Gå til innhold

Junifest 2009 - a_aa - <200


Anbefalte innlegg

Bruker: a_aa

Utfordring: Kun bruke utstyr som kostet under NOK 200,- å kjøpe (eks frakt).

Deltakernivå: Pingle (underart: analogus mega tregius)

Utstyr: Alt i signaturen min, unntatt Kiev 2a og Zorki 3M (dessverre). For kamera med utbyttbar optikk, gir jeg meg selv litt mer slakk, og tillater at kamera og optikk hver for seg kostet under 200,-.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har funnet ut at Revuen ikke har fått luftet seg siden desember 2007 - synd og skam!

 

Stapper inn en rull Kodak Ektar 100 nå, så får vi se om den fortsatt kan greier å spytte ut noen bilder - blir kanskje en liten knipsetur i kveld :thumbup:

Lenke til kommentar

Ble litt forundret over hvor mye lys Revue'n forlangte da jeg var ute og knipset de første bildene, så jeg jeg byttet for sikkerhets skyld ut det alkaliske batteriet med et av kvikksølvbatteriene jeg har stashet innerst inne i en skuff... Det hjalp litt, men jeg var fremdeles skeptisk til lysmålingen - bestemte meg likevel for å la være å trikse med ASA-innstillingen for å få kameraet til å blende ned et hakk. Hva var nå Revue'n egentlig god for på egenhånd, etter halvannet års stillstand i kameraskapet?

 

Hentet fremkalt film og scannede bilder i kveld - og hiver frem 3 av dem her. Samtlige bilder var overeksponert, tipper rundt 1,5 trinn - men noen fullstendig katastrofe var det ikke. Kodak Ektar 100 tåler masse overeksponering, så de aller fleste bildene var brukbare (jeg er ganske overbærende, riktignok, og tøyer kanskje avstanden mellom brukbar og perfekt lengre enn de fleste :yes: ).

 

1. Juni: Biobrensel

Noen har ryddet vekk skog rundt en av stiene som jeg hyppig benytter meg av - benyttet anledningen til å prøve meg på litt DOF-leking.

post-73994-1244231824_thumb.jpg

 

2. Juni: Overexposed

Må alt være skarpt og perfekt eksponert? Da liker du nok ikke dette bildet.

post-73994-1244231846_thumb.jpg

 

3. Juni: Banksy Jr?

Ser for meg en gutt - akkurat kommet ut av stemmeskiftet - med et sterkt ønske om å sette sitt preg på verden, og en like sterk usikkerhet om egne evner vil bli satt pris på. Så en kveld tar han med seg tre spraybokser til en bortgjemt gate, bakser seg gjennom rosebuskene og skviser seg inn mellom trærne og den svære forstøtningsmuren. "Dette er jo ikke så farlig", tenker han "går det til h..., vil neppe noen legge merke til det uansett. Dette fikser jeg!".

post-73994-1244231862_thumb.jpg

 

 

Er ikke helt fornøyd med skarpheten til Revue'n på denne rullen - mulig det har litt med overeksponeringen å gjøre, men jeg tror nok at feks Konica'n ligger en divisjon over. Neste rull er en Kodak BW400CN, satt inn i en 1958 mod FED 2 type c2 som jeg fikk for et par uker siden (USD 19.95) - det er jomfrurullen, så her kan rare ting skje... Skal da også teste et Jupiter-11-objektiv (135/4) jeg fikk for rundt en måned siden (USD 15.50).

Lenke til kommentar

Takker så mye for kommentarene, det er inspirerende med gode tilbakemeldinger!

 

Det passer bra, for nå sliter jeg litt med å finne gode motiver for svart/hvitt på 135 mm. Tenkte nemlig jeg kun skulle bruke teleobjektivet på minimum halve rullen, så jeg fikk se hva det er godt for.

Lenke til kommentar

Her kommer to bilder som vel ikke er helt søppelkassekandidater, slik en uventet stor andel av bildene på denne rullen ble. FED'ens lukker var ikke helt pålitelig, viste det seg - ganske mange bilder hadde en solid overeksponert venstre side, et par tre ble truffet av massive lyslekkasjer og jeg har en mistanke om at lukkeren generelt er litt treg. Dert blir vel til at jeg må plukke den fra hverandre for å rense/smøre, og håpe at jeg får den sammen igjen...

 

I tillegg slet nok fotografen (yours truly) med å finne motiver for det gamle 135/4 Jupiter-11-objektivet, mest irriterende var kanskje en nærgrense på 2,5 m (1 m lengre enn for samme objektiv i Kiev/Contax-fatning). Den gamle regelen om å "gå nærmere" blir jo helt detronisert av en slik begrensning. Ellers viser selv de dårligste bildene at når man treffer med fokus, har det 46 år gamle objektivet glimrende oppløsningsevne.

 

Men, men - 2,5 m er jo 2,5 m - og begge bildene under (som dessverre ikke er altfor spnnende) er tatt på nærgrensen. Har latt være å kødde med lysstyrke, kontrast, gamma, oppskarping etc - men har rotert, beskjært og skalert etter beste evne i Faststone.

 

5. Juni: Tekstur

post-73994-1244643341_thumb.jpg

 

7. Juni: Myrull

post-73994-1244643359_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takker for kommentarene, Trondster!

 

Ricoh 500GX er et rangefinder-kamera jeg kjøpte for USD 26,- for et års tid siden, og er faktisk en hendig liten sak som jeg vel burde ha luftet oftere enn de par gangene det har vært ute til nå. Kompakt størrelse (mindre enn Revue 400 SE), Rikenon-objektiv 40/2.8 som er helt greit, lukkerprioritert eksponeringsautomatikk - og i tillegg mulighet for helmanuell med eller uten hjelp av lysmåler (uten dersom du ikke har batteri, selvsagt). Gadget-funksjonen som skiller dette fra den noe vanligere 500G, er muligheten for multieksponeringer.

 

I forgårs brukte jeg godt og vel en time på å skifte lystetningene på Ricoh'n - en jobb jeg egentlig skulle ha gjort for lenge siden. Har utsatt det litt fordi 500GX visstnok skal være blant de eklere å gjøre denne operasjonen på, men det var strengt tatt ingen vei utenom - de gamle tetningene var såpass morknet at de formelig smeltet om jeg så for hardt på dem.. Jobben gikk overraskende greit, og jeg har smekket inn en rull med Kodak Ektar 100. Skal se at den får luftet seg oftere fremover nå som lystetningene endelig er skiftet! Uansett bør det vel gå an å få til noen pinglebilder også fra denne uken - skal ta en en liten knipsetur ut nå i kveld.

Lenke til kommentar

Får det ferdig digitalt, ca 7,5 MPix. Ironien er at hver filmrull koster rundt 50-lappen, og fremkalling og scanning 149,- så hver CD med bilder koster tilsammen mer enn utstyret som er brukt for å ta bildene :hrm: . Har jeg god tid, har jeg begynt å samle opp 5-6 ruller og sender til Dwaynes Photo i Kansas USA - det blir vel så god kvalitet og atskillig rimeligere.

 

Synes uansett at det er en artig hobby - spesielt når jeg føler at det klaffer med utstyret fra 50-tallet. Jeg sleit ut et standard digitalt kompaktkamera på under 2 år, samtidig som jeg har manuelle kamera som er over 50 år gamle som fremdeles har kapasitet til å ta ypperlige bilder!

 

(Og når jeg får til noen gode bilder, kan jeg med stor tyngde hevde at det er min fortjeneste - det er manuell fokusering og delvis manuell eksonering, må du da skjønne! På den annen side, går ting rett vest, er det selvsagt fordi utstyret er for dårlig... :D )

Lenke til kommentar
Du får mye for pengene. Bilde 1 er vel favoritt så langt.

 

Tom

Takker for kommentaren, Tom - har levert inn filmen fra Ricoh'n i dag, skal se om det ikke kan finnes et bilde med et snev av rust og forfall i der... Kanskje finner du en ny favoritt på onsdag? ;)

 

Hadde veldig lyst til å ta ut Yashica Electro 35 GSN for bruk denne uka - men jeg tror det får bli litt senere. For det første virker det som den begynner å få problemer med Pad Of Death (en liten gummisak i lukkermekanismen som morkner, og lager trøbbel spesielt ved lange lukkertider) som jeg bør forsøke å skifte snarest, og for det andre er det meldt regn senere i uka - da er det greiest med helmanuelle, strømløse kamera.

 

Da er det nok tid for Zorki 4K de neste dagene. Kjøpte det for GBP 19,- (inkl en svart Jupiter-8) i vinter en gang, og har med skam å melde ikke kjørt gjennom en film ennå. Tror jeg skal konsentrere meg om å bruke en eldre Jupiter-8 (50/2.0) fra 50-tallet, en Zeiss Sonnar-kopi med god oppløsningsevne men lavere kontrast enn moderne glass. Har lyst til å se hvordan det blir om jeg forsterker dette med å bruke en nøytral og avdempet film, så jeg hiver inn en Fuji Pro 160S. Skulle vel egentlig brukt dette på portretter, men det er ikke i min gate - kanskje jeg kan få til noen duse blomsterbilder? Den som venter får se...

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, Randi!

 

Nå må jeg jo legge til at det ikke var meningen at rhododendronene (er det et ord? :dontgetit: ) skulle være i fokus, jeg gjorde et forsøk på å bruke fokus for lede oppmerksomheten mot den halvgjemte graffitien - så Revue'n er uskyldig akkurat på det punktet. Men det som faktisk skal være i fokus og skarpt, er ikke så skarpt som jeg gjerne hadde sett det. Vil gjerne sett litt mer struktur i muren etc. Men hey - kameraet kostet meg ikke mange kronene, og objektivet er jo skarpere litt nedblendet - og jeg har det jo uansett moro med selve fotograferingen, selv om resultatene varierer sterkt!

Lenke til kommentar

Da har CD'en med bildene fra Ricoh 500GX kommet i hus - og jeg kan med tilfredshet konstatere at lyslekkasjer er fraværende, den lille reparasjonen min funka godt :yes: .

 

11. Juni: En tomt med strandlinje

...er jo drømmen for mange. Akkurat fra denne tomta kan nok utsikten etterhvert bli litt ensformig?

post-73994-1245259087_thumb.jpg

 

12. Juni: Lyset er veien

...men hva om mye bare er reflekser? Den smale sti?

post-73994-1245259101_thumb.jpg

 

13. Juni: Krakkelert

Sparymaling med krakkeleringseffekt får du kjøpt billig på Biltema - ekte vare tar tid.

post-73994-1245259145_thumb.jpg

 

14. Juni: Rustikk fallos

Donald Trump har jo sitt Trump Tower. Jeg tenkte kanskje tomsi42 kunne bli inspirert av denne dingsen (plassert midt i skogen 50 m fra en sti opp på et fjell) om han skulle være litt misunnelig på Donny?

post-73994-1245259203_thumb.jpg

 

Ricoh'n er ikke all verdens skarp (er jeg blitt bortskjemt av gammelt russisk glass?), men er vel grei nok nå man treffer med fokus og unngår skjelving. Er uansett artig med et såpass lite kamera som både tilbyr full manuell og blenderprioritert eksponering. Neste gang jeg bruker det, må jeg vel se om jeg kan få noe kreativt ut av multieksponeringsfunksjonen (men egentlig er vel en såpass utpreget prøv-feil-lær-sak noe for et digitalt kamera...)

Lenke til kommentar

Storartet tråd, som jeg har kommet i skade for å overse frem til i dag!

 

7., 11. og 12. er favoritter så langt, men med 1. og 3. ikke langt etter!

 

Hvilken by er vi i, og hvor får du filmene dine scannet? "Filmprosjektet" mitt er strandet delvis pga. håpløst klønete scanning til lav oppløsning. 7.5Mpix er imidlertid mer enn nok.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...