Gå til innhold

Du må lade oftere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*host* Batteries Need Charging More Often to Cope with Smartphone Power Demands

 

Battery capacity in cell phones has increased by only 4 percent per year in the past three years, which falls far short of what is needed. Strategy Analytics also predicts that upcoming Silver Zinc and Hydrogen Fuel Cell solutions are most likely to replace Lithium Ion in the future. This study also reveals that the high-growth smart phone market is putting the greatest pressure on the battery budget as smart phone users tend to have the highest usage patterns and access to more applications. *host*

 

Synes dere kunne ha oversatt litt bedre.

Lenke til kommentar

Akkurat dette her er noe dritt.

 

Jeg har endt opp med SE de siste gangene, og hovedgrunnen er at de varer vesentlig lenger enn f.eks nokia. De kan være så fancy de vil, men når man må lade dem i løpet av dagen pga. for mye bruk så er det bare tull. 

 

Håper de som produserer mobiler, og i å for seg de som kjøper også, ser dette. Så vi får mobiler man kan ha med seg når man går på fjellet noen dager, eller er på hytta i helgen. Selv om det måtte gå på skjermstørelsen løs, og eventuelt noe tregere reaksjon fra systemet, en mobil burde holde i minimum 3 dager med normalt bruk.

 

Ellers så kan jo ikke hotswapbatteri være så vanskelig. Ett batteri som holder nok strøm for 10 min er jo bittelite og ville dratt opp vekten med mer enn noen gram. Men helst skal det jo ikke være slik at man trenger å drive med hotswap.

Lenke til kommentar
Ellers så kan jo ikke hotswapbatteri være så vanskelig. Ett batteri som holder nok strøm for 10 min er jo bittelite og ville dratt opp vekten med mer enn noen gram. Men helst skal det jo ikke være slik at man trenger å drive med hotswap.

 

hotswap er bare en løsning som er midlertidlig, til det finnes bedre løsninger.

og jeg er enig helst slippe . men det er en mulighet som sikkert ikke er vanskelig å få til og mange kommer til å like å ha muligheten til

Lenke til kommentar

Mobilprodusentane må uansett konsentrere seg om å lage telefonar som brukar mindre straum. Problemet blir ikkje løyst av å berre lage kraftigare batteri til dei stadig meir straumslukande telefonane, for då vil det dukke opp nye problem med at globale energibehovet blir større.

 

Vi forbrukarar må vere meir opptekne av batteritid når vi kjøper ny mobiltelefon, for då blir det hardare konkurranse om å utvikle telefonar med lang batteritid.

Lenke til kommentar
Derfor vil jeg ha hotswap med batteri.. ett lite internbatteri som sørger for at rekker bytte batteri..(som forklart i en tidligere post av meg)

Dette har jeg tenkt på en stund: er dette vanskelig å få til.

 

Dette fantes faktisk for ca 10 år siden. Jeg husker godt at Motorola lanserte en spesiell mobil (som jeg mener bestemt tilhørte deres Timeport serie) som da kunne bytte batteri under samtalen. Du hadde kun noen veldig få sekunder å gjøre det på, maks 8-10 sek mener jeg, og dette fungerte da ved hjelp av et innebygd batteri i selve telefonen.

Han i mobilbutikken påstod at han hadde testet det og at det faktisk fungerte. Men på den tida stod Ericsson GHxxx serie høyt i kurs hos meg, så jeg holdt meg da til Ericsson :)

 

Så dette har altså vært testet tidligere :)

Lenke til kommentar

I det jeg gikk fra smartphone til vanlig telefon et par uker siden sank samtidig batteritiden kraftig. Min fem år gamle Windows Mobile-telefon hadde 1400 mah batteri om jeg husker rett og greide ukesvis standby og ellers omtrent en liten uke med vanlig bruk. W890i jeg nylig kjøpte har 950 mah batteri som blir slukt på to-tre dager. Jeg har telefonen stående tilkoblet på jobb, og det er ikke uvanlig at jeg er nede på 50% neste morgen jeg kobler den til igjen, og etter en helg er jeg nesten alltid nede under 10%. Den er akkurat nå nede på 35% og ble tatt ut av laderen omtrent 18 på onsdag, altså rett over 50 timer siden, og jeg har bare ringt et par fem-seks minutter, sendt ~25 sms (og mottatt omtrent like mange) og surfet kinobilletter med Opera mini. Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd med batteriet dersom jeg hadde benyttet meg av "Walkman"-delen av telefonen, altså hørt på musikk på den.

 

Så det virker ikke som om at det nødvendigvis er den "smarte" bruken av en telefon som er eneste synder.

 

(Batteriet sank forresten til 34% mens jeg skrev denne teksten)

Lenke til kommentar
Derfor vil jeg ha hotswap med batteri.. ett lite internbatteri som sørger for at rekker bytte batteri..(som forklart i en tidligere post av meg) Dette har jeg tenkt på en stund: er dette vanskelig å få til.

Det er ganske enkelt å få til rent teknisk. Spørsmålet er om produsentene tror funksjonen er nok salgsfremmende til at de gidder å ofre plass og ingeniørtimer til å implementere det.

 

Jeg forventer bedre batterier, burde være penger i den bransjen. Vært dårlig med innovasjon i den bransjen.

Spørs hvordan man ser på det. Egentlig er det utviklingen av elektronikken som har gått lynraskt, ikke at utviklingen av batteriene har gått tregt. Det triste er at utviklingen av effekt i elektronikken har gått gale veien. Det er helt unødvendig og kan enkelt gå andre veien dersom vi forbrukere er opptatt av batteritid. (Som PosteMonopolet sier)

Lenke til kommentar
Analytikerne har kommet frem til at tiden mellom ladinger vil gå ned med 4,8 prosent år for år fra nå til 2015.

Med andre ord: Hvis man lader annenhvert døgn nå (48 timer) så må man i 2015 lade hver 35. time. (74% av nåværende tid)

 

Ny teknologi vil bedre situasjonen

Jeg er uenig i at det er batteriteknologien som skal forbedres. For så lenge elektronikkens effektforbruk øker ennå mer vil det ikke gi lengre batteritid. Løsningen ligger i å lage mer effektiv elektronikk. Det er egentlig veldig enkelt, men forbrukere er ikke opptatt av batteritid. Da gidder ikke produsentene å prioritere det heller. Ennå flere funksjoner, større skjerm, raskere menyer osv har høyere prioritet. Lav batterikapasitet er altså noe vi vil slite med helt til forbrukere prioriterer det høyere. Eller det kommer nisjemobiler for de som prioriterer batteritid fremfor mye annet dilldall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvor ble det av de magnetiske platene eller hva det nå var, som kunne lade mobilen bare du la den oppå ? Om mobilen kunne lades opp med å legge den på nattbordet hver kveld, så hadde ikke hyppige ladinger vært noe problem..

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Inductive_charging

 

Induksjonsladere? Eletriske tannbørster har hvertfall brukt det i over et tiår, men den første mobiltelefonen jeg vet om med slik lader er Palm Pre som kommer snart. Den krever dog en egen docking for dette, som jeg syntes gjør hele saken mer negativ enn positiv. Det samme gjelder min nye SE-telefon som bruker sin egen plugg for lading. WM-telefonen brukte mini-USB som er det samme som MP3-spilleren min gjør, og det var aldri et problem å finne en slik kontakt tilgjengelig.

Lenke til kommentar

En sånn ladeplate ville løst noen problemer dersom de var kompatible med mange ulike merker mobiltelefoner, mp3-spillere og annet. (Kabelkaoset)

 

Men det ville ikke gjort det lettere å reise bort uten å ta med laderen. F.eks hvis man skal til land som har andre stikkontakter enn oss eller på fjelltur.

Lenke til kommentar

ser endel i min venne krets velger SE og trekker frem batteri kapasiteten.

 

men alle av dem lader flere ganger i uken.

jeg har valgt Nserie til Nokia. har samme funksjoner + litt til.

har flere samtaler en de fleste i min vennekrets da jeg og bruker den i jobb. lader stort sett i helgen.

 

men dem påstår fortsatt att Se er bedre på tale og standby tid. rare greier.

 

men ikke missforstå meg jeg syntes SE er gode telefoner, men n serien passer bedre for min bruk.

 

mest håpeløse for meg er htc.

 

men for folk flest, er det noe problem og måtte lade om natta?

Lenke til kommentar
(...)

 

men for folk flest, er det noe problem og måtte lade om natta?

 

Vel det er ikke noe problem, men det er veldig behagelig å måtte slippe. Og er man blir jo stresset av lavt batterinivå, og den mest behagelige telefonen er den som bare virker uten at man må tenke noe mer på det.

 

 

Når det gjelder mobiltelefoner og levetid på batteriet henger det ofte sammen med større skjerm, kraftigere prosessor, flere oppgaver som telefonen utfører, kraftigere mobilnett osv. Antagelig er fordelen for mange SE telefoner at de er relativt enkle på mange av de områdene. 

Eller så får man sette i større batteri og dermed lage en større telefon.

Lenke til kommentar
(...)

 

men for folk flest, er det noe problem og måtte lade om natta?

 

Vel det er ikke noe problem, men det er veldig behagelig å måtte slippe. Og er man blir jo stresset av lavt batterinivå, og den mest behagelige telefonen er den som bare virker uten at man må tenke noe mer på det.

 

 

Når det gjelder mobiltelefoner og levetid på batteriet henger det ofte sammen med større skjerm, kraftigere prosessor, flere oppgaver som telefonen utfører, kraftigere mobilnett osv. Antagelig er fordelen for mange SE telefoner at de er relativt enkle på mange av de områdene. 

Eller så får man sette i større batteri og dermed lage en større telefon.

 

 

ja hehe merker selv mot slutten av uka att jeg titter mere på indikatoren en ellers.

men ellers virker det som om min N82 har bedre batteri en bekjentes SE. og N82 har jo mere ting som trekker strøm virker det som.

altså blitz auto oppkobling til xchangserveren. (jo SE har vel det og men dem bruker det ikke)så jeg syntes det er rart att min N82 holder lengre en dems telefoner. særlig forde jeg bruker endel funksjoner. tar også mye bilder i jobben.

 

men mine bekjente lader hele tiden i bilen. masse klatt lading. mulig det har betydning.

men samtidig. poengløs fomling med telefonen virker som og trekke mere strøm en bruk. (tenker da på og bla i menyer titte og styre uten særlig mening)

 

 

er det forresten noen som har erfaring med batt på N85? sikler på den sorte :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...