Gå til innhold

Tips til kamera og linse for actionbilder


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Trenger tips til kamera som er suverent til å ta actionbilder og få klare bilder av ting i fart, da det skal brukes til å ta bilder av hester og på ridestevner. Har vurdert Nikon D4 men er også åpen for å bytte system. 

 

Per nå har jeg et Nikon D5100 og en Tamron 70-200 mm f/2.8 linse.

 

Har hørt at Canon sin 70-200mm f/ 2.8L IS II USM linse skal egne seg veldig bra og er derfor jeg også vurderer å bytte til canon.

 

Budsjett tenker jeg rundt 15-20 000 kr, vil helst kjøpe brukt.

 

 

Må også legge til at det må være raskt til å ta bilde da jeg trykker på utløserknappen!

 

 

Er det noen som har noe forslag? Klarer virkelig ikke å bestemme meg :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D500? D750, D7500?

Men for og være helt ærlig, så handler det om hvor stabilt du holder kamera, og hvor mye lys du har tilgjengelig. Skal du gå medier og kommunikasjon? Jeg gjør det nå iallefall, og går på en skole med toppidrett hest :p. Utstyret ditt har ikke så mye å si for å lære å ta gode bilder, heller motsatt da du tvinges til å f.eks bruke treigere lukkerhastighet. (Har fått skarpe bilder med 300mm på 1/40 eller 1/50 lukker). D5100 er jo et ganske gammelt kamera nå, men mitt D5300 tar bildet kjapt. 

Endret av L/-R~
Lenke til kommentar

D500? D750, D7500?

Men for og være helt ærlig, så handler det om hvor stabilt du holder kamera, og hvor mye lys du har tilgjengelig. Skal du gå medier og kommunikasjon? Jeg gjør det nå iallefall, og går på en skole med toppidrett hest :p. Utstyret ditt har ikke så mye å si for å lære å ta gode bilder, heller motsatt da du tvinges til å f.eks bruke treigere lukkerhastighet. (Har fått skarpe bilder med 300mm på 1/40 eller 1/50 lukker). D5100 er jo et ganske gammelt kamera nå, men mitt D5300 tar bildet kjapt. 

 

Jeg var på et utendørs sprangstevne i helga med kjempe bra lysforhold og kameraet brukte likevel lang tid på å ta bilde. Har endret på en innstilling som gjør at sånt ikke skjer, skal på et dressurstevne til helga så får se om det funker da. Men uansett om det funker eller ikke, så har jeg lyst på nytt kamera da Nikon D5100 er et gammelt kamera, som du sier. 

 

Da går du vel på melsom, om jeg ikke tar feil?:p Skal ikke gå mk, men naturbruk med fordypning hest :)

Lenke til kommentar

Hvor kjapt er kamera er til å ta bilder er samspill mellom huset og objektivet. Hvis det er G2 versjonen av Tamron du har, så tror jeg ikke det står tilbake for hverken Canon's eller Nikon's tilsvarende. Du vil nok merke forbedring med å gå opp litt i kamerahus i forhold til D5100. I første omgang vil jeg anbefale D500 hvis du fortsatt vil kjøre på med samme sensorstørrelse som D5100 og du synes 70-200 objektivet passer til det du bruker det til. Har du et ønske om å gå for fullformat, er D750 fortsatt et veldig godt kamera. Hvis det ikke er G2 utgaven av 70-200 du bruker, kan det være en idé å se etter et brukt G2, det er ganske mye bedre enn første generasjon.

 

Edit, kanskje vi bør ta dette først: Når du sier at kamera bruker lang tid på å ta bilde, er det fokusproblemer, eller er det lang lukkertid. Tar det lang tid fra du trykker ned knappet til det klikker, eller tar det lang tid mellom klikkene. Det skal være to klikk når du tar bilde, ett som åpner lukkeren og ett som lukker den.

Lenke til kommentar

Det kan hende jeg formulerte meg litt feil, men kameraer kan rett og slett nekte å ta bilde, selv med gode lysforhold. Det er enten eller, enten så er jeg heldig og den tar bilde, eller så tar den ikke bilde. Dette er jeg veldig lei av og kan jo ikke stole på det, med andre ord. 

Har ikke G versjonen nei, men det hadde kanskje vært lurt å oppgradere til den.

 

Det høres ut som gode forslag, men har egt forelsket meg litt i Nikon D4 men er usikker på om det er rett kamera :hmm:

 

Ellers vurderer jeg også sterkt Canon, mest pga linsa da. Men har også sett at de fleste som tar bilder på stevnene bruker canon og den linsa og de får sykt bra bilder. Men, så har jo jeg alltid vært litt i mot det å ha det "alle" andre har da :lol:

 

Det er så vanskelig å bestemme seg :mellow:

Lenke til kommentar

Hvor kjapt er kamera er til å ta bilder er samspill mellom huset og objektivet. Hvis det er G2 versjonen av Tamron du har, så tror jeg ikke det står tilbake for hverken Canon's eller Nikon's tilsvarende. Du vil nok merke forbedring med å gå opp litt i kamerahus i forhold til D5100. I første omgang vil jeg anbefale D500 hvis du fortsatt vil kjøre på med samme sensorstørrelse som D5100 og du synes 70-200 objektivet passer til det du bruker det til. Har du et ønske om å gå for fullformat, er D750 fortsatt et veldig godt kamera. Hvis det ikke er G2 utgaven av 70-200 du bruker, kan det være en idé å se etter et brukt G2, det er ganske mye bedre enn første generasjon.

 

Edit, kanskje vi bør ta dette først: Når du sier at kamera bruker lang tid på å ta bilde, er det fokusproblemer, eller er det lang lukkertid. Tar det lang tid fra du trykker ned knappet til det klikker, eller tar det lang tid mellom klikkene. Det skal være to klikk når du tar bilde, ett som åpner lukkeren og ett som lukker den.

 

Edit, kanskje vi bør ta dette først: Når du sier at kamera bruker lang tid på å ta bilde, er det fokusproblemer, eller er det lang lukkertid. Tar det lang tid fra du trykker ned knappet til det klikker, eller tar det lang tid mellom klikkene. Det skal være to klikk når du tar bilde, ett som åpner lukkeren og ett som lukker d

Hvor kjapt er kamera er til å ta bilder er samspill mellom huset og objektivet. Hvis det er G2 versjonen av Tamron du har, så tror jeg ikke det står tilbake for hverken Canon's eller Nikon's tilsvarende. Du vil nok merke forbedring med å gå opp litt i kamerahus i forhold til D5100. I første omgang vil jeg anbefale D500 hvis du fortsatt vil kjøre på med samme sensorstørrelse som D5100 og du synes 70-200 objektivet passer til det du bruker det til. Har du et ønske om å gå for fullformat, er D750 fortsatt et veldig godt kamera. Hvis det ikke er G2 utgaven av 70-200 du bruker, kan det være en idé å se etter et brukt G2, det er ganske mye bedre enn første generasjon.

 

Det kan hende jeg formulerte meg litt feil, men kameraer kan rett og slett nekte å ta bilde, selv med gode lysforhold. Det er enten eller, enten så er jeg heldig og den tar bilde, eller så tar den ikke bilde. Dette er jeg veldig lei av og kan jo ikke stole på det, med andre ord. 

Har ikke G versjonen nei, men det hadde kanskje vært lurt å oppgradere til den.

 

Det høres ut som gode forslag, men har egt forelsket meg litt i Nikon D4 men er usikker på om det er rett kamera  :hmm:

 

Ellers vurderer jeg også sterkt Canon, mest pga linsa da. Men har også sett at de fleste som tar bilder på stevnene bruker canon og den linsa og de får sykt bra bilder. Men, så har jo jeg alltid vært litt i mot det å ha det "alle" andre har da  :lol:

 

Det er så vanskelig å bestemme seg  :mellow:

Endret av tistill
Lenke til kommentar

"Alle" har Canon, men Nikon er fortsatt i mange tilfeller på topp, hvis du ikke bryr deg om video. D4 veier rundt dobbelt så mye, og er langt eldre en d500. Lett valg egentlig, spesielt siden du ikke er så avhengig av den vide delen å bruke objektiv til fullformat på dx-sensor gjør. Skal du gå på Melsom? Send meg gjerne en pm :D

Lenke til kommentar

Det kan hende jeg formulerte meg litt feil, men kameraer kan rett og slett nekte å ta bilde, selv med gode lysforhold. Det er enten eller, enten så er jeg heldig og den tar bilde, eller så tar den ikke bilde. Dette er jeg veldig lei av og kan jo ikke stole på det, med andre ord. 

Har ikke G versjonen nei, men det hadde kanskje vært lurt å oppgradere til den.

 

Det høres ut som gode forslag, men har egt forelsket meg litt i Nikon D4 men er usikker på om det er rett kamera  :hmm:

 

Ellers vurderer jeg også sterkt Canon, mest pga linsa da. Men har også sett at de fleste som tar bilder på stevnene bruker canon og den linsa og de får sykt bra bilder. Men, så har jo jeg alltid vært litt i mot det å ha det "alle" andre har da  :lol:

 

Det er så vanskelig å bestemme seg  :mellow:

 

Ok, da er kamera satt opp slik at det ikke tar bilder hvis det er har fått bekreftet at det du sikter på, eller er under valgt fokuspunkt, er i fokus. I såfall vil en hver oppgradering over D5100 hjelpe på dette, da fokusmodulen i denne begynner å dra på årene. Hvis du kjenner noen med D7200 eller D7500, så vil du ganske sikkert oppleve raskere og mer presis autofokus hvis du får prøvd et. Enda bedre hvis du kan få prøvd en D500.

 

Hvis du ønsker å hoppe på fullformat, er både D750 og D810 svært gode kamera.

 

Som nevnt, både Tamron 70-200 G2 og Nikon 70-200 FL VR (ikke den med VR i rødt og ikke den med VR II, men den aller nyeste), står ikke tilbake for Canon sin 70-200, i hverfall ikke Nikon sin men den er ganske dyr. G2 objektivene til Tamron er veldig bra til prisen!

 

Jeg ser for meg to alternativer, D500 med Tamron 70-200 og eventuelt oppgrader til 70-200 G2 etter hvert. Dette hvis du liker zoomområde dette objektivet gir på cropsensor.

 

Alternativ to, fullformat: D750 eller D810 med Tamron 70-200 og eventuelt oppgradere til 70-200 G2 etter hvert. Dette hvis du oftere er i 70mm område enn i 200mm område i bruk da fullformat ser et videre vinkel ved samme mm enn cropsensor. Kommer du over en pent brukt D4 eller D4Ss, så er det også veldig gode kamera, men har ikke fått like mye oppmerksomhet over "kvantesprang" som f.eks D3 fikk og D5 nå sist har fått.

 

Og jeg vil alltid anbefale å handle brukt når man er på begrenset budsjett, ofte kommer man over både kamerahus og objektiver som knapt ser ut til å ha vært pakket ut.

Lenke til kommentar

Det første du burde gjøre er å sette deg inn i hvordan kameraet fungerer. 

 

For meg høres det ut som om du burde sette "Release mode" (finnes under "Shooting menu" side 2) til "Continuous", "AF-C Priority Selection" ("Shooting menu" side 3) til "Release". "Focus mode" setter du til AF-C, og "AF-area mode" til "Dynamic-area AF".

Lenke til kommentar

Det første du burde gjøre er å sette deg inn i hvordan kameraet fungerer.

 

For meg høres det ut som om du burde sette "Release mode" (finnes under "Shooting menu" side 2) til "Continuous", "AF-C Priority Selection" ("Shooting menu" side 3) til "Release". "Focus mode" setter du til AF-C, og "AF-area mode" til "Dynamic-area AF".

I tillegg ville jeg satt på back button fokus hvis du ikke har det fra før. Endret av L/-R~
Lenke til kommentar

Vet ikke om å ta et bilde umiddelbart når utløseren trykkes ned vil gi særlig gode bilder hvis ikke korrekt fokus er opprettet. Det er ingen tvil om at det er klasseforskjeller mellom autofokusmodulen som sitter i D5100 og nyere modeller, og spesielt opp til fullformat.

I godt lys skal ikke dette være et stort problem. En vil så klart ende opp med bilder en ikke kan bruke, men med litt trening mener jeg dette vil gi et høyere antall brukbare bilder per "situasjon". Dette krever selvsagt at en ikke bare klikker i vei uten å tenke.

 

Men kanskje det er delay mellom når kamera bekrefter fokus ved at firkanten(e) blir rød, til man trykker på utløseren, vs at kamera gjør det? Nå er det forskjell på sport da, hvis hesten løper mot en og man er avhengig av kontinuerlig af.

Ja, min er faring er at perfekt fokus noen ganger er oppnådd uten at kameraet har innsett dette selv.

 

Når det kommer til "back button focusing" så er dette noe jeg selv benytter, men jeg husker jeg bommet en god del i begynnelsen, så det er absolutt noe en må bruke litt tid på for å bli komfortabel med. For ren action-skyting er jeg ikke sikker på at det har noe for seg.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

I godt lys skal ikke dette være et stort problem. En vil så klart ende opp med bilder en ikke kan bruke, men med litt trening mener jeg dette vil gi et høyere antall brukbare bilder per "situasjon". Dette krever selvsagt at en ikke bare klikker i vei uten å tenke.

 

Ja, min er faring er at perfekt fokus noen ganger er oppnådd uten at kameraet har innsett dette selv.

 

Når det kommer til "back button focusing" så er dette noe jeg selv benytter, men jeg husker jeg bommet en god del i begynnelsen, så det er absolutt noe en må bruke litt tid på for å bli komfortabel med. For ren action-skyting er jeg ikke sikker på at det har noe for seg.

Jeg tror det kan ha noe å si, da man kan velge å slutte å ha kontinuerlig fokus hvis det du tar bilde av slutter å bevege seg. Man har jo da bedre kontroll uansett.
Lenke til kommentar

Nå er ikke D5100 kjent for å være et superbt actionkamera, men jeg ville allikevel startet med å endre innstillingene på kameraet som Brodsky nevner og testet det ut.

 

Ellers så er antagelig D7500 eller D500 den enkleste oppgraderingen, men selv da bør du være obs på hvordan fokussystemet er innstilt. Nikon har et ekstremt bra system for følgefokus, men det krever en del kjennskap og konfigurering for å få det meste ut av det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå slått i fra meg det å bytte til Canon, da jeg endelig har innsett at linsa til Canon ikke er så mye bedre enn Nikon sin. Så planen min er da å først kjøpe nytt kamera hus men fortsette å bruke den gamle tamron linsa inntil jeg har fått spart opp til ny. Jeg tenker da å investere i den nyeste 70-200 mm linsa til Nikon, ser at det ligger noen pent brukte på Finn.no. Men har sett at denne linsa er anbefalt til bruk med fullformat kameraer. Betyr dette at jeg "må" kjøpe fullformat kamera eller kan jeg fint bruke linsa sammen med f.eks Nikon D500?

 

Også er det en annen ting jeg lurer på! Da jeg tar bilder på disse ridestevnene så tar jeg alltid bilder i RAW, men synes det er litt knotete da jeg skal etterbehandle de i photoshop etterpå, da jeg alltid må konvertere de til JPG først. Synes dere jeg burde fortsette å ta bilder i RAW eller burde jeg bytte til JPEG? :)

Lenke til kommentar

Hvorfor må du konvertere til Jpg for å redigere i Photoshop? Om det er gammel versjon av Photoshop så se om du kan få deg nyeste, eller oppdatere Cameraraw.

Å bruke fullformatsobjektiv er null problem, bare merk at 70-200 blir da 105-300. Hvis jeg ikke husker feil så er objektivet du har nå og fullformat, så da er det ikke noe forskjell i brennvidde.

Med kjøp av hus, sjekk ut fotobutikkenes bruktmarked da de ofte har pent brukte hus til fornuftige priser. Mye å spare, men de forsvinner fort så har ikke fått lenket til noen.

Lenke til kommentar

Hvorfor må du konvertere til Jpg for å redigere i Photoshop? Om det er gammel versjon av Photoshop så se om du kan få deg nyeste, eller oppdatere Cameraraw.

Å bruke fullformatsobjektiv er null problem, bare merk at 70-200 blir da 105-300. Hvis jeg ikke husker feil så er objektivet du har nå og fullformat, så da er det ikke noe forskjell i brennvidde.

Med kjøp av hus, sjekk ut fotobutikkenes bruktmarked da de ofte har pent brukte hus til fornuftige priser. Mye å spare, men de forsvinner fort så har ikke fått lenket til noen.

 

Jeg vet ikke, men bildene jeg importerer fra kameraet til pc`n blir importert som NEF og da får jeg ikke åpnet de i photoshop uten å konvertere de til jpg først. Dette har alltid vært et problem hos meg, selv om jeg har den nyeste versjonen.

Kommer neppe til å kjøpe kamerahus nytt nei, skal følge med på alle brukt sider som finnes :)

 

Kan ikke sånn veldig mye om fullformat men er det noen klare fordeler med det, eller klarer jeg meg like godt uten? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg tenker da å investere i den nyeste 70-200 mm linsa til Nikon, ser at det ligger noen pent brukte på Finn.no.

 

Bare vær klar over at det finnes tre utgaver av 70-200 f/2.8 VR til Nikon. Den eldste står VR skrevet i rødt, den mellomste står VR i gull (ofte omtalt som VR II), og den nyeste har det velklingende navnet AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR.

Lenke til kommentar

Du klarer deg fint uten - jeg klassifiserer det som en ulempe i forhold til forskjellene mellom FX (Fullformat) og DX (crop, APS-C). 

Fullformat: (Potensielt) bedre bokeh, bedre i dårlig lys og det er vel det. Men - Det for deg (og meg egentlig) så blir det nesten utelukkende ulemper. D500 har god nok ISO til dårlig lys, så det vil ikke være noe ulempe. Fullformat lages som entusiast/proff-kamera, men D500 har mye av de samme egenskapene. Det er tross alt det beste kameraet Nikon laget til APS-C sensor. Det innebærer samme AF-system som D5, sirka samme layout (det ligger kjempegodt i hånda med godt grep). Med bokeh, så vil du uansett få "mer en nok" på f/2.8 med tele, da bakgrunnen blir komprimert og det som oftest er litt avstand mellom motivet og bakgrunnen.

Med Photoshop så er det kanskje fordi kameraet ditt er gammelt - se om denne hjelper. Ville uansett fortsatt og skyte RAW - så slipper du å angre senere (antar at du vet forskjellen mellom RAW og Jpg). 

 

Her er en brukt :)

https://www.stjordalfoto.no/products/nikon-d500-brukt

Basert på kommentaren under, står det "send oss PM om du er intr i brukt D500" så ville sendt dem melding for å høre om du kan få den enda lavere - hvis den enda er der når du skal kjøpe. Kommentaren er ett år gammel, så kan hende de bruker samme annonse men bytter ut info for hver gang. 

Endret av L/-R~
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...