Gå til innhold

HP velger bort Windows?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Verdens største PC-produsent, HP, skal ifølge Businessweek vurdere alternativer til Windows. Årsaken skal være misnøye med Vista.

Hva med å installere XP?? eller lage sitt eget OP og gi XP muligheter.

 

i alle fall intil Vista er stabilt.

 

jeg er mer misnøyd med at dem bare gir ut PC-er med Vista, enn at vista er "dårlig"

Endret av probin
Lenke til kommentar

Dette kan jo bli riktig så spennende. Det er et skritt i riktig retning, når HP truer Microsoft med å bytte ut Vista (endre det etter eget ønske) eller å lage et eget linux basert OS.

 

Spennende fordi det setter fokus på noe veldig viktig. HP er størst i klassen og kan dermed forandre makedskreftene.

 

Spennende fordi HP risikerer å skyte seg selv i foten. Vil alle ha Linux? Er det et valg å kun få linux, eller kan man velge f.eks Windows?

 

Et ytterligående punkt er vel at nå burde Apple våkne og kanskje tilby sitt OS til de store PC produsentene. Da har i allefall markedet tatt en voldsom sving.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvor folk tar det i fra at vista er ustabilt.. har fungert godt til meg i over 2mnd nå.. hva er egentlig problemet til folk? Oppdatter dere !

 

XP fungerer fortsatt greit det også, men blir vel vanskeligere å kjøpe det etterhvert.

 

HP Programvare er crap, frykter HP os vil være det samme..

Lenke til kommentar

HP har gjort mye bra men sine server løsninger, også på software siden.

 

Jeg tror løsningen er å customize installasjon av Windows før installasjon settes i gang. Ser får meg en nLite/vLite greija som starter før installasjon av Windows der du kan enkelt velge bort ting du ikke trenger.

  • Basic:
  • - Bare drivere
  • Internet pakken:
  • - Drivere + IE, Skype, MSN etc.
  • Office pakken:
  • - Drivere + OpenOffice.

Etter at alt er valgt, genereres ny installasjons ISO og den installeres.

 

Rent sånt teknisk ser jeg ikke hva kan være hinder for det. Med 200gb HDD er det greit å ofre f.eks. 10-20gb for den slags friheten.

Lenke til kommentar
Verdens største PC-produsent, HP, skal ifølge Businessweek vurdere alternativer til Windows. Årsaken skal være misnøye med Vista.

Hva med å installere XP?? eller lage sitt eget OP og gi XP muligheter.

 

i alle fall intil Vista er stabilt.

 

jeg er mer misnøyd med at dem bare gir ut PC-er med Vista, enn at vista er "dårlig"

 

Vista er stabilt. Samme kodebase benyttes i Windows Server 2003.

 

Uansett tror jeg HP er lite tjent med og lage "sitt eget" OS. Det finnes da hauger av gode Linux-alternativer de kan ta i bruk ??

Lenke til kommentar
Dette tror jeg er dødfødt.

Det tror ikke jeg. HP er absolutt en kraftig aktør som har nok av ressurser til å sy sammen en linux-distro, som er det jeg håper de velger, og som jeg håper de etterhvert gir som et valg på samtlige PC-er. En svært heldig konsekvens av det kan jo også være at dersom HP begynner å kreve linux-støtte av alle sine underleverandører kan vi få bedre støtte for f.eks WLAN-kort og TV-kort, og ikke minst ville vi fått en svær bedrift til å teste og vurdere stabiliteten til disse.

Lenke til kommentar

Det beste hadde vel vært om de tok å utviklet/videreutviklet en distro. Dersom HP og de andre PC-produsentene droppet Vista som forhåndsvalgt OS til fordel for linux o.l. , ville dette trolig gitt en rekke positive som:

 

Utvidet/forbedret driverstøtte til linux.

Flere programmer ville kjørt native i linux.

Windows 7 må faktisk være en forbedring av Vista..

og sikkert en hel del andre.

 

MS ville trolig mistet markedsandeler, men det vil neppe skade. Trolig ville det vært bra for alle parter. (spesielt for oss forbrukere)

Lenke til kommentar

HP ser nok framover og stiller seg samme spørsmålet som mange andre også gjør. Vil OS fortsatt eksistere på den måte det gjør i dag om 10 år?

 

Det er umulig å svare på nå, men det vi ser er at flere og flere operasjoner gjøres med nettleseren som plattform og ikke OS'et. En nettleser kan også sies å være et OS i så måte. Bortsett fra spilling vil jeg tippe at 90 % av min private tid på en PC foregår i en nettleser. Nå er det slik at det kommer stadig bedre spill som kjøres i OS også, blant annet planlegger Funcom at det neste store spillet derfra kommer til å kjøres i nettleser.

Lenke til kommentar
Dette tror jeg er dødfødt.

 

Det er jo spennende tanke..

 

HP u/ Windows blir et slags Apple lignende produkt.

 

Microsoft uten PC leverandører kan gjøre at de også begynner å produsere PC. De lager idag mye hardware ref. XBOX, MUS/Tastatur - ser egentlig ingen grunn til hvorfor de ikke skal lage pc'er de og. De har ekstremt bra kontaktnettverk med mange store retail kjeder osv. Tror det hadde vært bra om Apple fikk konkurranse i det segmentet.

Lenke til kommentar

Windows er trygt og godt, noe folk har levd med siden de var små. Det er som en

tåteflaske eller sikle klut, man vil ikke gi slipp på de. Og hva i allværden skal

man gjøre når man blir sulten eller begyner å sikle?

 

Jeg vil gjærne se slagsargumentet for at de skal lage sitt eget OS av linux.

Det er ingen grunn til å kalle Vista ustabilt. Det er en løgn og et dårlig

triks for å få oppmerksomhet.

 

På en annen side er noe av mediastyret ganske positivt, fordi jo mere linux er i media

jo mere må de store firmaene tenke seg om, om de vil lage en linux version av

sine programmer. Noe som jeg er 100% for. Alternativer er bra.

 

Man trenger dog ikke rope ut i media om idioti, som HP og flere andre folk gjør

daglig.

Lenke til kommentar
Windows er trygt og godt, noe folk har levd med siden de var små. Det er som en

tåteflaske eller sikle klut, man vil ikke gi slipp på de. Og hva i allværden skal

man gjøre når man blir sulten eller begyner å sikle?

 

Gi dem en oppgradert utgave av tåteflaska eller siklekuten ? Sikleklut Modell HP/Mandriva 2009. :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...