Gå til innhold

Snart klart for Flashplayer 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om jeg liker Flash Player så veldig mye. Slik det er idag er det mye positivt, men i tillegg så er det mektig irriterende med reklamer som er animerte som fyller hele skjermen og flyr rundt (host, host Lillestrøm Kino's hjemmeside. Veldig gøy å gå der på en Eee 901 (8,9").)

Lenke til kommentar
Det kanskje mest skuffende er at det fortsatt ikke finnes noen 64-bit utgave av Flashplayer. Så de med 64-bit Linux eller Windows blir mest sannsynlig nødt til å vente til Flashplayer 11.

Korreksjon, de med 64-bit Linux eller Windows må bruke 32bit browser for å kunne bruke Flash10. Akkurat som de må med Flash9 i dag.

 

Jeg regner med at de har kodet dette på en måte som gjør at de ikke bare kan huke av på x64 i kompilatoren. I så fall er det jo jobb/kostnad, for tilnærmet null nytteverdi. Alle kan kjøre 32bit browser i 64bit miljø og der funger Flash helt fint.

 

På den andre siden... Hallo i luken, Adobe er et svært firma. Hvor merkbar kostnad kan det potensielt være at en utvikler eller to knotter gjennom Flash koden og sørger for å lappe på de områdene som er kodet på en slik måte at det er avhengig av 32bit?

 

Så lenge Mozilla ikke snekrer Firefox i 64bit bryr det ikke meg stort, men 64bit begynner jo som smått å komme seg opp av startgropa så det er virkelig på tide at vi får bedre støtte for det.

Lenke til kommentar
Så lenge Mozilla ikke snekrer Firefox i 64bit bryr det ikke meg stort, men 64bit begynner jo som smått å komme seg opp av startgropa så det er virkelig på tide at vi får bedre støtte for det.

 

Både Firefox, Opera og Konqueror m.fl har jo vært tilgjengelig i 64-bit-versjoner lenge allerede, ihvertfall på Linux. Disse kan også bruke 32-bit-plugins, men ikke direkte. Man må gå via en wrapper (nspluginwrapper). Ulempen med denne er at den er noe mer ustabil, og det hjelper jo ikke nevneverdig at flash til linux har vært plaget av ustabilitet i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Både Firefox, Opera og Konqueror m.fl har jo vært tilgjengelig i 64-bit-versjoner lenge

Jeg har ikke noe forhold til Konqueror, men for Opera gjelder:

 

64-bit versions of Opera are available in beta versions for FreeBSD and Linux.

Kilde: opera.com

 

For Firefox:

 

There are no plans for 64 bit versions of Firefox 2.0 or the upcoming Firefox 3.0 though there may be in a major release after, say for Firefox 4.0

 

For Linux users, their Linux ditros may provide x64 builds already.

Kilde: mozilla.com

 

Det finnes tredjepart builds av Firefox for Windows x64 vet jeg, men de er altså ikke offisielle.

 

Som sagt plager ikke dette meg. Min Firefox har ikke behov for å allokere ørten GB med minne, så 32bit er helt greit. Når jeg utvikler småting selv er det også i 32bit så jeg slipper å hanskes med en versjon for min ene 64bit maskin, og en annen versjon for resten av maskinene. Og jeg forstår at Mozilla ikke har ønsket å bruke ressurser på dette hittil.

 

Men jeg forstår fremdeles ikke Adobe. Vista64 har fått en del brukere og der er det vel 64bit IE som er standard browser? Vet ikke om 32bit IE fremdeles følger med som den gjorde i XP x64, men vil vel tro det. Men å satse på at brukeren forstår forskjellen mellom en 32bit og 64 versjon av IE er rimelig optimistisk.

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke noe problem med å bruke en 32-bit browser med tanke på minneforbruk og ytelse. Problemet ligger i det å muliggjøre å lage et fullverdig 64-bit system uten 32-bit "legacy"-biblioteker.

 

Windows er kanskje ikke der før om mange år enda, OSX kan være der ved neste release, muligens senere. Linux (noen distroer) er der allerede.

 

Opera finnes offisielt i 64-bit-versjon sålangt jeg kan se. Det er ihvertfall "default" nedlasting når jeg skal laste ned fra opera.com når jeg bruker en 64-bit distro. Må manuelt velge "other" og ta 32-bit-versjonen for å slippe å få problemer med flash og java.

Lenke til kommentar
Opera finnes offisielt i 64-bit-versjon sålangt jeg kan se. Det er ihvertfall "default" nedlasting når jeg skal laste ned fra opera.com når jeg bruker en 64-bit distro. Må manuelt velge "other" og ta 32-bit-versjonen for å slippe å få problemer med flash og java.

Ja, offisiell beta. Men ikke for Windows.

 

Jeg synes og at overgangen til 64bit gjerne kan få litt fart på seg, men jeg ser utfordringen. Det er så mange Windows brukere, og mange av de har så gamle maskiner og Windows versjoner at det er helt urealistisk å slutte å supportere 32bit på lang lang tid fremdeles. Selv når vi får den første Windows versjonen som ikke kommer i 32bit versjon (noe jeg personlig håpet Vista ville bli, men den gang ei) vil det fremdeles ta tid.

 

Når man så ser økonomisk på det sier det seg selv at det ikke er noen gevinst i å vedlikeholde to versjoner når 32bit versjonen uansett fungerer i x64. Heldigvis ser vi stadig bedre x64 støtte med tanke på drivere, som jo er der vi virkelig ha det.

 

Apropos, ironisk nok, sist jeg testet 64bit Ubuntu på den eneste PCen jeg har med nok minne til at det hadde noe for seg, var det ikke snakk om. Den klarte ikke engang å boote fra live cd'en for å starte installasjonen. 32bit var ikke noe problem, så det er det jeg endte opp med.

Lenke til kommentar
Ja, offisiell beta. Men ikke for Windows.

 

Opera 9.51 for Linux x86_64

 

Står jo ikke noe om at det er noe beta, så nei, alt tyder på at Opera 9.51 er offisielt tilgjengelig for linux i 64-bit-versjon på lik linje med 32-bit-versjonen.

 

Apropos, ironisk nok, sist jeg testet 64bit Ubuntu på den eneste PCen jeg har med nok minne til at det hadde noe for seg, var det ikke snakk om. Den klarte ikke engang å boote fra live cd'en for å starte installasjonen. 32bit var ikke noe problem, så det er det jeg endte opp med.

 

Ubuntu er nok ikke det beste valget for 64-bit, men om den ikke klarte å boote i det hele tatt er det nok noe drivere e.l som ikke virker skikkelig i 64-bit.

 

Jeg har ikke hatt noe problemer med å boote 64-bit-distroer på noen av mine PCer (bortsett fra de som er 32-bit only, doh). Valget av distro for min del er Fedora eller OpenSuse, pga. nettopp det at 32-bit libraries følger med og er satt opp slik at man kan legge inn 64-bit og 32-bit programvare om hverandre uten noen hassle, akkurat som i Windows.

Lenke til kommentar

Godt fornøyd med Flash 10, brukt det siden beta 1. Rendringen går fortere på sider med Flash-innhold. :)

 

Det kanskje mest skuffende er at det fortsatt ikke finnes noen 64-bit utgave av Flashplayer. Så de med 64-bit Linux eller Windows blir mest sannsynlig nødt til å vente til Flashplayer 11.

Mja. På Windows 64-bit OS kan 32-bit software fint brukes (64-bit og 32-bit krysskjøres), og dermed fult mulig å bruke Adobe Flash 10 på Vista 64-bit med Firefox 3 - som alle vet finnes kun i 32-bit offisielt, og en 64-bit utgave som er uoffiesiell. Samme gjelder andre nettlesere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...