Gå til innhold

Mist PSU.. klar for noen ubehagelige funn?


Anbefalte innlegg

Jeg må bare si det, det synes for meg å være litt av en hype, og nærmest hysteri rundt dette med japanske elektrolytter for tiden. Og selv de som ikke aner hva en elektrolyttkondensator er eller gjør, vet om ikke annet at den er jævlig bra hvis den bare er fra Japan... Dette er jo også noe hk produsenter og andre har lært å utnytte fullt ut i sin markedsføring.

 

Men når det er sagt er det jo helt klart forskjell i kvalitet mellom kondensatorer, og det påvirker produktets levetid, så jeg setter pris på at ArcticOC har sett nærmere på dette på sin Mist 500.

Det er jo tydelig at det har blitt gjort noen dårlige valg underveis, Men jeg syns i grunn Microplex virker til å rette opp dette på en god måte med 5 års garanti for de av oss som har gamle Mist gående, og så lenge det ikke er tilsvarende svakheter med dagens modeller syns jeg det er tilgivelig.

 

Men jeg vil spørre deg om en ting ArcticOC, er dette den PSU du brukte i den 100% vifteløse DFI/Opteron maskinen du lagde rundt 2005? Jeg spør siden jeg husker du brukte Mist 500W i det prosjektet (som for øvrig var et flott prosjekt, sikkert husket av mange)

Grunnen til at jeg lurer på dette er at min første tanke når jeg ser slike kondensatorer er at det enten har vært for varmt, for høy spenning, eller dårlig kvalitet. Eventuelt en kombinasjon av disse faktorene. Vi vet jo at den maskinen hadde høy temperatur på luften gjennom PSU siden det var eneste sirkulasjonsmedium på en solid klokket maskin.

 

Og nå må du ikke missforstå meg, det jeg vil frem til er ikke at dette er din skyld eller noe sånt, kondensatorer brukt er jo bekreftet av dårlig kvalitet.

Men jeg tenker at det kan si noe om oddsen for at jeg og andre som har samme PSU, også har fått redusert egenskapene på våre PSU grunnet lekkasje av elektrolytt. Jeg vil tro problemfaktoren øker i takt med brukstimer/temperatur/belastning?

 

Uansett, takk for detektivarbeidet, jeg har selv 2 stk Mist 500 i bruk her. En rev1, og en rev2, hvor den eldste står på 24/7 i en godt klokket maskin med medium belastning og vannkjøl, den andre mer sporadisk brukt, men med høy belastning (over 500 Watt ut av stikkontakt ved benchmark).

Så jeg vil sjekke disse for symptomer ved passende anledning. Har (bank i bordet) ikke merket noe problem så langt, men føler vel at særlig den første kan være i faresonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter pris på HPF sin forklaring, men man kan jo sammtidlig stille seg det spørsmålet om etterpåklokskapen kanskje ble en kostbar erfaring.

 

Har nå gått igjennom samtlige strømforsyninger jeg har liggende 1 fortron 350Watt, 1 x 400Watt NorthQ og alle har defekte kondensatorer.... Gjennomsnittslevetida på disse før jeg skiftet dem ut var ca 1 1/2 år og jeg skiftet pga ustabilitetsproblemer jeg trodde kom fra psu.

 

Hittil så har jeg fått ødelagt 1 stk x800 pro skjermkort og 1 msi hovedkort pga defekte kondensatorer i enten psu eller hk.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg lurer på dette er at min første tanke når jeg ser slike kondensatorer er at det enten har vært for varmt, for høy spenning, eller dårlig kvalitet. Eventuelt en kombinasjon av disse faktorene. Vi vet jo at den maskinen hadde høy temperatur på luften gjennom PSU siden det var eneste sirkulasjonsmedium på en solid klokket maskin.

Det er en godt etablert tommelfingerregel at levetiden for elektriske komponenter halveres for hver 10°C temperaturen stiger. Du finner mye informasjon om det hvis du søker på nettet. PC Power&Cooling har også skrevet noe om det her

http://www.pcpower.com/technology/optemps/

 

Eksempel: Dersom levetiden er 10 år ved kjølelufttemperatur=30°C så er den 5 år ved 40°C og 2.5 år ved 50°C. Dette fordi temperaturen på komponentene (overtemperaturen) inne i PCen øker tilsvarende.

 

--

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Endret av Microplex-HPF
Lenke til kommentar
Så jeg skulle svært gjerne hatt mer info om hvilke kondensatorer som er brukt i de ulike revisjonene,

Her kommer omsider svaret til deg.

 

Det er ingen ytre kjennetegn som gjør det mulig å identifisere hvilke produksjonsbatcher R1 og R2 tilhører.

 

500W og 600W, R1 og 2: Det er brukt Teapo, 12KJ og Fuhjyyu. Sluttsolgt.

 

R3 PSUene og 1000W har derimot en hvit papirlapp merket med serienummer på formen S/N: ÅÅMMxxxxxx der ÅÅ=Årstall (eks.07) og MM=måned (eks.11).

 

500W-R3 faste kabler

0706: Teapo, 12KJ og Fuhjyyu. Sluttsolgt.

0710: Teapo og 12KJ. I salg nå.

0711: Teapo og 12KJ. I salg nå.

 

500W-R3 avtagbare kabler

0706: Teapo, 12KJ og Fuhjyyu. Sluttsolgt.

0803: Kun Teapo. I salg nå.

 

600W-R3

0706: Teapo, 12KJ og Fuhjyyu. Sluttsolgt.

0710: Teapo og 12KJ. I salg nå.

 

1000W:

0710: Kun Teapo. Sluttsolgt.

0802: Kun Teapo. I salg nå.

 

De MIST PSUene som selges nå har altså enten kun Teapo eller Teapo og 12KJ.

 

Årsaken til problemene med Fuhjyyu var dårlig elektrolytt, men Fuhjyyu kjøpte elektrolytt fra flere underleverandør så selv om det er Fuhjyyu så trenger den ikke være dårlig. Eneste måten å finne ut på er å sjekke og det kan gjøres gjennom viftegrillen.

 

Fuhjyyu korrigerte elektrolyttproblemet i 2006 så Fuhjyyu som ble benyttet i første produksjonsbatch av R3 skal være OK.

 

og hvor langt jeg som forbruker kan gå i å undersøke kondensatorene/psu.

Vi tillater ikke åpning av PSU, men som nevnt tidligere så vil du kunne se nesten alt gjennom viftegrillen og grillen bak.

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

HPF : Kan vi tolke det som en garanti at dere slutter å bruke Fuhjyyu eller kommer dere til å bruke dem i nyere strømforsyninger ettersom de har korrigert problemet nå (forhåpentligvis)?

 

Takk for tilbakemeldingen på komponentene som er brukt, :thumbup: !!

 

Edit :

Et kjapt spørsmål til : Ved en eventuelt mistanke om at Psu er årsaken til ustabilt system og man ikke greier å se alle komponentene gjennom viftegrillen så lurer jeg på om dere da vil ta dere betalt for å bekrefte at psu er problemet eller ikke når man da må sende den inn til der e til sjekk.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ved en eventuelt mistanke om at Psu er årsaken til ustabilt system og man ikke greier å se alle komponentene gjennom viftegrillen så lurer jeg på om dere da vil ta dere betalt for å bekrefte at psu er problemet eller ikke når man da må sende den inn til der e til sjekk.

Om PSU er kilden til problemet kan man enklest bekrefte/avkrefte ved å sette inne en annen. Jeg hadde aldri sendt inn noe med meldingen "det er kanskje noe feil med denne", du nærmest ber om å få beskjed om at den er i orden.

Lenke til kommentar
Det er ikke alle som har tilgang til en 500+watt PSU av "god kvalitet" sånn uten videre...

 

Nå er det heller nesten ingen som har en maskin som bruker 500 watt pluss, har du en 300-400 i grei kvalitet skal det holde fint også.

 

AtW

 

Problemet er nok de som ikke har tilgjengelig en ekstra psu for å feilsøke, og i de tilfellene man har et strømkrevende oppsett og har for eksempel 3xsli så kan det være håpløst å få låne en annen psu som greier å starte opp slikt et oppsett (ikke mange som kjører 2x eller 3x i alle fall). Mist er jo et merke som leverer nettop slike strømforsyninger der man starter på 500 , 600 og oppover. Så det er absolutt et aktuelt spørsmål.

Lenke til kommentar

Hei du microplex-dude!

 

Har ei mist500w... Må si æ e skuffa no. Både av mist og av svaran dåkker gir. Hvis dåkker lagde 2 versjona, ene 20kr dyrere me bedre kondensatora hadde æ kjøpt den. Æ hadde neppe vært den eneste. Pris e faktisk ikke alt, ka det hjelpe at ting e billig hvis det bare vare halvparten av konkurrenta? Æ skal snart sjekke mi psu, og dåkker kan regne me mail hvis æ finn ut den e defekt.

 

SKUFF!

Endret av bojo2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Problemet er nok de som ikke har tilgjengelig en ekstra psu for å feilsøke, og i de tilfellene man har et strømkrevende oppsett og har for eksempel 3xsli så kan det være håpløst å få låne en annen psu som greier å starte opp slikt et oppsett (ikke mange som kjører 2x eller 3x i alle fall).

 

3x SLI ... blir vel fort 10k bare på skjermkort. Da burde man vel strengt tatt ha råd til en ekstra PSU også.

Lenke til kommentar
Interessant tråd. Man kan kanskje ikke forvente topp komponenter i en MIST-forskyning? De er jo ganske billige, og man betaler jo for kvalitet. Forsåvidt ikke noe galt i det, sålenge det er innenfor rimlighetens grenser.

 

AtW

 

Jeg synes Mist er ganske dyre.

 

795kr for en MIST 500W (Laget av ATNG)

895kr for en MIST Modulær 500W (Laget av ATNG)

1095kr for en MIST Modulær 600W (Laget av ATNG)

 

Det ser ut som Corsair er mye billigere.

 

542kr for en Corsair VX 550W (Laget av CWT)

807kr for en Corsair HX 520W (Laget av Seasonic)(Modulær)

716kr for en Corsair TX 650W (Laget av Seasonic)

883kr for en Corsair TX 750W (Laget av CWT)

995kr for en Corsair HX 620W (Laget av Seasonic)(Modulær)

 

Alle prisene er fra Prisguiden til Hardware.no

 

 

Jeg har funnet noen riktig billige strømforsyninger på Newegg som er laget av ATNG som MIST sine strømforsyninger. De er bygget på samme tekniske konstruksjon men er nok noe mindre påkostet enn Mist sine, men de har en mye lavere pris.

 

pris $58.99 Salg $48.99 (248,38 NOK) Rosewill RP500

pris $79.99 Salg $69.99 (354,85 NOK) Rosewill RP600V2

 

Prisene på 2 av Corsair sine strømforsyninger i samme butikk.

 

pris $189.99 Salg $154.99 (785,8 NOK) CORSAIR CMPSU-620HX

pris $104.99 Salg $94.99 (481,6 NOK) CORSAIR CMPSU-550VX

 

Link til Rosewill sin RP500

Link til Rosewill sin RP600V2

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
synes den 600w til mist jeg har er et møkkakjøp når jeg kunne lagt i en drøy hundring for denne her kvalitet,jaja men godt og få bekrefta at mist er et middelmådig overprisa produkt :cry:

Har du både Mist 600 watt og Be Quiet 650 watt?

Hvis ikke, har du sett test av disse to strømforsyningene, foretatt av samme testpanel?

 

 

Jeg synes forøvrig at siste svar fra HPF, var en meget bra redegjørelse for Mist strømforsyninger. ihvertfall utfra de spørsmål vi har spurt om.

Lenke til kommentar

Han som klager på svaret i post 170 med dialekt/sms-språk ( er ikke det regelbrudd?!) kan ikke ha lest de siste svarene fra Microplex-duden.

 

I de siste postene er det vel svart på alt som er etterspurt. Iallefall så vidt jeg kan se i første omgang.

Lenke til kommentar
Jeg må bare si det, det synes for meg å være litt av en hype, og nærmest hysteri rundt dette med japanske elektrolytter for tiden. Og selv de som ikke aner hva en elektrolyttkondensator er eller gjør, vet om ikke annet at den er jævlig bra hvis den bare er fra Japan... Dette er jo også noe hk produsenter og andre har lært å utnytte fullt ut i sin markedsføring.

Da reparer du ikke særlig mye elektronikk isåfall. Kondensatorfeil er det mest utbredte problemet på ALT utstyr som feiler. Personlig er det også svært sjelden jeg ser Japanske kondensatorer som feiler, det er de tvilsomme Taiwanske som er hovedkilden til alle problemene. Forøvrig er det ikke bare Japanske selskap som produserer gode kondensatorer, Koreanerne leverer også høy kvalitet.

 

Så å kalle det for hype synes jeg blir helt feil, men man kan jo riktignok miste all fokus og glemme kvaliteten på de øvrige komponentgruppene og KUN se seg blind på om det er Japanske eller Taiwanske kondensatorer. Det blir jo også feil på en måte, var vel tildels dette du mener i innlegget ditt?

 

Ang. konfigurasjonen du nevnte så ble PSU`en min kjørt ganske hardt en periode, så forandrer ikke dette det faktum at jeg personlig har funnet samme problem på hele 3stk Mist 500W som har bodd hos "snille" eiere, og ikke hos slemme og tildels småsprø overklokkere med spesielle konfigurasjoner som meg ;)

 

Forøvrig hyggelig å se deg i samme tråd som meg igjen :)

 

PS! Takk til Mist/Microplex for grei oppklaring

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
synes den 600w til mist jeg har er et møkkakjøp når jeg kunne lagt i en drøy hundring for denne her kvalitet,jaja men godt og få bekrefta at mist er et middelmådig overprisa produkt :cry:

 

Hvordan vet du at Mist er et middelmådig overprisa produkt?Har du hatt problem med din psu,ettersom du kaller det et møkkakjøp?

 

Som flere har nevnt før i tråden,denne kampanjen mot Mist blir ikke seriøs før en har kontrollert kondensatorer på et titalls strømforsyninger fra forskjellige produsenter,som har vært i daglig drift i 2-4 år.

 

Selve "avsløringen" på Mist 500W rev.1 synes jeg er på sin plass,og kreditt for den :thumbup: Men nå blir det vel bekreftet at senere revisjoner og frem til i dag,ikke er heftet med disse problemene.Derfor blir det dumt å "ta" hele sortimentet deres under en kam.

 

Mist har vel 5 års garanti også,noe som holder i lange baner for meg.Har ikke brukt en psu over 5 år uansett.

Lenke til kommentar
Selve "avsløringen" på Mist 500W rev.1 synes jeg er på sin plass,og kreditt for den :thumbup: Men nå blir det vel bekreftet at senere revisjoner og frem til i dag,ikke er heftet med disse problemene.Derfor blir det dumt å "ta" hele sortimentet deres under en kam.

 

Ifølge Microplex-HPF er Fuhjyyu kondensatorer brukt i Mist sine strømforsyninger helt opp til og med Mist Rev 3. Det betyr at det finnes Mist strømforsyninger helt opp til Rev 3 som er heftet av disse problemene. På Mist Rev 3 som du får kjøpt i dag er Fuhjyyu kondensatorer ikke lenger brukt.

 

Mist 500W-R3 med faste kabler og 600W-R3 bruker nå CS (12kj) kondensatorer som jeg ville holdt meg langt unna.

 

På bildet under så kan du se en defekt CS (12kj) kondensatorer fra en ATNG strømforsyning, som er samme produsent som lager Mist sine strømforsyninger.

post-49600-1212235772_thumb.jpg

post-49600-1212235801_thumb.jpg

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
Da reparer du ikke særlig mye elektronikk isåfall. Kondensatorfeil er det mest utbredte problemet på ALT utstyr som feiler. Personlig er det også svært sjelden jeg ser Japanske kondensatorer som feiler, det er de tvilsomme Taiwanske som er hovedkilden til alle problemene. Forøvrig er det ikke bare Japanske selskap som produserer gode kondensatorer, Koreanerne leverer også høy kvalitet.

Vel nei, har riktignok noe erfaring med det fra mange år tilbake, og også med produksjon av profesjonelt lydutstyr, samt strømforsyningsdeler med krav militære standarder for kvalitet, loddesertifikater osv.

Skal uansett ikke påberope meg å ha voldsomt peiling på dette, men også jeg vet at for eksempel gamle tv apparater har en lei tendens til å feile pga uttørkede kondensatorer. Og jeg vet at komponentkvalitet for kondensatorer er viktig.

 

 

ArcticOC

Så å kalle det for hype synes jeg blir helt feil, men man kan jo riktignok miste all fokus og glemme kvaliteten på de øvrige komponentgruppene og KUN se seg blind på om det er Japanske eller Taiwanske kondensatorer. Det blir jo også feil på en måte, var vel tildels dette du mener i innlegget ditt?

Ja, det er først og fremst dette ”Japan fokuset” jeg går litt til angrep på, da det i seg selv ikke garanterer noe som helst. Og som du sier er det også en viss fare for at man ser seg litt blind på det som er populært å bry seg om. Jeg syns for eksempel ikke jeg kan se at feilraten på hovedkort har sunket så voldsomt etter at alle begynte å skryte av japanske kondensatorer. Når jeg ser en del av kommentarene her kan det virke som enkelte tror at et produkt som dette er bygget med så høy kvalitet som er mulig med dagens teknologi. Det er naturligvis ikke tilfelle, det er bygget innefor et budsjett. Alt fra printkortet til pluggene er en ballanse mellom kvalitet og pris og kunsten er å ikke ha noe som er vesentlig dårligere enn resten, og her har de vel vært litt uheldige i dette tilfellet.

 

ArcticOC

Ang. konfigurasjonen du nevnte så ble PSU`en min kjørt ganske hardt en periode, så forandrer ikke dette det faktum at jeg personlig har funnet samme problem på hele 3stk Mist 500W som har bodd hos "snille" eiere, og ikke hos slemme og tildels småsprø overklokkere med spesielle konfigurasjoner som meg ;)

Ok takk for svar, syns bare jeg måtte spørre. Er god og varm den ene av mine også, og den er også eneste sirkulasjonsmedium, men har jo vann til å ta mye av varmen ut så din har nok fått kjørt seg enda mer. Men har du samme symptomer på 2 andre er det vel mange som kan være utsatt.

 

ArcticOC

Forøvrig hyggelig å se deg i samme tråd som meg igjen :)

Takk det samme, er alltid spennende det og selv om vi ikke alltid ser ting på samme måte, har jeg stor respekt for ditt arbeid. :)

 

Og jeg kan godt presisere at det ikke er deg jeg er "ute etter" her, men reagerer vel litt på deler av lynsjemobben som helt ukritisk henger seg på.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...