Gå til innhold

[Løst]Pixmania forholder seg ikke til forbrukerkjøpsloven - 2,1 år gammel TV


JeanE

Anbefalte innlegg

Vil med dette advare alle som handler på Pixmania om at de ikke forholder seg til den norske forbrukerkjøpsloven!

Dette komme ikke tydelig frem på deres nettsider, men det kommer veldig tydlig frem når man etter langt om lenge får tak i noen på kundeservice hos dem.

 

Kjøpte en Tv (samsung) hos Pixmania for nøyaktig 2 år og 1 mnd siden og betalte i underkant av 10000,-.

For noen dager siden begynte tven å oppføre seg merkelig under oppstart.

Den lagde noen merkelige klikke-lyder og brukte lengre og lengre tid for å slå seg på. Tilslutt tok den kvelden for godt. Dette er tydeligvis ikke unormalt med Samsung sine tver. (prøv å google: "Samsung Tv Clicking")

Tenkte at dette må jo ordne seg siden man kort forklart ifølge forbrukerkjøpsloven har rett til å reklamere på en tv i fem år.

Men den gang ei.

Møtte en for så vidt trivelig mann i andre enden av tlf, men som straks jeg forklarte problemet ble eplekjekk og sa at pixmania ikke trengte å følge norsk forbrukerlov. Jeg spurte om de var villig til å gjøre noe som helst for en for en relativt god kunde, men de sliter tydeligvis med å drive seriøs kundeservice. De kunne fikse Tven, men jeg måtte dekke kostnader med frakt (Frankrike) pluss reperasjonene selv. Det blir veldig kostbart. Snakker flere tusen kroner her. De dekket ingenting!

 

Jeg har altså brukt 10000,- på en tv som virket i nøyaktig garantitiden til Pixmania på 2 år! 5000,- i året har den tven kostet meg! :new_woot:

"Det e jo flott, det.." for å sitere en tv-personlighet.

 

Nå er det en gang slik at Pixmania sikkert har sitt på det tørre, men jeg velger å gå ut med dette siden andre som meg kan tro at de følger norsk forbrukerkjøpslov.

Pixmania har et relativt dårlig rykte, noe som jeg valgte å se bort ifra da jeg trodde det ikke var berettiget siden de virker seriøse og overbevisende på nettsidene sine.

Tabbe! :hmm:

 

Dere er herved advart: Hold dere unna Pixmania, hvis dere ønsker å ha forbrukerrettigheter som vi er vant med i Norge!

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du burde vel ta kontakt med forbrukerrådet.

godt mulig de ikke har lov til å gjøre det de driver med, selv om de mener det.

 

edit: mener at det er noe regler om at om de markedsfører seg ovenfør norske forbrukere, så gjelder norske forbruker-regler, uten at jeg har funnet noe kilde på det.

dette er tatt rett ut fra min variable hukommelse :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Aldri handle hos pixmania, useriøs bedrift.

Mottok en strømforsyning fra de, som tok knekken på div i min pc. De ville ikke en gang ta inn strømforsyningen, da de mente at det ikke var noe som var galt.

Er en liten stund siden nå, og jeg har ikke giddi å gjort noe med det.

 

Men når jeg bestilte derfra, trodde jeg butikken lå i norge, og det er jo norske priser og mva osv på sidene...

Lenke til kommentar

Nok et eksempel, på at pris ikke er alt. jeg betaler gladlig noen flere kroner til ei norsk sjappe som følger lovene etter beste evne.

 

Pixmania fremstår som en norsk side, hvor lagret dems er spiller ingen rolle. Er flere netbutikker som sender fra Sverige, men de må følge norsk lov for det. Men her kan ikke jeg gi et godt svar da jeg vet for lite om regler her.

 

Uansett så er det jo ikke så mye å spare på pixmania at jeg ser noen grunnlag for å handle der.

Lenke til kommentar

Koster ingenting å kjøre en sak for Forbrukerrådet og event. FTU, så det ville jeg absolutt gjort hvis jeg var deg.

 

De reklamerer tross alt mot norske forbrukere (prisguiden er jo et godt eksempel der), siden deres er på norsk samt at det er Fotovista som står som avsender selskap. Med andre ord jeg ville også tatt med Fotovista i en klage.

 

Edit: De har også et norsk kontaktnummer hvis jeg ikke husker feil. De deler vel kontor med deres søsterkjede Elkjøp.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Så lenge de markedsfører seg til norske kunder, har en nettside på norsk, priser i NOK og et kundesenter med norsk telefonnummer, er de pliktige til å følge norsk forbrukerkjøplovgivning. Samsungen de har solgt deg er ikke en nordisk modell, og Samsung vil derfor ikke dekke reklmasjonskostnadene for Pixmania etter to år. Det er på ingen måte uvanlig at useriøse aktører forsøker å presse denne kostnaden over på kunde.

 

Personlig ville jeg ikke brukt mer tid på å krangle med Pixmania. Bortsett fra kanskje å sende en mail. Gå så inn på Forbrukerrådets hjemmesider, og send inn en klage. Da vil de ta saken videre på dine vegne.

 

Det er bare til å søke på Pixmania her på forumet, eller på Google, så ser du fort hvordan de forholder seg til sine norske kunder. Ville aldri kjøpt noe fra Pixmania med mindre de var så billige at jeg fikk penger tilbake for å handle hos dem.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Avhjelp skal jo skje uten kostnad for forbruker, så de kan ikke kreve at du skal dekke frakt...

Det er ikke problemet her.

 

Hadde det vært så at Pixmania ikke pliktet å følge norsk Forbrukerkjøpslov, så er de i sin fulle rett til å kreve at kunden skal dekke frakt til og fra butikken/verkstedet, samt det reparasjonen koster, hvis gjenstanden er over to år gammel.

 

Men ettersom Pixmania retter seg direkte til norske forbrukere, så er de pliktige til å følge norsk Forbrukerkjøpslov, og da skal avhjelp, inkludert frakt, ikke belastes kunden så lenge gjenstanden er innenfor reklamasjonstiden (for TV'er er denne fem år).

 

At de prøver å sno seg unna, befester bare Pixmanias elendige kundeservice, og er bare en av flere "svindelforsøk" fra denne useriøse bedriften. Til trådstarter: Ikke gi deg... du har retten på din side til å få dette fikset uten kostnad. Ta kontakt med Forbrukerrådet om ikke Pixmania gir seg etter du på en vennlig måte har fortalt dem at de plikter å følge den norske Forbrukerkjøpsloven så lenge de retter seg mot norske forbrukere. At de er stasjonert i Frankrike, har absolutt ingenting med saken å gjøre, ei heller at TV'en er en EU modell.

 

Til slutt vil jeg advare folk mot å kjøpe noe som helst fra Pixmania, selv om man sparer en god sum penger. Du risikerer store problemer senere, og det er faktisk heller tvilsomt om Forbrukerrådet eller Forbrukertvistutvalget kan nå frem til Pixmania ettersom de er stasjonert i Frankrike. At jeg allikevel ber trådstarter gjøre det, er for at den stadig økende klagebunken på Pixmania skal øke ytterligere hos Forbrukerrådet, slik at de etterhvert kan gå ut med advarsler i media mot de.

 

At de har norsk kontakttelefonnummer, kan rett og slett bare være en viderekobling til en norsk kundebehandler som sitter i Frankrike. Jeg har faktisk aldri hørt om at Pixmania har ordnet service, garanti og reklamasjonssaker på en tilfredsstillende måte.

Lenke til kommentar

Positiv respons fra Pixmania! :new_woot:

 

Bestemte meg idag for å kontakte ledelsen til Pixmania på mail, og fikk kort tid etterpå svar fra direktøren selv som igjen hadde gitt beskjed til deres kundeservice i Frankrike at de skulle kontakte meg ASAP for å se på saken.

Han skulle selv følge saken tett.

 

Fikk rett etter det en positiv mail fra en dame med navn Alice, som kunne fortelle meg at de selvfølgelig skulle følge norsk forbrukerkjøpslov. Hun beklaget problemene jeg har hatt med tv'n, og skulle straks sørge for at den blir hentet og undersøkt, og at de skulle fikse den for deres regning hvis det viste seg at det var "skjulte feil og mangler".

 

Dette var jo unektelig en overraskende vending i saken, og jeg må si at jeg fikk et foreløpig nytt syn på Pixmania, mens jeg samtidig ikke er overbevist før tv'n igjen henger på veggen med lyd og bilde :D

 

Takker alle sammen her inne som har engasjert seg i denne saken. Hadde ikke giddet å skrive mail til Pixmania hadde det ikke vært for alle velmenende tips og råd fra dere :thumbup:

 

Kommer tilbake med mer etterhvert som ting skjer

Lenke til kommentar

Og det er skremmende hvor ofte den taktikken der gjør at forbrukeren gir opp, og Pixmania slipper å reparere et produkt for egen regning.

 

Feil kan alle gjøre, og misforståelser kan oppstå. Men når en forhandler gjentar "feilen" da er det ikke et uhell lenger, men et mønster.

Lenke til kommentar
Og det er skremmende hvor ofte den taktikken der gjør at forbrukeren gir opp, og Pixmania slipper å reparere et produkt for egen regning.

 

Feil kan alle gjøre, og misforståelser kan oppstå. Men når en forhandler gjentar "feilen" da er det ikke et uhell lenger, men et mønster.

Jepp, enig med deg... de vet nok godt om regelverket men de prøver seg på denne først.

 

Hvis da over halvparten (noe som virker reelt) gir opp så sparer de mye på reperasjoner... slike ting bør slås ned på!

Lenke til kommentar

Ledelsen i firmaet har nok litt fokus på forbrukerrettigheter i Norge etter at TV2 hjelper deg lagde en sak på de før jul. Men det er langt i fra sikkert at dette fokuset har gjennomsyret resten av organisasjonen...

 

Jeg ville i hvertfall, uansett pris, aldri handlet noe som helst fra pixmania! Mest pga redsel for problemer rundt reklamasjon, men også med tanke på skaping av norske arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Vil med dette advare alle som handler på Pixmania om at de ikke forholder seg til den norske forbrukerkjøpsloven!

Dette komme ikke tydelig frem på deres nettsider, men det kommer veldig tydlig frem når man etter langt om lenge får tak i noen på kundeservice hos dem.

 

Kjøpte en Tv (samsung) hos Pixmania for nøyaktig 2 år og 1 mnd siden og betalte i underkant av 10000,-.

For noen dager siden begynte tven å oppføre seg merkelig under oppstart.

Den lagde noen merkelige klikke-lyder og brukte lengre og lengre tid for å slå seg på. Tilslutt tok den kvelden for godt. Dette er tydeligvis ikke unormalt med Samsung sine tver. (prøv å google: "Samsung Tv Clicking")

Tenkte at dette må jo ordne seg siden man kort forklart ifølge forbrukerkjøpsloven har rett til å reklamere på en tv i fem år.

Men den gang ei.

Møtte en for så vidt trivelig mann i andre enden av tlf, men som straks jeg forklarte problemet ble eplekjekk og sa at pixmania ikke trengte å følge norsk forbrukerlov. Jeg spurte om de var villig til å gjøre noe som helst for en for en relativt god kunde, men de sliter tydeligvis med å drive seriøs kundeservice. De kunne fikse Tven, men jeg måtte dekke kostnader med frakt (Frankrike) pluss reperasjonene selv. Det blir veldig kostbart. Snakker flere tusen kroner her. De dekket ingenting!

 

Jeg har altså brukt 10000,- på en tv som virket i nøyaktig garantitiden til Pixmania på 2 år! 5000,- i året har den tven kostet meg! :new_woot:

"Det e jo flott, det.." for å sitere en tv-personlighet.

 

Nå er det en gang slik at Pixmania sikkert har sitt på det tørre, men jeg velger å gå ut med dette siden andre som meg kan tro at de følger norsk forbrukerkjøpslov.

Pixmania har et relativt dårlig rykte, noe som jeg valgte å se bort ifra da jeg trodde det ikke var berettiget siden de virker seriøse og overbevisende på nettsidene sine.

Tabbe! :hmm:

 

Dere er herved advart: Hold dere unna Pixmania, hvis dere ønsker å ha forbrukerrettigheter som vi er vant med i Norge!

 

 

Jeg forstår ikke hvordan du kan kreve norsk forbrukerrettigheter når du kjøper varen i Frankriket.

 

Det er selvsakt Europeiske forbrukerrettigheter som gjelder..

skal du ha norske rettigheter får du kjøpe varen i norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...