Gå til innhold

IISS - Iran kan få en atombombe i år 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iran ønsker jo at verden skal tro de har alt som skal til for å lage atomvåpen. Så jeg tar det med en klype salt, samtidig som jeg noterer meg at det faktisk kan være en god ting at Iran klarer å overbevise Israel om at de ikke er den eneste militærmakten med dødelige våpen i den delen av verden.

 

Det er forøvrig et tema som egner seg godt for spøk og latter.

Lenke til kommentar

Det har over lang tid florert masse mer eller mindre kvalifiserte spådommer om hvornår Iran evt. vil være i stand til å lage atombomber.

 

Hele hoved-issuet blir vel hvorvidt man mener/støtter at USA eller Israel skal/bør gå til "preventivt angrep" å ødelegge de industri-annleggene.

 

Israel ønsket allerede i fjor å angripe Iran, men Bush satte foten ned. Bl.a. var Forsvarsminister Robert Gates "redd for at en bombing av Iran kunne føre til skarpe protester fra verdenssamfunnet, og i verste fall starte en storkrig over hele Midtøsten."

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=550168

Lenke til kommentar

Er en kinkig sak. Ingen ønsker jo at "enda et land" anskaffer a-våpen, men på den annen side tror jeg ikke iranere er urasjonelle mennesker som vil risikere å uslette seg selv (skulle de mot formodning bruke a-bombe, vil det besvares av både USA og Israel, og det vet de)

 

Kan være farlig å tro man enkelt kan utføre et "kirurgisk preventivt angrep" mot Iran så er liksom alt fixet. Ingen sikkert kan vite hva slags scenario som i etterkant oppstår.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

I utgangspunktet bør ikke atomvåpen spres videre; det må jobbes mot global nedrustning. Patologiske regimer av typen vi ser i Iran, kan selvsagt ikke tillates å få atomvåpen. Åpenbart er det å foretrekke om Irans befolkning gjør opprør og avskaffer presteveldet, men på det tidspunkt det er overveiende sannsynlig at Iran vil få atomvåpen, vil jeg helhjertet støtte krig mot landet.

Lenke til kommentar
Er en kinkig sak. Ingen ønsker jo at "enda et land" anskaffer a-våpen, men på den annen side tror jeg ikke iranere er urasjonelle mennesker som vil risikere å uslette seg selv.

Urasjonelle mennesker? Når jeg leser: Frafalne muslimer skal henrettes i Iran, er alle rasjonelle prinsipper med et visket bort. Regiment i Iran må aldri få lov til å produsere masseødeleggelsesvåpen som dette.

 

Iran er ikke engang ute etter å lage atomvåpen med å skaffe seg ATOMKRAFT. En vesentlig forskjell.

Det tror ikke engang du selv på?!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Iran er ikke engang ute etter å lage atomvåpen med å skaffe seg ATOMKRAFT. En vesentlig forskjell.

Irans ledelse er notoriske løgnere, jeg er ikke villig til å ta sjansen. Jeg lar ikke tvilen komme Iran til gode i en sak hvor konsekvensene kan bli så alvorlige. Trenger Iran mer kraft, får de bore noen nye oljebrønner.

Lenke til kommentar
Iran er ikke engang ute etter å lage atomvåpen med å skaffe seg ATOMKRAFT. En vesentlig forskjell.

Irans ledelse er notoriske løgnere, jeg er ikke villig til å ta sjansen. Jeg lar ikke tvilen komme Iran til gode i en sak hvor konsekvensene kan bli så alvorlige. Trenger Iran mer kraft, får de bore noen nye oljebrønner.

 

Vel, du har ingen rett til å nekte Iran å produsere atomkraft. Iran er et selvstendig land og har sin fulle rett.

 

Konsekvensene kan bli ille med atomvåpen, bare se i japan(hiroshima, nagasaki) dog ikke iran som sto bak!! USA, Israel, Russland, India, Nord-Korea, Pakistan har atomvåpen og du er redd for at et land som sier de kun vil ha kraft skal lage atomvåpen?

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Vel, du har ingen rett til å nekte Iran å produsere atomkraft. Iran er et selvstendig land og har sin fulle rett.

 

Konsekvensene kan bli ille med atomvåpen, bare se i japan(hiroshima, nagasaki) dog ikke iran som sto bak!! USA, Israel, Russland, India, Nord-Korea, Pakistan og du er redd for at et land som sier de kun vil ha kraft skal lage atomvåpen?

Jeg har allverdens rett - det finnes viktigere hensyn å ivareta enn staters suverenitet. Irans regime er ondt, intet moralsk menneske kan bifalle Ahmadinejad og hans like.

 

Vet du ingenting om hva som foregår i Iran?

Lenke til kommentar
Urasjonelle mennesker? Når jeg leser: Frafalne muslimer skal henrettes i Iran, er alle rasjonelle prinsipper med et visket bort.

Dette blir vel raskt (nok en) tråd hvor det går ut på å demonisere Iran med sensasjonslystene avis-artikkler/overskrifter. I tillegg er innholdet åpenbart feil. Bildet som er brukt har overhodet ikke noe med "frafallende muslimer" å gjøre, men som det står under, "gjøres repet klart for en dømt drapsmann". Dessuten er det også feil at "frafallende muslimer SKAL henrettes", -det det dreier seg om er et lovforslag som noen har lagt inn, som kanskje/høyst sansynlig ikke engang blir vedtatt!

 

Og til de som evt. har blitt "hjernevasket" av propagandaen hvor ille anderledes troende angivelig skal ha det i Iran, visste du at det bor 25000 jøder der, med egne synagoger, skoler, osv.?

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/5367892.stm

Lenke til kommentar
Vel, du har ingen rett til å nekte Iran å produsere atomkraft. Iran er et selvstendig land og har sin fulle rett.

 

Konsekvensene kan bli ille med atomvåpen, bare se i japan(hiroshima, nagasaki) dog ikke iran som sto bak!! USA, Israel, Russland, India, Nord-Korea, Pakistan og du er redd for at et land som sier de kun vil ha kraft skal lage atomvåpen?

Jeg har allverdens rett - det finnes viktigere hensyn å ivareta enn staters suverenitet. Irans regime er ondt, intet moralsk menneske kan bifalle Ahmadinejad og hans like.

 

Vet du ingenting om hva som foregår i Iran?

 

Nei du har ikke det.

 

Hva vet du om iran, har du noengang vært der? har du noen andre kilder enn vestlige nyheter som er vinkla til de grader?

 

De er ikke engang ute etter atomvåpen men la oss si at de har et "hidden agenda".

 

Når man ser andre land som har atomvåpen kan jeg ikke akkurat si at det ville blitt mer utrygt at Iran fikk noen. Det landet jeg frykter mest er faktisk Russland og Usa. De er begge imperalistiske til de grader, og ville ikke nølt ved å bruke atomvåpen om de ble pressa litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...