Gå til innhold

Sprørsmål ang kinesisk avgift


Anbefalte innlegg

Hei!

Kan dere hjelpe meg å forstå hvordan det fungerer med betaling av avgift når man importerer fra utlandet?

Jeg har et as og skal importere 10 stk ovn, selger ville i utgangspunktet ha betalingen over Western Union men jeg har bedt om å gjør det via bank fra firma til firma. Da legger han til 10% tax på summen,

er det riktig at jeg skal betale denne avgiften? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få tilbake MVA fra utlandet, men ikke fra alle land. Skatt og tilleggsgebyr får man så vidt jeg vet ikke tilbakebetalt.

Orker ikke søke altfor mye nå, men her er litt info http://www.toll.no/no/netthandel/tilbakebetaling-utenlandsk-mva/

 

Å legge på 10% siden du betaler via bank og selger ikke vil det er ikke uvanlig, har sett fler eksempler på det. Jeg er usikker på hvorfor, men det kan ha med skatteregler i landet du kjøper fra(?) eller merarbeid for selger(?).

 

Du må jo betale denne avgiften da det er kravet til selger, selger kan doble prisen hvis han vil når avtalen går utenfor hva som er standard for å få prisen som er oppgitt. Jeg har dog aldri sett at de kaller det tax/skatt, heter stort sett noe ala "handling fee".

 

Edit; Ring eller send e-post til tollen du, de er flinke når det kommer til slike ting (er jo jobben dems) og svarer raskt. Har ikke hatt mye med tollen å gjøre, men de gangene jeg har hatt spørsmål så har de svart i løpet av et par dager og gitt gode svar på det jeg har lurt på.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Å legge på 10% siden du betaler via bank og selger ikke vil det er ikke uvanlig, har sett fler eksempler på det. Jeg er usikker på hvorfor, men det kan ha med skatteregler i landet du kjøper fra(?) eller merarbeid for selger(?).

 

Fordi det via WU ikke vil bli oppgitt som inntekt til myndighetene, altså svart. Går det via bank blir det oppgitt og dermed også skatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...