Gå til innhold

Test: Zalman GS1000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Patz:

 

Det er vel kommersielle interesser som er årsaken til det. Det skrives mye bra mobiltester, men de "selges" vel også til VG, så da er det økonomisk interessant. Hadde det kommet et alternativ til hardware.no med kvalitet på artikler/tester tror jeg nok antallet lesere hadde raskt gått den veien høna sparker.

 

Må si jeg syntes det var et interessant kabinett. Skulle ønsket at alle 6 HD plassen var hot-swap som standard. Ellers er langt fra prisen ille, når man vet at en 5 1/4'' modul med 4 hotswapplasser fort koster en 700 - 800 kr eller mer.

Lenke til kommentar

Likte at det er Air-vent under PSU slik at denne kan hente luft direkte utenifra, fordi mange PSU'er har en stygg tendens til (unødvendig) å øke støy/vifte-rpm. basert på luft temp. fremfor faktisk effekt-belastning.

 

Annet positivt er medføgende 4+4 pin CPU forlengelsekabel. (burde vel være standard i alle kabinetter av denne typen/størrelse etterhvert)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Likte at det er Air-vent under PSU slik at denne kan hente luft direkte utenifra, fordi mange PSU'er har en stygg tendens til (unødvendig) å øke støy/vifte-rpm. basert på luft temp. fremfor faktisk effekt-belastning.

 

Annet positivt er medføgende 4+4 pin CPU forlengelsekabel. (burde vel være standard i alle kabinetter av denne typen/størrelse etterhvert)

 

har selv bygd en pc i dette kabinettet og må si at jeg er imponert over diverse løsninger som zalman har her, likte spesielt mulighetet for hot-swap. men som andre nevner er det synd at kun tre av diskplassene har mulighet for hot-swap. De tre siste plassene har dog også muligheten for hot-swap, så sant en får tak backplanet som zalmen bruker (kretskortet med s-ata kontaktene på)

 

Andre ting jeg likte godt er at dette kabinetter ganske god kjølig, selv med de to medfølgende viftene. Mulighetene for kabelrydding er også gode om en bruker litt tid på dette. Det jeg derimot ikke liker er alle plastdetaljene. Det gjør hele kabinettet litt for tacky for min del. En verson uten alle plastdetaljene, og med hot-swap for alle 6 hdd plassene hadde jeg kjøpt på dagen.

 

EDIT: leif

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Synes ikke det var noe serlig minus med hot-swap på bare tre plasser...

Kan bli litt dumt hvis du skal ha en velociraptor, siden kontaktene ikke er plassert på samme sted som på vanlige harddisker:

 

Er jo håpløst at WD ikke fant en bedre løsning på akkurat det området. Så skal en ha den i hot-swap, må en ta den ut av ramma og sette den inn i et 2.5'' hot-swap kabinett.

 

Nå vil nok kortet for hot-swap kunne skrues ut, men for oss som ser denne som en interessant serveløsning blir det at bare 3 av 6 plasser har muligheten litt for dårlig. En Velociraptor kan eventuelt settes i en av 5 1/4'' plassene i og med at ekstra ramme følger med (2 stk).

 

Så kommer kabinettet med opsjon på 6 plasser med hot-swap, da ender nok dette i handlelista mi, ikke minst fordi det ikke blir særlig dyrere enn å kjøpe 5 1/2'' kabinetter for hot-swap.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Synes nå at kabinettet ikke har stor nok plass i mellom hovedkort og vifta i toppen.

Kan ikke helt se hvordan man får plass til 240mm radiator på 50mm dybde innimellom der sånn.

 

Synes artikkelen er bra, har ikke noe å si på den. Enig i synspunktene rundt hot-swap, men når det gjelder vannkjøling så holder ikke kabinettet mål uten at man må finne på en masse spesielle løsninger for å få ting til å passe.

 

Som regel så fører spesielle løsninger til at man mister diskplasser eller at man sliter med luftgjennomstrøming. Kunne godt tenkt meg 5 cm ekstra plass mellom hovedkort og vifta i "taket".

Kjipt å kjøpe et så stort kabinett som ikke har plass til vannkjøling internt uten at man må modifisere mye.

 

 

Ellers et bra kabinett.

Lenke til kommentar

Men lysene ved diskene, indikerer de feil på disken? Jeg har ikke for vane og bytte diske hele tiden, og hot-swap blir for meg viktigst hvis man for eksempel kjører raid med redunans. Hvis en disk feiler er de bare å dra ut denne mens maskinen kjører, for så å sette inn en ny.

 

Hvis det bare blir for å ha tak i data på en annen disk, har jeg heller disse på en server eller ekstern SATA disk hvis jeg trenger litt mere fart.

Lenke til kommentar

To ting jeg ikke likte her, mangler muligheten for vifte for kjøling av hardisker. Har du tre helt intil hverandre vil de fort bli varme. Kan komme rundt det om det er luftstrøm rundt diskene, men dette avhenger av andre hull og vifter i kabinettet.

 

Andre er vifteplass i bunnen uten støvfilter. hvor god vil kjølinga være etter et år?

Vil funke dårlig om kabinettet står på gulvet i en krok.

Lenke til kommentar

Dette så jo bra ut, men enig i at det hadde vært kjekt med hotswap-mulighet på alle plassene, evt. mulighet til å kjøpe til et nytt kretskort. Hotswap er jo ganske enkelt genialt, og de få "hot-swap-rammene" jeg har sett har alle hatt noen hissige vifter som ikke egner seg i rolige omgivelser.

 

Men for mitt bruk, så hadde det gått fint med 3 faste disker, det er ikke alle disker jeg ser at jeg trenger hot-swap på. Det er faktisk de færreste. Så langt har jeg kun brukt hot-swap til backup. (har to disker jeg rullerer på med backup av backupen og som lagres i et annet hus...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...