Gå til innhold

Hvorfor har norge så stor statsgjeld?


Anbefalte innlegg

Leste bare wikipedia greia selv om jeg lurer veldig på hvordan ting og tang henger sammen sånn i helhet...

At det er noe gjeld for å få ting til å gå rundt  kan jeg forstå...

Men at det er så mye til å betale renter på er utenfor min fatte evne... Har vel igrunnen mer en nok penger her på berget til å nullstile den?

https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_statsgjeld

 

Kanskje noen som er lurere en meg som kan hjelpe meg å forstå slik at jeg slipper å bruke dagevis på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig skulle nesten tenke seg at det fungerte bedre uten en slik kostnad...

 

Innenlandsgjelden er nå for likviditetens skyld.

Utenlandsgjeld på 332 milliarder er man nok litt mer skeptisk til.

VI kunne tatt ~500 milliarder ut av oljefondet og betalt ned all gjelden, la oss si over 10 år. Hvorfor gjør vi ikke det? Jo - og dette er bare min ikke-profesjonelle gjetning - kostnaden av rentebærende statslån pr. krone i statsobligasjoner utstedt er vesentlig, altså vesentlig, lavere enn den forventede avkastningen pr. krone i oljefondet. Og det er bare én grunn. Husk at netto er vi helt enormt i pluss, altså mer enn 7000 milliarder i pluss 

Endret av uterland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ned fra 22 milliard per år, for noen år siden. Norge har faktisk redusert gjelden de siste 4-5 årene virker det som.

 

Men ja, helt poengløst at Norge skal ha gjeld.

 

Tja? Har gjelden lavere kostnad enn avkasting av egenkapital eller investeringer så hvorfor ikke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For den som tror økonomi og samfunn driftes i nærheten av fornuftig for folket, anbefales Mads Palsvig og hans foredrag.

Han er banker og trader i absolutte toppskiktet og er en fremfor noen en som kan fortelle om hvordan det hele er en gedigen svindel.

 

Dead on the money...

 

For de som er interesserte kan man lese mer om bakgrunnen av hvordan finanssystemet henger sammen med religion og mere til, her;

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1841728

Lenke til kommentar

 

For den som tror økonomi og samfunn driftes i nærheten av fornuftig for folket, anbefales Mads Palsvig og hans foredrag.

Han er banker og trader i absolutte toppskiktet og er en fremfor noen en som kan fortelle om hvordan det hele er en gedigen svindel.

 

 

Ja det er en stor svindel. Trenger staten mer penger, kan de bare printe dem ut. Og dine penger som du har jobbet hardt for blir verdt mindre. Om du ikke har vært lur og vekslet de om i en annen valuta eller i en verdi.

 

I essens, når de "stimulerer" økonomien. Stjeler de fra folk, og putter det i egen lomme. Om man skal se objektivt på det.

 

 

Nettopp derfor jeg er for en valuta som menneske ikke kan manipulere etter sin vilje. Menneske har vist gang på gang at det ikke er god nok til og bære slikt ansvar.

 

Jeg betaler skatt, men jeg skal betale enda mer når dere har surra det til? I form at dere straffer meg hardt for og være en sparefant. Høres ikke fair ut, staten får ha en liten "regnværsdags" konto de kan stimulere med. Og ikke bruke folket som sin konto. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...