Gå til innhold

trådløs sender og mottaker for blits


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et alternativ jeg vurderer er Paul Buffs Cybersync (AlienBees). De har vel en "Latency" på 1/4000.

 

Men du må vel isåfall bruke "Auto FP High Speed Sync" (Nikons løsning) eller tilsvarende for å komme over kameraets maksimale sync speed..?

 

EDIT; prisen var kanskje viktig; ca 1100,- inkl. frakt (eks. mva) for én sender + én mottaker. Vet ikke hvilket oppsett du har tenkt deg, men det kan bli lite med en speedlight for å få nok lys..

Endret av runniz
Lenke til kommentar

Det så jo ut som et greit alternativ, men de sender vel ikke til Norge?

 

Ja, bruker Auto FP, men hjelper jo pent lite med en "treg" trådløs utløser ;)

 

Jeg har en Sigma EF-530 DG Super, foreløpig så skal det nok holde med én.

 

Har også tenkt litt på å bare bruke kabel, tenker da på en lengde på rundt 10m. Men hvis jeg bruker kabel, blir "sync" problemet borte da?

Lenke til kommentar
Det så jo ut som et greit alternativ, men de sender vel ikke til Norge?

 

Ja, bruker Auto FP, men hjelper jo pent lite med en "treg" trådløs utløser ;)

 

Jeg har en Sigma EF-530 DG Super, foreløpig så skal det nok holde med én.

 

Har også tenkt litt på å bare bruke kabel, tenker da på en lengde på rundt 10m. Men hvis jeg bruker kabel, blir "sync" problemet borte da?

 

De sender internasjonalt hvis du sender de en e-post. De er kjent for eksemplarisk kundeservice.

 

En kabel vil vel ikke løse "sync-problemet", da det er en begrensning i kameraets lukkermekanisme. Kameraets maksimale sync speed beskriver hvor rask lukker du kan bruke med en "standard" blits før lukkergardinene gir deg svarte kanter. Her er en guide :)

Lenke til kommentar

Om kameraet har elektronisk lukker, og ikke gardiner som blafrer fram og tilbake, vil bare fysikkens lover sette begrensninger om du synkroniserer med kabel. På D40, som er et sådant kamera, kan jeg bruke blits opp til i alle fall 1/1000, da vel å merke bare i manuell modus. I teorien går det fint med enda kortere lukkertider også - men om lukkertiden blir kortere enn blitsens blink, slippes naturligvis mindre av lyset inn. Det vil man helst unngå.

 

Om kameraet har mekanisk lukker, vil dets synk-hastighet begrense det hele - men på noen kameraystemer finnes det noen slags løsninger som fyrer av blitsen flere ganger i rask hastighet så man kan omgå den begrensningen - da riktignok med et ekstremt batteriforbruk som konsekvens.

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet så kan high speed sync (FP Auto, Focal Plane sync, High speed X-sync etc.) kun brukes sammen med TTL.

 

Du forteller ikke hva slags kamera du har. Hvilken sync speed har du? Du kan bruke lukkertider over sync speed, det blir en mørk stripe nederst hvis du kun benytter deg av blits. Er det mye naturlig lys ute vil du få en slags ND gradient effekt. Snur du kameraet opp ned vil du få en fin ND gradient på himmelen :)

Lenke til kommentar
Etter det jeg vet så kan high speed sync (FP Auto, Focal Plane sync, High speed X-sync etc.) kun brukes sammen med TTL.

 

Du forteller ikke hva slags kamera du har. Hvilken sync speed har du? Du kan bruke lukkertider over sync speed, det blir en mørk stripe nederst hvis du kun benytter deg av blits. Er det mye naturlig lys ute vil du få en slags ND gradient effekt. Snur du kameraet opp ned vil du få en fin ND gradient på himmelen :)

 

Har Nikon D80, er vel x-sync på 1/200. Bruker Auto FP for raskere lukkertider, men at det bare funker med TTL ja..? Kan ikke bruke så mye raskere lukker over sync speed før det blir helt svart da :)

Lenke til kommentar

D80 har sync speed på 1/200sek. Du kan prøve å få tak i en brukt D40 eller D70, de har TTL sync på 1/500sek. og tilkoblet sync kabel har de sync speed på alle lukketidene, også 1/4000sek.

 

Kan ikke bruke så mye raskere lukker over sync speed før det blir helt svart da

Dette er avhengig av hvor mye naturlig lys du har rundt deg.

 

Jeg trur du kan gjøre dette på alle dSLR (ikke Pentax!) og få gode resultater. Jeg har Olympus E-450 og E-620, begge med sync speed på 1/180 sek. og jeg bruker som regel 1/200sek. Med riktig balanse mellom det naturligelyset og blitslyset vil du kunne synce minst et halvt trinn uten å legge spesielt merke til det.

 

Her er noen kjappe eksempler på lukkertider over sync speed. Har ikke balansert farge eller noe.

 

1/200

 

1/320

 

1/320

 

1/400

 

1/500

 

Jeg brukte E-450, Cactus V4 trigger + receiver og en billig ebay blits.

 

 

Lenke til kommentar

Det må nevnes at et blink på full styrke fra en gjennomsnittlig speedlight varer i omtrent 1/1000 sekund. Dette er viktig av to årsaker:

 

1) Det kan fryse bevegelse godt, spesielt hvis du slipper inn lite annet lys.

2) Dersom du bruker lukkertider som er kortere enn blinket, slipper du ikke inn alt lyset fra blitsen.

 

Du visste det kanskje allerede, men jeg følte for å presisere det uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...