Gå til innhold

Likestilling - for menn!


Anbefalte innlegg

Iløpet av de siste 50-100 årene så har likestillingen kommet langt, veldig langt. Dette er selfølgelig bra fordi kvinner er en enorm ressurs for samfunnet som tidligere ikke har blitt godt nok utnyttet. Men jeg synes det hele begynner å gå for langt på enkelte punkter.

 

Punkt 1 : Kjønnskvotering.

 

Dette stiller jeg meg sterkt kritisk til. Det at en sjef skal velge flere kvinner eller menn til ledige jobber basert på kjønn er sterkt beklagelig. Jeg tror man skal lete lenge etter de situasjoner der to av de som er blitt intervjuet er nøyaktig like godt kvalifiserte. Alle sjefer burde få lov til å velge sine ansatte på grunnlag av ferdigheter og ikke kjønn.

 

Punkt 2 : Millitær og Sivil tjeneste

 

Før var det sånn at menn gjorde allt det fysiske mens kvinnene var hjemme for å vaske, føde, lese i bibelen eller oppdra barna. Men nå er det annerledes. Kvinner ønsker seg andre jobber og mange av de tar utdanning i forsvaret. Men fortsatt er det bare menn som må gå i millitæret. Burde det være sånn? Hadde det vært en eller annen ting som kvinnene hadde blitt påtvunget av staten å gjøre som ikke mennene måtte gjøre så hadde dette utløst et ramaskrik uten like. Da hadde alle klaget og sutret over at det ikke var likestilling også videre. Jeg synes det er ekstremt få av oss menn som klager på dette. Et argument er jo selvfølgelig det at kvinner får fortsatt barn og at det er vanskelig å gjennomføre siviltjenesten mens man er gravid. Men dette kan man enkelt løse ved en graviditets test.

 

Orker ikke skrive mer nå, kommer tilbake med flere punkter etterhvert.

 

UPDATE :

 

Punkt 3 : Barnefordeling ved skilsmisse

 

Her er det noe som ikke fungerer så bra. Hvis en mann og en kvinne skiller seg og de hater hverandre så mye at de ikke klarer å sammarbeide om foreldreansvaret, så ender saken veldig ofte opp i retten. Der mødrene så godt som alltid vinner. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men sånn er det faktisk.

 

 

Punkt 4: Kvinners generelle makt i hjemmet.

 

Kvinner klager til stadighet over at de befinner seg i "tidsklemma" mellom barn og jobb. Men det er også de som sitter med den største makten. Det er kvinnen som blir sett på som best til å oppdra barn. Mannen blir ofte stillt på sidelinjen og må finne seg i å bare "hjelpe til" - når det passer kvinnene. Hele tidsklemma er et latterlig påfunn. De kunne like gjerne sagt: "Det er så slitsomt å få lov til både å ha en karriere samtidig som vi ønsker full kontroll i hjemmet."

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Punkt 2 : Millitær og Sivil tjeneste

De burde droppe all inkalling til militæret og heller bruke pengene på å trene opp de som melder seg inn frivillig. Hva F skal vi med all den kanonføden vi får fra det systemet som er nå? De sitter og koper på en militærbase i ett år og bruker masse penger som heller kunne blitt brukt på spesialister. Om det er menn eller kvinner driter jeg nå i, og jeg er off-topic... Oops =P

Lenke til kommentar
Problemet er jo at hvis en ikke har kjønnskvotering for kvinner så har leddere en lei tendens til å kjøre kjønnkvotering for menn.... ;)

Hvilket de er i sin fulle rett til å gjøre. Hva er problemet? Enhver leder med hjernen på rett sted ansetter den mest kvalifiserte for jobben.

Poenget mitt var det at de ofte blir tilsett menn framfor kvinner i de tilfeller hvor de stiller mer eller mindre likt.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Jeg mener kjønnskvotering er galt. Dette gjelder i alle former. Like mye når det kommer til ansettelse, som når det kommer til doktoravhandlinger. Burde ikke den mest kvalifiserte få jobben? Burde ikke de med de beste karakterene få gå videre? Jo, det vil jeg da så aldeles mene.

 

At det finnes en del mannegriser der ute som ikke vil ansette kvinner i lederstillinger, får være så. Disse menneskene er på vei ut, og har vært på vei ut ganske lenge nå. Er knapt slike mennesker igjen.

 

Personlig blir jeg litt bæng. Og det tror jeg de fleste kvinnene gjør også. De som hyler høyest er rødstrømpene, og selv de er delt i oppfatningen av kjønnskvoteringen. Noen mener det er et slag i tryne på mannen, så nå skal kvinnen endelig seire. Andre mener det er et slag i tryne for kvinnen, som må ha hjelp til å få til det mannen har vært flink til tidligere.

 

Nei, sier meg enig i det gspr da tidligere jeg.

- Ut med kjønnskvotering, ut med allmenn verneplikt i fredstid.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi går mot en profesjonell hær og at debatten om likestilling i forsvaret derfor blir unødvendig.

 

I dag er det ca 30% av norske menn som tar militærtjenesten mens de fleste slipper. Dette synes jeg er dypt urettferdig da man tjener veldig lite i militære, mens de som slipper kan jobbe med full lønn eller utdanne seg.

 

Enten må alle kvinner og menn bruke et år av livet sitt på militære eller siviltjeneste eller så må det være frivillig for alle.

 

 

Og forresten, NEI til kjønnskvotering. Grunnen til at det er få kvinner i toppstillinger er at det er få kvinner som vil ha toppstillinger, akkurat som at grunnen til at få menn er sykepleiere er at det ikke er så mange menn som vil bli sykepleiere. Menn og kvinner har forskjellige prioriteringer i livet.

Lenke til kommentar
Alle sjefer burde få lov til å velge sine ansatte på grunnlag av ferdigheter og ikke kjønn.

Alle sjefer burde få lov til å velge sine ansatte på grunnlag av hva enn de ønsker, det være seg ferdigheter, kjønn, rase, ansiennitet eller andre ting.

"I can't hire you, cause you're a nigger woman" :ermm:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Og forresten, NEI til kjønnskvotering. Grunnen til at det er få kvinner i toppstillinger er at det er få kvinner som vil ha toppstillinger, akkurat som at grunnen til at få menn er sykepleiere er at det ikke er så mange menn som vil bli sykepleiere. Menn og kvinner har forskjellige prioriteringer i livet.

At menn og kvinner har forskjellige prioriteringer pga sitt kjønn er jeg uenig i. At menn og kvinner KAN ha forskjellige prioriteringer pga kjønnsrollene, det er jeg enig i. Men det er på langt nær hele sannheten. F.eks. hvorfor er tradisjonelle kvinneyrker dårligere betalt enn tradisjonelle manneyrker? Hvorfor eier menn mesteparten av eiendommen? Dette er gamle kjønnsroller som stammer fra jordbruksrevolusjonen og som henger igjen i dag selv om det ikke finnes noen logiske årsaker til det.

 

Kjønnskvotering er nødvendig for at kvinner skal få mulighet til å få toppstillinger. Det er en grunn til at det er mest menn i toppstillinger og så vidt jeg vet like mange menn som kvinner på BI.

Lenke til kommentar
Og forresten, NEI til kjønnskvotering. Grunnen til at det er få kvinner i toppstillinger er at det er få kvinner som vil ha toppstillinger, akkurat som at grunnen til at få menn er sykepleiere er at det ikke er så mange menn som vil bli sykepleiere.  Menn og kvinner har forskjellige prioriteringer i livet.

At menn og kvinner har forskjellige prioriteringer pga sitt kjønn er jeg uenig i. At menn og kvinner KAN ha forskjellige prioriteringer pga kjønnsrollene, det er jeg enig i. Men det er på langt nær hele sannheten. F.eks. hvorfor er tradisjonelle kvinneyrker dårligere betalt enn tradisjonelle manneyrker? Hvorfor eier menn mesteparten av eiendommen? Dette er gamle kjønnsroller som stammer fra jordbruksrevolusjonen og som henger igjen i dag selv om det ikke finnes noen logiske årsaker til det.

 

Kjønnskvotering er nødvendig for at kvinner skal få mulighet til å få toppstillinger. Det er en grunn til at det er mest menn i toppstillinger og så vidt jeg vet like mange menn som kvinner på BI.

Noe av grunnen til lønnsforskjellen er at kvinne dominerte yrker ofte krever mindre utdannelse og at det er for mange ute på jobb markedet. Mange mannsdominerte yrker har høyere utdannelse og de noen av de har mangel på kompentanse.

Nå gjeller ikke det alle steder, men mange. Henger vel fortsat noe igjen fra gammle dager. Desuten er vel de forskjellige yrkene godt på vei og jevnes ut vil jeg tru.

 

Hadde jeg vert sjef på det private markedet så hadde jeg valgt en mann framfor en kvinne om de stilte 100% likt i kvalifikasjoner. Grunnet kvinner muligens får barn og da forsvinner de fra arbeidet en periode. Hvis de da arbeidet med noe spess så vil det ta litt tid for og få den nye personen til komme inn i saken. Tid er penger.

Mange liker vel ikke det synet, men jeg vil tru mange dømmer slik. Hvis dama hadde stilt noe sterkere i kvalifikasjoner så hadde jeg selvsakt valgt ho. Tar jo den beste.

 

 

 

 

Syntes noen kunne starta en underskrifts kampanje for og avsette førstegangstjenesten. Heller få et profft millitære. Hater å være i millitæret.

Lenke til kommentar

Personlig blir jeg litt bæng. Og det tror jeg de fleste kvinnene gjør også. De som hyler høyest er rødstrømpene, og selv de er delt i oppfatningen av kjønnskvoteringen. Noen mener det er et slag i tryne på mannen, så nå skal kvinnen endelig seire. Andre mener det er et slag i tryne for kvinnen, som må ha hjelp til å få til det mannen har vært flink til tidligere.

Er det sant at det ikke er lovlig å kjønnskvotere menn, kun kvinner? Altså at setninger ala "vi oppfordrer menn til å søke" i stillingsannonser er ulovlige?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...