Gå til innhold

Darkfall is coming!


Anbefalte innlegg

post-62232-1224430764_thumb.jpg

 

For de som ikke vet hva Darkfall Online er for noe, så kan man jo ta seg en tur til www.darkfallonline.com for å lese litt, eventuelt søke på youtube for litt filmer angående dette nye MMO spillet.

 

For et lite sammendrag av hva spillet har å by på så lager jeg en liten liste på "features" man kan forvente å se og oppleve i spillet.

 

- Full loot.

Alt man har på seg risikerer man altså å miste når man dør.

Men det finnes banker også i dette spillet, så tips nr.1 er å bruke denne flittig slik at man ikke løper rundt med for mye ting og tang i egne lommer som en kan risikere å miste om man treffer på "slemme" folk.

 

- Et skill basert levlings system fremfor det vanlige XP systemet.

Ta opp et sverd og bruk det for å bli bedre med sverd. Bruk tryllestaven og kast magi for å bli bedre på det. Alt man gjør i spillet gjør at du og din karakter blir bedre i akkurat det du gjør, og det finnes rundt 2000 forskjellige skills man kan trene på. På denne måten så trenger man også aldri å "rerolle". Har man vært en "mage" i lang tid, så trenger man bare å fokusere på sverdbruk og melee skills for å bli en melee spiller etterhvert.

100 er det meste man kan trene seg til i et skill.

 

- PvP fra dag én.

Det finnes ikke "safe zones". Men det finnes heller som sakt ikke levler, slik at man heller ikke vet hvem man angriper ettersom den personen lett kan ha 100 i skill, eller 1. En fyr ved "end-game" kan altså ikke drepe hundrevis av spillere som er tatt rett ut fra "char creation" i dette spillet som en kan i andre level baserte spill.

 

- Real time combat system.

Det finnes ingen "hard-target" system i spillet som er brukt direkte for kamp.

Man slår sverdet selv og sikter for å kaste magi eller skyte piler. Forsvar er også i sanntid slik at man velger selv når man skal blokke/parry eller ei med sitt skjold/våpen. Spillet har "directional attacks" hvor man velger mellom å slå vertikalt samt horisontalt.

 

- Mounted combat.

Hver mount har sine spesielle mount-attacks. Et eksempel er en drage som "spytter" flammer samt bruker halen bak for å angripe de som kommer der. I tillegg til dette så kan man bruke våpen for å slå forbipasserende motstandere når man rir forbi dem.

Mounts kan bli drept, så pass på så ikke livet under deg dabber av slik at du deiser i bakken med et smell.

 

- Collition detection, samt friendly fire.

Her har du muligheten til å motstå odsen der "zergs" faktisk kan og vil drepe hverandre om de ikke er forsiktige nok.

Skal man kaste en heal, så risikerer man å heale sine motstandere, det samme gjelder skaden man sender ut.

 

- Stort crafting system.

99% av items i spillet skal kunne komme fra crafting, noe som selvsakt er viktig i et full loot spill. Man vil få muligheten til å bygge alt fra vanlig klær, våpen og rustinger til større skip samt hus og byer.

 

- Endgame spill

Spillere og guilds kan lage hus og byer, ta over hele områder og kanskje hele "land" til slutt der de kan bestemme og herje rundt som man vil. I tillegg har spillet flere dungeons for folk som er glade i litt PvE raiding. Men pass på, for det finnes kun en instance av den, så sørg for at man har beskyttelse der ute mens man bruker tiden sin der inne for å sørge for bedre gear til sin klan/guild.

 

- Bli en lovløs.

Dreper man sin egen rase, så blir man en lovløs der man til slutt ikke vil få tilgang til de store byene, der man vil bli satt til "kill on sight" hos vaktene som er rundt om kring.

Da vil man bli avhengige av byer som er satt utenfor tettstedene, altså byer laget og bygget av lovløse selv. Som en lovløs så har man isåfall retten til å angripe alle ettersom flagging systemet ikke vil være noe en bryr seg om. Noe som jo betyr flere muligheter for fiender samt også da deres loot.

 

- Bli en pirat.

Man kan lage båter og skip, alt fra en vanlig seilbåt til "battleships" med 30-40 kanoner, der hver eneste kanon må styres for hånd. Så se ikke bort ifra at man vil se pirat-guilds rave rundt og angripe hus og byer som ligger i nærheten av vannet. Kanskje finner man en øde øy hvor man har muligheten til å lage en by også?

 

- En verden uten instancierte kopier.

Hele verden er "seamless", selv dungeons.

 

- Servere skal støtte opp til 10,000 spillere som spiller samtidig.

Dette betyr at hver server vil inneholde rundt 40,000 spillere hvis ikke fler, noe som er 4 ganger fler spillere enn man f.eks ser i World of Warcraft.

Så her må en ikke se bort ifra at slag på 100vs100(+) kan oppstå, og vil oppstå der guilds vil kjempe om land eller vann områder.

 

 

 

Dette er dog litt av hva som står på papiret for spillet, og det kan bli en av de bedre MMO spillene hvis det leverer hva det har lovet, der mer og mer kommer frem fra spillutviklerne der de faktisk har vist mye av dette allerede.

 

Open beta skal være ferdig allerede i starten av desember og lanseringen av spillet skal skje like etter.

Så hvor mange her inne skal være med på dette eventyret?

Spørsmål angående spillet kan også stilles her.

 

EDIT: Spillet skal lanseres 25. Februar 2009.

 

Enkel FAQ:

 

Q: Hvordan får man tak i spillet?

A: Man laster det ned fra nettet. Med andre ord, man vil ikke finne spillet i butikken med det første. Informasjon rundt dette vil man få nærmere lansering. Altså senere i februar.

 

Q: Når starter Open Beta?

A: Det er ikke plass nok til å la alle som har lyst spille spillet slik at spillet vil kunne ha en "normal" open beta. Istedet starter de fra 22. Januar og utover mot lanseringsdatoen å slippe inn så mange folk de har plass til innenfor deres kapasitet når der gjelder servere. Regn med at det vil være mellom 20,000 og 60,000 som vil få plass om de kun har 1 server de vil bruke for en stress test.

 

Q: Må man ha en "monster-maskin" for å spille spillet? Altså hva er "system specs"?

A: Selve spillmotoren er laget for å støtte så mange spillere innenfor en så liten plass som mulig uten at det skal lage problemer for brukerne eventuelt serveren. Har man en PC man har spilt spill med de siste 4 (+/-)årene så vil man kunne dra spillet mer en greit nok.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg må jo si at dette spillet og kanskje Mortal Online er de som jeg hvertfall ser mest frem til. Alt det andre kan gå og legge seg for min del. Og grunnen er jo ganske simpel, PvP betyr null og ingenting i de fleste spill der man til slutt treffer en barriere hvor man må vente til neste ekspansjon for mer PvP tull.

 

Endgame blir jo på en måte "reddet" når man setter et ordentlig "Risk & Consequence" system i et MMO, noe man jo ser på EVE f.eks. Så med full loot, så har man jo alltids noe å kjempe for. Og det er jo selvsakt det å prøve å gå i pluss, som man jo gjør i RL. ;)

 

AoC og WAR sliter litt her begge to, så selv om de var kjempe bra i starten så dabber de begge av når man nærmer seg endgame. Det blir rett og slett for lite å finne på og alt blir for repetitivt.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Dette høres ut som hoaxen "Dawn" (eller var det "Dusk"). Noen fjortiser som lagde noen CGI-bilder og hadde en hel masse fantastiske idéer om hvordan et MMORPG burde være. Dette var mens Everquest var på sitt sterkeste.

 

Veldig mange idéer her kjenner jeg igjen fra det, så da var det kanskje ikke helt bortkastet likevel :)

 

Når det er sagt, jeg frykter at dette blir enda mer buggete og verre å spille enn Age of Conan. Det er så mye her som krever sin del av både servere og maskinvare at jeg frykter dette for min del kommer til å bli Age of Conan 2.

 

 

edit: for å unngå misforståelse: Jeg sier ikke at Darkfall er hoax :) - Bare at de har "lånt" mye av det som skulle bli Dawn.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Kan nevnes at spillutviklerne kommer fra det å spille samt har vært betatestere for Ultima Online, så mye av hva de ønsker å få til er jo selvsakt ting de selv har opplevd gjennom UO.

 

Det at spillet kommer til å ha litt bugs trur jeg man ikke kommer unda, og da særlig pga de ikke er fler enn 20-30 stk som utvikler det hele. Så da skal det mye til om de har klart å få luket ut så mye som et firma på 10x antallet f.eks klarer. Men de har da brukt 10,000,000$ på spillet, samt at det har vært under utvikling (2001) lengre enn noe annet MMO så vidt jeg vet, så det kan faktisk hende at det vil levere over alles forventninger.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Virker interessant.

 

Men ifølge måten du beskriver skill systemet vil man kunne skaffe 100% i ALT?

 

Er jo utrolig mye jeg har unnlatt å nevne ettersom det ville blitt litt mye når jeg kun skulle sette opp en mindre liste, og som er perfekt ettersom man da kan stille noen spørsmål ;)

Men for å svare på spørsmålet ditt, nei man kan ikke skaffe 100% i alt, selv om det FAKTISK er teknisk mulig.

 

Grunnen er simpel, på samme måte som at man får skills ved å bruke skills, så mister man skills ved å ikke bruke skills (da skills man har lært selvfølgelig).

 

Så hvis jeg f.eks skulle lære meg alt, så ville det krevd utrolig mye tid og ressurser på å vedlikeholde alt jeg har lært, samt at jo mer skillpoints en karakter har, jo mer skal til for å få "neste" skill hvis du skjønner hva jeg mener. ^^

Så til et vist punkt så vil man miste like mye skills et sted for å skaffe skills et annet sted, og på den måten så vil man aldri kunne bli 100% "ferdig" med det å utvikle sin karakter.

Lenke til kommentar
Virker interessant.

 

Men ifølge måten du beskriver skill systemet vil man kunne skaffe 100% i ALT?

 

I UO hadde man skillcap. Dvs. at du f.eks. startet med 700 i skillcap og da ville du kun få 100% i 7 skills. Etter hvert som du spilte (snakk om laaang tid, måneder, år) fikk du høyere skillcap og kunne GM'e (grandmaster=100%) flere skills. Mye mulig de gjør noe lignende i Darkfall. Man kunne også få jewels i UO som økte skillcap, slik at man kunne få 125 i en skill osv (godly). Blir Darkfall lignende UO så kommer det til å bli det mest fantastiske noensinne! :)

Lenke til kommentar

Produksjonen minner vell igrunn om Mount & Blade, og alle vet vell hvordan det gikk med dette spillet? Konge spill selv om det er laget av et ektepar + fler etterhvert.

 

Men Avean, du er da negativ til alt som løper og går, så det er jo ikke uvanlig ;)

 

Men for å føre diskusjonen litt videre, hva er det du mener høres "sært" ut med konseptet bak Darkfall?

Lenke til kommentar

Nei jeg er bare negativ til det jeg mener ser dårlig ut og det gjør Darkfall.

Grafikken og omgivelsene ser øde ut, det er et eller annet som mangler.

Mount and Blade utviklerne har hatt talent lenge, det har alle visst siden betaen har vært åpen for alle. Har derimot ikke sett noe fra Razerwax enda, kun trailere som bare oser hobbyproduksjon.

 

Se på klippet her:

 

Kan ikke bare være meg som syns dette ser helt merkelig ut ?

Omgivelsene ser utrolig generisk ut, akkurat som de er lagd bare for å fylle et tomrom.

Det er ikke noe feeling av story noenplass. Animasjonene ser utrolig stive ut, grafikk som fra 10-år siden. Ikke at grafikk betyr alt men spillbarheten virker snodig også. Sanntidskamper har vært min drøm lenge, men slåssingen her ser jo .... ja igjen merkelig ! hehe. Og hva er det med musikken her ? Virker som dem har prøvd å lage noe selv og leid inn en kvinnelig artist. Nei hele greia her virker hobbyproduksjon på lang vei

Endret av Avean
Lenke til kommentar

det virker godt nok for meg. Tror ikke vanlig hobby entusiaster har 10mill§§ til sin rådighet.. uansett vi får vente og se til dette kommer ut. Hvis det er crap, så er det crap. Ikke noe nytt uansett.

 

EDIT: WTF, ser du engang hva DU ser på? Du viser fram til en video for over 2 år siden, tror de har kommet lengre på utviklingen av Darkfall. Finn en video fra 2008, så prater vi

Endret av hproslan
Lenke til kommentar

Er det ikke litt teit å referere til en film som er straks 3 år gammelt? Jeg er enig at combat "pace'en" som man ser i den filmen er for treigt. Det minner meg om Age of Chavalry som er en HL2 mod, der jeg syns ting får for sakte rett og slett. Ser på man nyere filmer så ser man faktisk at ting er satt opp i fart, og kan lett sammenlignes med Mount & Blade.

 

En annen ting er jo at det blir helt feil å bedømme et spill kun bassert på videoer. Har man aldri spilt WoW f.eks og ser på WoW PvP filmer, så ser det hele jo helt "dølt" ut. Noe som kjapt forandrer seg når man vet hva som faktisk foregår bak kulissene i nevnte spill man ser på TV.

 

Vi husker vell hvordan du syntes AoCs kamp system så helt på trynet ut når du så på videoene. :) Nå syns du jo faktisk at systemet er noe av det bedre på MMO markedet, så noe har jo forandret seg? Og det er ikke filmene hvertfall ^^

 

Omgivelsene i Darkfall er laget for hånd, så det er da nok av detaljer her og der. Men man skal også tenke på at verdenen er den største noen sinne laget, der det hevdes at det tar 8 timer å gå fra den ene enden av hovedøya til den andre, 5 timer med mount. Så det at verdenen er litt øde her og der har jo en grunn bak seg.

Samt at vi kun har sett hardware-test versjoner av spillet ennå.

 

Mobs er ikke plassert rundt som i andre MMOs, man vil ikke se dyr overalt hvor en man beveger seg.

 

Dreper man en gruppe ulver fra et sted, så vil de faktisk trekke seg tilbake og prøve å utvikle sin flokk et annet sted, og på den måten så kan man faktisk "utrydde" steder for dyreliv, eller mobs hvis man er for agressiv der.

På lik måte så vil mobs utvikle "boss-mobs" eller lignende hvis de får leve i fred og ro for lenge. Så dette er jo en ny og oppfriskendes måte å fylle en MMO verden med liv på.

 

Et sted kan altså være totalt annerledes fra måned til måned.

Lenke til kommentar

Nei jeg syns fortsatt AoC sitt slåssesystem er på trynet, men det er fortsatt bedre enn WAR og WoW f.eks. Angrepene er i sanntid, men når jeg får en veiviser midt på skjermen som forteller meg hvilken knapp jeg skal trykke blir jeg oppgitt. Det gir ingen rom for individuell spesialisering.

 

Klart jeg kan ta feil av Darkfall, men jeg sier bare at jeg har STORE tvil og begrunner de. Spillet er ikke ute enda og da har vi bare filmer og bedømme utifra, tviler sterkt på at Darkfall blir så mye annerledes.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du ha rett. Men man skal alltids huske på at ting kan se litt "amatør" messig ut når man ikke snakker om spill som pumpes ut fra spillutviklere som Blizzard eller Valve f.eks med sine xxx utviklere.

 

Aventurine har kun noen og tjue utviklere så vidt jeg vet, og da kan man ikke forvente grafikk og animasjoner som ligger på nivå helt der oppe blant spill som har hatt X ganger mer penger å rutte med.

Grafikk og animasjoner kan man uansett oppgradere på en enkel og grei måte seinere.

Når du har tvil som at verdenen ser øde ut, så har jeg jo også gitt deg en begrunnelse. Eneste som mangler er da mindre ting som grafikk (som faktisk ser overraskendes bra ut) og animasjoner som faktisk alle nok er enige at trenger litt mer arbeid på, men de er ikke så ille at det ville ødelagt for meg hvertfall.

Det er "features" bak teppet jeg er mer interessert i, og ikke hvordan jeg beveger hofta mi i spillet

 

Combat systemet er i real-time på lik linje som i Mount & Blade. Og dette er nok også en av grunnene for at vi har måtte vente såpass lenge på spillet, ettersom det nok har vært en utfordring i seg selv å få det til.

Spillutviklerne har faktisk selv sakt at deres system ligner endel på M&B sitt, så det er hvertfall svært så positivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...