Gå til innhold

Guide: Skal hun få sin første mobil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk nå ikke mobil før første året på videregående. Altså når jeg var 15. Nå var det riktignok tider på ungdomskolen der jeg kanskje kunne trengt en mobil. Men før ungdomskolen kunne jeg da aldri se for meg at jeg hadde trengt en mobil. Før i tiden var det ikke forbudt å låne hjemmetelefonen til kompisen/veninnen man var hos. Med mindre det er blitt forbudt nå ser jeg ikke problemet. I den alderen er man som regel i eller i nærheten av huset til vennen man henger med.

 

Men jeg kan jo absolutt se tilfeller der mobil kan være viktig. Spesielt for aleneforeldre er mobil til ungen et greit redskap. I tilfeller der han/hun kommer sent hjem kan forelderen ringe til barnet og gi beskjed. Men foreldre som har en normal arbeidsdag burde ikke føle seg presset til å gi ungen(e) sin(e) mobil.

Lenke til kommentar

hva var det jeg leste en gang, at nest etter forretningsfolket så var det mødre som brukte mobilen mest?

 

da for å koordinere slikt som henting, matlaging og allskens andre ting.

 

så å i den sammenhengen utstyre barn med mobil vil gjøre det enda mer praktisk for mor.

 

utover det, shit if i know...

 

forøvrig kan vel de fleste mobiler i dag sperre for inn og utgående samtaler til ukjente nummer osv?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Gruppepress er et ord som passer fint inn her. Unger som som har de nyeste og dyreste tingene blir sett på som konger. Andre vil så klart ikke henge etter.

 

Bare se på ungdommer nå til dags. Gud, jeg skulle likt å se ungdommer tenke selvstendig og ikke på hva andre gjør. Gjelder så klart ikke alle!

Lenke til kommentar

Jeg fikk min første mobil da jeg fyllte 12(mars), en Sony Ericsson K700i. Den varte i litt mindre enn 3 år da den gikk i veggen etter at den hadde streika sin siste gang(februar). Nå er jeg 15 og sitter med en HTC Touch Diamond.. Den er meget dyr, godt værktøy, pen, HD i forhold til skjermstørrelse(meget god oppløsning), godt kamera, god lyd når du bruker et godt hodetelefon sett, men er tragisk når det kommer til oppriping(hadde ikke en ripe i K700i'en),komplisert(masse fristende ting, men du klarer ikke å få til en av dem selv(som å legge til bilde på album))..

 

Kjøp hellet iPhone 3G om du har tenkt å bruke så mye på en telefon, selv det billigste abonementsløsningen jeg har sett på HTC Touch Diamond er på 5299, da har du 200kr i måneden å ringe for. Med iPhone 3G ligger det på rundt 5000.. da har du 300 eller 399kr i måneden å ringe for, 300sms og 300MB å laste ned/opp. Skulle du gjort det samme med Diamond hadde du kommet noe lang over.. Prisene står uansett på dette domenet. (Jeg vil bare anbefale iPhone 3G isteden for HTC Touch Diamond for folk utenfor businesslivet)

 

4-5 år: Kan normalt ikke lese godt nok, trenger ikke telefon i det hele tatt.

6-9 år: Trenger ikke mobil om det ikke er noe meget spesielt.

10-12 år: Trenger delvis, men kan klare seg fint uten.

13-14 år: Kan ha godt bruk for en.

15+ : Ganske greit å ha en, de drar ut på byen(kan ha trang for å ringe hverandre for å finne møtested), mange får seg kjæreste(da er det jo ganske flaut å gå gjennom fasttelefon først).. Jaja, foreldre skjønner det godt..

Lenke til kommentar

Jo enklere telefon jo lettere å lære. Det første man bør lære er primærfunksjonen, ringe.

 

For å unngå galopperende mobilvaner kan det være lurt å gjøre ungen bevist på kostnaden ved å ringe. F.eks ved å gi ungen 100 kroner måneden å ringe for og la ungen selv prioritere om den vil bruke pengene på ringeminutter eller andre ting som snop, sparepenger osv. De yngste ungene kan nok få begrenset mulighet til å ringe ut også. F.eks begrenset til foreldrenes nummer + nødnummre.

 

Etter hvert som ungen vokser kan h*n få telefon med bedre funksjonalitet alt etter behovet.

 

Kamera bør komme ganske sent da kameramobil + gymgarderoben + Internett kan være en fristende og farlig kombinasjon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...