implementasjoner av AES, så er ikke så mye å hente på det, mer en "kjekk å ha" funksjon.

Lenke til kommentar

Slik det ser ut nå så virker det som de skal komme med 32nm 6-kjerner til LGA1336, "Core i9", rettet mot "extreme desktop" og DP server.

 

Pga yield tror jeg ikke den vil komme før tidligst 2. kvartal 2010. Inntil da vil vi nok bare se speed-bump på den nåværende 45nm Core i7-serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...