Gå til innhold

Junifest 2009 - a_aa - <200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for kommentarene, folkens! Artig! :)

 

Og, Anew, strandlinja (som du faktisk ikke ser) i bilde 11 grenser til Puddefjorden, bildet er tatt fra Laksevågsiden mot Bergen sentrum. Jeg bruker en EliteFoto-butikk i Loddefjord til fremkalling og scanning når jeg trenger det innen rimelig tid. De kjenner meg nå - "Fremkalling, ikkeno papir, scanning på høyeste oppløsning, 2-dagers?" "Jepp." :p

Lenke til kommentar
Jeg tenkte kanskje tomsi42 kunne bli inspirert av denne dingsen (plassert midt i skogen 50 m fra en sti opp på et fjell) om han skulle være litt misunnelig på Donny?

Det er vel heller deg jeg blir misunnelig på; som har så mange fine motiver i nærmiljøet. Ser ut om om du må være guide for meg neste gang jeg besøker brutter'n. (Han bor i Fyllingsdalen).

 

Mange fine motiver denne gangen. Puddefjordsbruen og den krakkelerte takrenna, for å nevne noen.

 

Tom

Lenke til kommentar

Sikker på at "Tomsi Tower" kunne blitt en interessant sak, uansett... Ser for meg ugalvanisert jern, grov betong og uhøvla tømmer med fliker av bark som pynt!

 

Ville bare si i fra om at det tar litt lengre tid enn normalt å få inn noen bilder, fordi de bytter lab hos EliteFoto for øyeblikket - men noe skal da forhåpentligvis komme fra Zorki'en også til slutt.

 

Etter at Zorki'en fikk sine lufteturer, har jeg stappet inn en rull Ektar 100 og tatt i bruk Yashica Electro 35 GSN (som faktisk vår alles kjære, ukontroversielle Kennyboy har testet), selv om jeg ikke har fått skiftet den beryktede "Pad of Death" ennå. Tror det skal gå bra nå det er såpass mye lys (Vestlandet bader i sol for tiden!) at lange lukkertider er lite aktuelle. Vi får se.

 

I'll be back.

Lenke til kommentar

Leverte filmen fra Yashica'n i dag, og hentet samtidig CD med bilder fra Zorki'n.

 

Var litt spennende, siden det var første gang jeg kjørte film gjennom dette kameraet (og hadde det ikke vært for Juni-utfordringen, hadde det vel fremdeles stått og glodd lett anklagende på meg fra kameraskapet). Kameraet er godt, det - ingen pinholes (hull i lukkergardinene) og rimelig jevn eksponering. Blåaktige "røykskyer" hist og pist tilskriver (og aksepterer) jeg fra Jupiter-8-objektivet med den anseelige alder på 53 år. Coating på den tiden var noe annet enn nå, og flares er en del av gamet - litt overbærenhet har sjelden skadet noen. Kameraet opererer langt fra like mykt som Zorki 3M (og i hvertfall ikke silkemykt som Kiev 2a) - det er mer en røff, uvøren og kraftfull "traktorfølelse" over det. Det kommer nok av at sovjeterne holdt seg ganske nær tysk kvalitet like etter krigen og fram mot slutten av 50-tallet, da gikk man over til å produsere mengder av kamera istedet for å fokusere på gode kamera - og på 70-tallet (min Zorki 4K er en 77-modell) gjorde vodkadempet desillusjon at alle toleransekrav ble tøyd til grensen og vel så det. Men likevel var grunnkonstruksjonen såpass robust at de fleste kamera faktisk funket likevel...

 

Tror at scanneprosessen hos EliteFoto har kansellert litt av det avdempede uttrykket jeg var ute etter - har en mistanke om at det har blitt lagt på atskillig kontrast, metning og oppskarping på jpg'ene i løpet av prosessen. Fra min side har ingen av bildene under er blitt utsatt for annet enn beskjæring og skalering i FastStone.

 

16. Juni: Blomst

Prøvde meg på en del blomster, men på de aller fleste bommet jeg enten med fokus, eller jeg overeksponerte - det siste lider dette bildet også litt av. Beskjærte ganske kraftig for å komme inn på blomstene - aner ikke hva dingsen heter, forresten? Kudos til blomsterfotografene her på forumet - mye vanskeligere å få til enn jeg var klar over!

post-73994-1246051902_thumb.jpg

 

18. Juni: Kjempemaskinene konspirerer

Her har jeg dokumentert et konspiratorisk krankonferanse i full åpenhet. Sikre kilder kan bekrefte at det finnes en hemmelig webside der det dokumenteres at svogeren til vaktmesteren på jernverket som produserte delene til disse kranene, var et Illuminati-medlem som jobbet som nevrokirurg ved Haukeland sykehus (skimtes i bakgrunnen, tilfeldig?). På sin fritid arbeidet han med å videreutvikle hjerneceller hos reptiler til å bli hyperintelligente og superrobuste - og disse skapningene har fått stålet stappet fullt av dem! Her er New World Order under planlegging - kommer disse ufyselighetene nær deg, bør du skaffe deg en lang skøteledning til vinkelsliperen og fyre opp skjærebrenneren umiddelbart...

post-73994-1246052021_thumb.jpg

 

Bildet lite interessant? Finn på en historie! Gammelt jungelord.

 

 

19. Juni: 100% tauverk

Her er en 100% crop fra en tur på Statsraad Lemkuhl - utsnittet utgjør 10% av opprinnelig bilde (7,5 Mpis). Til å være fra et over 30 år gammelt kamera, med et over 50 år gammelt objektiv, til en pris på nesten ingenting, på en 35 mm film, synes jeg ikke det er så verst.

post-73994-1246052058_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takker for kommentarene, Trondster og RandiA! :)

 

Nå er det bare 4 dager igjen av Juni 09, så jeg antar at det kameraet som jeg velger nå, avslutter festen for min del. Er ikke sikker på hva det blir til - tror valget står mellom superenkle Olympus Trip 35, eller solide pålitelige Konica Auto S2. (Eller kanskje Rollei 35B eller den automatiserte Minolta Hi-Matic E...?) :hmm: Ikke enkelt å velge.

Lenke til kommentar
Takker for kommentarene, Trondster og RandiA! :)

 

Nå er det bare 4 dager igjen av Juni 09, så jeg antar at det kameraet som jeg velger nå, avslutter festen for min del. Er ikke sikker på hva det blir til - tror valget står mellom superenkle Olympus Trip 35, eller solide pålitelige Konica Auto S2. (Eller kanskje Rollei 35B eller den automatiserte Minolta Hi-Matic E...?) :hmm: Ikke enkelt å velge.

Denne fant jeg ut at jeg hadde...det stod en gammel film i som jeg tok ut nå. Husker at det i sin tid tok gode bilder, men jeg har visst glemt å bruke det. Bør vel kanskje levere inn filmen og se hva det er på den..det var en Super G Plus Fujicolor som stod i.

RandiA

Lenke til kommentar
Denne fant jeg ut at jeg hadde...det stod en gammel film i som jeg tok ut nå. Husker at det i sin tid tok gode bilder, men jeg har visst glemt å bruke det. Bør vel kanskje levere inn filmen og se hva det er på den..det var en Super G Plus Fujicolor som stod i.

RandiA

Minolta Hi-Matic 7 er jo en gammel klassiker! Den er veldig lik min Konica Auto S2 (som er en av mine desiderte favoritter). Vet ikke om filmen kan være ødelagt - men hadde jeg vært deg, hadde jeg fått den fremkalt - kanskje den kan trigge gode minner fra den analoge tidsalder? :D

Lenke til kommentar
Denne fant jeg ut at jeg hadde...det stod en gammel film i som jeg tok ut nå. Husker at det i sin tid tok gode bilder, men jeg har visst glemt å bruke det. Bør vel kanskje levere inn filmen og se hva det er på den..det var en Super G Plus Fujicolor som stod i.

RandiA

Minolta Hi-Matic 7 er jo en gammel klassiker! Den er veldig lik min Konica Auto S2 (som er en av mine desiderte favoritter). Vet ikke om filmen kan være ødelagt - men hadde jeg vært deg, hadde jeg fått den fremkalt - kanskje den kan trigge gode minner fra den analoge tidsalder? :D

:!: Ja, tok ut de tre siste bildene på den nå, og rullet den ut...etter at jeg hadde fått ideen i din tråd. Vet ikke hvor mye som er brukbart for jeg tror nesten den kan ha stått i ca 20 år....

RandiA

Lenke til kommentar

EliteFoto har ikke helt fått dreisen på den nye laben sin ennå, så høyoppløselig scanning av Yashica-filmen får jeg først litt senere - fikk en CD med lavoppøsning (1800*1200) gratis i dag, så blir det forhåpentligvis ordnings med resten etterhvert. Hiver uansett inn noen bilder fra "gratis-CD'en" nå - en del av bildene har et underlig blåstikk, men det er nok innkjøringsproblemer på laben - tror nok Yashica'n funker rimelig bra i godt lys, selv med en sliten Pad of Death.

 

21. Juni: Pussig spisested

Et upretensiøst snapshot her. Dette spisestedet er en smule snodig - det ligger plassert i industriområdet på Damsgård, midt mellom dokker, siloer, gamle fabrikkbygninger og nymotens industriklosser. Eksteriørmessig livner det litt opp med sine utskjæringer og gamle, nesten herskaplige stil. Signalet for at det er åpent synes å være, av alle ting, en oldingfigur i nesten full størrelse ikledd smoking plassert utenfor inngangsdøra. For fotointeresserte er nok opphengsanordningen for den store blomsterkrukka mest interressant? Har faktisk spist der en (eller er det to?) gang, og maten var slett ikke verst!

post-73994-1246302886_thumb.jpg

 

En liten sidehistorie fra denne dagen: Jeg satte den hendige solblenderen fra Konica Auto S2 på Yashica'n - den passer faktisk bortimot perfekt - før jeg dro ut på min lille fot(o)safari denne dagen. Bestemte meg etterhvert for å ta bussen hjemover igjen, og akkurat da bussen startet på hjemturen, oppdager jeg at frontdekslet har ramlet av på siste del av turen min. Svarte! Da jeg kom hjem, gikk jeg på evilBay og regnet med at det skulle være en smal sak og finne en erstatning for noen få dollar - men nope, intet å finne, gitt! Satt og irriterte meg lenge nok til å kjøre inn til byen, og gikk ruten min baklengs fra bussholdeplassen. Et par hundre meter fra stedet der jeg visste med sikkerhet at jeg hadde hatt kontroll på det lille svarte dekslet (det er ca 6 cm i diameter), skar det meg i øynene på 25 m hold - yihaa! Der hadde ligget i fire timer og ventet på meg, og unngått sparkende tenåringer og grovdekkede turistbusser - lucky me!

 

 

23. Juni: St. Hans-hjemtur

Hadde vært og sett på tenningen av tønnebålet på Laksevåg (knipset noen bilder som ikke hadde noe særpreg whatsoever), og spaserte hjemover i den lave kveldssolen - en flott, varm, småurban sommerkveld.

post-73994-1246302905_thumb.jpg

 

24. Juni: No guitar, but still a Fender

OK. Har jukset litt. Har prøvd å skjule at jeg bommet ørlite med fokusen her, ved å hive på masse oppskarping, øke kontrast og peise på med litt ekstra metning... Det legger jo ingen merke til. For øvrig er det heller ingen som helst premie til den som oppdager den mest irriterende støvgreia som er å finne på denne filmen.

post-73994-1246302929_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Oj, här är en spännande tråd som jag helt har missat. Massor av bra bilder och vilket intressant tema! Liker speciellt nr 3, 12, 13 og 18.

Tusen takk, HelenaN! :)

 

:!: Ja, tok ut de tre siste bildene på den nå, og rullet den ut...etter at jeg hadde fått ideen i din tråd. Vet ikke hvor mye som er brukbart for jeg tror nesten den kan ha stått i ca 20 år....

RandiA

Hvordan fortsatte sagaen om den mystiske, lett aldrende filmrullen i Minolta-klenodiet, mon tro? :hmm:

Lenke til kommentar

:hmm: ..filmrullen står her på PC-pulten min. Skal litt mot til å levere inn slik gammel film, man aner jo ikke hva som er på. Synes å erindre at jeg også lånte bort kameraet med den rullen i til en venn som skulle ta bilder i luften...det kan være litt av hvert der :!:

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...