Gå til innhold

Så mye koster klimakuren - nå kommer regninga for stortingets klimaforlik


Anbefalte innlegg

Se sak i Teknisk Ukeblad.

 

Norske CO2-utslipp skal kuttes kraftig, og de store utslippssynderne lurer på hva regningen blir.

 

Gruppen «Klimakur 2020» tallfester nå hva det vil koste å oppfylle Stortingets klimaforlik fra 2008.

 

17. februar kommer fasiten fra det nyopprettede Klima- og forurensningsdirektoratet (tidligere SFT).

 

Les om de aktuelle tiltakene her.

 

 

Dette kan bli dyrt, det hersker det vel liten tvil om. Men samtidig kan man jo tenke seg at dette kan gi en del positive effekter også, satsning på miljøvennlig teknologi og teknologiutvikling vil kunne gi oss gode muligheter framover.

 

Eller hva? Er dette bare galskap, eller vil vi kunne få mye positivt ut av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette kan bli dyrt, det hersker det vel liten tvil om. Men samtidig kan man jo tenke seg at dette kan gi en del positive effekter også, satsning på miljøvennlig teknologi og teknologiutvikling vil kunne gi oss gode muligheter framover.

 

If it is really profitable to start develop reneqable energy sources at this point, it will come about in a free market. Force is unnecessary.

Lenke til kommentar
Eller hva? Er dette bare galskap, eller vil vi kunne få mye positivt ut av dette?
Det er nok bare galskap, populisme og nye skatter det er snakk om.

 

I Norge ble det innført CO2-avgift på drivstoff i 1991. Den har ligget så høyt at den har tilsvart ca. 3 ganger det en "klimakvote" ville kostet for bensinen og pengene gikk bare inn i statskassesluket uten noen øremerking. Om man faktisk skal tro avlatslogikken til regjeringen så kan vi nå faktisk fullstendig fjerne CO2-avgiften i 38 år da dette allerede er innbetalt og all bilkjøring i Norge vil likevel være "CO2-nøytral". Og da bilkjøringen i Norge er "CO2-nøytral" er det vel ingen grunn for å finne på andre tiltak for å begrense den.

Lenke til kommentar

Er ikke rart AvgiftsPartiet hopper i klimatullet med begge føtter, når de får muligheten til å avgiftsbelegge enda mer. Må si jeg lo godt å lenge av artikkelen du linket også..

 

"I rapporten «Kraft fra land til norsk sokkel» (2008) skisserer de tiltak for å kutte 4 millioner tonn CO2 gjennom elektrifisering."

 

Elektrifisering av oljeplattfomer med strøm fra land er.. ja akkurat like idiotisk som det høres ut. Om ikke politikerene har fått det med seg, så har vi et energiunderskudd i norge. Vi er altså ikke selvforsynt med elektrisitet. Istedet for å produsere elektrisiteten på plattformene med gassturbiner, vil man altså trekke kabler fra land, og fyre på dansk kullkraft.

 

"Det er mulig å kutte 2,85 millioner tonn CO2 ved å fjerne oljefyrer, ifølge SFTs tiltaksanalyse fra 2007."

Og erstatte med hva? :) Dansk kullkraft igjen selvfølgelig.

 

Det finnes EN måte å redusere bruk av fossilt drivstoff på en effektiv og lønnsom måte, og det er atomkraft. Dette blir selvsagt ikke vurdert, siden 5-6 mennesker strøk med på 80 tallet i ukraina, i et shabby og nedrustet atomkraftverk.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Eller hva? Er dette bare galskap, eller vil vi kunne få mye positivt ut av dette?
Det er nok bare galskap, populisme og nye skatter det er snakk om.

 

I Norge ble det innført CO2-avgift på drivstoff i 1991. Den har ligget så høyt at den har tilsvart ca. 3 ganger det en "klimakvote" ville kostet for bensinen og pengene gikk bare inn i statskassesluket uten noen øremerking. Om man faktisk skal tro avlatslogikken til regjeringen så kan vi nå faktisk fullstendig fjerne CO2-avgiften i 38 år da dette allerede er innbetalt og all bilkjøring i Norge vil likevel være "CO2-nøytral". Og da bilkjøringen i Norge er "CO2-nøytral" er det vel ingen grunn for å finne på andre tiltak for å begrense den.

 

Logikken er nok å få ned drivhusgassutslipp. Om nordmenn er så rike at avgiftene ikke fungerer godt nok, er det da galskap å innføre nye tiltak?

Lenke til kommentar
Logikken er nok å få ned drivhusgassutslipp. Om nordmenn er så rike at avgiftene ikke fungerer godt nok, er det da galskap å innføre nye tiltak?
Hvordan er denne ekstra skatten tenkt å virke reduserende på utslippene fra biltrafikken?

 

-For flesteparten av befolkningen i Norge er kollektivtrafikk ikke et fungerende alternativ om de skal jobbe og fungere sosialt. Skal de slutte å jobbe?

-For blandt annet meg er det et kollektivtilbud som kan dekke mesteparten av transportbehovet, men kapasiteten er fullstendig sprengt. Det gjør det så ubehagelig å reise kolektivt at jeg vurderer å bite i det sure eple og få meg bil.

 

Hadde regjeringen virkelig vært interessert i å redusere CO2-utslippet fra norsk privatbilisme så hadde de drastisk redusert nybilavgiftene slik at vi fikk byttet ut europas eldste og mest forurensende bilpark. Og bare se på hva de i løpet av 19 år har gjort av miljøtiltak med pengene fra CO2-avgiften, absolutt ingenting. Det burde bevise over enhver tvil at regjeringen vet at dette bare er tull. De er kun ute etter penger.

Lenke til kommentar

Er nok mye fine ord og tanker og lite nytte her frykter jeg. Som noen nevner her tidligere, motstanden mot gasskraft her til lands fremstår for meg som absurd da alternativet blir å kjøpe elektrisitet fra kullkraft. Antagelig dyrere og vanvittig mye mer forurensende. Man ønsker simpelthen ikke fokusere på det som funker. Mindre forurensende gasskraft, atomkraft eller effektivisering/utbygging av vannkraft er tiltak jeg tror vil fungere godt. I steden vil man la være å bygge disse, og heller vise til teknologi som simpelthen ikke fungerer i dag som bølgekraft osv. Jeg er enig i at man må forske på alternative løsninger, men fram til dette fungerer bør man satse på det som vil ha en øyeblikkelig effekt. Hadde man virkelig vill gjort noe med CO2 utslippet så hadde man satset på de overnevnte løsningene. Slik det er i dag er det bare prinsipper, ingen løsninger.

Lenke til kommentar

Så har rapporten kommet.

 

 

Dagbladet har (som vanlig) en spennende tilnærming til dette:

 

Bensinprisene kan bli doblet

 

Hørte jeg sviktende opplagstall? Jiiz..

 

 

Aftenposten kjører en litt mer nøktern linje, men er ærlig talt ikke stort bedre.

Dette handler ikke kun om å øke bensinpriser og avgifter for avgiftenes skyld, men å komme fram til løsninger og virkemidler for å begrense utslipp og miljøpåvirkninger.

 

Nestleder i Bellona, Marius Holm, forsøker også å roe ned dette. De mener det aldri vil bli aktuelt for noen regjering å doble bensinprisene uansett i nærmeste framtid - det ville være politisk selvmord.

Rapporten inneholder en rekke andre virkemidler som vil kunne innføres langt smidigere og mindre upopulært enn økte bensinpriser. Fornuftens røst der altså, vil jeg påstå.

Folk må ikke la seg skremme av dette, sier han også. Vel, folk lar seg skremme av hvordan media fremstiller slikt. Her har ærlig talt media muligheten til å gjøre en langt bedre jobb, fokuset er jo helt baklengs og skaper mer fiendtlighet og uvilje enn hva jeg tror er sunt for noen som helst side i denne saken.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Er de full på jobb, folket i Dagbladet monn tro? :p

 

 

Nå må vi si stopp til denne klimagalskapen. Jeg motsier ikke det faktum at vi har en klimaproblematikk å gripe fatt i, men dette her blir bare helt feil.

Burde vi ikke stille et folkekrav til at politikerne må legge til grunn vitenskapelige beregninger av effekten til disse såkalte klima-avgiftene før de får lov og ta forslagene til avstemming?

Jeg er nemlig stygt redd for at dette har tilnærmet null effekt på global oppvarming, men politikerne luller seg selv og oss velgere inn i et klimakoma.

For røde, svarte, sa..an. !!! Vi kan ikke stå å se på at politikerne våre IGJEN kommer med en avgift som ikke fungerer slik tiltenkt!

Hvor blir det av en skikkelig satsing på ny teknologi. Staten burde øst ut penger i forskningsstipender satset mye mer på vitenskapelige løsninger. Vi burde være mye flinkere til å investere oljepengene våre i framtidens teknologier.

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

kan tenke meg mange andre måter på å få ned co2 forbruket...

1. bli kvitt gasskraftverka og begynn med atom og vindkraft

2. skaffe biler ala honda fcx clarity bare se her!

3. bedre og bredere veier slik at vi kan få flyt i trafikken og slippe køer!

4. fartsperre alle biler til 80km/t. det er en grunn til at lastebiler og busser ikke kjører fortere og det er fordi forbruket på bilen øker med ca 20% pga vindmotstanden.

5. bedre kollektiv tilbud, spesielt jerbane!

6. høyere avgifter på drivstoff i BYENE! vi har ikke rush trafikk på landet som forurenser!

7. krev avgifter av den såkalte norske skipsfarten og bruk pengene på bedre filtre, hvis ikke de vil betale, så får flytte den til et annet land.

8. bruk penger på forskning som hjelper miljøet.

9. lag flere miljøvenlige store biler. hadde jeg kunne kjørt en miljøvenlig starcraft hadde jeg gjort det pronto!

Lenke til kommentar
7. krev avgifter av den såkalte norske skipsfarten og bruk pengene på bedre filtre, hvis ikke de vil betale, så får flytte den til et annet land.
Enig i alt.

Hva med og rett og slett kreve at gamle umoderne frakteskip/passasjerskip må oppgraderes eller settes i fjæresteinene?

Leste jeg ikke en plass at en stor gammeldags oljetanker forurenser mer en hele norges bilpark i løpet av et år?

Dette hadde virkelig hjulpet godt på tror jeg.

Umoderne båter må selvfølgelig hugges slik at de ikke havner i andre land ( sier seg vel selv egentlig ).

Lenke til kommentar
Dette kan bli dyrt, det hersker det vel liten tvil om. Men samtidig kan man jo tenke seg at dette kan gi en del positive effekter også, satsning på miljøvennlig teknologi og teknologiutvikling vil kunne gi oss gode muligheter framover.

 

If it is really profitable to start develop reneqable energy sources at this point, it will come about in a free market. Force is unnecessary.

 

Dette er norge: Vi er egentlig der allerede for pokker.............. Bare liten effektivisering, tvang på å grave ned kabler, og gjøre salg til utlandet ulovelig et år bare for å se effekten.

Dette er bare skatteflesk..........

Lenke til kommentar
Logikken er nok å få ned drivhusgassutslipp. Om nordmenn er så rike at avgiftene ikke fungerer godt nok, er det da galskap å innføre nye tiltak?
Hvordan er denne ekstra skatten tenkt å virke reduserende på utslippene fra biltrafikken?

 

-For flesteparten av befolkningen i Norge er kollektivtrafikk ikke et fungerende alternativ om de skal jobbe og fungere sosialt. Skal de slutte å jobbe?

-For blandt annet meg er det et kollektivtilbud som kan dekke mesteparten av transportbehovet, men kapasiteten er fullstendig sprengt. Det gjør det så ubehagelig å reise kolektivt at jeg vurderer å bite i det sure eple og få meg bil.

 

Hadde regjeringen virkelig vært interessert i å redusere CO2-utslippet fra norsk privatbilisme så hadde de drastisk redusert nybilavgiftene slik at vi fikk byttet ut europas eldste og mest forurensende bilpark. Og bare se på hva de i løpet av 19 år har gjort av miljøtiltak med pengene fra CO2-avgiften, absolutt ingenting. Det burde bevise over enhver tvil at regjeringen vet at dette bare er tull. De er kun ute etter penger.

 

Flesteparten? Er det virkelig tilfelle? Ganske stor prosent av befolkningen bor i våre 5 største byer. At den er reduserende er jeg dog relativt sikker på, folk jobbet i gamle dager også, og utrolig nok kjørte de mindre, hvordan er det mulig? Folk kjører mer enn nødvendig, det er det liten tvil om, ihvertfall om nødvendig er å ha et fungerende sosialt liv, og å komme seg på jobb.

 

Nå er jeg dog enig med flere at tiltakene som kommer mot CO2 ofte er litt underlige, hva med å bygge atomkraftverk? Fin og miljøvennlig produksjon.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...