Gå til innhold

Skal vi begrense ytringsfriheten?


Anbefalte innlegg

"Åtte av ti nordmenn vil ha strengere grenser for ytringsfrihet enn norsk lov åpner for i dag. Mange vil nekte nazister og muslimske fundamentalister å holde offentlige møter."

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1087767.ece

 

Vel, hva mener folket her?

 

Selv har jeg den enkle oppfatningen av at man må tillate folk å uttale idioti for det er den beste måten å få hass på idiotien. For den beste måten er å konfrontere idiotien, ikke forby den. For tankene vil uansett være der.

 

Vel hva sier folket her inne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så orginalt, men jeg sier meg enig med resten av dere :) Man bør få lov å ytre sine meninger. Dersom disse meningene er veldig kontrolversielle så har det allikevel liten hensikt å forby det. Kontroversielle meninger er ofte meninger om emner som personene tror sterkt på. Å diskutere og prøve å endre meningen til disse vil være bedre enn å skape en potensiell farlig undergrunnsbevegelse. Det er bedre å vite hvor man har dem.

 

Liker generelt ikke det at man skal forby alt som enkelte mener er 'farlig' og 'uheldig'. Det er typisk den norske regjering å gjøre slikt, særlig når KRF er med å bestemmer - er parti som har holdninger og verdier som ofte er veldig anderledes enn folk flest. Lovene og reglene vil da ikke få den nødvendige respekt og dermed være med på å kriminalisere den 'vanlige' normann. Men dette ble litt off topic. Sorry :)

Lenke til kommentar

Fra Sid Meiers Alpha Centauri:

 

As the Americans learned so painfully in Earth's final century, free flow of information is the only safeguard against tyranny. The once-chained people whose leaders at last lose their grip on information flow will soon burst with freedom and vitality, but the free nation gradually constricting its grip on public discourse has begun its rapid slide into despotism. Beware of he who would deny you access to information, for in his heart he dreams himself your master.

 

Commissioner Pravin Lal

"U.N. Declaration of Rights"

Lenke til kommentar

Ytringsfriheten er utrolig viktig for meg. Desverre fins det så usannsylig mye hykleri rundt den. Hvis du går bort til noen ute på byen på en lørdags kveld og sier "Fy faen du er stygg" til en eller annen (teit eksempel, men godt nok til at dere forstår). Så er du nesten garantert å få en på tryne. Og dette er sannsynligvis av folk som sier de støtter ytringsfriheten. Men takler ikke å oppleve den selv. Hvis noen hadde sagt det til meg, så hadde jeg sagt "Ja ok" og holdt meg unna dem.

Alle kan ikke like alle. Folk er forskjellige og det kommer alltid til å være noen som misliker deg. Og det er vel en positiv ting? Tenk hvis alle var helt like... Verden hadde jo gått rett på søppelplassen (den gjør jo allerede det, men hadde bare gjort det i et raskere tempo). Hvorfor folk tror de har rett til å slå noen ned fordi den personen ikke liker deg... Uforståelig.

 

Og hvordan hjelper det? Skal den andre personen liksom like deg bedre etter du slo han ned? :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg ville gjerne hatt full ytringsfrihet jeg, men i Norge har er den allerede begrenset bl.a. i form av den såkalte rasismeparagrafen . Selv de mest dyktige jurister i Norge har debattert opp og ned hvorvidt konsekvensene denne paragrafen (§135a) kan veie opp for tapet av ytringsfriheten.

 

Det er trist at ytringsfrihet kun skal gjelde for de som har de riktige meningene.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med dere som setter ytringsfriheten høyt. Dette er en av grunnpillarene i demokratiet, og om vi innskrenker ytringsfriheten vil det også gå ut over demokratiet.

 

Som tidligere nevnt er det også mye bedre at ekstreme grupper får gå rundt der noen kan følge med at de holder seg innenfor de norske lover, enn at de driver i det skjulte. Likevel kan det hende at denne friheten virker mot sin hensikt. Bare tenk hvis for eksempel nazistene hadde fått henge opp propagandaplakater på alle hushjørnene, og klarte å dra i gang en marsj med over 1000 deltakere ned Karl Johan. Noe slikt vil jeg tro ville medført økt rekruttering til dette miljøet.

 

Dette er noe de aller fleste ville sett negativt på, men i henhold til ytringsfrihet og demokrati skal folk få mene, si og stemme hva de vil. Dermed er et antidemokratisk parti intet brudd på demokratiet.

 

Beklager at denne posten sporet litt av, men jeg følte det var riktig å legge vekt på denne mulige konsekvensen av total ytringsfrihet.

Lenke til kommentar
Som tidligere nevnt er det også mye bedre at ekstreme grupper får gå rundt der noen kan følge med at de holder seg innenfor de norske lover, enn at de driver i det skjulte. Likevel kan det hende at denne friheten virker mot sin hensikt. Bare tenk hvis for eksempel nazistene hadde fått henge opp propagandaplakater på alle hushjørnene, og klarte å dra i gang en marsj med over 1000 deltakere ned Karl Johan. Noe slikt vil jeg tro ville medført økt rekruttering til dette miljøet.

Eiendomsrett ville nektet de å gjøre dette. Ytringsfriheten vil være eksisterende, men man bør kunne nekte hvem man vil å bevege seg på eiendommen sin, deriblant nynazistene. Hvem vil vel ha plakater på eiendommen sin, uansett hva det står på dem? Her vil da begrensningen gå på HVOR de får lov til å henge opp plakatene sine og ikke HVA som står på de.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Som tidligere nevnt er det også mye bedre at ekstreme grupper får gå rundt der noen kan følge med at de holder seg innenfor de norske lover, enn at de driver i det skjulte. Likevel kan det hende at denne friheten virker mot sin hensikt. Bare tenk hvis for eksempel nazistene hadde fått henge opp propagandaplakater på alle hushjørnene, og klarte å dra i gang en marsj med over 1000 deltakere ned Karl Johan. Noe slikt vil jeg tro ville medført økt rekruttering til dette miljøet.

Eiendomsrett ville nektet de å gjøre dette. Ytringsfriheten vil være eksisterende, men man bør kunne nekte hvem man vil å bevege seg på eiendommen sin, deriblant nynazistene. Hvem vil vel ha plakater på eiendommen sin, uansett hva det står på dem? Her vil da begrensningen gå på HVOR de får lov til å henge opp plakatene sine og ikke HVA som står på de.

I og for seg et godt poeng du kommer med.

 

Spørsmålet ligger da i hvem som skal kunne henge opp plakater hvor, skal vi ha ulik grad av ytringsfrihet for forskjellige grupperinger, eller er det like greit å forby all politisk reklame?

 

Demonstrasjonsmarsjer vil vel også måtte sorteres? Hvem skal bestemme hvilke demonstrasjoner som skal kunne gå hvor?

 

Jeg er helt enig i at vi trenger reguleringer her, og ser også at det vil være lett å håndheve reguleringene. Men ikke om vi skal ha total likhet for loven og lik grad av ytringsfrihet for alle.

Lenke til kommentar

 

For den beste måten er å konfrontere idiotien, ikke forby den.

 

Vi prøvde det på 40 tallet, virket fint det :whistle:

Gjorde vi? Det var langt fra ytringsfrihet på 40 tallet i forhold til idag.

Ja, vi ga Tyskerene masse ytringsfrihet på 30tallet, og konfronterte dem på 40tallet :roll:

Endret av co2
Lenke til kommentar

 

For den beste måten er å konfrontere idiotien, ikke forby den.

 

Vi prøvde det på 40 tallet, virket fint det :whistle:

Gjorde vi? Det var langt fra ytringsfrihet på 40 tallet i forhold til idag.

Ja, vi ga Tyskerene masse ytringsfrihet på 30tallet, og konfronterte dem på 40tallet :roll:

Hitler fjernet ytringsfriheten og innførte ettpartistat. Det fantes ikke ytringsfrihet og det er en av grunnene til at Hitler ble så mektig som han ble. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...