Gå til innhold

Norges dårligste nettavis?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes neppe noen dårligere nettavis enn den til Dag og tid:

http://www.dagogtid.no/index.cfm

For øvrig hadde det kanskje vært kjekt om folk også forteller hvorfor de synes en nettavis er så dårlig, da jeg ikke umiddelbart kan se hvorfor f.eks. nettavisen tl Hadeland er så elendig i forhold til mange andre.

 

Når det gjelder den til Dag og tid synes jeg den er drepende kjedelig layoutmessig sett, med minimalt av interesse på forsiden. Og artiklene man får fram ved å klikke på sideknappene, er heller ikke spesielt spenstige verken når det gjelder utseende eller innhold.

 

For øvrig skjønner jeg ikke helt hva emnet nettaviser har å gjøre i et litteraturforum.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
For øvrig skjønner jeg ikke helt hva emnet nettaviser har å gjøre i et litteraturforum.

Er det ikke litteratur det som bli publisert i avisene?

Ikke alt som består av ord og setninger er vel litteratur?

Enkelte aviser er vel et lite stykke unna siviliesert litteratur, men jeg vil da si at artikler er literatur.

Lenke til kommentar
VG.no

 

No doubt.

Legger ut et lengre svar senere, men må innrømme at jeg er helt enig.

Helt enig i dette. Litt vanskelig å sette fingeren på akkurat hva som gjør den til den verste (av de store), men det har nok med layouten, som jeg synes er grusom, i tillegg til fokuset på kjendiseri, sensasjonsjournalistikk, og "crazy"-nyheter (fikk lam med 6 ben, gravid mann, norges dummeste ranere, osv, etc).

 

Jeg leser jevnlig de store, som jeg regner som disse: db.no, ap.no, nettavisen.no, dagsavisen.no, dn.no og vg.no. I tillegg til adressa.no, an.no, itavisen.no og digi.no som har mer med geografi og interesse å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er mange gode kandidater til tittelen ”Norges dårligste nettavis”, men alle havner i forskjellige kategorier. For å finne den dårligste må man først definere hva som gjør en nettavis dårlig. For eksempel burde en nettavis ha et klart budskap med siden, en bør forstå hva avisen selv vil formidle til leseren, dette er noe mange aviser i dag ikke klarer å formidle.

 

Useriøse saker som sladder er noe som i akademiske miljøer blir sett ned på, men samtidig er det tydelig at det er dette vi nordmenn foretrekker. Så lenge avisen viser tydelig at den ikke prøver å virke som den mest tunge og seriøse avisen, er dette da så galt?

 

Nettaviser er, mirakuløst nok, i mye større grad enn papirutgavene preget av skrivefeil og elendig setningsoppbygging. En slik destruktiv holdning til det norske språket svekker, etter min mening, også påliteligheten og det generelle inntrykket av avisen. Skrivefeil er dessverre noe både nett- og papirutgavene sliter med.

 

Et fjerde problem med mange nettsider er layouten på siden, en rotete og overfylt side er slitsomt å se på og det er vanskelig for leserne å lese selve nyheten. Mange sider har også for mye reklame.

 

En god kandidat til ”prisen” er nett siden til folkeavisen Se&Hør, www.seher.no. Stoffet er i aller høyeste grad ”useriøst” og dårlig språk skal en ikke lete lenge ette heller. Det som etter min mening gjør at www.seher.no ikke er så dårlig allikevel er at når du kommer inn ser du med en gang hva det er du får servert. De har ikke pakket inn at de faktisk bare publiserer sladder, men virker nesten stolte av produktet sitt. Og de burde være stolte, fordi produktet deres selger godt.

 

www.vg.no derimot er den avisen som kommer høyest på listen over dårlige nettaviser. Avisen prøver å virke som en seriøs avis, men sakene er preget av sladder og kjendisstoff. Som alle andre nettsider er avisen svært preget av håpløs norsk. Layouten til VG er lite oversiktelig og ved lesning på hovedsiden er det vanskelig å skjønne hvor en overskrift ender og en begynner. Det er ofte www.vg.no og www.dagbladet.no som blir sammenliknet i Norge, men på punkter som layout og mengde diskré reklame er dagbladet mye flinkere. For at leseren skal få en god leseopplevelse burde ikke siden være overstrødd med ”bevegelige” reklamesnutter som stjeler oppmerksomheten. Derfor er VGs nettside ”Norges dårligste nettavis”.

Lenke til kommentar

Jeg skal ordne poll jeg. La oss ha nominering i noen dager.

 

Hver bruker kan nevne flere aviser som man syntes er dårlig, men man kan kun nominere en. Og om ens personlige versting er nominert allerede, så ikke nominer din nr. 2 bare for å ha den på listen. Nominer den man kommer til å stemme på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...