Gå til innhold

Nettbank / BankID-erfaringer i GNU/Linux-systemer


Anbefalte innlegg

Ubuntu 10.04

Det kan se ut som om OpenJDK blir valg/installert automatisk når man oppgraderer en maskin, selv om denne tideligere er satt til Sun Java. Dette er antagelig en konsekvens av at Sun Java når er flyttet til den ikke-standard-aktiverte parterpakkebrønnen til Ubuntu. Jeg skal slenge inn en guide for å fikse dette så snart jeg får testet det i et VM eller to.

 

Sun Java kan heller ikke installeres i Ubuntu 10.04 hvis man ikke aktiverer Partner-pakkebrønnen (come back later for more)

 

 

Har etter hvert sett mange tråder om BankID og Gnu/Linux, og siden jeg akkurat har begynt å jobbe på Nettbanksupport for Terra, ønsker jeg å samle inn noen erfaringer når det kommer til GNU/Linux, forskjellige nettlesere, BankID/Java og de forskjellige nettbankene. Håper andre er ville til å hjelpe meg å lage en support / kunnskapssamlende tråd.

 

Denne linken kan brukes til å få info om akkurat hvilken Java du bruker

http://www.java.com/en/download/help/testvm.xml (denne opplyser nå om at du bruker Sun Java selv om du bruker OpenJDK)

 

BankID kan også sjekkes på http://bankid.no for å sjekke om det er nettbanken implementasjon av applet'en som skaper Linux-problemer.

 

Legg gjerne inn en lenke for "korrekt" installasjon av sun-java / java-som-fungerer-i-nettbanken for din distro (Ubuntu => apt-get sun-java-6-jre sun-java6-plugin, ikke .bin fra java ;) )

 

Mine erfaringer på Ubuntu 8.10 med Opera 9.62 (deb) og Sun Java 6 update 10 (apt):

  • Sparebank 1 (Gran)

    Innlogging og nettbank fungerer som den skal, men sidene utenfor nettbanken (før innlogging) krever 1-3 oppdateringer før de vises skikkelig.


  • Toten Sparebank (de fleste Terra-banker, Bank Norwegian og Bank2)

    Nettbanken fungerer som den skal. Opera's popupblokk reagerer når jeg skal vise fakturagrunnlaget på eFakturaer


  • Netaxept ( Verified by VISA, f.eks Telenor )

    Fungerer som det skal, men om du har BankID fra flere banker kan dropdownmanyen for valg av bank plassere seg et tilfeldig sted på skjermen. Velg bank (der menyen kommer opp), og det fungerer som vanlig.


  • Fokus Bank

    Får fullført hele BankID-prosedyren. (ikke kunde)


Opera bruker java-path /usr/lib/jvm/java-6-sun/jre/lib/i386

 

 

 

Her er en guide jeg har skrevet for Ubuntu 8.10 brukere av Terra-banker

 

 

Java på Linux skal ikke være noe problem, det er kun et spørsmål om installering, lisenser, nettleser etc.

* Først sjekker vi om / hvilken versjon av java som er installert eller ikke installert, og brukes av nettleseren din:
* Besøk http://www.java.com/en/download/help/testvm.xml

* Her bør du få 

Vendor: Sun Microsystems Inc.
Version: Java 6 update <tall mellom 6 og 11>
Operating System: Linux / Ubuntu / osv
		<<More information>>
<her skal det komme en ”dancing Duke”>

* Om du ikke får opp denne Java-appleten, kan det hende java ikke er skikkelig installert på maskinen. Se da «Installere Java (Ubuntu)»

* Hvis dette stemmer, og denne fungerer OK, virker det som om det kan være et annet problem med nettleseren. 

* Sjekk da at Firefox godtar tredjeparts informasjonskapsler, ved å sjekke at valget 

Innstillinger -> Personvern -> Tillat tredjeparts informasjonskapsler

er huket av. (Terra-bankene krever tredjeparts informasjonskapsler)

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 
Installere Java (Ubuntu)
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

* Åpne ”Synaptic Package Manager” fra ”System”->”Administrasjon”->”Synaptic Package Manager”
* Tast ditt passord når du blir bedt om dette.
* Om du her får opp en feilmelding, prøv å gjøre det feilmeldingen forslår (antagelig består det i å åpne et Terminal-vindu, og taste inn en kommando)
* Åpne deretter  ( inne i Synaptic) ”Innstillinger”->”Arkiv”. Sjekk her at alle hakene på fanen ”Programvare for Ubuntu”, bortsett fra haken merket ”Kildekode / Sourcecode”. Trykk ”Lukk” for å lagre din endringer. 

* Sett så pekeren i feltet ”Quick search” i Synaptic-menyen, og skriv inn teksten ”sun-java6-” (uten ” )

* Feltet under vil da endre seg til kun å inneholde pakker som har noe med Sun Java å gjøre. Pakkene ”sun-java6-fonts”, ”sun-java6-bin” osv bør ligge mot toppen.

* Trykk på firkantene ved siden av pakkene sun-java6-plugin OG sun-java6-jre, og trykk ”Merk for installasjon” eller ”Merk for reinstallasjon” i menyen som kommer opp. Dette må gjøres for begge pakker. 

* Trykk så på det grønne ”Bruk ( V )”-ikonet. 

* Under installasjonen kan det hende du må godkjenne Sun Java sin lisensavtale. 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 
Sjekk igjen
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

Sjekk nå (gjerne etter en restart av maskina) at siden

http://www.java.com/en/download/help/testvm.xml

viser fornuftig informasjon


* Om denne siden viser feil informasjon, eller noe annet enn Sun Java, kan du prøve å kjøre følgende kommando i et Terminalvindu (Programmer -> Tilbehør -> Terminal, etter at du har installert Sun Java som beskrevet.)

sudo update-java-alternatives –set java-6-sun 

* Husk også å sjekke at Firefox tillater bruk av java.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 
Jeg får opp BankID, men får ikke skrive noe
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

* Prøv da å åpne en nye fane, og så gå tilbake til BankID-appleten og fokuser på feltet du ønsker å skrive noe i.
* Du kan også prøve å klikke utenfor BankID-appleten og inn igjen

 

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe jeg postet i en annen tråd, men er relativt for emnet.

 

Ubuntu 8.10 x64, Firefox og Dnb Nor

 

 

 

Installing 64bit Java plugin for 64bit firefox

 

Download Linux x64 JRE bin from the following address:

https://jdk6.dev.java.net/6uNea.html

 

2)

 

Run the .bin file so that it extracts the jre files. Copy the files where you want to keep them. I put them next to my other JDK's and JRE's.

 

sudo chmod +x jre-6u12-ea-bin-b02-linux-amd64-08_dec_2008.bin
sudo ./jre-6u12-ea-bin-b02-linux-amd64-08_dec_2008.bin
sudo mv jre1.6.0_12 /some_path

3)

 

Create a symbolic link to Firefox plugin directory:

 

mkdir ~/.mozilla/plugins/
ln -s /usr/lib/jvm/jre1.6.0_12/lib/amd64/libnpjp2.so ~/.mozilla/plugins/

 

Dette fungerte for meg med FF (har ikke fått Opera til å fungere), og dnbnor sin nettbank :)

 

I punkt 2 så la jeg java filene til /usr/java/ , men er valgfritt hvor man vil legge dem

I punkt 3 så er det mulig ~/.mozilla/plugins/ allerede eksistrer, kan være greit å sjekke så kan man evt droppe mkdir kommandoen.

 

Lenke til kommentar

Fedora 8 + Opera 9.63 + jre1.6.0_06 har funket 100% for meg i DnB NORs nettbank. Har forøvrig aldri hatt noe problemer med linux og den nettbanken, helt fra tidenes morgen (siden det ble aktuelt for meg å bruke nettbank, ihvertfall).

 

Skal bytte ut med en nyere distro i løpet av dagen.. regner med at det vil funke fint da også.

Lenke til kommentar

Slackware 12.1/current, Opera 9.63 og Sun Java 6 update 11.

 

Eidsberg Sparebank (Terra) - fungerer bra

Hadde før problemer med Opera, men virker som om det har forsvunnet nå. Når det var problemer med Opera brukte jeg Firefox.

Har innimellom fått meldinger om at nettleseren ikke er støttet, når bruker Opera, men kan ikke huske at det har forårsaket en direkte feil ved f.eks. innlegging av betaling.

Lenke til kommentar

Siden jeg er en av de som ikke bruker Debian/debian-derivat:

SUN Java (jre) ble installert under installasjon av Slackware.

Holdt oppdatert med 3.parts pakkebehandler slackpkg (fra 12.1 en del av Slackware)

 

Eneste jeg gjorde etter installasjon av Opera var å sjekke at Opera så etter Java på korrekt path.

Lenke til kommentar

Nå har jeg akkurat kommet meg inn i Totenbanken og Sparebank 1 Gran med IceTea og Opera. Jeg renger med at dette fungerer fordi Opera bruker JVM-delen av Java/IceTea, og ikke applet-delen, fordi IceTea fungerer ikke i Firefox. BankId ser ut til å fungere fint (trenger noen refresh/F5 for å «våkne», og får noen meldinger om "opera må reparere xxx"), mens http://www.java.com/en/download/help/testvm.xml har problemer med at Duke gjemmer seg bak mer-info-knappen.

 

Terminalfeilmeldinger i Firefox, det ser ut som om hele applet-delen i IceTea er umplementert.

 

 

ICEDTEAPLUGIN_DEBUG = (null)
ICEDTEAPLUGIN_DEBUG = (null)
Initializing JVM...
NOT IMPLEMENTED: virtual nsresult IcedTeaPluginInstance::Start()
Jan 25, 2009 2:39:53 AM com.sun.corba.se.impl.ior.IORImpl getProfile
WARNING: "IOP00511201: (INV_OBJREF) IOR must have at least one IIOP profile"
org.omg.CORBA.INV_OBJREF:   vmcid: SUN  minor code: 1201  completed: No
at com.sun.corba.se.impl.logging.IORSystemException.iorMustHaveIiopProfile(IORSystemException.java:473)
at com.sun.corba.se.impl.logging.IORSystemException.iorMustHaveIiopProfile(IORSystemException.java:495)
at com.sun.corba.se.impl.ior.IORImpl.getProfile(IORImpl.java:334)
at com.sun.corba.se.impl.encoding.CDRInputStream_1_0.read_Object(CDRInputStream_1_0.java:787)
at com.sun.corba.se.impl.encoding.CDRInputStream_1_0.read_Object(CDRInputStream_1_0.java:761)
at com.sun.corba.se.impl.encoding.CDRInputStream.read_Object(CDRInputStream.java:231)
at com.sun.corba.se.impl.resolver.INSURLOperationImpl.getIORFromString(INSURLOperationImpl.java:120)
at com.sun.corba.se.impl.resolver.INSURLOperationImpl.operate(INSURLOperationImpl.java:130)
at com.sun.corba.se.impl.orb.ORBImpl.string_to_object(ORBImpl.java:836)
at org.GNOME.Accessibility.AccessUtil.getRegistryObject(AccessUtil.java:143)
at org.GNOME.Accessibility.JavaBridge.registerApplication(JavaBridge.java:1099)
at org.GNOME.Accessibility.JavaBridge.<init>(JavaBridge.java:364)
at sun.reflect.NativeConstructorAccessorImpl.newInstance0(Native Method)
at sun.reflect.NativeConstructorAccessorImpl.newInstance(NativeConstructorAccessorImpl.java:57)
at sun.reflect.DelegatingConstructorAccessorImpl.newInstance(DelegatingConstructorAccessorImpl.java:45)
at java.lang.reflect.Constructor.newInstance(Constructor.java:532)
at java.lang.Class.newInstance0(Class.java:372)
at java.lang.Class.newInstance(Class.java:325)
at java.awt.Toolkit.loadAssistiveTechnologies(Toolkit.java:786)
at java.awt.Toolkit.getDefaultToolkit(Toolkit.java:874)
at java.awt.Window.getToolkit(Window.java:1170)
at java.awt.Window.init(Window.java:400)
at java.awt.Window.<init>(Window.java:438)
at java.awt.Frame.<init>(Frame.java:419)
at java.awt.Frame.<init>(Frame.java:384)
at sun.awt.EmbeddedFrame.<init>(EmbeddedFrame.java:102)
at sun.awt.EmbeddedFrame.<init>(EmbeddedFrame.java:99)
at sun.awt.EmbeddedFrame.<init>(EmbeddedFrame.java:87)
at sun.awt.X11.XEmbeddedFrame.<init>(XEmbeddedFrame.java:35)
at sun.applet.PluginAppletViewer.<init>(PluginAppletViewer.java:145)
at sun.reflect.NativeConstructorAccessorImpl.newInstance0(Native Method)
at sun.reflect.NativeConstructorAccessorImpl.newInstance(NativeConstructorAccessorImpl.java:57)
at sun.reflect.DelegatingConstructorAccessorImpl.newInstance(DelegatingConstructorAccessorImpl.java:45)
at java.lang.reflect.Constructor.newInstance(Constructor.java:532)
at java.lang.Class.newInstance0(Class.java:372)
at java.lang.Class.newInstance(Class.java:325)
at sun.applet.PluginStreamHandler.<init>(PluginStreamHandler.java:43)
at sun.applet.PluginMain.connect(PluginMain.java:101)
at sun.applet.PluginMain.<init>(PluginMain.java:83)
at sun.applet.PluginMain.main(PluginMain.java:59)
JNLPRuntime already initialized
Java version	   : 1.6.0_0
Java vendor		: Sun Microsystems Inc.
Java vendor url	: http://java.sun.com/
Java class version : 50.0
OS NAME			: Linux
OS Arch			: i386
OS Version		 : 2.6.27-9-generic
NOT IMPLEMENTED: virtual nsresult IcedTeaPluginInstance::Start()
Jar string: BankIDNC_16.jar
jars length: 1
JNLPRuntime already initialized
NOT IMPLEMENTED: virtual nsresult IcedTeaPluginInstance::Stop()
NOT IMPLEMENTED: virtual nsresult IcedTeaPluginInstance::Start()
NOT IMPLEMENTED: virtual nsresult IcedTeaPluginInstance::Stop()
JNLPRuntime already initialized
Java version	   : 1.6.0_0
Java vendor		: Sun Microsystems Inc.
Java vendor url	: http://java.sun.com/
Java class version : 50.0
OS NAME			: Linux
OS Arch			: i386
OS Version		 : 2.6.27-9-generic
NOT IMPLEMENTED: virtual nsresult IcedTeaPluginInstance::Start()
Jar string: BankIDNC_16.jar
jars length: 1
JNLPRuntime already initialized

 

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

På Fedora har Java alltid hvert ett problem, de har en veldig puristisk tilnærming med GPL-only programvare og har hatt div GPL-Javer i steden for Sun sin.

Sun sine RPM-er har heller ikke alltid kunne brukes uten at dette kunne skape problemer.

Regner med Openjdk snart er 100% funksjonell også mot BankID, de som utvikler Bankid, har de noen tanker rundt Openjdk? Er du så nær de at du kan ta dette opp?

De ville sikkert kunne si mer om disse probleme enn oss brukere, kanskje også gi feedback til Openjdk.

Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer med Fokus nettbank og Ubuntu 8.10. I eldre versjoner fungerer Firefox+Sun Java fint, men ikke i 8.10. To problemer dukket opp:

-Adblock add-on til firefox blokkerte log-in med bankID, den måtte av installeres helt for å kunne logge inn.

-Det var mulig å logge inn, men ikke mulig å få betalt regninger med Java versjonen som følger med 8.10.

 

Løsning/workaround:

Last ned og pakk ut tar.gz av firefox og java-versjonen fra 8.04. Legg det i en egen mappe med symlink av java-plugin til firefox plugin mappen. Eget ikon på desktop som stenger kjørende firefox og starter den utpakkede som kun da har java. Så kan du bruke medfølgende firefox som før til alt annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
* Sjekk da at Firefox godtar tredjeparts informasjonskapsler, ved å sjekke at valget

Innstillinger -> Personvern -> Tillat tredjeparts informasjonskapsler

er huket av. (Terra-bankene krever tredjeparts informasjonskapsler)

 

Hey, takk for tipset, jeg bruker dog ikke Linux, men XP og Firefox. En dag bare sluttet nettbanken å funke på denne PCen, uten at jeg kunne finne ut hvorfor. Og SR-Banks nettsider anbefaler jo bare IE6 eller høyere, og nevner ikke Firefox engang.

Lenke til kommentar

Firefox og Sun java fungerer flott (i allefall gjorde det det på fedora 8). Men nå har jeg bytta til 64-bits distro (som er veldig behagelig om man programmerer ting som skal håndtere store tall...) - noe som gir noe problemer.

 

Firefox og IcedTea fungerer som den skal i alle andre tilfeller enn nettbank (dnbnor). Jeg ser den dansende "pingvinen" i java-test-siden, og alt ser vel og bra ut. Men når jeg går inn på nettbanken, så krasjer applet'en (står det nederst i venstre hjørne i firefox).

 

Videre har jeg ikke så veldig lyst til å kjøre beta-programmvare som ikke engang holdes oppdatert av pakkesystemet (i tillegg til alt styret med to java-installasjoner, alternatives osv.).

 

Men du kan altså bekrefte at det ikke er noen "signering" på gang, dvs. bankID skjekker ikke eksplisitt hvilken java-versjon som brukes, og steiler om den ikke finner den i listen sin? Og: Er det samme bank-id-applet i alle banker?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor relevant dette er for trådstarter, men jeg deler gjerne erfaringene mine fra Nordlandsbanken.

 

Jeg bruker Ubuntu 8.10 (32bit) med restricted extras og Firefox 3.0.5.

Jeg har Java v. 6 update 10 som ble instalert slik; apt-get sun-java-6-jre sun-java6-plugin

 

Etter det jeg har erfart så fungerer dette oppsettet helt smertefritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...