Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer med øret mitt?


Crissy

Anbefalte innlegg

Du skal jo ikke sitte hele dagen og lage trykk. Du tester jo bare én gang og du merker det fort. Du skal jo heller ikke trykke til alt du har. Bare til du kjenner eller hører trykket. Svelge og gjespe kan hjelpe for å få ut trykket igjen hvis du er tett.

Ja jeg gjorde det nå nettopp, og?

 

Når jeg blåste, så kjentes det liiit tett ut i det venstre øret rett etterpå, før all trykket forsvant når jeg svelget. Kom også sånn vann/luft-lyd, vanskelig å forklare

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet hva du mener. Har hatt det selv, og har det litt enda. Uten lege er vel det eneste du kan gjøre å prøve saltvanns-nesespray. Har ingen bivirkninger. Å skylle øret for mye kan gi ørebetennelse. Der bør du holde det tørt.

 

Og ja, det kan føles og høres nøyaktig ut som vann i øret. Mange som tar feil der og skyller som om livet var avhengig av det. Til ingen nytte.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Vet hva du mener. Har hatt det selv, og har det litt enda. Uten lege er vel det eneste du kan gjøre å prøve saltvanns-nesespray. Har ingen bivirkninger. Å skylle øret for mye kan gi ørebetennelse. Der bør du holde det tørt.

Men hva kan en evt lege gjøre med dette?

Lenke til kommentar

 

Fortsatt, dra til legen. Han eller hun er den eneste som kan se inn i øret ditt hvordan det ser ut. Her er det også lurt å finne ut av om problemet ligger i det ytre øret eller mellomøret, eventuelt øretrompet. 

Hva er forskjellen da? Mellom ytre øret eller mellomøret? Hva kan evt legen gjøre for å få ut vannet?

 

 

Det ytre øret: øregangen frem til trommehinnen

Mellomøret: rommet innenfor trommehinnen

 

Dersom du har voks, så har du dette i det ytre øret i øregangen. Dette kan legen fjerne ved å skylle øret ditt.

 

Dersom du har problemer med øretrompeten, så vil du ha problemer med trykkutligning i mellomøret fordi mellomøret har en kanal som går til øvre del av svelget, bak over ganen.

 

Øre betennelse (også kalt mellomørebetennelse) er mer typisk hos små barn fordi øretrompeten er mye kortere enn hos en voksen person. Det er ikke spesielt vanlig å ha ørebetennelse som voksen, MEN i medisin er alt mulig, så det kan også være en årsak.

 

Uansett hvor mye vi svarer deg her, så vil du få alle svar på legekontoret fordi de kan gjøre en del undersøkelser som vi ikke kan. Skulle det være ørebetennelse - så får du antibiotika, er det ørevoks - så får du øreskyll. 

Lenke til kommentar

 

Vet hva du mener. Har hatt det selv, og har det litt enda. Uten lege er vel det eneste du kan gjøre å prøve saltvanns-nesespray. Har ingen bivirkninger. Å skylle øret for mye kan gi ørebetennelse. Der bør du holde det tørt.

Men hva kan en evt lege gjøre med dette?

 

Sjekke om det er noe i øregangen og evt. gi deg resept på nesespray eller lignende. Eller sende deg videre til ØNH-spesialist hvis det er noe mer alvorlig.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

 

 

Fortsatt, dra til legen. Han eller hun er den eneste som kan se inn i øret ditt hvordan det ser ut. Her er det også lurt å finne ut av om problemet ligger i det ytre øret eller mellomøret, eventuelt øretrompet. 

Hva er forskjellen da? Mellom ytre øret eller mellomøret? Hva kan evt legen gjøre for å få ut vannet?

 

 

Det ytre øret: øregangen frem til trommehinnen

Mellomøret: rommet innenfor trommehinnen

 

Dersom du har voks, så har du dette i det ytre øret i øregangen. Dette kan legen fjerne ved å skylle øret ditt.

 

Dersom du har problemer med øretrompeten, så vil du ha problemer med trykkutligning i mellomøret fordi mellomøret har en kanal som går til øvre del av svelget, bak over ganen.

 

Øre betennelse (også kalt mellomørebetennelse) er mer typisk hos små barn fordi øretrompeten er mye kortere enn hos en voksen person. Det er ikke spesielt vanlig å ha ørebetennelse som voksen, MEN i medisin er alt mulig, så det kan også være en årsak.

 

Uansett hvor mye vi svarer deg her, så vil du få alle svar på legekontoret fordi de kan gjøre en del undersøkelser som vi ikke kan. Skulle det være ørebetennelse - så får du antibiotika, er det ørevoks - så får du øreskyll. 

 

Næ tror ikke. Hadde ørebetennelse i november, så tviler at jeg har det igjen.

Lenke til kommentar

 

 

Vet hva du mener. Har hatt det selv, og har det litt enda. Uten lege er vel det eneste du kan gjøre å prøve saltvanns-nesespray. Har ingen bivirkninger. Å skylle øret for mye kan gi ørebetennelse. Der bør du holde det tørt.

Men hva kan en evt lege gjøre med dette?

 

Sjekke om det er noe i øregangen og evt. gi deg resept på nesespray eller lignende. Eller sende deg videre til ØNH-spesialist hvis det er noe mer alvorlig.

 

Men hva hjalp for deg da? Å bli kvitt den ubehagelige vann-følelsen i øret?

Lenke til kommentar

 

 

 

Vet hva du mener. Har hatt det selv, og har det litt enda. Uten lege er vel det eneste du kan gjøre å prøve saltvanns-nesespray. Har ingen bivirkninger. Å skylle øret for mye kan gi ørebetennelse. Der bør du holde det tørt.

Men hva kan en evt lege gjøre med dette?

 

Sjekke om det er noe i øregangen og evt. gi deg resept på nesespray eller lignende. Eller sende deg videre til ØNH-spesialist hvis det er noe mer alvorlig.

 

Men hva hjalp for deg da? Å bli kvitt den ubehagelige vann-følelsen i øret?

 

En reseptbelagt nesespray pluss saltvannsspray.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vet hva du mener. Har hatt det selv, og har det litt enda. Uten lege er vel det eneste du kan gjøre å prøve saltvanns-nesespray. Har ingen bivirkninger. Å skylle øret for mye kan gi ørebetennelse. Der bør du holde det tørt.

Men hva kan en evt lege gjøre med dette?

 

Sjekke om det er noe i øregangen og evt. gi deg resept på nesespray eller lignende. Eller sende deg videre til ØNH-spesialist hvis det er noe mer alvorlig.

 

Men hva hjalp for deg da? Å bli kvitt den ubehagelige vann-følelsen i øret?

 

En reseptbelagt nesespray pluss saltvannsspray.

 

Ah ok! Men hva med vanlig nesespray da? Altså vanlig otrivin?

Lenke til kommentar

 

Eller betennelse eller hevelse i øretrompeten. Omtrent som når en er tett i nesa. Jeg gikk til legen og fikk resept på en form for neseinnhalator. Og brukte saltvannsspray i tillegg. Sistnevnte får du på apotek og kan bruke så mye du vil.

Jeg hadde betennelse i øret, noen dager etter at jeg spraya inn altfor mye vann i øret. Skjedde i november.

Men noe tips til hva jeg kan gjøre nå? Matolje? Ørespray?

 

Skal på ferie om en uke, og jeg får ikke time hos legen nå.

 

Ingen her kan gi deg noe definitivt svar på hva som kan være galt, eller hvilke prosesser som er i gang i øret ditt.  Kun legen.  Ring legen din, fortell at du skal på ferie snart og er litt urolig pga øret og at du vil ha det avklart før ferieturen. Da skal det mye til å ikke få time til kontroll, en slik kontroll er jo gjort på minutter. Og i særdeleshet om ferieturen inkluderer fly bør øret være sjekket og " klarert ".

Lenke til kommentar

 

 

Eller betennelse eller hevelse i øretrompeten. Omtrent som når en er tett i nesa. Jeg gikk til legen og fikk resept på en form for neseinnhalator. Og brukte saltvannsspray i tillegg. Sistnevnte får du på apotek og kan bruke så mye du vil.

Jeg hadde betennelse i øret, noen dager etter at jeg spraya inn altfor mye vann i øret. Skjedde i november.

Men noe tips til hva jeg kan gjøre nå? Matolje? Ørespray?

 

Skal på ferie om en uke, og jeg får ikke time hos legen nå.

 

Ingen her kan gi deg noe definitivt svar på hva som kan være galt, eller hvilke prosesser som er i gang i øret ditt.  Kun legen.  Ring legen din, fortell at du skal på ferie snart og er litt urolig pga øret og at du vil ha det avklart før ferieturen. Da skal det mye til å ikke få time til kontroll, en slik kontroll er jo gjort på minutter. Og i særdeleshet om ferieturen inkluderer fly bør øret være sjekket og " klarert ".

 

Altså jeg har ikke noe ubehag i øret eller slik. Så lege behøves ikke. Hadde jeg hatt noe smerter derimot, så kanskje.

 

Men er interessert i å høre om den saltvanns og nesespray måten? Hvordan kan det ha innvirkning på øret?

Lenke til kommentar

Saltvannssprayen var for å rense nesegangen (som er koblet sammen med øretrompeten). Neseinnhalatoren var et sterkt pulver som virker dempende på hevelsene i øretrompeten.

Ser at det selger vanlige saltvannspray og nesespray i apotek. Kan disse benyttes også?

Lenke til kommentar

 

Saltvannssprayen var for å rense nesegangen (som er koblet sammen med øretrompeten). Neseinnhalatoren var et sterkt pulver som virker dempende på hevelsene i øretrompeten.

Ser at det selger vanlige saltvannspray og nesespray i apotek. Kan disse benyttes også?

 

Ja. Ikke sikkert det hjelper men det skader ikke. Det er jo bare saltvann så du kan spraye så mye du vil. Jeg fikk beskjed om ca. 1 gang i timen.

Lenke til kommentar

 

 

Saltvannssprayen var for å rense nesegangen (som er koblet sammen med øretrompeten). Neseinnhalatoren var et sterkt pulver som virker dempende på hevelsene i øretrompeten.

Ser at det selger vanlige saltvannspray og nesespray i apotek. Kan disse benyttes også?

 

Ja. Ikke sikkert det hjelper men det skader ikke. Det er jo bare saltvann så du kan spraye så mye du vil. Jeg fikk beskjed om ca. 1 gang i timen.

 

Men helt ærlig, hjalp de greiene der noe for deg? Hvor mange uker/dager tok det før du merka en forskjell?

Lenke til kommentar

Nesespray:

 

Du kan bruke nesespray for å gjøre at slimhinnen rundt øretrompeten ikke blir hoven, noe som ofte er en årsak til at øretrompeten er tett. Nesespray vil kun ha effekt dersom øretrompeten er hoven, hvis ikke har den ikke effekt.

 

Måten du skal gjøre dette på:

1. Trekk godt inn nesespray som du vanlighvis gjør - ett spray i hvert nesebor

2. Vent ett minutt, og gjør akkurat det samme en gang til

 

Tanken bak dette, er at nesesprayen skal treffe inngangen til øretrompeten som ligger i øvre del av svelget, bak nesa.

 

Du kan bruke vanlig nesespray. Dersom dette fungerer, og vil gjøre dette oftere, SÅ bør du gå over til saltsvannspray fordi det ikke er bra å bruke nesespray (eks. Otrivin) for lenge om gangen - max. 10 dager i strekk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...