Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Tyler Durden er samme person som fortelleren, han er schizofren. Tyler tar over livet hans hver gang han sover.

Det begynner Ed Norton å skjønne når han blir gjenkjent som Tyler Durden i en anna by.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste det på wikipedia nå og skjønte litt mer. Men mesteparten som stod der skjønte jeg når jeg så filmen. Men føler likevell det er så mye mer å oppdage.

 

Fare! Fight Club spoiler ahead!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Så ganske kort fortalt, når The Narrator sover så blir han styrt av Tyler?

Vet det er ganske så mye mer komplisert enn det, men sånn hovedsaklig liksom

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar
Fant ut at det går enda en IMDb Top 250-film i dag. Klokka 1 på TVNorge går Twelve Monkeys. Jeg trodde ikke det var en bra film siden den hadde fått terningkast 2 av Dagbladet. I tillegg så går Dr. Caligaris Kabinett på NRK2 kl. 16:20 i morra.

Er det noen anmeldere jeg har liten respekt for, så er det blant annet dem fra Dagbladet. Meningene deres om film bryr meg midt i ryggen...

Lenke til kommentar
Kan noen si meg hvorfor The Good, The Bad and The Ugly (1966) ikke hadde premiere i Norge før 1983?

Den hadde 'hvit sensur', dvs den var totaltforbudt.

Leones filmer ble regnet som forrående, og det var først da man rundt om i verden begynte å oppfatte dem som filmkunst med verdier utenom voldsunderholdning at man revurderte.

Noen (i hvert fall én) av oss så den den norske premierehelga.

Lenke til kommentar

Jeg skal analysere en film i engelsken, men jeg klarer ikke helt å velge film.

 

Det skal presenteres muntlig, sikkert 5 minutt på presentasjon og sammendrag og en 10 minutter analyse, så den skal ikke være så altfor omfattende.

 

Her har dere min topp 20.

 

Hva ville vært enklest å analysere? (jeg har lite "erfaring" med analyse, så en film som ikke er altfor kompleks passer nok best)

 

Jeg vil helst ha en film jeg liker (elsker), derfor linker jeg top20.

 

Hva sier dere? Hva ville dere valgt (av filmene på listen) og hvilken innfallsvinkel?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Som det statistikkludderet jeg er så irriterer det meg at Shawshank Redemption, utifra tallene, ligger bak The Godfather på IMDb topp 250. Dette har ingenting med hvilken film man mener er best, men har med hvilken film som burde ligge øverst utifra stemmene.

 

Systemet siler jo ut endel stemmer utifra noen gitte premisser, uten å gå nærmere inn på det. Men det virker bare absurd.

 

SR har høyere snitt. Den har større andel som har gitt den 10 (60,1% mot 57,3%). Den har over 9% hos både kvinner og menn (TG scorer ikke så bra hos kvinner med 8,7).

 

De eneste gruppene hvor TG scorer høyere er hos menn over 45 år (samt marginalt bedre hos menn over 30 år) og hos IMDb staff.

 

Det eneste jeg kan se i TG sin favør er at det helt klart er endel stemmer for å ødelegge. Over 5% har gitt den 1 (hos SR er tilsvarende prosentandel 2,6%). Så der er sikkert endel stemmer "disket". Men jeg tviler på at TG lever trygt på toppen. Spesielt siden yngre som kommer til foretrekker SR fremfor TG. I tillegg vil den begynne å slite om det hadde vært like mange kvinner som menn som ga sin stemme.

Lenke til kommentar

Det sjuende inseglet er nå en film man må ha analysert/gått i dybden i før man kan forstå, og dermed like den, så der har du en god start.

 

Ellers er kan du alltids lese ca. 30-50 anmeldelser av den aktuelle filmen (på t.eks. IMDb), trekke ut de viktigste punktene du er enig i, samt de du er uenig i. Argumenter for hvorfor du er enig og uenig i punktene. Trekk deretter sammen dette til en helhetlig tekst.

 

Et enkelt søk på nettet vil også gi deg en skokk med maler du kan følge.

Lenke til kommentar

Nettopp lest sammenligning mellom Jack-Tyler og Tommy-Tigern som Otth postet litt lenger oppe her. Meget interessant lesing må jeg si. Må ha vært en skikkelig smarting som fant alt dette når han så filmen. Noen som vet om det var bevist av filmskaperne når de lagde filmen eller er det bare et meget morsomt tilfelle av tilfeldigheter vi står ovenfor?

Lenke til kommentar
Nettopp lest sammenligning mellom Jack-Tyler og Tommy-Tigern som Otth postet litt lenger oppe her. Meget interessant lesing må jeg si. Må ha vært en skikkelig smarting som fant alt dette når han så filmen. Noen som vet om det var bevist av filmskaperne når de lagde filmen eller er det bare et meget morsomt tilfelle av tilfeldigheter vi står ovenfor?

 

Nei, vil anta at det er en ex.phil-oppgave av noe slag.

 

Både Tommy og Tingeren og Fight Club ta opp samme tema, og det er der alle likhetene oppstår. Disse er langt på enestående, men de er de mest kjente, mest pga. at de også appelerer til almennheten. (Jeg ser du er i alderen hvor dette temaet begynner å vokse frem i livet ditt, så et par eksempler på bøker med noe av samme tema er De fire og han som gjør galt verre, L, Naiv Super, The Cocka Hola Company og Macht und Rebel, alle er å anbefalle. Har dessverre ikke at for mange filmer å anbefalle, A Clockwork Orange er det nærmeste jeg kommer.)

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Jeg har sett A Clockwork Orange og syntes den var en glimrende film. Bøker er jeg dessverre ikke så begeistret for, like film bedre. :)

 

Litt OT, men jeg synes fremdels de er verdt å anbefalle hvis du liker temaet. Bøkene er svært lettleste og (med en normal lesehastighet) tar det ikke mye lengre enn en film eller to å lese igjennom hver av de.

Lenke til kommentar

Ja. Jeg har lest mye bøker før og likte det da, men nå i det siste har jeg på en måte mistet interessen. Jeg klarer liksom ikke å sette meg ned midt på dagen og lese en bok når jeg heller kan sette på en film istedet. Hvis jeg leser en bok blir det bare før jeg legger meg og da blir det lite lesing noe som gjør at jeg bruker lang tid på en bok.

 

Men nå blir det veldig mye off topic her så vi setter en strek på den diskusjonen.

 

____

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...