Gå til innhold

Wolframalpha lanseres i neste uke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har nok glemt både navnet og eksistensen av denne søkemotoren innen 24 timer. Utrolig mange ganger har jeg hørt om søkemotorer som skal ta opp kampen med Google og som er sååå mye bedre, men de har ikke skaffet seg verken store markedsandeler eller popularitet.

 

Det er her du faktisk tar skammelig feil.

Det kunne ikke kommet klarere frem i artikkelen at wolframalpha IKKE tar opp kampen med google.

Jeg som liker tall og vitenskap har ventet på en slik søkemotor i flere år,og er utrolig spent.

Selv om google er størst, så er dem ikke best på alt. Jeg mener at det er kun søk og kart dem er veldig gode på. ellers så er den avarage på alle andre tjeneste sine.

Lenke til kommentar

Det er visst mange som ikke har fått med seg at Wolfram|Alpha ikke er en søkemotor, ser det ut til. Den har ingen crawler, og du kan ikke finne all slags informasjon.

 

Informasjonen i WA kommer fra Wolfram Mathematica, et dataprogram som bruker en del av de samme funksjonene som WA, og som nå er i versjon 9, pluss at eksterne, verifiserte kilder blir lagt til underveis.

 

Tanken er at du skal kunne spørre "Who won the 2008 US Election?", og WA skal gi deg navnet på Obama, pluss grafer og illustrasjoner over valgmannseire, tendenser de siste årene osv. Hvis dette virker, er det på alle måter fantastisk mye bedre enn Google.

 

Venter i spenning!

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at nye søkemotorer sjeldent blir noen suksess, og sjansen for at denne blir det er liten, spesielt når den kun appellerer til en bestemt målgruppe.

 

Målgruppen er enorm, såfremt den virker bra. Dette er jo ingen unik ide, det står og faller 100% på kvaliteten av implmentasjonen, så det blir spennde å se hvordan det går.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er visst mange som ikke har fått med seg at Wolfram|Alpha ikke er en søkemotor, ser det ut til. Den har ingen crawler, og du kan ikke finne all slags informasjon.

 

Informasjonen i WA kommer fra Wolfram Mathematica, et dataprogram som bruker en del av de samme funksjonene som WA, og som nå er i versjon 9, pluss at eksterne, verifiserte kilder blir lagt til underveis.

Informasjonen kommer ikke _fra_ Mathematica, det eneste Mathematica kan er å gjøre en del logisk resonnering, men informasjon blir visstnok behandlet med noen av de samme teknikkene for resonnering. Mathematica er forresten ikke kommet lenger enn til versjon 7.

Lenke til kommentar

Jeg håper denne klarer seg og at implementeringen blir bra.

Det at det er satt opp som databasesøk og ikke websøk vil forhåpentligvis gi høyere kvalitet på informasjon. Det blir spennende å se om denne klarer seg. Som sagt er den jo ikke en direkte konkurrent til google, og slekter kanskje heller mer på wikipedia?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...