Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Det er helt sant. Det er mye lettere å kritisere noe man vet mye om enn noe man vet lite om. Ofte så bruker man bare ordet religion også, fordi det er veldig mye likt, iallefall innen kristendommen, jødedommen og islam. Det handler nok også mye om at kristne forsøker å ta eierskap over det offentlige rom, forsøker å sette føringer for hvordan andre folk skal leve, på en helt annen måte enn det norske muslimer gjør. Spesielt tydelig blir det i den tiden vi er inne i nå, med skolegudstjenester. Heldigvis er det flere og flere skoler som innser at dette er en splittende, uheldig praksis som bryter opplæringsloven. Muslimer i Norge har heller ikke engang et eget politisk parti, mens de kristne har flere. Likevel så driver de kristne, samt de innvandringsfiendtlige i FRP o.l. en skremselspropaganda om at islam kommer til å "ta over samfunnet, derfor må vi ha kristendom" Nei, vi må ikke ha kristendom, vi trenger ingen religion i samfunnet vårt. De som tror, må gjerne tro på hva de vil hjemme hos seg selv, så lenge de ikke skader noen andre med vrøvlet sitt. Men de kan la resten av samfunnet være i fred.
  3. Takk for det. Da er vi enige om Musk. Jeg glemte forresten å nevne at BMW bør du kanskje holde deg unna av tekniske grunner, for i følge debattant og BMW-eier Trestein, så bruker BMW børstebaserte el-motorer, og disse motorene er kjente for å være enklere og billigere å produsere enn børstefrie el-motorer, men de har mye kortere levetid (fordi børster er en slitedel med forutbestemt levetid). Dermed kan BMW øke avansen, fordi BMW vet at den overveldende majoriteten av potensielle bilkjøpere vil se ut som spørsmålstegn hvis man begynner å prate om børstemotorer versus børstefrie motorer, og kundene vil følgelig drite i sånne ting når de kjøper bil. Og samtidig sikrer jo BMW ettermarkedet, fordi børstemotorer øker sannsynligheten behovet for verkstedstjeneste når bilen er blitt noen år gammel. Det er jo to flotte ting på en gang, men kun for BMW, vel å merke.
  4. Det var jeg som skrev, og det handlet om i går torsdag 4. desember. I dag er situasjonen litt annerledes. Jeg synes det er interessant å analysere, håper noen setter pris på det, men regner egentlig bare med å snakke høyt for meg selv. Sør-Norge kl 00-24: Europas laveste priser fredag 5. desember kl 07-16. Ingen tilknyttede områder lykkes i å øke prisnivået. Det er altså produksjonskapasiteten i NO1, 2 og 5 selv som holder nede prisen. De presser sin egen pris ned til rett over den langsiktige vannprisen. Siden prisene er lavere der enn i alle områder rundt så blir det selvsagt maksimal eksport disse 9 timene. Men dette er ikke nok til å få prissmitte. Nord-Norge dag: Prisene følger rett under Nord-Sverige, som følger rett under Finland, men det er ikke der prisen er høyest. Det veksler litt i løpet av dagen om det er Tyskland og Danmark som har høyest pris, eller Polen og Baltikum. Uansett så ligger Sør-Sverige i mellom disse og Nord-Svensk pris. Så prissmitten går nok i hovedsak nordover via Sverige, ikke Finland. Kapasiteten Finland-Baltikum og videre sørover er uansett ganske lav så det er lite prissmitte den veien. Midt-Norge: smittes litt fra sør og litt fra nord, så prisen deres vaker et sted i mellom. De smittes ikke fra SE2. Det ser vi på prisfallet kl 15. Sverige har ikke noe prisfall da, så prisfallet i NO3 skyldes det samtidige prisfallet i NO4. Nord-Norge natt: Kjører sitt helt eget pris-løp frakoblet alt annet. Det skyldes at det fortsatt er ekstremt mye vann i magasinene + at etterspørselen fra og via alle naboområder faller på nattestid. Nord-Norge fungerer prismessig som en egen øy fra kl 00-05 og 15-24 i dag. Prisen stabiliserer seg da på rundt 34 øre, som jeg tolker som nåværende vannverdi. Oransje piler er prissmitte, ikke kraft, mellom de røde områdene, som har en priskobling kl 12. Kraft går typisk motsatt vei av pilene. Jeg får veldig lite tilbakemelding på disse analysene. Er det noen som er uenige eller noen enige? Er det interessant eller så kjedelig at alle scroller forbi? Er folk uinteressert i dialog og bruker tråden for sin egen monolog?
  5. noen som vet hvor langt tidsrom et reservert beløp blir båndlagt i nettbanken/konto, eller er det ingen tidsbegrensning?
  6. Jeg snakket ikke om woke eller pride, men om misogynisme og homofobi man finner i kristendom. Jeg er enig i at noen tar woke - begrepet litt langt, men det er så mange andre tråder for det tema, at et ikke er noe poeng å dra det inn her. Ellers så er det helt naturlig å komme opp med kjønnsnøytrale uttrykk, da veldig mange av våre stillinger har begrep som (slutter på - mann, det er ikke sikkert det er så kjekt for menn å bli kalt for jordmor og helsesøster heller, derfor endret man de titlene).
  7. Da er det offisielt: https://www.aftenposten.no/verden/i/gkP6Wk/trumps-sikkerhetsstrategi-hevder-at-den-europeiske-sivilisasjonen-er-i-ferd-med-aa-bli-utslettet USAs politikk er å forhindre "den store utskiftingen". De skal altså motarbeide styrende myndigheter i Europa og blande seg inn i europeisk politikk. Det er vanskelig å mene at de fortsatt kan være våre allierte. Sannheten er at USAs påvirkningskampanjer vil bli vel så farlige som Russlands, og langt mer omfattende enn Kinas.
  8. Fckbutton

    Volvo vs Audi

    Du vil nok få bedre hjelp i Facebook gruppe for de to bilene
  9. oophus

    Tesla - kaféen

    Disse? Tesla is under NHTSA probe for not properly reporting crashes involving Autopilot and FSD | Electrek
  10. "Det kontinentale Europa har mistet andeler av globalt BNP – ned fra 25 prosent i 1990 til 14 prosent i dag – delvis på grunn av nasjonale og transnasjonale reguleringer som undergraver kreativitet og arbeidsomhet,» lyder dokumentet Men denne økonomiske nedgangen overskygges av de reelle og langt mer alvorlige utsiktene til en sivilisatorisk utslettelse.De større utfordringene Europa står overfor omfatter aktivitetene til EU og andre transnasjonale organer som undergraver politisk frihet og suverenitet, migrasjonspolitikk som forvandler kontinentet og skaper konflikt, sensur av ytringsfrihet og undertrykking av politisk opposisjon, fallende fødselstall og tap av nasjonale identiteter og selvtillit,» slår Trump-administrasjonen fast." https://www.nettavisen.no/donald-trump/ny-strategi/usa/trump-er-brutal-mot-europa-i-splitter-ny-sikkerhetsstrategi/s/5-95-2764088
  11. Pussig at en slik påstand skulle komme fra deg, du som ikke har evnet å dokumentere en eneste av dine påstander så langt, på tross av at du er blitt oppfordret til det. Og når det gjelder "fakta" så evner du ikke å påvise en eneste feil i noen av mine påstander i noen av mine innlegg, fordi jeg gjør noe som må fremstå som fremmed og rart for deg: jeg dokumenterer mine påstander med uhildete og uavhengige kilder. Jeg overlater derfor i trygghet til leserne å avgjøre hvem av oss to som er flinkest på "fakta" her.
  12. Absolutt ikke. Men jeg ser jo bare på bruktmarkedet at dersom man skal ha noe med følgende: Firehjulsdrift Stort bagasjerom med plass til hundebur (stor hund, 30+ kg) Mulighet for takboks Automatgir (ikke CVT, det liker jeg ikke) Godt stereoanlegg med Android Auto Hengerfeste med min. 1200 kg kapasitet. "Nødvendig" ekstrautstyr som adaptiv cruisekontroll, gode lys, og parkeringssensorer Nice-to-have som elektriske seter med minne (to sjåfører), parkeringsvarmer, elektrisk bakluke/nøkkelfri adgang Litt luksus som panoramasoltak/glasstak, kanskje skinnseter? Kobler man dette opp med at bilen helst bør være nyere enn 2020 modell og gått under 100.000 kilometer, så koster veldig mange biler som klarer disse punktene 400.000,- eller mer. Bruktbilprisene på nyere fossilbiler fremstår for meg som unormalt høye for tiden, med enkelte sinnsyke utslag som gamle Volvo XC70 - https://www.finn.no/mobility/item/439798402 Jeg har en helt OK bil i dag men den er litt dårlig på vinterføre. En fremhjulsdreven A4 med sportsunderstell men med utstyr jeg har blitt glad i (webasto, panoramasoltak, Bang-Olufsen, Android Auto). Bytte av bil må da bli til noe bedre og nyere enn den og da ser jeg at det er vanskelig å komme noe særlig under prisnivået jeg har sett for meg, dessverre. Av pent brukte elbiler så utgår mange biler her. Tidlige utgaver av Mustang Mach-e kan ikke ha takstativ, da får jeg ikke plass til bagasje til hytta pga. ski. Veldig mange crossovers/suver som det finnes i bøtter og spann av takler ikke hundebur pga. skrånende bakluke. Tidligere familiefavoritter som nevnte Outlander av nyere årgang holder seg i på et slikt prisnivå det smerter å betale dersom bilen ikke føles riktig. Alternativet er godt brukte utgaver fra før Coronaen og da kan jeg likesågodt beholde den jeg har.
  13. Jeg kjøper ikke denne propaganden fra petroleumsindustrien. Sitat: "Norsk oljeutvinning verdens «reneste»? Bare om man ser bort fra at den skjer 20–30 mil fra land, på dypt vann, med støtte fra skip, rigger og helikoptre." Sitat slutt. Sitat: "Norsk oljeutvinning skjer 2–300 kilometer fra land på dypt vann, fra for tiden 86 plattformer, som drives av 60.000 mennesker som arbeider og lever ute på «oljebyene». Den støttes av en stor næring av underleverandører med skip og rigger med mer, inkludert helikoptre som flyr arbeiderne til og fra jobb." Sitat slutt Kilde: https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2024/09/norsk-olje-bra-for-klimaet-er-gronnvasking/ Dette er så innlysende og selvsagt at det er vanskelig å ta innover seg at så mange i Norges land kjøper denne påstanden. Olje- og gassproduksjon til lands trenger ikke supplyship, har ikke behov for helikoterfrakt av tusentals arbeidere til og fra plattformene, og klarer seg med myyye enklere infrastruktur: Hvem tror du driver mest miljøvennlig av denne: og av denne?:
  14. Prøvd å restarte router? Ikke ukjent at de kan krasje i ny og né. Har hatt flere oppdrag med PC-er hvor WiFi ikke fungerer og hvor det viste seg at routeren hadde klikka.
  15. Salvesen.

    Tesla - kaféen

    Dette finnes jo på etterforskningene til dødsfallene. Som NTHSA eller hva de heter driver med?
  16. Ja, selvsagt. Det var en spøk videre på at anmelder mente Oslo var "mer ikonisk" enn Trondheim, men ikke har satt seg inn i Trondheims relevans for kristningen av Norge - som brukeren jeg svarte på korrekt påpekte.
  17. 29 800
  18. Skal vi se..... Jeg har formidlet statistikk fra Sverige, nabolandet til Norge, som viser at det er BMW-sjåfører som oftest er involvert i trafikkulykker. Jeg har formidlet statistikk fra Norge som viser at det er BMW-sjåfører som dreper flest. Du har formidlet statistikk fra USA, dvs andre siden av kloden, som du påstår gjelder for Norge og som liksom skal kansellere statistikken fra Norge og Sverige som jeg lenket til? Moooohaaaahhahhahahahahaha, den der var god, antakelig dagens beste. Jeg overlater i trygghet til leserne her inne å avgjøre hvilken statistikk som gjelder for hjemlige forhold, og hvem sin logikk som holder.
  19. Empatiske Oslo?
  20. oophus

    Tesla - kaféen

    Om du vil se de ulike "permits" for ADV i Texas, så kan du kikke her: Texas CAV Deployments Dashboard Legg merke til forskjellen mellom typen klassifisering Tesla kjører på kontra de andre.
  21. Det pågår ingen samtaler om fred mellom partene. Ei heller via USA. Det USA driver på med er et solo-løp med Putin, der de hverken lytter til, informerer eller kommuniserer med Zelenskyy. Samtalene i solo-løpet handler heller ikke om fred. Fredsbegrepet er sterkt misbrukt i propagandaøyemed. I realiteten er "freden" som Putins side snakker om ikke fred, men folkemord og gulag. Det er ikke det vi i vesten kaller fred. 1 er eneste reelle fred, slik Europa oppfatter ordet. Europa har hatt en ganske passiv-aggresiv rolle hittil, men det koker under overflaten. Europa kan ikke godta noen annen løsning. 2 er ensbetydende med folkemord, kulturutslettelse, deportering og gulag. Blant annet Latvia har opplevd denne formen for "fred" før. Det er et av landets mørkeste kapitler og det går kaldt nedover ryggen på latvierne når de tenker over hvordan moskovittene ødela en hel generasjon. Dette scenariet vil utløse en tsunami av Ukrainske flyktninger. Les mer i neste alternativ: 3 det er ikke sikkert Ukraina lar seg presse på den måten. Noen vil nok kjempe for livet så lenge de klarer selv med kun Ukrainskproduserte våpen. Andre vil flykte til Europa for å berge sitt eget liv enn så lenge, men det blir neppe noen enkel pille å svelge å svikte sine egne folk og se landet sitt bli utslettet, sovjetifisert og folkemyrdet. Antallet ukrainske flyktninger i Europa har sunket fra 2024 til 2025, og var per mars 2025 nede i 6,9 millioner. Dette tallet kan 3-6 doble seg til rundt 20-35 millioner hvis dette scenariet utspiller seg fullt ut. Antallet avhenger av hvor mange som blir igjen og kjemper uten Europas støtte og hvor mange som Russland lykkes i å deportere, folkemyrde og undertrykke. Dette scenariet er ekstremt mye dyrere enn våpenstøtten vi gir.
  22. Vil ikke det gjøre Trump sint? Jeg tror det ville gjort Trump sint.
  23. Eh, nei?. Bistand handler om å redde liv der og da. Som regel på grunn av en akutt situasjon. Problemet er at bistand kan bli en sovepute om myndighetene i området ikke er i stand(eller interessert) til å komme ut av den situasjonen som trigget bistand i utgangspunktet. Evner de ikke de er det fare for at bistanden ender som permanent ordning.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...