Gå til innhold

Tegn på hvorfor Norge har så høy inflasjon og renter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer av og til på hvorfor vi har så mye høyere inflasjon og renter i Norge enn våre naboland.

Nå viser det seg at vi kan få rentehopp i høst igjen.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/y5mLQE/duket-for-prisvekstfasit-fortsatt-for-hoey-inflasjon

Så ser jeg stadig tegn til hvorfor:

I min kommune har de nå krav i diverse anbud til nullutslipp. Min lokale skole ble nylig revet og da måtte entreprenør kjøpe inn en ny 35 tonns gravemaskin til 10 millioner kroner der bare batteriene utgjør 5 millioner. En tilsvarende konvensjonell gravemaskin på diesel koster under halvparten så mye. De måtte også gå til innkjøp av et stort dieselaggregat/mobil battericontainer for å skape nok strøm til lynlading da det ikke finnes strømuttak der. Dette koster også et par millioner kroner.

En kamerat av meg skal bygge hus. Det er en haug med små detaljer som viser seg å være søknadspliktig. Dette tar tid og koster penger. Nylig så jeg at Arbeiderpartiet skrøt over at vi ikke lenger trenger å søke for å isolere/etterisolere husene våre. Jeg visste ikke at dette er noe var søknadspliktig? Hva i all verden er dette for noe byråkratisk sirkus?

Firmaet til svogeren min skal kjøpe inn ny varebil/pickup. De ser på en pålitelig men rimelig Toyota Hilux diesel til 700 000 kr eks moms men er indirekte avhengig av det offentlige for anbud og må kjøpe elektrisk varebil som ikke er like god men koster 970 000 kr.

Høy toll og dårlig konkurranse gir dårlig utvalg og høye priser i matvarebutikkene. Rema og Kiwi er like triste å gå i, Spar og Meny hakket bedre men prisene er latterlig høye.

Om norske politikere hadde blandet seg mindre inn i livene våre og latt folk og firma få lov å bestemme mer med mindre byråkrati, skatter og avgifter, ville vi hatt betydelig lavere inflasjon og renter.

Vi trenger ny styring.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med norsk kronekurs i samme slengen. Stor grunn til at alt er ekstra dyrt. Det blir jo ekstra moms på toppen av alt også siden prisene har blitt så høye. Vinn-vinn for staten tydeligvis, får inn mer i avgifter + at siden kronekursen er så elendig, et tegn i seg selv på vanstyre, kan de skryte av et helt enormt verdifullt oljefond, målt i norske, svake kroner. 

• Liker 2
Skrevet

Den offentlige pengebruken til nye AP-velgere som risler ut i stadig høyere skatter og avgifter, strømpolitikken  og dagligvarekartellets monopolitiske makt er hovedårsaken til inflasjon og renteøkninger.
Men ingen gjør noe med det.

• Liker 1
Skrevet
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Jeg lurer av og til på hvorfor vi har så mye høyere inflasjon og renter i Norge enn våre naboland.

Nå viser det seg at vi kan få rentehopp i høst igjen.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/y5mLQE/duket-for-prisvekstfasit-fortsatt-for-hoey-inflasjon

Så ser jeg stadig tegn til hvorfor:

I min kommune har de nå krav i diverse anbud til nullutslipp. Min lokale skole ble nylig revet og da måtte entreprenør kjøpe inn en ny 35 tonns gravemaskin til 10 millioner kroner der bare batteriene utgjør 5 millioner. En tilsvarende konvensjonell gravemaskin på diesel koster under halvparten så mye. De måtte også gå til innkjøp av et stort dieselaggregat/mobil battericontainer for å skape nok strøm til lynlading da det ikke finnes strømuttak der. Dette koster også et par millioner kroner.

En kamerat av meg skal bygge hus. Det er en haug med små detaljer som viser seg å være søknadspliktig. Dette tar tid og koster penger. Nylig så jeg at Arbeiderpartiet skrøt over at vi ikke lenger trenger å søke for å isolere/etterisolere husene våre. Jeg visste ikke at dette er noe var søknadspliktig? Hva i all verden er dette for noe byråkratisk sirkus?

Firmaet til svogeren min skal kjøpe inn ny varebil/pickup. De ser på en pålitelig men rimelig Toyota Hilux diesel til 700 000 kr eks moms men er indirekte avhengig av det offentlige for anbud og må kjøpe elektrisk varebil som ikke er like god men koster 970 000 kr.

Høy toll og dårlig konkurranse gir dårlig utvalg og høye priser i matvarebutikkene. Rema og Kiwi er like triste å gå i, Spar og Meny hakket bedre men prisene er latterlig høye.

Om norske politikere hadde blandet seg mindre inn i livene våre og latt folk og firma få lov å bestemme mer med mindre byråkrati, skatter og avgifter, ville vi hatt betydelig lavere inflasjon og renter.

Vi trenger ny styring.

Typisk norske styringspartier.
Som nevnt i en annen tråd er det eneste virksomme verktøyet for å senke inflasjonen iflg «eksperter» rentenivået.
I virkeligheten er de største drivkrafeftene for uønsket inflasjon både generøse sykelønnsordninger og byråkratiske krav om både det ene, det andre og det tredje.

Styringspartiene har begynt i feil ende for stoppe rente og inflasjonskarusellen. 
De bør heller se seg selv i speilet….

Skrevet
FrihetensRegn skrev (På 5.7.2026 den 18.48):

Vi trenger ny styring.

Hjemme og globalt så er det de vi regner som høyresiden som sier de står for det du ønsker som "ny styring".

Se hvor "bra" det går for vanlige folk i USA når de skal handle eller vurdere utviklingen i egen økonomi. Det finnes mye materiale på nett. 

Skrevet
Mag ne skrev (17 minutter siden):

Hjemme og globalt så er det de vi regner som høyresiden som sier de står for det du ønsker som "ny styring".

Se hvor "bra" det går for vanlige folk i USA når de skal handle eller vurdere utviklingen i egen økonomi. Det finnes mye materiale på nett. 

Ehh. Ja, Det går egentlig ganske bra med vanlige amerikanere. Trump er en klovn for all del, men amerikanere har hatt mye sterkere reallønnsvekst enn nordmenn. Legg merke til at de fattigste har hatt størst vekst.

Akkurat som i Norge har mange motiv for å svartmale og trekke frem det negative. I det store bildet har USA en vanvittig vekst enten det er Trump eller Biden som styrer. Utenom pandemien, da.

De merker høy oljepris akkurat som resten av verden. Det er ikke rart folk er bekymret. Toll-satsene til Trump virker negativt, men det er ikke høyrepolitikk. 

image.thumb.png.e0f255e99f3bf4fe9cac514bdda79b72.png

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Reallønsveksten i Norge er sterk, jeg finner ikke belegg for at den er svakere enn i USA.

Likevel vil mange svartmale,  ja.

Skrevet

Vi nordmenn pleide å ha høyere lønn enn mange andre land, men de forskjellene har krympet. I dag er det ikke så store forskjeller på Norge og for eksempel USA og Australia, og i noen tilfeller tjener man mer i USA enn i Norge.

Så kommer kostnadsnivået og skattenivået i tillegg, men av de jeg kjenner som bor i USA, så lider de ingen nød slik media i Norge ofte ønsker å tegne et bilde av. Min fetter som bor og jobber i Texas sier han vil tjene mindre og skatte mer om han flytter tilbake til Norge, samt at hans goder gjennom forsikringen til arbeidsgiver er bedre enn folketrygden i Norge. For eksempel får han gratis tannlege, optiker og psykolog gjennom jobben, det får vi ikke i Norge. Bensin, mat, strøm og bolig er også billigere. For eksempel koster et stort flott hus rett utenfor Houston ca. halvparten per m2 enn i Norge.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mag ne skrev (5 timer siden):

Reallønsveksten i Norge er sterk, jeg finner ikke belegg for at den er svakere enn i USA.

Likevel vil mange svartmale,  ja.

Du har kanskje ikke lett så nøye da. Reallønnen i Norge har ligget nesten flatt siden 2013. Regjeringen skryter veldig av at den har steget de siste to årene etter et fall årene før. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Man kan få det meste til å se bra ut med litt kreativ bruk av statistikk. 

Det er ikke noe kreativt i å se på reallønnsvekst gjennom mange år.

Det som er kreativt er å basere seg på folk subjektive følelser om egen økonomi.

Skrevet

Noen bør ta noen upoulære valg å forenkle antall krav og stønader. Mindre særavgifter, flatere avgifter. Fjern avgifter på energi. Det kan spares hundrevis av milliarder per år uten at noen nordmenn går ned i komfort.

Skrevet

Årsaken er fagforeninger som presser igjennom høy lønnsvekst i sektorer hvor lønnen er allerede for høy.

Ser vi på siste lønnsvekst så var det offentlig administrasjon som fikk høyest lønnsvekst (5.7%) og helse som fikk lavest (3.4%), stikk motsatt av hvor vi mangler arbeidskraft.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/statistikk/lonn/artikler/hoyest-lonnsvekst-i-toppen

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Camlon skrev (11 timer siden):

Årsaken er fagforeninger som presser igjennom høy lønnsvekst i sektorer hvor lønnen er allerede for høy.

Ser vi på siste lønnsvekst så var det offentlig administrasjon som fikk høyest lønnsvekst (5.7%) og helse som fikk lavest (3.4%), stikk motsatt av hvor vi mangler arbeidskraft.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/statistikk/lonn/artikler/hoyest-lonnsvekst-i-toppen

Helt klart et sykdomstegn i norsk økonomi, men hva er årsakene til denne karusellen ?
Styringspartiet AP hevder at de kjemper for det motsatte.
Når offentlig sektor eser utover, når billig arbeidskraft importeres i stor stil og når oljepenger smører trygdebudsjettene, taler AP med to tunger. Glemt er forsiktighet, nøysomhet og grundervirksomhet.

Konsekvenser som storsnutet kravmentalitet og egoisme kommer til å treffe Norge hardt når oljen en gang fases ut.

Skrevet

Kommunale avgifter, strøm, bompenger, matpriser osv. + staten tjener ekstra på å ikke sette ned momsen.

Når det gjelder lønnsvekst de siste 10-15 årene så henger vi langt bak andre Europeiske land. 

Skrevet

Om denne utviklingen fortsetter, blir vi et lavkostland. Vi merker det kanskje ikke så godt selv siden vi får lønnen vår i norske kroner, men for tilreisende har det blitt mye billigere her. Det forklarer nok hvorfor det kommer så mange flere turister nå enn før.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...