Gå til innhold

HP velger bort Windows?


Anbefalte innlegg

Hvis eg ikkje tar feil så er HP allerede involvert i open source og støtter blant anna GNOME-prosjektet med både folk og penger.

 

Til dykk som er skeptiske til at HP lagar sitt eiget OS. Husk at de ikkje trenger å laga alt "from scratch". Det fine med åpen kjeldekode er jo at ein kan basera ting på andres arbeid(rett og slett). Kanskje me får sjå ein HP-variant av Ubuntu?

 

Et ytterligående punkt er vel at nå burde Apple våkne og kanskje tilby sitt OS til de store PC produsentene. Da har i allefall markedet tatt en voldsom sving.

Kvifor skal Apple dele OS'et sitt? Dei har gjort det før, og det gav kun negative resultater.

 

i alle fall intil Vista er stabilt.

Det begynner å bli ganske lenge siden Vista var ustabilt. Har du prøvd Vista i det siste?

 

Når eg fekk ny maskin på jobb så ba eg om XP, men etter kvart så tenkt eg at eg kunne prøve Vista. Det var mykje meir stabilt enn XP.

 

Microsoft-dinosauren er i ferd med å dø.

Det har blitt sagt i 15 år, og sikkert meir. Er Microsoft døde av den grunn? Nei.

Kommer Microsoft til å dø fordi folk forsatt seier det? Nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ofte en ide å lese kildene som hw.no bruker på sine artikler, ikke minst fordi enkelte artikkelforfattere i hardware.no knapt leser disse selv og har et journalistisk nivå hakket under IT-avisen.

 

La oss se hva realitetene egentlig er, hva HP egentlig har gjort.

1. De har opprettet en egen arbeidsgruppe som utvikler programvare på toppen av Vista for at brukere på en enkel måte skal kunne slå av funksjonalitet i Vista som irriterer eller senker ytelse i gitte tilfeller. Dette er noe HP bekrefter offisielt, og de uttrykker det på følgende måte;

"For us it's about innovating on top of Vista."

 

2. Vedrørende utvikling av eget OS bygd på Linux bekreftes dette ikke offisielt fra HP. Men det skjer trolig fordi det er en svært sterk utvikling relatert til Linux når det gjelder de såkalte NetPC-er og også en del andre PC-lignende produkter. Intel, Dell, Asus, Acer, Lenovo med flere jobber beinhardt på dette området, et område som uten tvil har en betydelig vekst og hvor Vista ikke er aktuelt i det hele. HP kan ikke sitte rolig å se på at et helt nytt markedssegment bygges opp uten at de er med i det hele.

 

PC-produsentenes noe negative holdning til Vista har lite med OS-et sin stabilitet å gjøre (det er ingen tvil om at Vista er et stabilt OS), men skyldes primært følgende:

1. Vista viste seg langt mer ressurskrevende enn opprinnelig antatt, noe som medførte negativ opplevelse hos brukere.

2. Microsoft ga ut "spesifikasjoner" til produsenter alt for seint, noe som medførte problemer knyttet til drivere etc.

3. Vista var en for liten "oppgradering" for store kundegrupper til at det var/er vits i å ta de store kostnadene oppgraderingen medfører.

 

Og det er nok slik at Vista har fått et dårlig rykte, og er langt fra den suksessen MS mente det skulle bli. Hovedårsaken er nok at de lovte noe de ikke har klart å innfri på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

HP selger også hjemmeservere; ulike løsninger basert både på Microsoft og Linux.

 

Windows Home Server har de fått store problemer med, og HP selv kan bare stå på utsiden og håpe at Microsoft fikser opp i driten samtidig som HP sitt eget rykte blir svertet og salget redusert. Homeserveren til HP som bruker Linux har de ikke hatt problemer med – en løsning som de heller ikke trenger å betale lisens for(!). Skulle de derimot få problemer med denne vil HP selv kunne fikse opp.

 

Vista har heller ikke vært noe positivt for HP. Kanskje HP ser store fordeler med å generelt kutte ut Microsoft.

 

HP lager og selger jo selv printere, skannere osv. Og kan såldes lage drivere selv for et OS basert på Linux(de har alt god støtte for sine produkter for Linux). Hadde vært spennende om de hadde tatt til seg feks Ubuntu.

 

Det sørgelige her er alle MS fan som ikke klarer å forstå at dette er ubetinget positivt for dem selv. Dersom HP velger denne løsningen vil de oppleve lavere pris, mer kvalitet, bedre lisens, flere valg osv. fra MS.

Lenke til kommentar
i alle fall intil Vista er stabilt.

 

 

Vista er stabilt*, og fungerer ganske bra om du valger en kjapp pc** og x64 versjon.

Synd de ikke faser ut 32 bits versjonen og tvinger programvare firmaer til å måtte kompilere x64 versjoner.

 

* Ensete ustabile på min Vista Business x64 er Nvidia driverene..

** Største feilen MS har gjort er å si at Vista fungerer bra på 1Ghz pc'er med 1Gig ram, burde vært minimum 2Ghz med 2Gig ram, og helst dual core, det er langt nærmere sannheten..

Endret av andre1
Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at utsagnene til HP er tolket litt langt.

 

Om HP skulle utvikle sitt eget operativsystem så ville jeg sett på det som veldig positivt. De har såpass med tyngde i markedet at de kan få det til. Og jeg tror at store deler av kundemassen ville blitt fornøyde med en billig "Mac-klone". Svært mange av de som kjøper ferdig-PCer fra HP setter ikke Windows-spill som førsteprioritet, og er først og fremst ute etter en kontormaskin som bare fungerer, er stabil og er sikker. Husk at folk flest ikke er gode til å unngå virus, så et system der virus stort sett ikke biter er en fordel.

 

Veldig mange har vært kritiske til Linux i lange tider. Men de fleste som har fått demonstrert nye distribusjoner som Ubuntu har blitt imponert over hvor bra de har blitt. Jeg tror at HP kunne tatt det ennå lenger, og laget er suverent grensesnitt, men det forutsetter at de går helhjertet inn for det. På den andre siden ville en Linux-satsing fra HP tvinget Microsoft til å lage sine produkter bedre, for hittil har ikke Microsoft fått serlig konkurranse i skrivebords-markedet.

 

Og dere som i hver Windows-diskusjon skal skrike ut om at Windows er så stabilt osv. Slutt nå med det. Det er såpass mange som har problemer med Vista at det må bli tatt på alvor. At det er en og annen som ikke har problemer er supert for de, men det hører ikke hjemme her. Hadde det vært motsatt; at det fungerte supert for de fleste men bare noen få, så hadde det vært på sin plass. Min erfaring som supporter er at folk har betydelig mer trøbbel med Vista enn med XP, det samme sier Dell og HP. Kan ikke Windows-fanatikerene snart godta at dette er et stort problem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er posistivt er at HP i det hele tatt vurderer å tilby privatmarkedet et konkurrerende operativsystem til Vista.

 

MicroSoft har nærmest monopol på hjemmefronten og dette bør det bli slutt på. Større konkurranse vil gi oss bedre produkter i det lange løp.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvorfor de skal utvikle sin egen GNU/Linux-distro, det finnes da tonnevis av distroer å velge mellom, blant annet Ubuntu, Mandriva, Fedora/Red Hat og SuSE. Dersom HP hadde gått inn for å sponse en (eller flere) av disse, samt å bidra tungt i åpen kildekode-miljøet, ville de kjapt fått en distro som er i stand til å sparke rumpe hos de to store, samt at de for alvor ville satt GNU/Linux på kartet. Dell er jo allerede i gang og Lenovo tilbyr SuSE i enkelte land, så om HP, som er verdens største datamaskinprodusent, hadde begynt å rulle ut f.eks. Ubuntu som valgfritt OS på samtlige av sine maskiner, ville det nok ryste dataverdenen og sette en ny spiker i kista til Microsofts molopol.

Lenke til kommentar
Verdens største PC-produsent, HP, skal ifølge Businessweek vurdere alternativer til Windows. Årsaken skal være misnøye med Vista.

 

Svar fra 10% av posterne i tråden : VISTA ER IKKE USTABILT....

 

HP har lang unix/linux erfaring, ser ikke bort fra mulighetene til å velge inn en linux distribusjon på hjemme pc'er når man kjøper fra HP i fremtiden. Ellers er det jo ett standard triks og vurdere linux når man vil få vartet opp skjefene/få spesial avtaler under bordet fra microsoft.

Lenke til kommentar
Kanskje de kunne kjøpt AmigaOS :-D

 

Forresten har ikke HP lenge hatt sin egen UNIX ?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/HP-UX

 

Joa, men denne varianten er beregner på store servere, og ikke skrivebordet. I tillegg er den vel også proprietær, noe som neppe hadde fått særlig anerkjennelse i dag. Da kunne de heller gått for Suns OpenSolaris som er kommet mye lengre mtp. skrivebord. AmigaOS hadde vært lættis :) Synes forøvrig Commodore kunne lansert AmigaOS på den nye netbooken sin ;D

Lenke til kommentar
Skeptisk til et eget HP OS. Jeg liker min HP, men missliker HP programvaren som ligger på den.

 

Edit: og Vista er da stabilt for folk flest nå virker det som. Hvertfall de av oss som har en lovlig versjon av det.

 

 

HP hadde jo et eget Unix OS som funka bra, og som faktisk fortsatt er i bruk.. Så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

HP kommer ALDRI til å fjerne MS - de har gull avtaler med MS med en clausul om å dra til h"#¤% om de tenker på noe annet = Sinnsvakt kostbart.

 

Avtalene er av en slik art at: Enten velger du MS, eller Linux, du får ikke begge deler.

 

Bare se på dell. Har de amd maskiner? Javisst, godt borthjemt. Linux? Ja godt borthjemt. WinXP maskiner? godt borthjemt.

 

Ler av folk som blir elleville og våte når de tror at linux er svaret.

 

Støtter Bolsons innlegg - Høres mer naturlig ut ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ler av folk som blir elleville og våte når de tror at linux er svaret.

 

Linux er ikke nødvendigvis svaret, men det burde bli slik at Vista (MicroSoft) får reéll konkurranse på hjemmemarkedet.

Lenke til kommentar

DarkSlayer: Hvorfor bruke hver mulige anledning til å rakke ned på Linux?

 

Det er ikke påstått at Linux er den ultimate løsningen for alle. Det er snakk om usikre spekulasjoner om HP skal lage en Linux-variant, og diskusjon rundt dette. Kom ikke nok en gang med det sprøytet om at Linux er bare for entusiaster eller noe lignende. Det er lov å være uenige, men ikke legg opp til konflikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...